Surrealisticko pitoreskní pouť do Nového světa (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 1 listopadu 2012 7.55

Tento příběh je všeobecně známý a zažilo ho mnoho generací našich předchůdců. Muž opouští svou rodinu, aby zamířil do neznámých dálek, kde se naskýtají netušené příležitosti. Cesta za prací, za novými možnostmi, za lepším výdělkem, za svobodou. Cesta do neznáma, přičemž netušíte, co vás čeká, ale touha poznat nepoznané a vyřešit tíživou životní situaci vás žene neúprosně vpřed. Někde za obzorem se nachází cosi, o čem ani netušíte, jak to vypadá, ale touha po poznání je silnější než cokoliv, co jste doposud poznali. Příběh všech přistěhovalců, kteří se rozhodli chopit se příležitosti je ve svých konturách vždy stejný. Někde tam v dáli se nachází Nový svět.

Z dnešního pohledu to zní možná až banálně a příliš nudně, abyste na podobném tématu vystavili grafický román. A ještě k tomu beze slov. Komiksová kniha, kde se nevyskytují ony tolik populární bubliny, které od doby svého vzniku daly obrázkovým příběhům nový rozměr a styl. Ovšem Shaun Tan si s tímto úkolem poradil nadmíru dobře a ve své knize předvedl něco, na co budete ještě dlouho vzpomínat a vracet se k tomu. Mimika jeho postav je vše říkající a najednou vám dojde, že veškerý text by byl zbytečný a škodil by. K námětu ho zcela jistě inspiroval i jeho vlastní otec, který do Západní Austrálie přišel v roce 1960 z Malajsie. Ale samozřejmě také množství přistěhovaleckých příběhů, se kterými se během přípravy díla setkal, které přečetl či vyslechl. Především se pak nechal často inspirovat absurdními scénami, které i přes vážnost situace často vyvolávají smích. Takové dorozumívání v jazyce, o kterém nevíte zhola nic, totiž může přivodit spoustu groteskních situací a prekérních nedorozumění.

Vyprávět příběh beze slov je samo o sobě balancování na špičce jehly. Autor musí přesně vědět, co se bude odehrávat ve čtenářově mysli, a musí mu k tomu dodat potřebné indicie. Nevyslovené, přesněji řečeno nevykreslené události nepřicházejí v úvahu, protože v tomto případě by čtenář ztratil onu tak potřebnou dějovou linii příběhu. Je nutné zdůraznit každý detail, jenž má v ději opodstatnění a svou roli. I tohle Shaun Tan zvládl s bravurou ostříleného tvůrce. A přidal k tomu mnohem víc. Čtenář je zaveden do surrealistického světa plného rozmanitých podivností, pitoreskních domácích mazlíčků, neuvěřitelných dopravních prostředků či architektury na pomezí futurismu a opiátového snu. Navíc i lidé, které hlavní hrdina na své pouti potkává, jsou podivně zvláštní, stejně jako prostředí, ve kterém se ocitl. Je to jako futuristické vize Julese Vernea přenesené na plátno Hieronymem Boschem a šmrncnuté ponurostí Kafkovy Ameriky v čase budoucím. Navíc díky sépiově barevnému ztvárnění a grafickému zpracování máte pocit, že si tento podivuhodný příběh prohlížíte na starých fotografiích. Na fotografiích z doby, která ještě nenastala.

Prolínání reálného příběhu s povědomě reálnými architektonickými konturami a surrealistických snových vizí jsou největší devizou tohoto alba. Přesně tohle je ono kouzlo, které z tuctového příběhu dělá něco mnohem většího a pompéznějšího. Nejedná se však o uměle nafouklou mýdlovou bublinu, ale o opravdovou komiksovou terapii. Vše do sebe krásně zapadá a tak není divu, že i samotná pevná obálka knihy působí jako ošoupaný deník z dob dávno minulých. A vy pomalu otevřete zápisník, který mohl patřit některému z vašich dávno zapomenutých předků a pomalu se položíte do příběhu, na jehož začátku muž opouští svou ženu a dceru, hnán beznadějí své situace vyráží vstříc nepoznaným, snad lepším, zítřkům. To vše proto, aby zajistil lepší současnost sobě a své ženě, a lepší budoucnost svým potomkům.

Tato výpravná kniha jen potvrzuje svou pověst plnou ocenění. Je nám předložen skvostný čtenářský zážitek, ke kterému (a ve kterém) jsou všechna slova zbytečná. Jsou nám otevřeny dveře do autorovy fantazie a vy hltáte příběh stejně jako když jste byli malí, seděli dědečkovi pokuřujícímu lulku na klíně a on vám vyprávěl neuvěřitelná dobrodružství, která prožil na frontě. Znovu máte oči rozšířeny údivem a visíte na každém slově, v tomto případě tedy obrázku. Nezbývá než si od hlavního hrdiny půjčit jeho všudypřítomný klobouk a hluboce ho před ním, a především před autorem tohoto skvostného díla, smeknout. Pokud toužíte po něčem u nás doposud nepoznaném, není nic snazšího než navštívit Nový svět Shauna Tana.

Shaun Tan: Nový svět

vázaná, obálka Shaun Tan, 128 stran, 390 Kč, vydalo nakladatelství Labyrint

1 470 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora