Tři epochy věčné války (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 14 února 2012 8.45

Hned na začátek je třeba konstatovat, že nakladatelství Crew v rámci své edice „Mistrovská díla evropského komiksu“ zvedají vlajku, tohoto, na našem trhu opomíjeného „odvětví“, opět hrdě vzhůru. A mnoha fanouškům včetně mě, tím dělají velkou radost. Ovšem otázkou je, jestli tahle naše radost se rovná i pozitivní číslům neúprosné ekonomické kalkulačky. Právě na ní totiž vesměs skončily veškeré snahy předkládat evropskou komiksovou tvorbu tuzemským čtenářům. Pravda, od té doby se komiksový trh patřičně rozrostl a situace na něm je zdá se jiná, ale žádný vydavatel s letitými zkušenostmi se nestane dobrovolným vykonavatelem finančního harakiri. Ale dost tohohle nihilisticko-finančního úvodu. V podstatě jsem chtěl jen napsat jen to, že Crwi v tomto směru držím palce a doufám, že jim to dlouho vydrží.

Ony vás totiž tyhle úvahy napadnou samy už v momentě, kdy evropský komiks otevřete a začnete se kochat onou charakteristickou kresbou, kterou má na svědomí jeden autor a nikoli armáda inkerů, koloristů, vybarvovačů a kdoví čeho všeho ještě, jak je tomu často v komiksech US produkce vydávaných tamními mamutími mainstreamovými nakladatelstvími. Hned jak jsem otevřel první ilustrovanou stránku Věčné války, tak se tento pocit malicherného štěstí dostavil sám od sebe a bez pozvání. S nostalgií jsem si vzpomněl, jak jsem v porevolučním období nakoupil první sešity s Thorgalem (Dítě z hvězd) a Funky Kovalem (Jedním dechem). Částečně si mě tím i tato kniha scénáristy Joe Haldemana a kreslíře Marvana (vlastním jménem Mark van Oppen) dopředu ovinula kolem prstu. Ovšem zároveň je třeba dodat, že i bez tohoto mého nostalgického záškubu by to dopadlo stejně, protože tento sci-fi epos má své nesporné kvality.

Joe Haldeman byl velkým fandou vědecko-fantastického žánru a není se tedy co divit, že když se rozhodl věnovat vlastnímu psaní, tak zvolil právě tento literární styl. Nic ovšem nešlo tak hladce, takže nejprve si musel jako ne zcela dobrovolný rekrut projít v letech 1968-69 válkou ve Vietnamu, jako demoliční technik. Hrůzy této zkušenosti zúročil ve své, jediné nefantaskní, prvotině War Year. Tyhle zkušenosti přetavil rovněž i do svého nejznámějšího díla, kterým je právě Věčná válka. Kniha, která je ověnčena Hugem i Nebulou. Později vzniknul nápad převést toto dílo i do komiksové podoby. Projektu se ujal do té doby nepříliš známý výtvarník, působící pod pseudonymem Marvano. Tato spolupráce se ukázala nebývale zdařilou a oběma autorům otevřela dveře do komiksové síně slávy.

Samotný příběh je pak vytříbenou military sci-fi, ve které nechybí skoky časem ani technologie daleké budoucnosti. Promyšlený děj je prošpikován vojenskými akcemi, ve kterých autor čerpá z vlastních válečných zkušeností. To vše je naprosto dokonale zachyceno realistickou kresbou, která si i přes svůj půvab zachovává ledovou syrovost. Hlavním hrdinou je William Mandela, který byl vybrán a musel se zúčastnit vojenského střetu s dosud neznámým meziplanetárním nepřítelem. Není žádným hrdinou, ani typem, který by se bezhlavě vrhal do konfliktu, jen co vycítí možnost boje. Naopak jedná se spíše o muže pacifistického smýšlení, který není nikterak nakloněn zabíjení. Ovšem pokud se do takovéto situace dostal, tak se z ní snaží vyváznout se zdravou kůží za každou cenu. Jak se později ukáže, to co bylo na začátku považováno za jednorázovou misi, se v průběhu děje přetaví do v podstatě celoživotního údělu. Navíc díky časovým skokům stárnou mezigalaktičtí vojáci mnohem pomaleji než na rodné planetě Zemi. I z tohoto důvodu je kniha rozdělena do tří kapitol: Vojín Mandela (2010-2020), Poručík Mandela (2020-2203) a Major Mandela (2203-3177).

Obrazová galerie na stránkách nakladatelství Crew.

Krom samotného osudu Williama Mandely je tu také zajímavý autorův pohled na vývoj domovské planety Země, na její politický, sociální a kulturní vývoj. Potažmo na vývoj lidského společenství jako takového. Byť je vše vykresleno za použití pastelových barev kreslíře, samotná vize budoucnosti se vůbec nejeví v zářivých barvách. Spíše jde o pochmurné výjevy, u kterých si ovšem snadno dokážete představit jejich reálný základ čerpající z dnešního světa. Z chronologického hlediska se děj začíná odehrávat již v roce 2010, ale vzdálená vize budoucnosti se nejeví nerealisticky. Pokud si uvědomíme, že samotný komiks vyšel původně ve třech svazcích v letech 1988-1989 a samotná předloha už v roce 1975, tak autor v některých aspektech předvedl slušné vizionářské schopnosti.

Věčná válka je rozhodně mistrovským dílem, který je nám předložen přímo pod nos. Smlsnou si na něm nejen komiksoví fanoušci, ale zcela jistě i čtenáři fantaskní literatury. Pokud navíc patříte mezi vyznavače subžánru zvaného military sci-fi, tak si tento skvělý zážitek nemůžete jednoduše nechat ujít.

Joe Haldeman (scénář), Marvano (kresba): Věčná válka, vydalo nakladatelství Crew v roce 2011, překlad Hana Zahradníčková, obálka Marvano, redakce Jiří Pavlovský a Filip Gotfrid, 168 stran, 489 Kč (brož.), 689 Kč (vázaná)

1 310 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora