Odemkni a uteč! (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 19 dubna 2018 9.35

Únikové hry jsou stále oblíbenější společenskou zábavou. Pokud ovšem blízké okolí vašeho bydliště nedisponuje žádným místem, kde byste svému důvtipu a postřehu dali průchod, je tu i další možnost. Jaké by to bylo uniknout z pasti přímo u vás doma, bez stěhování nábytku, hádanek a ostatních propriet? To můžete zjistit při kooperativní karetní hře UNLOCK!, kterou na český trh přineslo vydavatelství Blackfire. UNLOCK! přichází v české lokalizaci hned se třemi scénáři a jedním krátkým výukovým dobrodružstvím. Balíčky karet únikových scénářů jsou rozděleny na obtížnosti a v každém najdete originální scénář. Značnou výhodou přiloženého výukového balíčku je možnost nezdržovat se čtením návodu, hra sama vás povede…

Unlock_cover

Ke hře je nutná rovněž aplikace, kterou pod stejným názvem zdarma naleznete na Google Play, ale i pro nakousnutá jablka v App Store. V tu chvíli se váš tablet nebo mobilní telefon změní na šikovného rádce, neúprosného měřiče času a hudebního přehrávače, který si s ustupujícím časem nebere servítky a přidává na dramatičnosti. Samotné karty jsou rozděleny na ilustraci a text, přičemž zobrazují různé předměty, celé místnosti nebo i složitější stroje, které se následně dají zkombinovat s danými předměty. Tady pozor! Mnohdy se člověk dostane do slepé uličky a kombinuje, co ho jen napadne, to je ovšem trestáno ztrátou času, který vám po špatně zadaném čísle sebere právě aplikace. Karty jsou vždy na rubu očíslované a podívat se na jejich líc můžete pouze při odkazu na ně, z už otočených karet. Jak je u únikovek zvykem, naleznete v nich i spousty puzzlů a meziher, jejichž výsledek vám ukáže na další kartu.

Drama i humor pěkně v jedné herní krabici

První dobrodružství má na svědomí Cyril Demaegd a propůjčil mu název Formule. Hrajete za tým agentů, který vstupuje do tajné laboratoře doktora Hoffmanna, jež se nalézá ve spletitém bludišti newyorského metra. Jakmile se ovšem skupina dostane na místo, začne šedesátiminutový odpočet a sympatický hlas z reproduktoru agenty ujistí, že po dosáhnutí na nulu se spustí samozničení. Písk a prásk je příběh zcela jiného ražení. Zatímco u prvního se i v ilustracích Pierre Santamaria pokoušel o realističnost, zde se umělec známý pod pseudonymem Legruth utrhl ze řetězu a dává na odiv karty s komiksovou až groteskní tématikou. Scénář napsala Alice Carrollová a v duchu potrhlých ilustrací se příběh veze na vlně humoru. V jedné z mnoha meziher jsou hráči donuceni (po dlouhých debatách a mžourání na karty a možná i po několikeré radě aplikace) použít prostředek natolik nečekaný, že z něj čiší škodolibá radost autorů, kteří si tímto chytákem hráče dobírají.

Posledním dobrodružstvím je Ostrov doktora Goorese, který by měl být na stupnici obtížnosti výše než předchozí dva příběhy. O ilustrace se postaral Florian de Gesincourt a scénář napsal Thomas Cauet. Opět se vracíme k realistickému podání a příběh začíná tím, že se letadlo vaší skupiny zřítí nad ostrovem výstředního miliardáře. Postavy, za které hráči hrají, se naštěstí stihnou zachránit skokem s padákem, naneštěstí je skupina rozdělena. A to je nový herní prvek, který hra přináší. Skupinka se tedy separuje na dvě části a každý tým plní své vlastní dobrodružství a jen jejich schopnosti jim mohou pomoci k znovushledání a úniku z ostrova.

Unlock-dobrodruzstvi

UNLOCK! vám jednoduše přináší ryzí zábavu a jeho pořízení navíc nezruinuje peněženku. Naneštěstí se scénáře dají hrát jen jednou, alespoň z pohledu aktivního hráče. Podruhé už totiž vše potřebné víte a pokusit se můžete pouze o časový rekord. Se sklopenými oušky musím přiznat, že naše skupina nebyla schopna včas uniknout ani z jednoho dobrodružství a nejrychleji jsme vyřešili příběh Písk a prásk, který jsme přetáhli cca o dvacet minut. Je na vás, zda v podobném případě začnete znovu, anebo budete i přes nedodržení časové lhůty nadále pokračovat. Naštěstí má Blackfire v pomyslném puškohledu i další rozšiřující balíčky, takže se snad i my v budoucnu polepšíme.

UNLOCK!

Úniková dobrodružství

design hry: Alice Carrollová, Thomas Cauët, Cyril Demaegd