Úklady dle viktorianské etikety (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 30 prosince 2014 8.25

Druhý díl románové série Trochu jiný penzionát americké autorky Gail Carrigerové, Úklony a úklady, pokračuje v dobře rozjetém příběhu předchozí knihy Etiketa a Špionáž. Vše poměrně plynule navazuje a hlavní hrdinka Sofronie má před sebou druhý rok studia v Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek. Sofronie zjišťuje, jak moc se na dráhu špionky hodí a také pomalu přehodnocuje své dosavadní nedospělé názory, a to nejen na módu a etiketu. Přechodný strach ze zkoušek sice pomine, jakmile zjistí, že je nejlepší absolventkou ročníku, avšak záhy nastává jiný problém: žádná z kamarádek se s ní nechce bavit a všechny se mají na pozoru, vědomy si jejích vyzvědačských schopností. Jako osamělý vlk se pak pouští do nelehké akce, kdy musí zachránit kamarádku Dimity, o niž je mezi únosci větší zájem, než by jí bylo milé, a také se snaží splnit slib, který dala kamarádce Vieve, a to, že ji propašuje do chlapecké školy, kde by mohla uplatnit své vědecké nadání. Vedle těchto linií je hlavním nosným příběhem navazující zápletka s prototypem, jehož využití se konečně začíná objasňovat. Všechny mocnosti se totiž snaží ovládnout cestu étherickými proudy, což by způsobilo nejen reformu v cestování, ale především by to vítězné straně zajistilo značnou výhodu i ve válečných konfliktech a dalších strategických ohledech. Sofroninými protivníky tentokrát budou upíři, vláda, spolužačky a dokonce i učitelé, kteří mají svá vlastní tajemství.

Na pozadí dobrodružného příběhu se odvíjí také romantická linka, kdy se Sofronie teprve hledá a přemýšlí o vztazích jako takových víc než o výhodném sňatku. Spolu s dvěma chlapci z rozdílných společenských tříd, kteří se jí dvoří, tak vytvářejí složitý trojúhelník. Oproti prvnímu dílu se dočkáme narůstajícího množství akce, četných spiknutí a s tím i více steampunkových prvků, které knihu výrazněji posouvají do retrofuturistického subžánru. Umně a kreativně využité propriety a s fantazií vykonstruované situace činí z knihy nadmíru dobrý příklad literatury pro mládež, která je vtipná, čtivá a zároveň dobrodružná natolik, že od ní neodtrhnete oči. Zároveň se vyhýbá většině zavedených klišé v tomto typu čtení pro mládež, a ačkoliv se zde vyskytují i upíři a vlkodlaci, nedočkáme se třpytivých krasavců ani odhalených hrudí. Vše se nese v duchu devatenáctého století a právě historické pozadí a dobře zvládnuté reálie vytvářejí jedinečnou knižní atmosféru. Nejsem si sice jistá, kolik čtenářů, zvláště mladšího věku, si uvědomí skutečnost, jak puritánská a svazující ta doba byla a že čtrnáctiletá dívka už měla nejvyšší čas na vdávání, ale jako celek to funguje. Viditelný pokrok je i v psychologii postav, nejen že přibývají noví hrdinové, ale i ti známí se dále rozvíjí, jsou uvěřitelní a tvární. Pokračuje boj s největší soupeřkou Monique a Sofronie si také uvědomí, že ačkoliv si myslela, jak má situaci pod kontrolou, je možná o krok pozadu. Samotná hlavní hrdinka je postavena před mnohé nelehké volby a svádí vnitřní boj mezi tím, co chce, a tím, co je správné. Není si také jistá svým postojem ke spolužačkám, které se k ní navzdory předchozímu kamarádství chovají chladně. Snad jen matně tuší, že se za tím skrývá další životní zkouška, která by měla odstranit její nedostatky.

Věda a technologie zde zaujímají větší podíl než v předchozím dílu, přičemž jsou nedílnou součástí životů lidí na školní vzducholodi, která po všech problémech zamíří do Londýna, kde se skrývají jen další problémy a výzvy. Vše je však podáno s maximální srozumitelností, takže se čtenář nemusí bát, pokud se nevyzná v mechanice. Autorka dokázala skvěle pracovat s vlastním světem a využít poznatky z prvního dílu, aniž by se zbytečně opakovala. Menší problém jsem měla se závěrečnou akcí, která mi připomněla, že jde o dětskou knihu, neboť dospělí spíše postávají v koutě a nechávají mladistvé, aby zachraňovali situaci. Což může vadit svou nelogičností především starším čtenářům. Akce je však podána zručně, kniha je čtivá a napínavá, i když místy trochu bláznivá, ačkoliv hranici absurdity vyvažuje inteligentním humorem. Příběh je dobře gradován a už teď se můžeme těšit, jak se rozvinou náznaky, které v tomto díle nejsou nijak podrobně vysvětleny. Druhý svazek je opět krokem kupředu, a tedy není proč váhat s koupí, pokud se vám první díl líbil nebo máte rádi dobrodružnou pseudohistorickou literaturu. S přihlédnutím k věku cílové skupiny čtenářů mám za to, že v současné době se jedná o jasnou volbu na knižním trhu. Určitě se nebudete nudit.

Gail Carrigerová: Trochu jiný penzionát 2 Úklony & úklady

vázaná, překlad Pavla Kubešová, obálka Alison Impey, 304 stran, 269 Kč