Únik ze zakázaného ostrova (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 13 dubna 2017 13.55

Desková hra Zakázaný ostrov vás zavede na zapomenutá místa prastarého a záhadného království Archean. Tamní legenda praví, že obyvatelé ostrova kdysi ovládali čtyři zemské živly – oheň, vzduch, vodu a zemi. Konali tak prostřednictvím posvátných relikvií: Ohnivého křišťálu, Sochy větru, Mořského poháru a Kamenu země. Pokud by snad posvátné předměty padly do nepovolaných rukou, napáchaly by nedozírné škody a svět by jejich prostřednictvím dospěl k záhubě. Proto archeané ukryli své největší bohatství na Zakázaném ostrově, jejž obestřeli kletbou, která se aktivuje ve chvíli, kdy se z ostrova kdokoli pokusí skrytý poklad odnést. Jednotlivá území začínají mizet pod mořskou hladinou a času není nazbyt. Hráči coby tým vědeckých dobrodruhů toužících zachránit vzácné relikvie bojují o úspěch expedice i o holé přežití. Jedinou cestou k úspěchu je jejich spolupráce…

01-ZOstrov_vizualizace_box

Zakázaný ostrov je nádherně provedená (ilustrace C. B. Canga) kooperativní hra plná napětí, která je určena spíše pro chvíle rodinné pospolitosti a pro začínající či mladší hráče, což ovšem ani v nejmenším neubírá z jejího kouzla. Nejčastěji bývá svými herními mechanismy přirovnávána ke zjednodušené verzi oblíbeného Pandemicu (není se co divit, autorem obou her je Matt Leacock) a nutno podotknout, že stejně jako u této hry, i zde má značný podíl na výsledku štěstí a náhoda. Už samotný pohled na hru uzavřenou do efektní kovové krabičky láká k vyzkoušení. Uspořádaní uvnitř, figurky relikvií i ztvárnění karet lahodí oku natolik, že se okamžitě rozhodnete pro účast v chystané dobrodružné expedici.

Na hrací plochu se nejprve v určeném tvaru rozloží kartónové ilustrované čtverce fungující jako jednotlivá políčka pohybu, jež společně tvoří mapu ostrova. Jsou oboustranné – na vrchní straně mají barevnou ilustraci, která má vespod modrošedý nádech. V prvním případě je pro průběh hry vše v pořádku, ovšem lícní strana signalizuje, že se území začíná potápět a pokud jej nezpevníte, zmizí v nenávratnu. V průběhu hry je důležité opravovat území, z nichž je možné vyzvednout některou z cenných relikvií (každá má dvě políčka), a rovněž kartu Bláznův vrch, ze které se dá společně (a s nasbíranými relikviemi) odletět za vítězstvím, případně karty, jež slouží jako přístupové trasy ke zmíněným územím. Hráči si náhodně vylosují postavu ze šesti možností, z nichž každá má přirozeně svá specifika:

06-ZOstrov_karty-03

foto Hraj.cz

Průzkumník – může se pohybovat či podepírat pole i diagonálně

Pilot – jednou za tah se může přesunout na libovolné pole

Technik – může v rámci jedné akce podepřít až dvě sousedící pole

Potápěč – může se přesouvat i přes odstraněná pole

Posel – může předávat karty hráčům, kteří nejsou na stejném poli

Navigátor – může přesunout figurku jiného hráče až o dvě pole v rámci jedné akce

Postavy mají svou figurku i kartu, na které jsou vypsány speciální dovednosti. Na ukazateli se nastaví výška hladiny vody ukazující, kolik územních karet záplavy se bude při příští povodni otáčet. Hráči si mohou v úvodu zvýšit hladinu vody dle stupnice – začátečník, pokročilý, expert, legenda. 24 karet záplavy se promíchá, a ještě před prvním kolem se vrchních šest otočí, stejně jako korespondující území na herním poli. Promíchá se také 28 karet pokladu, které obsahují 20x poklad (jedna relikvie = 5 karet), 3x kartu Voda stoupá! (při jejímž otočení se zvyšuje výška hladiny a zároveň se otáčejí karty záplavy, a pokud je už nějaké území na své lícní šedomodré straně, pak definitivně mizí ze hry), a speciální karty, k nimž patří Pytle s pískem (2ks – slouží ke zpevnění jakéhokoli dílku ostrova kdykoli během hry) a Vyzvednutí vrtulníkem (3 ks – slouží k přemisťování hráčů libovolně po ostrově; zároveň je jedna karta nutná pro závěrečný odlet za výhrou). Každý z hráčů dostane pro začátek dvě karty pokladů. Do rohů herního plánu se rozmístí figurky relikvií a může se začít.

04-ZOstrov_karty-01

foto Hraj.cz

Voda rychle stoupá a čas se krátí…

Jakým směrem se bude hra ubírat, se projeví hned v úvodu dle rozmístění jednotlivých území na herním plánu a podle složení postav. Pokud vám štěstí přeje a všechny důležité karty jsou rozmístěny pospolu, pak je průběh hry výrazně jednodušší, v opačném případě budete muset vynaložit mnohem větší úsilí na opravování zaplavovaných částí ostrova. Každý hráč může postupně během svého provádět tři úkony, přičemž si může vybrat pohyb (krom speciálních vlastností některých postav se za jednu akci počítá pohyb o jedno políčko vpravo, vlevo, nahoru nebo dolů), zpevnění břehů (zpevňují se políčka, na kterých figurka právě stojí, nebo která s ní sousedí v možném směru pohybu), předání karty pokladu (hráči na stejném políčku) a získání pokladu (pokud vlastní čtyři karty s daným pokladem). Cílem hry je, aby celý tým získal všechny předměty pokladů a společně se přesunuli na políčko Bláznův vrch, kde musí jeden z hráčů zahrát kartu Vyzvednutí vrtulníkem.

Po provedení všech tří akcí si hráč dobere dvě karty pokladů, ovšem nesmí mít na ruce víc než pět karet. Pokud při dobíraní vytáhne kartu Voda stoupá!, pak nejenže se zvyšuje stupeň výšky hladiny, případně se dobírá o jednu kartu záplav víc než dosud, ale rovněž se vrací karty z odhazovacího balíčku záplav. Odložené karty se promíchají a svrchu znovu doplní balíček karet záplav, takže přijdou znovu na řadu dříve než karty, které se do hry dosud nedostaly. Takto můžete velice jednoduše přijít o strategickou část ostrova, je tedy na místě brát na zřetel, kolik karet Voda stoupá! je ještě v dobíracím balíčku a zda se raději nevěnovat zpevňování břehů než honbě za pokladem.

05-ZOstrov_karty-02

foto Hraj.cz

Zábava pro celou rodinu?

Jak už bylo řečeno, jedná se o kooperativní rodinnou hru, což může zprvu zaskočit hráče, kteří nemají s podobným typem her zkušenosti. Je nezbytné, aby se celý tým radil, kam jednotlivý hráč na tahu půjde a co musí provést, aby byla spolupráce co nejefektivnější a zároveň vše probíhalo v co nejkratším možném čase. Stoupající voda je totiž živlem, s nímž si není radno zahrávat. Pokud zkušenější a dominantnější hráč prosazuje oproti ostatním vlastní taktiku, mohou se ostatní cítit pouze „do počtu“ a celá hra je brzy omrzí. Podobné nebezpečí hrozí především při souhře s dětskými hráči, přestože je není nikdy radno podceňovat. Komukoli se navíc může stát, že jeho takřka jediným úkolem je z taktických důvodů zpevňovat břehy ostrova, zatímco ostatní sbírají karty a vyzvedávají poklady. I tady se hráč může cítit upozaděn, byť tomu tak ve skutečnosti být nemusí.

Hra může samozřejmě skončit také prohrou, která nastává v následujících případech:

1) obě karty kteréhokoli z pokladů byly potopeny a odstraněny ze hry předtím, než tým poklad získal

2) v oceánu zmizel Bláznův vrch a tím se uzavře jediná cesta k úniku

3) některý hráč stojí na dílku ostrova, který se má potopit, a nemá možnost přeskočit na nepotopenou část mapy

4) výška hladiny na měřítku dosáhne stupnice označené lebkou

Zakazany-ostrov

foto Petr Adámek

I zkušenějším hráčům bude chvíli trvat, než prokouknou veškeré nástrahy hry. Ve hře dvou hráčů je třeba dávat si pozor na chyby, v opačném případě trvá opravdu dlouho, než se balíček karet pokladů dobere a odhozené karty se opětovně dostanou do hry, nemluvě o tom, že se mezitím může stát celá řada nepříjemných věcí. Ideální se jeví hra ve třech, ovšem za předpokladu, že spolu hráči dobře komunikují a chytře plánují. Hra ve čtyřech také není špatná, ale není v ní nouze o ošklivá překvapení. Než se hráč dostane na řadu, často se odehrají události, které zcela zhatí jeho původní plán.

Ve chvílích dokonalé souhry vás však Zakázaný ostrov odmění skvělou porcí společenské zábavy, přičemž herní čas nepřesahuje v jakémkoli počtu hráčů půl hodiny, což je pro odreagování a kolektivní zábavu ideální. Díky snadno pochopitelným pravidlům, akčnímu spádu a zdařilé vizuální stránce si hru lehce oblíbíte. Nevelký rozměr a kovová krabička navíc přímo ponouká vzít si hru na cesty. Zakázaný ostrov je jednoduše pěknou a vydařenou vstupní branou do světa kooperativních her pro malé i velké a v tomto ohledu ho lze jen doporučit.

Zakázaný ostrov

design Matt Leacock, výtvarné zpracování C. B. Canga

pro 2 až 4 hráče od 10 let s dobou hraní od deseti minut do půl hodiny