Ze zlatého fondu české komiksové scenáristiky (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 6 března 2012 8.00

Při různých debatách na téma komiks se často argumentuje, že tuzemské komiksové scéně chybí více kvalitních scénářů, potažmo scenáristů. Jsem tedy velmi rád, že nakladatelství XYZ vydalo sborník komiksů jednoho z nejlepších scenáristů tuzemské starší generace, Václava Šorela. Ve Zlaté knize komisů tak můžeme najít skoro ucelený souhrn jeho tvorby. Nevím, jestli je to dáno jakousi konzervativností nebo jen nedostatkem schopných kreslířů té doby, ale Šorelovy tvorby se zhostili za celou dobu především dva ilustrátoři, František Kobík a Jiří Petráček. Což nemyslím nějak negativně, jen ve srovnání s většinou ostatního, co se v komiksové branži děje, je to jev celkem neobvyklý. A už vůbec to nic nemění na faktu, že většina seriálů, které Václav Šorel stvořil, má pro mnoho čtenářů a nejednu ‚ábíčkářskou‘ generaci vpravdě kultovní status!

Za velmi přínosné považuji rovněž zpracování samotné knihy. Jednotlivé komiksy vždy začínají krátkým úvodem z pera samotného Václava Šorela, ve kterých shrnuje své podněty pro vznik jednotlivých kreslených seriálů. V úvodu se dokonce čtenář dozví něco o zálibách Václava Šorela i o tom, jak se vlastně ke komiksové scenáristice dostal. Nechybí ani krátké zastavení se nad komiksy, které v knize nejsou, a vysvětlení důvodu, proč tomu tak je (s jednou výjimkou, kterou ještě zmíním). Rovněž potěší i krátké profily všech zúčastněných pánů, kteří svým dílem potěšili nejednoho čtenáře.

Samotné komiksové seriály pak začínají jedním z nejstěžejnějších, tím není nic jiného než populární Vzpoura mozků. Příběh o tom, kam až se může lidstvo dostat, když svěří svou existenci do rukou umělé inteligence. V době vzniku komiksu byl počítačový boom teprve v plenkách, ale autor svou chmurnou obavu dokázal zvěčnit velmi zdařile a dal jí patřičnou nadčasovost. Vědecko-fantastický žánr je nosným pilířem i dalšího populárního seriálu. Galaxia je dalším majstrštychem, ve kterém zamíříme do budoucnosti. Na planetě Zemi už byla všechna území dobyta, a tak člověk začal dobývat Vesmír. Na svých toulkách podnikl mnoho zajímavých a dobrodružných expedic, stejně jako dva poslední přeživší lidé na obří kosmické lodi. Ti se nešťastnou náhodou dostali do prekérní situace a musí si pomoci zcela sami. Navíc objeví neznámou planetu, kde žijí rovněž lidé, kteří ovšem nejsou vládci oné planety. Tu ovládá obří hmyz. Nedávno jsem zde na stránkách recenzoval další významné dílo komiksové historie a to Věčnou válku. Bez špetky studu musím konstatovat, že první dva příběhy tohoto sborníku jsou absolutně srovnatelné s tímto světoznámě uznávaným dílem. Jenže stejně jako mnoho fantaskních hrdinů se i jeden nadprůměrně nadaný tuzemský scenárista může ocitnout ve špatné době na špatném místě…

Následující Tvrz je pro mě osobně asi nejoblíbenějším seriálem z pera Václava Šorela. Hlavní hrdina v něm jede za svou rodinou do jižních Čech. Zrovna se vrátil z psychicky náročného vědeckého sympózia a za horké letní noci, utahán jako soumar, řídí své auto po důvěrně známých cestách. Najednou cesta končí a on je nucen zastavit. Ke svému ohromnému překvapení zjistí, že se ocitl v době Husitského revolučního hnutí a je stráží odveden na nedalekou tvrz. Příběh o tom, jak si vzdělaný jedinec z dvacátého století poradí v době, kdy byly nepřátelské pevnosti vypalovány a víra byla nadevše, ani po mnoha letech neztratil nic ze své napínavosti. To, že Václav Šorel je velkým fanouškem letectví, se dozvíme už v úvodu knihy, není se tedy co divit, že leteckým dobrodružstvím se věnoval i ve svých scénářích. Operace Jericho je příběhem z Druhé světové války, kdy díky náletu britských mosquit je zbořena zeď francouzské věznice a mnoho odpůrců fašistického režimu je díky tomu osvobozeno. Předlohou je skutečná událost, která je zdatně podpořena napínavým příběhem čteným jedním dechem.

Na tomto místě je třeba upozornit, že právě zde se sborník láme. Zatímco doposud byl výhradním ilustrátorem František Kobík, nyní se výtvarné stránky Šorelových příběhů ujímá Jiří Petráček. Osobně upřednostňuji prvního zmíněného pána, ale těžko říct jestli je to nějakým osobním citem pro kresbu nebo jestli je to způsobeno jen tím, že Kobíkovy kresby jsem hltal už jako komiksový potěr. Prvním společným dílem dvojice Šorel – Petráček je Zkáza planety země. Znovu zamíříme do hlubin vesmíru a znovu si pohrajeme s časem. Zjistíme, co vše musí vykonat posádka lodi Ikarus, aby zabránila katastrofě, při které na Zemi spadne obrovský meteorit. Václav Šorel v tomto díle rozvíjí ‚tunelovou teorii‘ Ludvíka Součka. Příběh je rozšířenou a přepracovanou verzí v knize neuvedeného a dokonce ani nezmíněného komiksu Hlídač na Ikaru, který vznikl o několik let dříve ve spolupráci s kreslířem Lubošem Hlavsou pro časopis Kometa.

Autor Václav Šorel, Jiří Rajlich, Aleš Knížek a Jiří Petráček na křtu Zlaté knihy komiksů.

Další seriál, který je stejně jako všechny ostatní prošpikován Šorelovou nesmírnou touhou létat, je pocta leteckému esu, kapitánu J. C. Bigglesforthovi, který je mnohem známější pod přezdívkou Biggles. V tomto příběhu je legenda sestřelena a těžce zraněna. Díky blouznění, než se pacient uzdraví, se dozvíme, jak to vlastně bylo se začátky onoho nedostižného pilota, kterého sám Šorel označuje jako svého dětského hrdinu. Posledním kresleným seriálem, který tento sborník obsahuje, je Operace slunce. Ta volně navazuje na Zkázu planety země díky postavě pilota Bílka. V tomto příběhu je značně cítit duch moderní doby. Kapitán Bílek je vyřazen ze služby, stane se bezdomovcem, který je ke všemu závislý na nějaké supermoderní návykové látce. ‚Padouši‘ ho ovšem potřebují a je tedy unesen a podstoupí jakýsi rychlokurz odvykání. ‚Padouši‘ chtějí ovládnout planetu a tak vymyslí zhýralý plán. Bohužel musím konstatovat, že tento příběh je podle mě z celé knihy nejslabší a rovněž trpí velkou dávkou vědecko-fantasticko-thrillerové klišovitosti. Možná na to bude mít někdo jiný názor, ale ‚starší kusy‘ tvorby Václava Šorela mě baví a oslovují mnohem více. Každopádně to nemění nic na faktu, že i tento příběh do sborníku zcela jistě patří a v autorově tvorbě má své místo.

Pokud hledat nějakou společnou nit, která se prolíná všemi příběhy, jež jsou nám v této knize servírovány, tak je to zcela jistě vztah Václava Šorela k letectví a létání. Někdy jeho touha míří ‚jen‘ k oblakům, kde se prohání legendární letci, jindy je zase vystřelena až do dalekého a nepoznaného Vesmíru, kde plují vesmírné flotily. Díky tomuto souhrnnému vydání Šorelovy (samozřejmě je třeba nezapomenout ani na zdatné ilustrátory jeho prací) tvorby si i množství mladých čtenářů může přečíst jeho příběhy, které na zadní straně ABC či v jejich speciálech, vzrušovaly starší generace. Po úspěchu Velkých knih komiksů tady máme další reprezentativní vzorek tuzemské komiksové tvorby, který by neměl uniknout nikomu, kdo podlehl kouzlu devátého umění.

Foto vzpouramozku.wz.cz a alabtrosmedia.cz.

1 356 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora