Ocenění

Daidalos 2013 – kdo se probojoval do finále?

Autor Jaroslav Jiran | Literární soutěž DAIDALOS | Středa 6 Listopad 2013 9.25

Co člověk, to názor… Oblíbené přísloví platí i u porotců literární soutěže Daidalos, a tak se každý rok svádějí bitvy o to, zda některou povídku zcela vyloučit, nebo ji naopak posunout snad až na místa nejvyšší. Na druhou stranu ty, které se nakonec umístí na vítězném piedestalu, zpravidla zvítězí díky všeobecnému konsensu a platí to i pro povídky, které nakonec do finále skutečně nepostoupí. Letos se do výběrového kolečka dostalo neobvyklých 41 povídek z více než 250 došlých prací. Do finále nakonec postoupilo úctyhodných 36 prací, jejichž abecedně řazený seznam vám právě přinášíme. Jak už všichni jistě víte, jedna z finálových prací se mezitím objevila na stránkách amerického online časopisu Clarkesworld

Porotci literární soutěže Daidalos jsou Jaroslav Jiran, Vlado Ríša, Tadeáš Pelech a Martin Šust.

Finální výběr soutěže:

Alfred Barsch: Na křídlech bouře

Viktor Bocan: Bouřka

Ondřej Burský: Nový robot

Božena Čechalová: Spirit a Opportunity

Božena Čechalová: Vzpomínky na fázi beta

Petr Doležal: Sergej Popov

Jana Dvořáčková: O tři skoky blíž a jeden dál

Markéta Gajdošová: Změna je smrt

Miroslav Hokeš: Krysožroutův blázen

Lukáš Hrdlička: Na konci

Lukáš Hrdlička: Studna života

Eliška Hřebenářová: Dívka z hor

Radim Kartes: Druhý domov

Viktoria Laurent-Skrabalova: Planéta ktorá nebola viac planétou

Ondřej Malíšek: Vyprávění dobrodruha

Jakub Marek: Chronokatexe

Jiří Mazurek: Základna Eden

Ivan Mls: Přivezte si zvířátko!

Václava Molcarová: Welsanská záležitost

Kristýna Obrdlíková: Ocharivo

Jan Pacas: Kdybychom je neměli

Eliška Pavlásková: Morální aspekty zavařování snů

Jana Rečková: Zácpa

Stanislav Rýdl: Jižák

Hanuš Seiner: Vzpoura ve věku hojnosti

Linda Sigmundová: Pach stáří

Michal Sirotek: Somnus

Berenika Součková: Purgator

Zuzana Stožická: Za rituálmi barbarských Fioranov

David Šenk: Srdce ledu

Dalibor Vácha: Sprint bez cíle

Dalibor Vácha: Na cestě domů

Vladimír Zábrodský: Jarní úklid

Jan Žlebek: Nekonečně křehká, neskutečně cenná

Vyřazeno z důvodu předchozího vydání:

Julie Nováková: Symfonie prachu a ledu

Julie Nováková: Mosazné město

Přiznávám, že z finálových prací bych ještě dvě nebo tři povídky vyloučil, ovšem jedna z nich se naopak umístila poměrně vysoko díky hodnocení ostatních porotců, což jen dokazuje občasnou rozdílnost názorů. Jako každý rok se objevily povídky, na jejichž hodnocení se porotci shodli a naopak práce, kde se hodnocení jednotlivých porotců ostře rozcházelo. Připomínám, že Daidalos je soutěž přísně anonymní, nikdo z nás do poslední chvíle neví, kdo je autorem jednotlivých prací.

Letos u mě osobně zvítězila slovenská autorka Zuzana Stožická s novelou Za rituálmi barbarských Fioranov, která mi připomněla můj oblíbený román Dolů k zemi od Roberta Silverberga (ten si velice nedávno prošel dosti nebezpečným infarktem, tak na něj myslete, aby se co nejdříve zcela zotavil). Velice mě potěšila rovněž Božena Čechalová s povídkou Spirit a Opportunity, která v sobě spojuje v současnosti opět oblíbený motiv dobývání sluneční soustavy s emotivním nábojem jinak chladně technologické science fiction, což je přesně to, co obvykle boduje i u zahraničních čtenářů a recenzentů. Rovněž Symfonie prachu a ledu od Julie Novákové zabrnkala na podobnou notu, ačkoli o stupínek chladněji a jistě by tu prospělo mírné zkrácení. Jednoduchým nápadem s nápaditým zpracováním se blýskl Jan Žlebek v povídce Nekonečně křehká, neskutečně cenná a populární „zombie survival“ zdařile zvládl Dalibor Vácha v povídce Sprint bez cíle (zombící se objevují i v jeho druhé povídce, ale ta by potřebovala ještě doladit). Celkově šlo o průměrný ročník, v němž se ovšem objevil více než slušný počet přijatelných prací, zdá se, že se autorský peloton do dalších let bude rozšiřovat a to je opravdu dobře.

Martin Šust

Na rozdíl od Martina nebudu tak konkrétní, protože většina čtenářů těchto stránek si ty povídky přečte až s větším či menším časovým odstupem a autorům předám své konkrétní komentáře (pokud k nim nějaké mám) prostřednictvím Jardy Jirana.

Když jsem se po odhalení autorů podíval na svůj žebříček, zjistil jsem, že v něm mírně převažují autorky. Ano, oproti stavu před řadou let se nám dámy rozepsaly a nyní jsou schopné zvládat lépe styl a formát povídky než pánové. Přinejmenším ty a ti, kteří se účastní naší soutěže. Jejich povídky nejsou příliš upovídané, obsahují rozumný počet postav a budují funkční světy. Když už nejsou vystavěné na zajímavé pointě, obsahují nějaký neotřelý nápad nebo natolik promyšlený děj, že dokážou zaujmout a utkvět v paměti i na déle než týden nebo měsíc. Schopnost sdělovat mají ženy vrozenou a pokud se ji naučí převést do literárního textu, mají napůl vyhráno. Autoři tedy mají v tomto ohledu určitý handicap, ale dokážou ho dohnat technickou erudicí, tahem na branku a akcí. I když to je samozřejmě hodně zjednodušený pohled, výjimky se najdou na obou stranách. Kvalita letošního druhého kola je z mého pohledu o něco málo vyšší než loni. Letos jsem nenavrhl vyřadit žádnou ze soutěžních prací.

Mile mě překvapil Miroslav Hokeš, jehož literární kariéru sleduju od samého začátku a jehož smysl pro nadsázku a humor mi zhusta přijde přinejmenším podivný, ne-li přímo zvrácený, někdy hraničící s dětinskostí. Krysožroutův blázen ovšem dává tušit, že je autor schopen svůj pokřivený dystopický svět zpracovat natolik funkčně a realisticky, že má šanci zaujmout mnohem širší publikum než obvykle.

Tadeáš Pelech

1 663 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 54 »

  1. Comment by idle — 6.11.2013 @ 9.58

    Gratuluju všem finálovým autorům a na povídky se budu těšit, i když tu Juliinu už mám teda přečtenou v zápaďáčtině. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  2. Comment by squire — 6.11.2013 @ 11.28

    já se těším i na druhou Julčinu – to je ta, co vyjde taky anglicky, v nějaké antologii, že? Brass City. A samozřejmě na Seinera, to je sázka na jistotu. Jinak mi tu letos pár jmen chybí – ale zase je hodně jmen nových, tak uvidíme. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Comment by Martin Sust — 6.11.2013 @ 11.31

    Letos mě Hanuš zapadl do průměru, což se ani u jedné z loňských povídek říct nedá, ale doufám, že se jen nadechuje k dalšímu útoku :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 2

  4. Comment by Ronkar — 6.11.2013 @ 12.46

    Pestrá to směska. Už se děsím toho, jak nebudu XB stačit číst. Momentálně mám v šuplíku dvě poslední čísla a pořád ne a ne se k nim dostat :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  5. Comment by Aleri — 6.11.2013 @ 17.09

    Kdyby tak jenom dvě  :)
    Poctivě jsem začala číst tedy od nejnovější a příšla nová! Zrada! :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Comment by hseiner — 6.11.2013 @ 19.00

    Nadechuju se.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Comment by tomeek — 6.11.2013 @ 19.05

    Úctyhodný seznam… gratulace všem!
    Rád bych se ještě zeptal na několik věcí:
    – Umístit se tedy mohou povídky již někde publikované, je to tak?
    – Jakým způsobem porota hodnotí? Boduje celkově, v rámci nějakých sledovaných kategorií pro každou povídku, systémem ano/ne, jinak…?
    – Jak postupuje porota v případě nerozhodnosti („…kde se hodnocení porotců ostře rozcházelo.“), když má sudý počet členů?
     
    Jinak některé názvy povídek jsou velice lákavé…:)
     
    V neposlední řadě si dovolím poznámku: Bez znalosti prací poslední odstavec „hodnocení“ jaksi postrádá na významu, pardon, že jsem tak smělý…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  8. Comment by arwenu — 6.11.2013 @ 20.01

    A to bude mít zase jednou KeB radost :)
    Jinak všem gratuluji!

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  9. Comment by Jana Dvořáčková — 6.11.2013 @ 20.10

    Zdá se mi to, nebo v předchozích ročnících chodilo tak nějak… méně povídek?
    Jinak také gratuluji a už se na vás těším :). Navíc mám radost, že si budu moci přečíst Julču v češtině.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Comment by KeB — 6.11.2013 @ 20.42

    Ani ne, buď jsem nezaujal nebo nepřišel… :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Comment by squire — 6.11.2013 @ 21.53

    KeBe, neboj, není všem ročníkům Daidala konec… příště nám to natřeš všem. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  12. Comment by Martin Sust — 6.11.2013 @ 22.01

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 3

  13. Comment by Bilskernir — 7.11.2013 @ 1.46

    Nechtěl jsem rýpat, ale budu. Pokud mám v pravidlech, že nesmí být povídka publikovaná, tak v ŽÁDNÉM jazyce. To, že zde pan Šust zmíní český a slovenský jazyk v jakýmsi komentáři pod čarou je sice zajímavé, ale odporuje to pravidlům. A zadruhé to porušuje anonymitu, ve které se zde, zjevně údajně, povídky hodnotí. 

    Dlouho jsem měl tuto soutěž za velice seriózní, ale to, že jste i schopni na vydání povídky upozornit mi připadá absurdní. Navíc, pokud se nepletu, pravidla mluví jasně o vydání povídky tak, že musí jít o doposud nepublikované dílo. Tudíž, co se týče slečny Julie, myslím, že tímto porušila hned první pravidlo Daidala, a následně tímto bylo porušeno i pravidlo o anonymním zasílání. 

    Klidně mne zkuste kamenovat, ale tato povídka by měla být stručně jednou čarou vyškrtnuta. 

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 6 Thumb down 1

  14. Comment by Bilskernir — 7.11.2013 @ 1.57

    Omlouvám se za spam, ale podle stránek „nejmenované“ autorky dokonce vyšly obě povídky, z čehož Mosazné město dokonce v březnu. Symfonie v říjnu. Vážně? Jste až tak seriózní, že pravidla platí pro všechny, jen pro někoho se dají upravit, případně škrtnout? 

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 0

  15. Comment by tomeek — 7.11.2013 @ 8.10

    To Bilskernir: Přesně tím směrem jsem směřoval svým dotazem. Úspěch Julie je nezpochybnitelný, její práce bývají výborné („Song“ mám přečtený anglicky a užil jsem si to…) a její záběr a osobní přínost české sci-fi je také třeba zmínit. Ale férová soutěž je férová soutěž…
    Připomíná mi to kauzu Kaplický a jeho chobotnice – při všem hořekování, jak jsme se připravili o skvost moderní architektury, se časem jaksi zapomnělo na to, že jeho návrh, byť úžasný a kvalitní, odporoval pravidlům, a tedy byl v rámci soutěže neférový…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 8.15

    To není rýpání, ale regulérní protest a na ty je tu samozřejmě místa dost. Tak předně za vydání považujeme jen tištěnou publikaci v domácím čtenářům dostupném vydání. Platilo to v minulosti a platí to stále a už jsme na to několikrát v tomto duchu odpovídali. Není to tak dávno, co soutěžila povídka vydaná na serveru Fantasy Planet. Nikdo z nás tu povídku předtím nečetl a nikdo nevěděl o jejím online vydání.

    Povídka v online magazínu Clarkesworld, na kterou skutečně opakovaně upozorňujeme, vyšla až po vyhodnocení soutěže. Slečna Nováková nás na možnost vydání upozornila předem s dotazem, zda by to snad měl být problém, neprozradila nám však název povídky. Mohli jsme tedy maximálně hádat a v tom se situace prakticky neliší např. od hádání, kterou z povídek napsali další tradičně se účastnící autoři soutěže.

    Obecně nikdo z porotců nesleduje internet natolik pečlivě, aby si spojoval námi anonymně hodnocené práce s online publikovanými povídkami. Těch totiž vychází denně taková kvanta, že to ani není v lidských silách a i v soutěži se objevuje několik set povídek. Nespojíme si to ani s pro nás jinak absolutně neznámou povídkou vydanou kdesi za oceánem v malonákladové publikaci, o které bychom se vší úctou jinak v životě neslyšeli.

    Pokud to shrnu, do té doby, kdy by některá z prací skutečně ztratila na anonymitě v průběhu vyhodnocování soutěže, nemáme příliš mnoho důvodů ji ze soutěže vyloučit. Nicméně se vaším protestem budeme dále zabývat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 3

  17. Comment by squire — 7.11.2013 @ 8.54

    Zajímavá debata. Rozdíl je tu mezi tištěnou a online publikací – Clarkesworld je online, takže technicky pravidla porušena nejsou, zvláště když povídka tam vyšla až po vyhodnocení soutěže. Krom toho, nevztekala bych se. Loni prošlo do finále o snad deset povídek méně; není to tak, že by Julie někomu „zabírala místo“. To se mi na Daidalovi vždycky líbilo, že dobrá povídka se do finále dostane vždycky a tím i do tisku – narozdíl od jiných soutěží, kde je klauzura na otisknutelná místa a tudíž se člověk může po právu vztekat, že nemá šanci proti „ostříleným“ povídkám. 

    Spíš by mě zajímalo, jestli nedojde k narušení práv opačným směrem – nemá Clarkesworld nějakou exkluzivitu, byť dočasnou, na povídky v něm vyšlé?

    Když jsem tak četla ten poslední odstavec, a v souvislosti s Julčinou taktikou, skoro mě zamrzelo, že jsem Spirita a Opportunity nezkusila nabídnout v zahraničí – původně jsem to totiž napsala anglicky; do Daidala jsem poslala překlad. No, příště si budu věřit víc:)  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 9.07

    Tohle jsme samozřejmě řešili a Neil Clarke s českým vydáním souhlasil. On to pro něj není vlastně vůbec žádný problém stejně jako pro nás. Pokud jde o Spirit, skutečně mě to napadlo už při čtení a nemyslím, že by bylo pozdě, proč to nezkusit třeba právě v Clarkesworld, kde jsou dveře už pootevřené?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  19. Comment by tomeek — 7.11.2013 @ 9.34

    To squire: „Dobrá povídka se do finále dostane vždycky…“ – porotci vybírají deset nejlepších povídek dle svého, tzn. počet ve finále je omezený…(Pokud jsem dobře pochopil vysvětlení pana Šusta.) Tedy Vaše „není to tak, že by Julie někomu „zabírala místo““ není pravdivé. Ale to je detail a nejedná se o osobní urážku:)

    Děkuji všem za odpovědi!

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  20. Comment by idle — 7.11.2013 @ 9.48

    tomeek: Těch deset nejlepších podle každého porotce se bude asi vybírat až z finálových kvůli stupňům vítězů, ne? První předvýběr musí být jiný, jinak mi není moc jasné, jak by se do finále dostalo 41 povídek, když porotci jsou čtyři a vybírali by každý deset. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 9.48

    Všechny výše uvedené povídky jsou finálové. Každý porotce z nich vybral a seřadil dle svého vkusu deset prací, což ale neznamená, že jeho výběr odpovídá konečnému pořadí, to se samozřejmě určuje dle všech žebříčků. Tady ovšem mluvíme o určování vítěze, o ničem jiném. Všechny finalové povídky budou otištěny. A upřímně, i kdyby Juliina povídka byla na protest ze soutěže vyřazena, otištěna by byla stejně. Není důvod, proč by nebyla. Jsme literární, nikoli soutěžní časopis. Osobně ovšem nevidím ani důvod, pro by měla být vyřazena, v době hodnocení jsme netušili, kdo je jejím autorem a pravidla soutěže o tištěném vydání neporušila.
    Ještě k tomu dodám, že vyřazení jakékoli povídky neznamená, že by místo ní do finále postoupila jiná práce. Ve finále jsou jednoduše povídky, které jsou dle názoru poroty publikovatelné.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  22. Comment by Bilskernir — 7.11.2013 @ 11.14

    Zaprvé, nerozčiluji se, nejsem spisovatel a ani se o to nesnažím. Jsem jen fanoušek scifi a soutěže procházím ze zájmu o žánrové práce.

    Zadruhé, pane Šuste, já absolutně souhlasím s otištěním povídek slečny Julie, protože skutečně je to úspěšně publikující spisovatelka. Nicméně proč jí neotisknout běžným způsobem, místo tlačení přes soutěž. Navíc, nemyslím si, že by bylo nutné příliš brouzdat internetem, slečna totiž na svých osobních stránkách uvedla vydání Brass City ještě před uzávěrkou soutěže. A myslím si, že právě občas by bylo třeba ty internety projít, právě aby se předešlo situacím jako je tato.

    A poznámka pod čarou: vzpomínám, že v jedné nejmenované soutěži po vyhlášení výsledků a finálního pořadí ještě přišli na to, že v průběhu bylo několik povídek vydáno a proto pořadí přehodnotili, tyto povídky škrtli a rozhodně se s tím nepárali. Čekal bych od XB-1, jako od jednoho z mála českých kvalitních časopisů, že bude schopný jednat nekompromisně a objektivně. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  23. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 12.01

    V soutěži nám jde o shromáždění kvalitních povídek pro naše čtenáře a o objevování nových tváří, které by si bez ní mnohdy povídku do časopisu poslat netroufly. Pokud jde o předchozí otištění, pak jediným pravidlem je, aby povídka nevyšla v tisku česky nebo slovensky. Takže tu k porušení pravidel nedošlo.

    Nikdo z nás neprochází autorské stránky a pokud bychom si snad byly vědomy toho, že slečna Nováková publikovala nějakou povídku v anglickém jazyce, jen těžko si to spojíme s povídkou zaslanou do soutěže, zvláště když jich dorazilo několik set. Nikdo z nás jednoduše netušil, že Julie Nováková je autorkou těchto povídek a pravidlo anonymity tak nebylo porušeno.

    Osobně žádné důvody k vyřazení ani jedné z těchto prací neshledávám. Můžete mít na to jiný názor, ale vyhodnocení této situace a stejně tak i hodnocení jednotlivých prací je pouze na nás. Dále už to odmítám jakkoli komentovat, točíme se v kruzích a na další znevažování naší soutěže odmítám reagovat. Pravidla byla v minulosti mnohokrát upřesněna a k jejich porušení nedošlo. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 2

  24. Comment by idle — 7.11.2013 @ 12.48

    Možná by nebylo marné pravidla pro další ročníky upřesnit, aby měli všichni jasno a předešlo se dalším diskusím.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  25. Comment by squire — 7.11.2013 @ 12.54

    Martin Šust: Připadá mi, že Clarkesworld publikuje doposud nepublikované povídky bez ohledu na jazyk… – „we claim first world electronic rights and first print rights“. To píšou v propozicích. Takže nic:) ale mně to nevadí, nakonec jsem ani nečekala, že se dostanu do finále tady, natož abych to protlačila ještě jinam:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  26. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 12.59

    Škoda. Na druhou stranu to samozřejmě chápu, vyhnou se tak problémům. Přesto bych anglickou verzi nezahazoval a zkusil bych to jinde.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  27. Comment by Julianne — 7.11.2013 @ 13.20

    Než jsem se letos Daidala účastnila, věděla jsem právě o dřívější povídce, která se v soutěži umístila a již autor předtím publikoval na Fantasy Planet, a tak jsem se dotazem ujistila, na jaké typy vydání a jazyky pravidla platí. Z odpovědi jsem pochopila, že Mosazné město by navzdory vydání neměl být problém, a úspěch Symfonie v Clarkesworldu jsem ani nečekala – tehdy jsem ji teprve submitovala a očekávala jsem spíš odmítnutí.

    Nebude mi vůbec vadit, pokud budou obě povídky ze soutěže vyřazeny, protože pravidla by skutečně pro příští ročníky měla být specifičtější a ta dosavadní se dala interpretovat různě. Jsem ráda, že XB-1 by o ně měla zájem i mimo soutěž, a hrozně mě těší dosavadní čtenářské reakce. Vyřazení z Daidala a mimosoutěžní vydání by asi opravdu bylo nejspravedlivější pro všechny.

    squire: Nene, to platí na dosud nepublikované v angličtině. Taky mají špatně specifikovaná pravidla :-D. Ken Liu a možná ještě další autoři tam dřív publikovali překlady, tak proč bys nemohla ty? Případně se Neila předem zeptej, ale jsem si prakticky jistá, že to vůbec vadit nebude! Držím palce :).

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 6 Thumb down 0

  28. Comment by squire — 7.11.2013 @ 13.51

    Julianne: Okay. I’ll give it a try:) It would need a good once over and then I shall resign myself to the suffering in the queue:-D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  29. Comment by Aleri — 7.11.2013 @ 16.28

    Ano, přesnější pravidla by to chtělo.
    V Žoldnéřích odmítají i povídky zveřejněné na blogu či sociální síti (přesně jsem se ptala) a počítala jsem, že to tak platí asi pro všechny z těch lepších soutěží.
    V CKČ pak krásně zdůrazňují, že nejde poslat ani povídku, co byla dostupná na webu a autor ji nějakým způsobem překopal.

    Ale tak to mi nevadí, stejně bych posílala co jsem poslala, ale opravdu by to chtělo zmínit, že jde jen o tisk a češtinu se slovenštinou.

    Věřím, že se to někoho dotknout může, ale jak tu padlo, moc vliv na ostatní to nemá,  buď se to číst dá, nebo ne  :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  30. Comment by Jana Dvořáčková — 7.11.2013 @ 19.06

    Jsem asi divná, ale v česko-slovenských soutěžích jsem chápala pravidla publikace, respektive jejího zákazu vždy jen v jazycích daných zemí. Zkoumat, jestli má právo vyjít překlad povídky vyšlé anglicky, je jako… sakra, ani to přirovnání nenajdu.

    Takže i když tu námitku na jednu stranu chápu, na stranu druhou by mě nenapadlo to zkoumat v Evropském, nebo jakémkoli jiném cizojazyčno-mimozemském měřítku, protože tohle je prostě soutěž česko-slovenská, valná většina čtenářů ani jiným jazykem nečte a tedy je spíš nenaštve fakt, že vyjde něco, co se objevilo dříve anglicky. Mně to tedy spíš potěší, povzbudí…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  31. Comment by arwenu — 7.11.2013 @ 21.49

    Ačkoli je mi naprosto jedno, kdo vyhrál, jak rozhodovala porota a spousta dalších věcí, protože mi jde o to, abych si přečetla dobré povídky, myslím, že pravidlo anonymity porušeno bylo – viz. komentáře z března zde:
    http://www.casopisxb1.cz/daidalos/ls-daidalos-rozhovor-s-vitezem-martinem-gilarem/
    Nemyslím si, že by se měl někdo zpětně vyřazovat ze soutěže, ale skutečně by bylo dobré pravidla pro příště upřesnit. Všude, kde budou zveřejněna (nezapomenout to někde okopírované z loňska).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  32. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 22.07

    Tak opět. U anonymity je důležité především to, zda někdo z poroty skutečně ví, kdo povídku napsal a nejenom odhaduje. Já sice na tenhle dotaz odpovídal, ale absolutně si to nepamatuji a už vůbec si nepamatuji název povídky. Denně tu odpovídám na spoustu dotazů jako jediný a předpokládat, že si to pamatuji je opravdu takřka nesmysl. Pouštím z hlavy hned poté, co jsem odpověď dopsal, protože přitom povětšinou dělám dvě tři další věci.

    Jak jsem už ale říkal, ta situace se ještě bude řešit spolu se zbytkem redakce, já chápu, že na netu chcete rozhodnutí HNED, ale takhle to prostě nefunguje… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 2

  33. Comment by tomeek — 7.11.2013 @ 22.13

    To arwenu: Ale jistě, tady jde přece o dvě věci:
    1) Povídka již vyšla. Tečka. Je  tedy publikována, což odporuje pravidlům.
    2) Povídka je známa ve chvíli, kdy porotoci usedají k hodnocení, není teda přečtena anonymně. Je přitom jedno, zda si porotci zjišťují názvy povídek vyšlých v zahraničních časopisech, nebo ne. Pardon, ale tvrzení pana Šusta „Nikdo z nás neprochází autorské stránky a pokud bychom si snad byly vědomy toho, že slečna Nováková publikovala nějakou povídku v anglickém jazyce jen těžko si to spojíme s povídkou zaslanou do soutěže,“ je dle mého názoru – promiňte mi – špatným argumentem, i přes zábavně feministickou hrubou chybu ve shodě přísudku s podmětem. Pokud tvrzení není pravdivé, jedná se o úmyslné porušení pravidel. Je-li pravdivé, jde o porušení neúmyslné, výsledek je však stejný.
    Pan Šust odmítá komentovat diskusi dále, neb se „točíme v kruzích“. To je přesně ten přístup, díky kterému v čtenářích zůstává hořkost…. A to není to, co by měla redakce házet za hlavu po vzkříšení časopisu, dle mého skromného názoru… O to větší potlesk patří samotné autorce Julii Novákové – za jistě skvělé povídky a za přístup, s jakým ke diskusi přistoupile…
    (Inspirován Saturninem bojovně vysouvám čelist:))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by Julianne — 7.11.2013 @ 22.18

    Martine, myslím, že určitě všichni máte na práci důležitější věci než řešit tohle. Prostě je vyřaďte ze soutěže, když způsobily spory (což jsem vážně nechtěla a nečekala) a vyjdou v časopisu mimosoutěžně, když se redakci líbily a je o ně v XB-1 zájem. A ty, Vlado i pan Jiran se místo toho můžete buď zabývat něčím důležitějším, nebo si při obvyklém množství práce aspoň trochu oddechnout :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  35. Comment by tomeek — 7.11.2013 @ 22.20

    Omluva panu Šustovi za poslední odstavec – psal jsem komentář nejspíš zrovna ve chvíli, kdy on už ten svůj měl odeslaný, takže jsem si jej nevšiml, respektive prohlížeč mi jej neukázal…:(
    Zároveň děkuji za onen komentář a snahu věci dále řešit…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  36. Comment by arwenu — 7.11.2013 @ 22.28

    Já žádné rozhodnutí hned nechci a je mi to vcelku putna, nesoutěžím a ani se nechystám, protože prostě neumím psát. Jen jsem vyjádřila názor čtenáře.
    Každodenních Martinových reakcí a možnosti se vyjádřit nebo zeptat si vážím.
    Všechno dobrý – všem – a dobrou noc :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  37. Comment by Martin Sust — 7.11.2013 @ 22.34

    To Julie: Nechal jsem to na posouzení celé redakci. 

    To tomeek: Věřte, že z některých diskusí se čtenáři zůstává hořkost zase ve mně a především roste chuť s podobnými diskusemi přestat nadobro a místo webu se soustředit pouze na časopis jak je tomu u zbývajících redaktorů XB-1. Měl bych mnohem více času na jiné projekty a mnohem více chuti do života.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  38. Comment by PMarek — 8.11.2013 @ 9.24

    Občas zírám, co se tady děje a je mi z toho smutno.

    to Martin: vůbec se Vám nedivím, že občas musíte mít chuť se tu na to vy… rezignovat. Ovšem jak k tomu přijdeme my všichni ostatní, kteří tady čekají informace, kterých nikdy není dost…

    Celé je to bouře ve sklenici vody. Táži se: O co komu proboha jde ???! Zneuznaný „spisovatel“ ? Vášnivý obhájce „spravedlnosti“ ? Fakt tomu nerozumím.

    Julianne zaujala konstruktivní stanovisko, i ona nutně musí cítit pachuť v ústech, což bezesporu neměla zapotřebí.  Na její práce (i na všechny ostatní otisknutelné) se těším.

    Vůbec se mi zdá, že je tady už poněkolikáté diskuse poměrně konfrontační. Ne že bych tady chtěl číst jen medy, ale člověk by čekal, že nás dění posledních měsíců semkne a ono to tak mnohdy fakt nepůsobí.

    Lidi, neblbněte ! Snad si tuto výzvu jako ne zrovna mladík v rozpuku mohu dovolit :-).    

    Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 2

  39. Comment by memnon666 — 8.11.2013 @ 9.27

    Martin Sust: co bychom si bez zasvecenych komentaru pocali, to je jako pristup do zakulisi :)
    myslim ze to chce nasadit „filtr“ – buhvi kdo je na druhe strane ( no offense )

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 1

  40. Comment by Erunamo — 8.11.2013 @ 10.42

    Co se týká pravidel té soutěže, tak je potřeba přijmout, že nekteré internetové magazíny a stránky mohou mít stejnou váhu jako tištěný časopis.
    Nemyslím si ale, že by měli být ty pravidla nekompromisně na každé publikování na internetu. Časopis může pak přijít o dobrou povídku ze zapadlého blogu, kterou v podstatě nikdo nepřečetl. To by byla škoda.
    Nějaké spekulace o anonymitě…, no nevím, kdo by z toho co vlastně měl.
    Možná bych se zamyslel nad prezentací první fáze daidalosu jako soutěže. Skutečná soutěž, kdy se určuje pořadí, stejně začíná až po rozhodnutí o publikovatelnosti práce a v tu chvíli to přestává být anonymní. Mám za to, že ta anonymita má původně úplně jiný význam, než nějaký zabezpečení proti protekci.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Comment by Martin Sust — 8.11.2013 @ 10.45

    Redakční rada se po dohodě s autorkou usnesla na vyřazení obou povídek z letošního ročníku. Obě povídky vyjdou v časopise XB-1 jako nesoutěžní.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 2

  42. Comment by standa.e — 8.11.2013 @ 12.38

    Celou dobu váhám, zda se zapojit do debaty nebo ne, protože je mi jasné, že se to pravděpodobně zvrhne. Ale nedá mi to. Jsem vnitřně zastáncem přísného dodržování jasně daných pravidel –  být tedy na místě slečny Novákové, přiznám se, ani by mě nenapadlo tyto dvě povídky do Daidala poslat.
    Určitě by mě ale napadlo je nabídnout XB-1 mimo soutěž. A zaslouží-li si vydání, jistě by přidané a vydané byly. Argument, že neposlat je do soutěže, byl by o ni časopis přišel, je lichý.
    Na druhou stranu je, myslím, spravedlivé zdůraznit, že slečna Nováková vznesla obecně formulovaný dotaz a zachovala se podle odpovědi, jež, jestli jsem dobře pochopil, zaslání obou povídek připouštěla. Z toho důvodu si myslím, že vyřazením povídek ze soutěže (byť je sama nabídla) byla poškozena ona. Jediné, co bych jí vytknul, by bylo zachování stejného názvu (byť v češtině) pro obě povídky. Z důvodu zajištění anonymity (odhlédneme-li od otázky publikování) by bylo veskrze vhodné alespoň pro potřeby soutěže dát povídkám jiný název a následně jej po odkrytí jména (v přiložené obálce či následně v komunikaci s redakcí) uvést na pravou míru. Název povídky není pro potřebu soutěže dogma.
    Jednoduše si myslím, že chyba nebyla na straně autorky, ale na straně nepřesných pravidel umožňující různé výklady a interpretace. Osobně si myslím, že pro potřeby SOUTĚŽE by měl zákaz publikování platit důsledně pro jakoukoliv tištěnou i v elektronickou podobu bez ohledu na jazyk – a tím se předejde debatám o tom, zda kulturní rubrika zpravodaje Horní Dolní s nákladem 150 ks je či není „mimo pravidla“.
    Protože není v silách redakce toto kontrolovat, nejspíš by se to muselo uplatnit zpětně vyřazením a následně třeba zákazem účasti v dalších ročnících (aby to autoři „nezkoušeli“), pokud by se na porušení tohoto pravidla přišlo. Což vůbec nevylučuje pak tyto povídky vydat mimosoutěžně.
    Problém je jednoduše v tom, že vágní pravidla a jejich následné dointerpretace prostě zákonitě přinášejí situace, v nichž se nakonec všichni cítí nějakým způsobem poškozeni, či zahořklí.
    Umím si třeba představit, že Franta Vomáčka napsal super povídku, jíž vydal v elektronické ročence své školy – a do soutěže ji prostě neposlal, protože měl za to, že nesplňuje podmínky publikace. Jistě, má se zeptat. Ale myslím, že pravidla by měla být taková, aby se ptát nemusel.
    Pevně doufám, že nebude nikdo tento příspěvek chápat jako nějaké napadání či plačku zneuznaného autora – soutěže jsem se neúčastnil. Jen bych byl rád, kdyby se podobné debaty už nikdy nemusely opakovat.

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 8 Thumb down 2

  43. Comment by standa.e — 8.11.2013 @ 12.42

    to Erunamo: Pokud vím, tak anonymní přestávají být povídky i ve finále až v okamžiku, kdy je rozhodnuto o jejich pořadí.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  44. Comment by Erunamo — 8.11.2013 @ 13.30

    Aha, já že tady máme výběr se jmény a pořadí nikde.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 2

  45. Comment by squire — 8.11.2013 @ 13.51

    Ërunamo: pořadí známé je, jenom se drží v tajnosti do oficiálního vyhlášení na Fénixconu.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  46. Comment by Jana Dvořáčková — 8.11.2013 @ 17.47

    standa: Snad úplně poprvé s Tebou ZCELA souhlasím :). Tyjo, to je vývoj :).

    Když si to sama za sebe shrnu, výsledkem námitek ohledně Julie je vlastně remíza.
    – její povídky stejně vyjdou
    – předpokládám, že se na „vzniklá místa“ ve finále náhradník hledat nebude, protože už tak je povídek dost a určitě podobný počet mimosoutěžních.
    – ohledně pravidel nastane změna v tom smyslu, že anglicky píšící autoři budou povídky nabízet rovnou a pravděpodobně úspěšněji než mnozí jiní. A práce nevydatelné prostě nevyjdou, i kdyby pravidla obsahovala bůhvíco
    – bude v tom jisté zadostiučinění pro ty, kterým Juliin postup leží v žaludku. A méně stresu je dobrá prevence proti rakovině.
    Jediný klad je asi v tom, že je tu vidět zájem o zprůhlednění propozic soutěže, ale k tomu by asi časem došlo stejně, protože jakákoli změna stojí na potřebě té změny. Asi prostě nastal čas (i za cenu nevinné oběti). Nemyslím to tak nadneseně, jak to zní, ale zhruba tak to většinou proběhne.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  47. Comment by Aleri — 8.11.2013 @ 18.06

    Jana: Náhodou, uvolní se první dvě místa, předpokládám. :-))) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  48. Comment by squire — 8.11.2013 @ 18.48

    Náhradník na vzniklá místa ve finále by se hledal, kdyby šlo o jedno z prvních pěti, předpokládám. Ti dostávají ceny na slavnostním vyhlašování; zbytek bývá uveden bez pořadí. 

    Je fakt, že Julčiny povídky bych taky tipovala hodně, hodně vysoko…:) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  49. Comment by hseiner — 8.11.2013 @ 19.04

    Bezvýhradně souhlasím se Standou.
    A Martine, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Vedete super časopis s dobře fungujícími webovými stránkami a pořádáte jednu z nejprestižnějších žánrových soutěží: jo, může se stát, že porota v něčem trochu pochybí (třeba i víc než tentokrát) a na těch stránkách se k tomu někdo vyjádří. Tak prosím vydrž, odpovídej tu na dotazy a ty nepříjemné ber jako přímý důsledek toho, že Daidalos MÁ smysl a čtenáři-neautoři se o výsledky zajímají.

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 6 Thumb down 0

  50. Comment by Ronkar — 9.11.2013 @ 11.14

    Tak tady se ta debata dobře rozjela. Komentovat už nebudu, beztak se rozhodlo.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  51. Comment by hseiner — 15.11.2013 @ 10.01

    Po tom, co jsme tu předvedli, už asi žádný komentář od Tadeáše Pelecha nebude, že? :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  52. Comment by pes — 19.11.2013 @ 21.07

    Bude, až se dám trochu do kupy. Teď úpím pod nápory chřipky a mozek nepracuje…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  53. Comment by hseiner — 20.11.2013 @ 11.03

    Díky moc! A soucítím (před pár dny jsme na tom byl stejně) a přeji brzké uzdravení.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  54. Comment by Martin Sust — 20.11.2013 @ 13.09

    Tak Tadeáš se vzmátořil a poslal své hodnocení letošního ročníku…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.