Ve víru střípků času (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 9 srpna 2019 15.25

Česká spisovatelská scéna se v oblasti fantastiky neustále rozpíná, nejenže se objevují nová jména a talenty, ale růžky vystrkují i už zavedenější autoři, mezi něž se Petra Slováková se svými třemi předchozími knihami může směle řadit. Společně se svojí povídkovou tvorbou se dosud víceméně věnovala steampunku, se Střípky času však poněkud ukročila stranou – tentokrát čtenářům nabízí čistokrevnou young adult fantasy, přímo ideální na letní pohodové čtení…

Stripky-casu

Jana má nadání cestovat v čase. Využívá ho však ne zcela vhodným způsobem. Cestuje časem do minulosti, kde krade starožitnosti, a v současnosti je prodává. Jenže cestovat v čase nelze jen tak. Jana svými krádežemi čím dál víc zasahuje do minulosti a mění tak časovou kontinuitu. Když se jednou vydává znovu zpět v čase, upoutá pozornost bytostí střežících časoprostor před jeho narušením. Život Janě zachrání David, policejní vyšetřovatel, který však pracuje na speciálním oddělení pro vyšetřování paranormálního zločinu, kde Janě dokonce nabídne zaměstnání. Pracovat pro policii, u které může využít své schopnosti? Zní to opravdu dobře, jenže do jejich prvního společného případu se připlete ještě někdo – Petr. Záhadný mladík, k němuž to Janu zvláštním způsobem táhne, i když zatím neví proč.

Střípky času začínají svižně, Petra Slováková zbytečně nic neprotahuje a snaží se čtenáře vtáhnout do děje co možná nejrychleji, což se jí bez větších potíží daří. Po úvodní akci se však tempo zvolní a přichází na řadu klasická část, kdy je čtenář prostřednictvím hlavní hrdinky zasvěcen do toho, jak cestování časem funguje, čemu se věnuje oddělení pro vyšetřování paranormálního zločinu a proti jakému zlu hrdinové stojí. Brzy se dostaví pro young adult vcelku obvyklé motivy. Nechybí Janino nalezení nové životní motivace v podobě práce u policie, vzkvétající romantický vztah mezi ní a Petrem, jejich chvilkové odcizení či hollywoodský comeback na závěr. Jistě, větší míra invence by ze strany autorky nezaškodila, nedá se však říci, že by veškeré odjinud okoukané triky a postupy byly nutně zlé a srážely by knihu kvalitativně dolů.

Jistou předvídatelnost a schematičnost s úspěchem vyvažuje například samotné téma cestování v čase nebo prostředí Ostravy, které autorka umně využívá. Atmosféra industriální Ostravy knihu příjemně okořeňuje. Přestože jsou cesty v čase a časové paradoxy jedním z největších lákadel knihy, autorka mohla tento motiv přece jen využít lépe, což je ovšem vhodná pobídka směrem k případnému pokračování. Na druhou stranu, označení young adult má v rámci žánru své mantinely, kterých si je Slováková patřičně vědoma. Zpravidla zůstává u osvědčených postupů, nicméně tu a tam se přece jen snaží představit čtenářům originálnější motivy. Pokud se v rámci psaní pro mladé čtenáře v budoucnu ještě více osmělí, může nabyté zkušenosti využít mnohem lépe. Jejím Střípkům však nelze upřít, že nabízejí svižné a zábavné čtení, u kterého se nudit nebudete.

Petra Slováková: Střípky času

brožovaná, obálka Dmitry Tereshchenko, 316 stran, 329 Kč

host-logo