Česko-slovenská zombie apokalypsa (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 10 listopadu 2016 16.45

Svět prosycený vůní hniloby, kde se tichem rozléhají šouravé kroky, je ponurým místem, které už po dlouhá léta láká filmaře i literáty. Není se co divit, že se k tématu toužili vyslovit i slovenští a čeští spisovatelé. Možnost jim nabídl Mark E. Pocha v antologii Zombie apokalypsa, která na první pohled zaujme povedenou obálkou Martina Luciaka. A pokud pohlédnete rovněž na seznam zúčastněných autorů, bude vám předem jasné, že se pravděpodobně dočkáte zajímavých výletů do atraktivního postapokalyptického prostředí. Zhruba na čtyři sta padesáti stranách najdete mrtvých víc, než na válečných hřbitovech, ovšem obávat se nemusíte ani absence nových nápadů a neotřelých úhlů pohledu, jež často okoření také známá domácí místa…

zombie-apokalypsa

Hned v úvodu se nabízí otázka, jak se čeští čtenáři vyrovnají s tím, že zúčastnění autoři publikovali povídky ve svém rodném jazyce, tedy slovensky i česky. Starší ročníky zřejmě nebudou mít s tímto rozhodnutím problém, na druhou stranu je ale jasné, že zombie tématika je populární i mezi mladšími, které by mohla slovenština odradit.

Mezi nejvíce ostřílené zúčastněné autory jistě patří Jaroslav Mostecký, jehož Holka od Freshdeads knihu otevírá. Zavede nás do doby, kdy velká města okupují hordy zombíků, a proto je čtrnáctiletý hrdina příběhu raději poslán k prarodičům na venkov, kde je relativně bezpečněji. Tušíte správně; na venkově čeká na hocha pořádná akční jízda, les plný živých mrtvých a poněkud zvláštní aroma první lásky. Příběh má vše, co můžete od dobré povídky očekávat, potěší i domácí prostředí a morální ponaučení, dle něhož je lidskost důležitá i ve chvílích, kdy už na zátylku cítíte hnilobný dech. Problém je umístění povídky hned na úvod, ne snad proto, že jde o nejdelší práci souboru, ale kvůli kvalitativní laťce, které se většina následujících autorů nevyrovná, což poměrně kazí požitek z dalšího čtení.

Drtivě na to doplácí hned následující Vskutku neobyčajný účinok instantných polievok od Lenony Štiblaríkové. Pokud dle názvu čekáte nějakou adolescenční ujetost, máte pravdu. Jde o krátký příběh o bizarní posedlosti polotovary, která se stane jablkem sváru v jednom manželství a má velmi nečekané následky. O trochu lépe vyjde ze srovnání hláškující military akčňák Odepsanci od Martina Paytoka, kde není přes mrtvoly kam plivnout. Vojenská jednotka složená ze zkušených mazáků narazí na válečná zvěrstva a snaží se přijít na to, jak k nim došlo a kdo za nimi stojí. Tereza Matoušková na to ve své Dívčí záležitosti šla z úplně jiné strany. Povídka voní fantasy a magií na sto honů a nemrtvé vyvolávají z hrobů tajemní nekromanti. Zápletka pak vychází z typických lidských neřestí. Do kontextu antologie to ale nějak neštymuje…

Od Honzy Vojtíška by se v Masu Wickhamu dalo očekávat klasické zombie vyprávění, jenže chyba lávky. Jsme svědky hnilobně znetvořené části legendy o Robinu Hoodovi. Krátký fragment ze života zbojnické družiny je opravdu povedenou záležitostí, jen je škoda, že autor potenciál nápadu nevyužil pro delší text. Katarína Soyka představuje v povídce Nekrospln lidi, zombíky a… vlkodlaky. Je to taková undergroundovější verze young adult literatury pro výrostky ze sídliště. Janko Iša rozpoutá Peklo v Montane už v dávných dobách osidlování Ameriky a válek s indiány. Průzkumný oddíl jedné kavalérie si po setkání s indiánským šamanem skutečně projde peklem. Příběh naštěstí nepostrádá dobrou atmosféru i spád, a přestože by si Karel May asi rval vlasy hrůzou, hororový fanoušek bude nadmíru spokojen. Redakční kolegyně Petra Slováková si se zombie tématikou poradila hezky po svém. Její Pekelná opera má podmanivou atmosféru vyvolávající pocit, jako by šlo o mysteriózní komiks z paralelní steampunkové dimenze.

Krev není voda Martina Stručovského vypráví o stárnoucím lovci nestvůr, který poslední zakázku přijme jen proto, že se v ohrožení ocitl jeho syn. Autor do děje vcelku umně zakomponoval postavu Karla Jaromíra Erbena, ale jinak jede podle stokrát omletého vzorce. Mrtví se někdy vracejí od Petry Machové jsou povídkou stojící v rámci konceptu knihy zcela mimo. Jedná se o jakousi esoterickou fantasy, jejíž smysl a zařazení do sborníku je docela záhadou. Ivan Kučera se naopak prezentuje krátkou akční jednohubkou Ozbrojení a extrémne nebezpeční, která si naštěstí na nic nehraje a jde přímo na věc. Do ulic města, jehož obyvatelé řeší zombie apokalypsu poněkud nestandardními metodami, nás zavádí Anna Olejárová v akčním thrilleru Poplach Marlena! s příjemným nápadem, ale s poněkud zadrhávají se dynamikou.

Sám Mark E. Pocha se v knize představuje povídkou Pieseň mrtvých, jež příkladně náleží k tomu lepšímu, co jeho antologie přináší. Dobře vypointovaný příběh se středověkou náladou ukazuje život zombie zase v úplně jiných barvách. Závěr příběhu je až hypnotický a má blízko k filmové vizualizaci. Do apokalyptické Bratislavy, kde mezi davy nemrtvých prochází upír, zavítala Lucia Lackovičová v povedeném kráťasu Samočistič, přičemž si pokládá otázku, co musí tvor fungující na lidské krvi udělat ve chvíli, kdy mu potrava začne zahnívat a zásoby se rapidně zmenšují. Marek Slabej nám v závěrečné hrůzostrašné báchorce Bob Weston neodpočívá v pokoji nabízí další příběh z období divokého západu, v němž není nouze o kouzlo zašlých časů, vůni prérie, ale bohužel ani o nezdravou zkratkovitost. Funkci doslovu pak plní esej Hnijem, teda som Juraje Búryho, jenž nás nechá nahlédnout do zombie popkultury tak, jak ji vidí on. Příjemná tečka na závěr.

Zombie apokalypsa je vítanou změnou v oblasti tuzemských antologií, protože je nejen tematicky odlehčená, ale ještě v sobě nese značnou porci napětí a svěžích nápadů. Je povzbuzující vědět, že domácí autorská scéna dokáže vyplodit i něco docela jiného než klasickou fantasy a sci-fi. Pokud máte rádi oživlé mrtvé a chcete si spolu s nimi vychutnat i rozmanité autorské přístupy, nezbývá než knihu doporučit. Každý by si tu měl najít svého ohlodaného favorita. Kniha je navíc příkladem dobře odvedené nakladatelské a redakční práce. Obsahuje tematické ilustrace od sedmi výtvarníků a předěly kapitol jsou graficky zvýrazněny za pomoci stylového ostnatého drátu. Na závěr nezbývá než ocenit také přítomnost tvůrců z obou zemí, stejně jako poměr zkušených a začínajících autorů.

Zombie apokalypsa

sestavil Mark E. Pocha

brožovaná, obálka Martin Luciak, 448 stran, 391 Kč