Nejdeš-li mu vstříc, musí horor za tebou (recenze)

Autor | Aktuality | Sobota 15 října 2016 12.20

Hororový elektronický čtvrtletník Howard je jediným, komu se dlouhodobě daří držet vlajku tohoto, pro mnohé pokleslého a nepreferovaného, žánru. S neutuchajícím nadšením obdarovává tuzemské čtenáře mnohem déle, než všichni jeho hororoví předchůdci dohromady. Vytýčený fantastický směr se snaží sledovat komplexně, ve všech jeho uměleckých formách. Ke svému nedávnému pětiletému výročí dal navíc za vznik tištěné povídkové antologii Za tebou, která mapuje nejlepší literární pochoutky, jež se po dobu existence v magazínu objevily. Tento průřez zdaleka není pouze výletem do českých slovenských teritorií, ale představuje celkem dvacet autorů (počet je roven množství vydaných čísel) ze sedmi zemí světa napříč kontinenty, z nichž mnozí se u nás představili vůbec poprvé.

za-tebou

Nespornou výhodou knihy je pestrá paleta hororových subžánrů, která začíná někde u poetických či klasickou strašidelnou atmosférou nasáklých povídek, pokračuje přes thrillerově vybudované napětí nebo chytře vystavěné překvapující pointy a končí příkladem u krví nasáklého brutálního gore. Byť ne všechny zde představené formy musí sedět všem, každý má možnost najít si polohu, která je mu nejbližší. Zároveň se nabízí i možnost srovnání zdejších autorů se zahraničními souputníky, z nichž někteří mají ve světě hvězdný žánrový statut. Takový přesah u nás nebývá častý, neboť nakladatelé a editoři většinou volí striktní formu buď tuzemského, nebo zahraničního výběru povídek. Nutno zmínit i povedenou obálku korespondující s obsahem, kde v mlžných stínech číhá cosi zlověstného.

Stejně jako za Howardem, i za touto sbírkou povídek stojí jeden z dvojice duchovních otců magazínu, Honza Vojtíšek. Jeho aktivita v oblasti hororového literárního žánru se zdá být neutuchající. Nejen čtenáři, ale i samotní domácí tvůrci by tak měli doufat, že jej hned tak neopustí a dá vzniknout dalším žánrovým projektům. O strastech a slastech s elektronickým čtvrtletníkem, publikováním hororových povídek i s názorem na postavení literární hororové tvorby v kontextu tuzemského vydávání knih a fantastického žánru se zmínil v úvodu, který by si zasloužil být obsáhlejší.

Dvacet povídek různé délky i atmosféry je pestrou škálou, která by zasloužila detailnější rozbor, vypíchneme však jen některé. Čtenáři, kromě těch, kteří Howard pravidelně čtou a s povídkami se už setkali, mohou být překvapeni, jak pestrou paletu autorů i forem magazín poskytuje. Knihu otevírá známý skotský literát Graham Masterton, který odhalí Co dokáže tma. Povídka s mysteriózní zápletkou se pyšní hutnou atmosférou, která přikovává k ději. Strach, který si hlavního hrdinu v mládí podmaní, jej neopustí ani v dospělosti, což mu dokonale zkomplikuje život. Dobře zvolený rozjezd, který nastavuje pro ostatní laťku pěkně vysoko. Zaujme však i druhý v pořadí Josef Blažek povídkou Jak se z Česka stala hororová velmoc napsanou neotřelou formou rozhovoru, v němž se rozvíjí utopistický sen, po kterém touží nejeden domácí filmař. Robert Poch přináší povídku Rybář, v níž přes hory slizu a mimozemského rosolu zjistíte, jak emzákům chutná lidské maso.

Slovenský spisovatel Ivan Kučera představuje Ovoniavače, tajemnou bytost bydlící mezi zdmi snad každého domu. V umně vybudované atmosféře předkládá příběh o soužití s takovýmto tvorem i následky, které, jak sami tušíte, mohou být značně nepříjemné. Edward Lee je spisovatelem, jenž se ve světě těší slušnému věhlasu a v českém překladu debutoval právě v časopise Howard. Jeho krátká, ale o to údernější povídka Stůl vypráví o slabosti pro bizarní fetiše, které mohou mít pro své majitele nemilé následky. Sám Honza Vojtíšek přispěl povídkou Na cestu, v níž vypráví o vykradačích hrobů, kteří si pro svůj hyenismus vyberou notně špatné místo posledního odpočinku.

Z početného zástupu polských literátů patrně nezapomenete na Łukasze Radeckého s povídkou Vyzvracet duši, která je nejkrvavějším a nejmorbidnějším zážitkem knihy. Nápadem vychází z textů metalových kapel, jež se stylizovaly do věrozvěstů krvavého zla. Zklidnění přichází hned s následující povídkou O potkanoch a ľuďoch Adély Blažek Hrivnákové, ovšem zdánlivá rodinná idylka je v závěru rozbita krutou ranou pointy. Hloubavé zamyšlení nad tím, co jste to vlastně právě dočetli, předkládá Australan Stuart Olver v krátkém poetickém hororu Neukojitelná. Povídky, které zaměstnají čtenářovy mozkové závity, jsou vždy kořením podobných antologií.

Jeden z vrcholů knihy přináší další z polské spisovatelské enklávy, Robert Cichowlas. Dům doktora Gacheta v Auvers je strašidelným příběhem staré školy napsaným moderním jazykem, v němž tajemství podivného obrazu vede do propasti, na jejímž dně čeká čirá hrůza a bezbřehé šílenství. Britský spisovatel a milovník dýmek Guy N. Smith zavítá v příběhu Masokostní moučka do podivného starobince, v němž žije ještě podivnější skupina obyvatel. Jak už to tak bývá, udržet si v domě plný stůl vyžaduje mnoho námahy, problémy nastanou, když zásobovač příliš netuší, ve které době právě žije. V knize je o jednoho autora víc než samotných povídek a tuto anomálii má na svědomí zkušený spisovatelský tandem Petr Boček a Miloslav Zubík s povídkou Jasná diagnóza, v níž může původ zla pramenit i v nemocech, jež jsou vlastně zcela běžné.

Přestože nejsou zmíněny všechny povídky, na vyloženě slabou v knize nenarazíte, však také prošly dvojím sítem – nejprve při výběru do časopisu a poté do reprezentativní antologie. Ne vždy jde o povídky s originálním námětem, zpravidla však oplývají hutnou atmosférou, překvapující pointou či využitím netradičních ingrediencí. To činí ze Za tebou povedenou žánrovou antologii, která se snaží pojmout rozmanité hororové styly, což samozřejmě nemusí být vždy všem po chuti. Můžeme tak polemizovat o kvalitách té které povídky, ovšem těžko zpochybníme, že se neúnavným vydavatelům fanouškovského Howarda daří v našich zeměpisných končinách cosi nebývalého…

Za tebou

antologie současného světového horroru

brožovaná, obálka Aleš Tošenovský, 250 stran, 220 Kč