Timeline aneb historie hrou (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 1 září 2014 9.30

Nejenom složitými hrami živ je hráč a častokrát by si rád zkusil něco s jen občasnými hráči, menšími dětmi nebo lidmi, jejichž představa společenské hry končí u Sázek a dostihů. Existuje celá řada titulů, které nabízejí jednoduchá pravidla a mechanismy ve spojení s krátkou herní dobou, což je povětšinou dostatečně stravitelná kombinace pro všechny. Některé nám ovšem přinášejí ještě něco navíc, jako je tomu v případě série Timeline. Nejenom, že se jedná o jednoduchou záležitost se snadno naučitelnými pravidly, ale navíc originálním a zábavným způsobem učí historii. Proč tato hra stojí za pozornost, vám poodkryjeme v dnešním článku.

Vynálezy v plechovce

V roce 2010 představil Frédéric Henry, známý především pro svou dvojici her Adventurers, malou karetní hru s názvem Timeline: Inventions. My ji dnes můžeme díky vydavatelství REX hry na pultech herních obchodů najít pod českým názvem Timeline: Vynálezy. Hra pro dva až osm hráčů, doporučená starším osmi let, je zaměřena na historii a vyžaduje alespoň základní znalosti o letopočtech a některých významných událostech. S těmi znalostmi to ovšem není tak horké, protože jedním z cílů této herní série je právě naučení se zajímavých dat spojených s vynálezy, objevy a historickými událostmi. Čtvercová plechová krabička s krásným plastickým zpracováním vrchního víka obsahuje více než sto mile ilustrovaných karet zaměřených na významné vynálezy. Krabička je dostatečně malá, aby se snadno přenášela, a zároveň dostatečně pevná, aby odolala i méně šetrnému zacházení. Karty jsou oboustranné, přičemž na obou stranách najdete ilustraci a název vynálezu a pouze na jedné ze stran je uveden letopočet určující čas vynalezení. K tomu jsou v krabičce malá pravidla a to je vše.

Časová osa na stole

Princip hry je vskutku prostý a naučitelný během jedné minuty. Na začátku hry se všechny karty zamíchají tak, aby nebyly vidět letopočty. Poté si každý hráč vezme pět karet z balíčku a vyloží je před sebe, aniž by se podíval na druhou stranu karty s uvedeným datem. Následně se určí první hráč, který umístí jednu ze svých karet doprostřed stolu. Po jejím umístění kartu otočí a odhalí datum na druhé straně. Další hráč poté umístí jednu ze svých karet vedle první karty vlevo nebo vpravo. Musí přitom určit, zda se událost stala před nebo po události již vyložené. Další hráči postupují stejně a umisťují své karty na kraj řady nebo mezi už vyložené karty. Čím déle se hraje, tím těžší je umístit svou kartu správně mezi ostatní data. Tímto způsobem hráči postupně tvoří časovou osu (anglicky timeline, odtud název hry). Pokud hráč umístí kartu správně, pokračuje ve hře další hráč. Když by se v umístění své karty na časové ose zmýlil, odkládá nevhodně umístěnou kartu zpět do krabičky a dobere si místo ní novou z balíčku. Hru vyhrává ten, kdo jako první umístí správně všechny své karty na časovou osu. Ostatní hráči mohou i tak pokračovat dále ve hře o druhé, třetí a další místa.

Hra na historiky

Kdo si vzpomene na hodiny dějepisu ve škole, hodiny strávené u skript nebo vše znajícího serveru Wikipedia, ten může mít do začátku ve hře výhodu. Kolikrát je ovšem člověk datem objevu toho či onoho vynálezu náležitě překvapen. Nebudu zde zastírat, že hra má ve své podstatě krátkou životnost, což je dáno jednoduše naučením se různých dat. Vtip je v tom, že právě to je jedním z cílů této herní série. Člověk si zábavnou formou osvěží dříve nabyté znalosti nebo hraním získá nové. Neduh s omezenou znovuhratelností, především pak ve skupině pravidelných hráčů, řeší už několikrát zmíněné slovo série. K dnešnímu dni jsou v českém jazyce k dispozici už čtyři hry Timeline. Každá se přitom zaměřuje na odlišné historické milníky. První přináší data vynálezů, druhá (Timeline: Objevy) představuje významné objevy, třetí (Timeline: Události) se zaměřuje na historické události a čtvrtá (Timeline: Pestrá historie) je kombinací předchozích tří. Všechny čtyři hry jsou samostatně hratelné, můžete je ovšem dle libosti kombinovat a získat tak skutečně rozsáhlý historický záběr čítající více než čtyři sta karet. Společnost REX hry momentálně jedná o českém vydání dalších her z této série, která by měla hráčům nabídnout například data vytvoření významných uměleckých děl a dalších zajímavostí.

Naučit, zapamatovat, bavit se

Díky snadnosti pravidel, českým názvům na kartách a krátké herní době lze herní sérii Timeline jen těžko něco vytknout. Dle popisu může vše znít snad až příliš jednoduše, ale hra je vhodná nejenom pro děti, častokrát i dospělí budou u některých karet váhat. Stejně tak lze hru použít jako pomůcku pro děti. Jako příklad mohu uvést vysvětlování historických událostí dětem s využitím kartiček a na konci výuky si s dětmi zahrát hru s vybranými kartami, čímž si zábavnou formou znovu připomenou probranou látku. Plechová krabička je ideální na cesty, svým rozměrem a robustností plechu se nemusíte bát poškození komponent. Touto hrou zřejmě nezaplníte herní večer, ale na příjemné ukrácení volného času, ze kterého si navíc odnesete zajímavé znalosti, bohatě stačí a řadí se k tomu nejlepšímu. Máte-li rádi historii a chcete mít po ruce hru vhodnou na cesty, návštěvy přátel či čajoven a kaváren, může být Timeline právě pro vás.

1 863 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora