Temnota Hellboye vždycky vábila! (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 19 října 2012 7.45

Hellboye zcela jistě není třeba v našich zeměpisných šířkách představovat. Mnoho komiksových a filmových fanoušků má pro tohoto sympatického démona slabost. Po dvou letech u nás vyšla další komiksová kniha, v pořadí už osmá, nazvaná Temnota vábí, kterou na tuzemské knižní pulty opět přineslo nakladatelství Comics Centrum. Tentokráte se jedná o ucelený příběh, kde Hellboy opět čelí množství pochybných postav, bájných záporných reků a sukub v plné síle. Ovšem náš zplozenec pekel je zkušený vyšetřovatel paranormálních jevů a jiných podivností, a tak ho máloco rozhází. Navíc svým vrozeným suchým humorem dodává příběhům další rozměr, jenž jeho „případy“ poněkud odlehčuje.

Nejde tedy o úpěnlivý postoj, který předváděli třeba agenti Mulder a Scullyová, což se dá z dnešního pohledu jedině kvitovat. Autor Mike Mignola odvedl opět zdařilou scenáristickou práci s množstvím odkazů jak na literaturu, báje a pověsti, tak i na předchozí příběhy hellboyovské řady. Milníkem pro tuzemské čtenáře je však fakt, že se poprvé setkávají se situací, kdy Mignola předal kresbu celého alba někomu jinému. Duncana Fegreda mohou místní komiksoví milci znát jako autora obálky k druhému dílu Lucifera. Tentokráte se ale představuje v plné kráse a můžeme si detailně vychutnat jeho kreslířský rukopis, který ovšem není od toho Mignolova až tolik vzdálený. Což byl na druhou stranu pravděpodobně jeden z Mignolových požadavků.

Na začátku příběhu se Hellboy vydá na večerní procházku, aby si utřídil myšlenky v hlavě. Po setkání se třemi pochybnými osůbkami však startuje sled událostí, kterým je Anung um Rama (Hellboyvo vlastní jméno) vláčen rychlostí kulového blesku. Slet čarodějnic, Baba Jaga či Kostěj Nesmrtelný jsou jen malé nástřely toho, s čím se démon s červenou kůží v tomto příběhu setká. Pokud se autorovi něco rozhodně nedá vyčíst, tak je to gradace děje a „odsejpání“ příběhu. Na každé stránce se něco děje a tempo sledu událostí je místy až fascinující. Vše krásně dokresluje ponurá kresba s přemírou temných odstínů, která evokuje strach přicházející z temných zákoutí a blížící se nebezpečí na každém kroku. Záporné postavy rozhodně nevypadají mírumilovně a akční scény mají výbornou dynamiku. Jak po výtvarné, tak i po scenáristické stránce se zde setkáváme s dobře namíchaným koktejlem, který je nám podán z rukou zkušených mistrů svého řemesla.

Temnota vábí je určitě zdařilým příběhem, který bude potěšením pro všechny Hellboyovy fanoušky. Samozřejmě lze namítnout, že kresba už není ten starý dobrý Mike Mignola, ale v tohle bych osobně kámen úrazu zrovna neviděl. Další výtkou by mohlo být, že hellboyovské příběhy se už trošku začínají podobat jako vejce vejci, ale o tom snad pointa tohohle hrdiny je, ne? Nemůžeme čekat, že autor nebude vědět kudy kam a pošle svého hrdinu do zcela jiných reálií nebo něco podobného. Pokud tedy patříte mezi fanoušky červeného démona s pečlivě upilovanými rohy, tak byste příběhem neměli být zklamáni. Ale pokud budete čekat nějaký velký třesk a sázku na nejistotu, pak vám tuhle touhu autoři jednoduše nesplní. Hellboy vždy patřil k podivné partě z Úřadu paranormálního výzkumu a obrany (Ú.P.V.O. – série, která se rovněž dočkává samotných booků), a tak to asi navždy zůstane.

Mike Mignola & Duncan Fegredo: Hellboy 8 – Temnota vábí

brožovaná/vázaná, překlad Jan Kantůrek, obálka Mike Mignola, 192 stran, 449/599 Kč

822 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora