Ocenění

TOP 20 společenských her za rok 2012 – část 2.

Autor Tomovy hry | Aktuality | Pondělí 28 Leden 2013 7.45

Minulý týden jsme si v první části tohoto článku představili prvních deset her z našeho výběru dvaceti nejzajímavějších herních titulů roku 2012. Dnes budeme pokračovat druhou desítkou, ve které se podíváme zblízka na dramatický souboj mágů, galaktické obchodování, dobrodružné prolézání hradem v myších tělech, temný zánik vesmírného impéria, zoufalý boj trosečníků o holé přežití, velitelský můstek vesmírné lodi, nesnadnou tvorbu atomové bomby, život mayských indiánských kmenů, náboženské války ve středověké Evropě nebo urputné boje s hordami zombií. Jednoduše od všeho trochu, aby si mohl vybrat prakticky kdokoli, dokonce nejen fanoušci fantastiky, ale třeba i jejich přátelé a kamarádi. Najdete si i vy ve výběru svého favorita?

MAGE WARS

Hra Mage Wars od nové společnosti Arcane Wonders se objevila zčistajasna a jako uragán se prohnala všemi výstavami, veletrhy a setkáními, jež se zaměřují právě na společenské hry. Po třech letech vývoje, balancování a předělávání byl hráčům představen boj na život a na smrt, který v aréně svádějí čtyři druhy kouzelníků. Arcane Wonders si s touto hrou dalo skutečně záležet. Důkazem je i série profesionálních a užitečných naučných videí, na jejichž základě je možné začít hrát prakticky i bez otevření pravidel.

Mage Wars jsou kombinací karetní a taktické deskové hry. Každý hráč si před hrou vytvoří svůj balíček kouzel, která může jeho kouzelník seslat. To znamená různé ohnivé koule a blesky, vyvolávání příšer nebo pomocná i škodící očarování. Revoluční na této hře je skutečnost, že oproti klasickým karetním hrám, kde máte dobírací balíček karet, zde máte všechny karty po celou dobu k dispozici! Hra tak přesouvá možnosti a strategie na zcela jinou úroveň. Karty se následně vykládají na velkou hrací desku zobrazující arénu, po které se mohou kouzelníci a monstra hýbat. Když si k tomu přičtete ukládání karet ve velké knize kouzel a ohromnou podporu hráčů autory, je snadné pochopit, proč hra způsobila takový povyk. Nutno dodat, že zcela oprávněně.

THE MANHATTAN PROJECT

Moderní války zmítající světem se už neřeší na bojišti, ale ve vědeckých laboratořích, kde vznikají ty nejdůmyslnější zbraně a vynálezy. Status největšího a nejničivějšího vynálezu si v očích mnoha lidí stále udržuje atomová bomba. Samotný potenciál ničivosti je nejlepší prevencí války a ukázkou síly národa. Co to ale obnáší, výroba takové bomby? To si hráči vyzkouší ve hře The Manhattan Project od společnosti Minion Games.

Hra je založena na stejném principu jako Lords of the Waterdeep v první části tohoto článku, tedy tzv. worker placement. Zde máte ovšem k dispozici hned tři různé druhy pracovníků (dělník, inženýr, vědec), kteří mohou dělat odlišné práce. K výrobě bomby musíte mít uran nebo plutonium, továrny na jeho zpracování a nákresy, podle kterých bombu postavíte. Kromě společného herního plánu, kam je možné posílat své svěřence pro různé zdroje, má každý hráč ještě vlastní desku, na kterou si vykládá budovy. Ostatní hráči ale nezůstávají stát stranou! Budou do vašich budov posílat špiony a pracovníky, nebo se pokusí vaše továrny zničit svými letadly. Hra vyniká tématem, retro nádechem díky kresbě, nebo provedení pravidel jako novin a všechny žetony jsou na zřejmě nejtlustším a nejpevnějším kartonu, jaký jsme kdy mohli ve hře vidět.

MERCHANT OF VENUS

Původní hra z roku 1988 se v roce 2012 dočkala svého moderního kabátku, čemuž ovšem předcházely velké předporodní bolesti. Kvůli nepřehlednosti vlastnických práv oznámily nové vydání hry v ten samý den hned dvě společnosti – Fantasy Flight Games a Stronghold Games. V následném zmatku došlo naštěstí k dohodě a hráčům bylo nakonec představeno společné vydání hry. Vlastně jde o dvě hry v jedné krabici. Merchant of Venus od Stronghold Games je bezmála přesnou leč modernější replikou původní hry, zatímco verze od FFG je novým a po více stránkách upraveným počinem.

Merchant of Venus se stanete galaktickým obchodníkem, který cestuje vesmírem a hledá nejlepší příležitosti výdělku. Během hry se hráči přesunují vesmírnými loděmi napříč galaxií a objevují nové rasy, se kterými je možné obchodovat, přičemž je důležité sledovat měnící se nabídku a poptávku. Hráči si během hry kupují lepší lodě a vybavení, staví si vlastní vesmírné přístavy nebo továrny. A pokud si chtějí hru okořenit, lze použít i volitelná pravidla pro boj. Po letech žádostí o nové vydání jsme se tak dočkali dvojnásobné dávky obchodu.

MICE AND MYSTICS

Ve hře Mice and Mystics od společnosti Plaid Hat Games nejsou hráči žádní troškaři a snaží se zachránit rovnou celé království. Má to ovšem háček. Během útěku před podlou Vanestrou byli naši hrdinové proměněni v myši. Aby varovali krále, musí teď proběhnout dvacetkrát větší hrad a v cestě za úspěchem už nestojí jenom Vanestřini nohsledi, ale také švábi, krysy nebo třeba hradní kocour. Hráči musí v kampani složené ze série scénářů varovat krále, najít Vanestřinu slabinu a porazit ji. Hru lze hrát v jednom, nebo až ve čtyřech hráčích.

Na vydání této hry čekalo množství lidí hned z několika důvodů. Jde v zásadě o fantasy verzi tzv. dungeon crawl, tedy hru o procházení jeskyně, podzemí či v tomto případě hradu, kde se hrdinové utkávají s nepřáteli, získávají poklady a vybavení a postupně si zlepšují své schopnosti. Ač se to nezdá, takovýchto her s fantasy tématikou není příliš mnoho. Obzvláště ne s takto zajímavou myšlenkou, kde se hráči ocitají ve zmenšeném světě myší. Pokud si někdo z vás vzpomněl na komiks a z něj vycházející RPG hru Mouse Guard, může si připsat bod k dobru. Dalším důvodem jsou jednoznačně herní komponenty, kterým kralují plastové figurky, které jsou opravdu krásné. Podobně jako v předchozí části článku zmiňovaný Andor – Dobrodružné legendy, i tato hra lehce klame tělem. Dle kreseb a tématu by člověk odhadoval, že je určena hlavně dětem, ale obtížnost úspěšně pobaví i starší hráče a jejich rodiče.

REX: FINAL DAYS OF AN EMPIRE

Loňský rok přinesl ještě jedno znovuoživení legendy. Tou je hra Dune z roku 1979, která čerpá z knihy Franka Herberta a přivádí hráče na pouštní planetu Arrakis. Společnost Fantasy Flight Games se rozhodla připravit moderní vydání, ale jednání s majiteli práv Duny bohužel nedopadla nejlépe. FFG se ovšem nevzdala a jelikož vlastnila práva na herní mechanismy, zasadila vše do vlastního sci-fi světa hry Twilight Imperium. Výsledkem je Rex: Final Days of an Empire pojednávající o rozpadu sjednocené galaxie. Tři až šest hráčů si může užít vesmírný epos, který se silně zakládá na vyjednávání a boji plném odhadování soupeře.

Ve hře probíhá boj o planetu Mecatol Rex, správní a mocenské centrum celé galaxie. Po odlákání hlavního vojska vládnoucí rasy Lazaxů a nečekaném útoků lidí se do boje o moc přidávají další rasy. Hra je založena především na vyjednávání, tvoření aliancí, jejich rozpadu a vzniku nových spojenectví. Přestože je cílem hry obsadit několik nejdůležitějších částí planety, mají všechny rasy ještě vlastní cíle a možnosti, jak ve hře zvítězit. Hra se vymyká soubojovým systémem, kde před bitvou oba hráči tajně nastaví na počítadle, kolik vojáků obětují a jakého velitele (pokud nějakého), které zbraně a obranné prvky použijí. Následně oba hráči najednou vše odkryjí. Kdo má ve výsledku největší sílu, vyhrává a eliminuje soupeře. Na začátku hry si ale každý hráč vylosuje kartu zrádce, který je z jiné rasy a pokud je to zrovna soupeřův velitel, utrpí zrazený hráč zdrcující prohru. Jde o velkolepou science fiction plnou diplomacie, boje a pokud možno správného odhadu.

ROBINSON CRUSOE: ADVENTURE ON THE CURSED ISLAND

Na chvíli opustíme americkou produkci a přesuneme se zpět do Evropy, přesněji pak k našemu severovýchodnímu sousedovi. Polská společnost Portal Publishing představila kooperativní hru, ve které se hráči stanou trosečníky na záhadném ostrově. K přežití si musí postavit úkryt, zajistit si dostatek jídla a vody, pořídit si nástroje a zbraně, chránit se před nočními i denními predátory. Hráči postupně objevují políčka ostrova a plní hlavní úkol, který se liší dle zvoleného scénáře. Pravda, o Robinsonovi ani Pátkovi toho ve hře moc nenajdete, ale téma trosečníků je pojato opravdu chytlavě.

Autor Ignacy Trzewiczek se při tvorbě hry zaměřil především na eliminaci tradičních neduhů kooperativních her. Hra je svými pravidly sice jednoduchá, ale hráči mají velké množství voleb, na které ovšem nemají dostatek času, potažmo akčních bodů. Ve hře se nestává, že existuje jedna správná volba, ale je jich vždy několik stejně důležitých. Některé nebezpečné akce hráči nemusejí provádět, ale s ohledem na možné výhody si často vyberou danou akci dobrovolně. Obtížnost se navíc scénář od scénáře zvyšuje a hra tak vytváří nenápadným způsobem tlak na hráče, kteří se skutečně cítí jako zoufalí trosečníci, kteří pro přežití nevědí, kam dříve skočit. Bez spolupráce by hráčské postavy brzy zahynuly hladem a žízní, nebo následky nevyzpytatelného počasí. Dobrodruzi toužící po zážitku na pustém ostrově se v této hře mohou plně seberealizovat.

SPACE CADETS

Určitě jste někdy sledovali Star Trek nebo jinou science fiction a toužebně si představovali sebe sama na můstku hvězdné lodě brázdící nekonečný vesmír. Někteří z vás už možná zaslechli o projektu Artemis určeném pro PC, kde jde v zásadě o simulaci velícího můstku. Stronghold Games se pro změnu rozhodli přání vesmírných zážitků splnit hráčům společenských her svou novinkou Space Cadets. V této odlehčené hře si tři až šest hráčů rozdělí své pozice na můstku, vyberou si jednu ze šesti misí a zvolí obtížnost. Cesta vaší lodě může začít!

Space Cadets namísto vážné noty, složitých mechanismů a výpočtů, sází raději na vtip a zábavné provedení. S každou částí můstku (kapitán, štíty, zbraně, komunikace,…) je spojena jiná minihra. Zatímco jeden skládá dílky podobné tetris na správná místa, aby zajistil přenosy energie, střelec se snaží co nejpřesněji trefit cíle cvrnkáním plastového žetonu na dráze střelby a podobně. V každé misi se navíc snažíte o něco jiného – zatímco v první jenom pomocí tažného paprsku vytěžíte tři asteroidy a prostorovým skokem opustíte prostor, v šestém se utkáte s nebezpečnou bitevní lodí. Unikátem je možnost hry dvou lodí proti sobě, pokud má každá skupina vlastní kopii hry. Vesmírná bitva dvou posádek vesmírných lodí se tak stává realitou, byť v tomto případě s velkou dávkou humoru.

TZOLK’IN MAYSKÝ KALENDÁŘ

Podruhé v rámci tohoto výběru jsme zabrousili i do našich končin, protože rok 2012 českým autorům a vydavatelstvím doopravdy přál. Po Mafia City se další světově úspěšnou hrou stal Tzolk’in Mayský kalendář od společnosti Czech Games Edition. Ač to tak může s ohledem na nenaplněné předpovědi loňského prosince působit, hra nepojednává o konci světa. Dva až čtyři hráči se v ní stanou náčelníky mayských kmenů, kteří se snaží získat přízeň božstev.

Hra uzavírá trojici her s umísťováním postav na herní plán, ovšem s tím rozdílem, že Tzolk’in Mayský kalendář představuje nové pojetí tzv. dynamického worker placementu. Herní plán totiž tvoří několik velkých do sebe zaklesnutých ozubených kol mayského kalendáře, které se během hry otáčejí. Figurky se umisťují na zuby těchto koleček, nebo se z nich odebírají, čímž hráč získá bonus, na který zub momentálně ukazuje. Hráči tak musí plánovat kdy a kam umístit své postavy, jak dlouho čekat a v jakém pořadí je zase sebrat. To vše se kvůli neustálé změně hracího plánu musí důkladně promyslet. Tato zajímavě koncipovaná hra vzbudila při svém představení na veletrhu společenských her v německém Essenu obrovský zájem a úspěch. Internet je momentálně plný obrázků nadšených hráčů, kteří si velká kola kalendáře různě nabarvili a získali tak naprosto originální kousky, na které stojí za to se podívat.

VIRGIN QUEEN

Do třetice všeho dobrého se naposledy podíváme také na hru od společnosti GMT. Historická hra Virgin Queen je pokračováním úspěšného Here I Stand, který pojednával o protestantských válkách v Evropě. Virgin Queen pokračuje tam, kde Here I Stand skončil a prožijeme tak boje nejvýznamnějších národů v letech 1559 až 1598. Tři až šest hráčů se ujme čtyř světských mocností (Anglie, Francie, Habsburkové a Osmanská říše) a dvou mocí náboženských (papež a protestanti). Každý národ má vlastní cíle a unikátní herní styl, kterého se během hry snaží dosáhnout. Výrazný rozdíl je především mezi světskými státy, které rozhodují o dějinách na bitevních polích Evropy, zatímco moc náboženská svádí nelítostné bitvy na teologických debatách.

Hra je řízena kartami (CDG – card driven game), které lze využít pro jejich akční body, nebo pro historickou událost. Čím je tato hra výjimečná, je diplomacie. Hráči mohou v rámci pravidel poměrně dosti volně vyjednávat, slibovat, uplácet či zrazovat. Virgin Queen tak v sobě obsahuje boj, ekonomiku, politiku i náboženství a jde o opravdu zajímavou kombinaci hry a komplexního náhledu na dané období. Jedná se však také o relativně složitou hru, kterou budou vyhledávat spíše zkušenější hráči.

ZOMBICIDE

A už je to zase tady! Zombie se hemží v ulicích a nelítostně pojídají vše živé a obsahující chutný mozek. Tentokrát se ale možná nemrtvá horda trochu přepočítala, protože proti ní stojí skupina přeživších, kteří si svých mozků v celistvém stavu značně cení. Zombicide je kooperativní hra až pro šest hráčů, lze ji však hrát i v jednom. I tato hra vznikla pomocí podpory na webu Kickstarter a jenom potvrzuje stávající oblibu v tématu zombie a také angažovanost hráčů na tvorbě her z nezávislé scény, které až následně zaštítí větší vydavatelství. V tomto případě se na vydání podílely hned tři společnosti, a to konkrétně Cool Mini Or Not, Edge Entertainment a Guillotine Games. Krabice rozhodně nezeje prázdnotou – kromě mapových dílů a karet obsahuje především sedmdesát jedna plastových figurek.

Zajímavé je, že se postavy ve hře mohou zlepšovat a s každým zabitým zombíkem se stávají silnějšími a odemykají si nové unikátní schopnosti. S rostoucími schopnostmi postav se ovšem objevují silnější zombie. Dělat hluk je značně nebezpečné, neboť bezduchá monstra vábí a přivádí jejich nekonečné zástupy přímo ke zdroji hlasitějších zvuků. Hráči musí spolupracovat a využívat svých schopností, protože i přes pomalost a hloupost zombií je jejich ohromné množství smrtící. Hráči mají k dispozici deset scénářů na odlišných mapách a bez větších problémů si mohou vymýšlet i scénáře vlastní. Zdá se, že hráči konečně dostali absolutní zombie apokalypsu, po které tolik prahli.

Tím končí výčet dvaceti nejzajímavějších novinek z roku 2012. Doufáme, že vás výběr zaujal a pokud ne, napište proč. Postrádáte v našem seznamu nějakou hru? Nesouhlasíte s některou vybranou hrou? Napište nám do diskuze zde, nebo na blogu Tomových her. Rádi si přečteme vaše tipy.

Tomáš Přibyl

527 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by Kim — 28.1.2013 @ 21.16

    nedávno byl podobný článek ve Score…prý se dá lehce zjistit zda hra nestoji na Monopoly
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.