Zábava s nestárnoucími mutanty (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 29 března 2016 9.10

Henry Kuttner se vrátil a už bylo načase, vždyť od vydání sbírky Roboti nemají ocas uplynulo dlouhých šest let. Nakladatelství Laser-books tentokrát spojilo hned dva Kuttnerovy povídkové cykly do jedné knihy, díky čemuž se nám nabízí možnost dvojího pohledu na autorovu tvorbu pozdních čtyřicátých a raných padesátých let minulého století. Název Více než lidé napovídá, že hlavním tématem budou jedinci vybavení neobyčejnými schopnostmi, které je sice zvýhodňují před ostatními, ale zároveň je staví na okraj lidské společnosti. Kniha nadčasovým způsobem vykresluje obavy a problémy, s nimiž se potýkáme i nyní, po více než šedesáti letech. Nejen z tohoto důvodu se vyplatí kuttnerovskou procházku zlatými časy science fiction nevynechat.

Vice-nez-lide-obalka

První část sbírky nazvaná Mutant obsahuje pět povídek, které autor následně vzájemně propojil do povídkového románu. Sledujeme v něm osudy lidstva v průběhu téměř dvou set let po jaderné válce, kdy se původní instituce rozpadly a lidé se usadili v malých, částečně izolovaných městech, čímž se snaží zabránit nebezpečí další katastrofy. Díky radiaci se u části populace projeví schopnost telepatie, jejímž průvodním jevem je absence vlasů a ostatního ochlupení. Pro telepaty se díky tomu vžila přezdívka Lysáci. Většina z nich si uvědomuje svůj menšinový podíl ve společnosti a snaží se splynout s ostatními nošením paruk a vykonáváním činností, pro které je jejich šestý smysl buď bezvýznamný, nebo všeobecně akceptovatelný. Mezi telepaty se ovšem objevují i nenávistní paranoici, jimž jejich neobyčejná schopnost slouží jako příznak rasové nadřazenosti. Chtějí převzít vedoucí společenskou roli okamžitě, bez ohledu na oběti, které by takový krok jistě znamenal.

Mezi telepaty tak vypukne skrytá válka. Zatímco jedni chtějí projít poklidnou a dlouhodobou asimilací, druzí se za každou cenu snaží infiltrovat myšlenky obyčejných lidí a vyprovokovat konflikt. Role a taktiky zúčastněných stran se s každým dalším příběhem mění a ideový rozpor postupně graduje… Vedle sociologického tématu vzájemného působení odlišných společenských skupin se Kuttner pustil i do jiných oblastí vědy a techniky. Zejména v posledním příběhu s názvem Operace Apokalypsa, jenž byl napsán s několikaletým časovým odstupem, se dějová část dělí rovným dílem s teoretickými pasážemi z oborů psychologie, biologie atd.

kuttner-mutants

Po vážném obrazu postapokalyptické budoucnosti příhodně následuje humorný povídkový cyklus o Hogbenech. Jejich rodinka má jediný problém – vždy se najde nějaký otrava, který je nehodlá nechat na pokoji. Jsou to trochu podivíni, to ano, ostatně ne každý umí sám od sebe létat, stát se neviditelným nebo mít dvě hlavy. Dovedou během pár minut sestavit stroj času nebo domácí jaderný reaktor. Sami se však do ničeho nepletou a místní šerif jim nějaké to nešťastné zabití většinou odpustí. Ale občas tihle dobromyslní mutanti také něco slíbí a ve jménu zachování rodinné cti musí své slovo dodržet… Ve čtyřech příbězích vyprávěných z pohledu hogbenského synátora se plně projevuje autorova originalita, smysl pro humor a pro dobře vypointované příběhy. Odlehčený tón vás doslova žene k rychlému otáčení stran a výbuchům smíchu, v čemž vyniká především povídka Uvidíme se pozdějc.

Na rozdíl od předchozí Kuttnerovy sbírky Roboti nemají ocas nejsou jednotlivé povídky vzájemně zaměnitelné. V případě Mutanta se dění kolem Lysáků postupně rozvíjí, Hogbeni si zase pokaždé zablbnou s něčím jiným. Sbírka Více než lidé zpočátku nutí k zamyšlení, aby vás na závěr královsky pobavila, což je jistě lepší, než kdyby tomu bylo naopak. Jde tak o po všech stránkách vydařenou a i po tolika letech od vzniku jednotlivých prací stále svěží knihu. Knižní řada Mistrovských děl SF Kuttnerovi jednoduše sluší a byla by skutečně škoda nechat tenhle vydařený kousek nepřečtený.

Henry Kuttner: Více než lidé

brožovaná, překlad Milan Žáček, obálka Bruce Jensen, 368 stran, 289 Kč