Ocenění

Daidalos 2016 – kdo se probojoval do finále?

Autor | Literární soutěž DAIDALOS | Středa 16 Listopad 2016 14.20

Vyhlášení výsledků letošního ročníku literární soutěže Daidalos časopisu XB-1 se blíží, jako už tradičně se odehraje během sobotního programu brněnského Fénixconu, a to 3. prosince 2016. Stejně jako v loňském roce vám s předstihem nabízíme finálový výběr, z něhož vzejde celkový vítěz. Do finále se probojovalo 26 kratších prací v seznamu řazených abecedně, přičemž stejně jako v loňském roce dorazilo slušné množství novelet a novel. I tentokrát se tak můžeme těšit na rozsáhlejší a dějovější příběhy. Kvalita jednotlivých prací byla vyrovnaná a názory porotců se tak jako obvykle dosti lišily. Těšíme se na setkání s nominovanými autory na začátku prosince v Brně a těm, co letos neuspěli, přejeme odhodlání uspět příště…

Porotci literární soutěže Daidalos jsou

Jaroslav Jiran, Vlado Ríša, Tadeáš Pelech, Vladimír Kejval a Martin Šust.

Finální výběr soutěže:

Matúš Bella: Krv a kremík

Peter Boušek: Navigátor

Pavel Fritz: Lovci vraků

Miroslav Hokeš: Noemova válka

Lukáš Hrdlička: Vybrat si cestu

Lukáš Hrdlička: Hranice šílenství

Radoslav Kalaš: Vzpomínky krve

Věra Mertlíková: Dobrodruh na rybách

Věra Mertlíková: Jednoho dne se vrátíš

Vojtěch Mička: Nový domov důchodců

Ivan Mls: Mars po padesáti letech

Ivan Mls: Přátelská invaze z Barnardovy hvězdy

Zbyněk Moravec: Mise v kvadrátu E

Otakar Nechvátal: Vůně terpentýnu

Milan Pohl: Dvojkolejný čas

Michal Preisler: Střed světa

Miroslav Sedláček: Země samozřejmosti

Zuzana Stožická: TardigRider

David Šenk: Čápi a jestřábi

David Šenk: Poutník a vítr

Dalibor Vácha: Sběratel černobílých dívek

Dalibor Vácha: Nová Praha

Pavel Vinický: Blboun

Vladimír Zábrodský: Zakřivená stezka spravedlnosti

Vladimír Zábrodský: Vybrané partie z programování

Vojtěch Žák: Nebe plné snů

G R A T U L U J E M E !

1 508 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 28 »

  1. Comment by idle — 16.11.2016 @ 14.28

    Gratulace finalistům. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  2. Comment by Ronkar — 16.11.2016 @ 14.58

    Gratuluji postupujícím!

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by standa.e — 16.11.2016 @ 16.23

    Gratuluji, ale kdepak jsou, až na dvě statečné, letos děvčata?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by idle — 16.11.2016 @ 16.32

    Ajo, toho jsem si v první chvíli nevšimla, ale máš pravdu. Letos je to hodně velký nepoměr.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  5. Comment by p.urban — 16.11.2016 @ 18.02

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 10

  6. Comment by idle — 16.11.2016 @ 18.48

    Neřvi hnedka, zatím jen komentujeme čísla. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 1

  7. Comment by p.urban — 16.11.2016 @ 19.14

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 9

  8. Comment by Jana Dvořáčková — 17.11.2016 @ 8.32

    Přidávám se s gratulací.
    S nevyvážeností bych si hlavu nelámala, ženy nejspíš jenom kujou pikle na příští rok :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 1

  9. Comment by p.urban — 17.11.2016 @ 11.34

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 7

  10. Comment by Jana Dvořáčková — 19.11.2016 @ 19.52

    Jasně. Hnutí se může jmenovat „FRNDA,“ čili „Fantasticky Rozepsaná Nadace Domácích Autorek.“
    Datum Tvého komentáře mě nutí myslet pěkně blbě-revolučně. Pozdě :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 3

  11. Comment by standa.e — 19.11.2016 @ 21.55

    Tak mě to spíš zaujalo z hlediska literárně vědeckého. Vědí to jen autorky samotné, ale třeba ty povídky odsála Žena se lvem. Před pár lety se každopádně ten trend zdál právě opačný.

    (Ale když už jsme tady u těch genderových střetávání, vždycky si říkám, jaké reakce by byly na reprezentativní antologii, která by PROGRAMOVĚ zahrnovala POUZE povídky MUŽŮ. Ale to by patřilo právě pod Ženu se lvem.)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Comment by Jana Dvořáčková — 20.11.2016 @ 10.15

    Reakce by byly asi spíš na obsah, ne na složení autorů. Co si tak matně vzpomínám, čítávala jsem ve fantastice převážně autory, aniž bych si připadala nějak výrazně znevýhodněna. Sbírku povídek autorů – mužů, bych si přečetla. Co taky s ní :) ?

    Možná by to někdo z poroty Daidala mohl rozseknout a vysvětlit všem dumalům, jestli:
    – se líbilo málo povídek ženských autorek, a proto jich je ve finále minimum
    – dorazilo málo povídek ženských autorek
    – byli zlí a cíleně se rozhodli příští rok nevydávat příliš ženských :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by Martin Sust — 20.11.2016 @ 10.44

    Na to může odpovědět pouze pan Jiran, jinak musím připomenout, že Daidalost je anonymní…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  14. Comment by standa.e — 20.11.2016 @ 10.51

    Jana: Podstatou mého „klausovsky povytaženého obočí“ je spíš to zdůraznění pohlaví coby kritéria výběru. Přijde mi to… jak to říct… takové „sexistické“ a „diskriminační“. Takhle – nemám vůbec nic proti tomu, aby se kámošky domluvily a vydaly si sborník. Jen bych to čekal na základě nějakého jiného programového vyhlášení, než že jsou holky ;-)

    Pokud jde o Daidala, to ti z principu fungování soutěže nikdo neodpoví, protože to nikdo neví.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  15. Comment by Martin Sust — 20.11.2016 @ 12.59

    Když tady vyšla antologie Excelsior, gentlemani!, tak to nikdo zase tolik neřešil…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 1

  16. Comment by standa.e — 20.11.2016 @ 15.04

    Martine, posouváš řečené. Nejde o to, zda je v antologii nebo není nějaká žena/muž, ale že je to PROGRAMOVĚ pouze žena nebo muž. (Nevybavuji si, že by prvotním záměrem citované knihy bylo vydávat pouze autory-muže. Vybavuji si, že prvotním záměrem bylo vydat steampunk.) Já teda doufám, že bude kniha doprovázena například nějakou studií, jež danému HLAVNÍMU kritériu – pohlaví autora – dá také smysl.

    Ne, vážně, osobně je mi to celkem buřt, spíš mě toto jednoznačně sexistické chování (na které nehodlám autorkám ubírat právo, naopak je budu hájit) baví ve vztahu k „aféře“ s „nedůstojnými obálkami mloka“.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 3

  17. Comment by Martin Sust — 20.11.2016 @ 15.47

    No, ano. Pokud je přímo v názvu „gentlemani“, ergo žádnou ženu uvnitř nikdo nečeká… BTW, čistě ženských antologií vychází v anglo-americké fantastice poměrně dost (zrovna teď se jedna taková chystá za pomoci crowdfundingu a obsahuje práce známých autorek) a nikdo se nad tím nijak nepozastavuje. Je to jednoduše důsledek toho, že obzvláště žánr science fiction byl po dlouhou dobu takřka výhradně „pánskou záležitosti“. Ženy tak hledají cestu, jak upozornit na to, že doba se změnila.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 1

  18. Comment by Jana Dvořáčková — 20.11.2016 @ 16.23

    stando: A neřešíš tu zase něco, co ti vlastně vůbec nevadí/tě nezajímá? Proč to děláš? Prostě napiš Františce Vrbenské, jestli na tohle téma uspořádá přednášku, napiš si do kalendáře datum a dej si pokoj/pohov/relax :) .
    Snad v tom ani nehledej souvislost s obálkami Mloka. Nebo myslíš, že součástí knihy budou odhalené fotky autorek?
    Mám dojem, že by pak ta kniha stála víc, než 333, které jsem tuhle posílala :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 1

  19. Comment by standa.e — 20.11.2016 @ 17.34

    Martin: Ten název vznikl až dodatečně. To si ještě pamatuju. To jsme řešili na FP ;-) Opakuji, prostě mi to přijde jen jako demonstrace/boj za něco, co už je dávno vyřešeno. Ale třeba jde naopak o oslavu a připomínku útlaku, kterému byly v žánru naše autorky vystaveny a pak je to OK, protože se samozřejmě nesmí na ta příkoří ze strany mužů zapomenout ;)

    Jana: Tak myšlenky a argumenty vycházejí z kontroverze, nikoliv ze souhlasného přikyvování. Hlavně mě ale přikrmujete. ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  20. Comment by Martin Sust — 20.11.2016 @ 17.43

    I kdyby to bylo až dodatečně, název jednoduše určuje: „Toto je antologie pouze mužských autorů.“ To je dle mého názoru podstatné z pohledu čtenáře, který o nějaké diskusi na FP nemá ani tušení. A vážně si myslím, že takových je pořád ještě valná většina. Máš jiný názor?

    A pak, myslím, že ty ani já nejsme jednoduše schopni určit, zda už na trhu opravdu panuje rovnoprávnost. Sám to vnímám tak, že přestože to některé autorky pociťovat nemusí, ještě tomu tak docela není. Ovšem posuzovat to ve výsledku mohou pouze samy autorky a i u nich to nebude tak jednoznačné.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  21. Comment by standa.e — 20.11.2016 @ 20.05

    Martin: No, především jsem se do toho celého docela zamotal ;-) Zkusím to nějak rozmotat a omlouvám se za tapetu, která z toho vyleze:
    a) Nejde o nic, co by mi nedovolilo spát či kvůli čemu bych svolával demonstrace a na nich demonstrativně pálil trencle. Fakt se bavíme jen v té rovině „vedeme diskusi“, OK?
    b) Pravdou je, že většina antologií (měli bychom se bavit o těch „reprezentativních“) je s převahou mužských autorů. To nepopírám. I když třeba právě editor těch nejreprezentativnějších, O. Jireš má poměry většinou velmi solidní – nalezneme i holka:kluk 7:10, 2:3, 2:4, 3:4, 6:7, 4:8… A jednou dokonce i 5:3 ve prospěch holek.
    c) Otázkou k bádání spíš zůstává, zda se nezaměňuje příčina s následkem. Pokud je počet holek v antologiích nižší, je to proto, že čelí nějakému mužskému šovinismu a nepočítá se s nimi, nebo proto, že je obecně autorek méně, či (u tématicky laděných antologií) se věnují specifickým podžánrům, jež právě onomu tématu nevyhovují? (Ve skutečnosti je tady ještě autorova schopnost povídku dodat, napsat v termínu, prostě editorova zkušenost s autorem bez ohledu na jeho pohlaví atp.)
    d) No a já jsem přesvědčenej, že minimálně v podmínkách naší domácí tvorby je „mužský šovinismus a odpor“ tím nejméně relevantním důvodem. Že prostě rovnost mezi pohlavími v přístupu k publikaci je a interpretovat nižší počty argumentem „protože žena“ by bylo falešné (netvrdím, že tak autorky argumentují přímo). „Písně temných věků“ s oním poměrem 5:3 ve prospěch holek vyšly v roce 2005.
    e) Argument „protože holky“ jako primární motiv antologie je tak pro mne osobně argumentem prázdným. Je to jako vrhnout se na sborník příspěvků k raně přemyslovským Čechám od „ženských historiček“. Proč jako? Proč by mělo být pohlaví autora hlavním předpokladem k zařazení do toho sborníku? Protože poskytnou jiný úhel pohledu než muži? Dostatečně obohacující a jinde k nenalezení? Pak OK. Ale jinak je pro mne text, ne pohlaví. Fakt nejsem jistý, že by i ti méně „vyvážení“ editoři přistupovali ke svým antologiím apriorně s úmyslem: „Tak, a teď připravím MUŽSKOU antologii, Františku proto vynecháme…“ A teprve poté řešili nějaké další jednotící téma (např. ten steampunk).
    f) Ale na stranu druhou – OK, proč by si nemohly holky říct „uděláme čistě holčičí knihu“. Můžou. A přejme jim úspěch. Já, jakožto potenciální čtenář, si v takovou chvíli mohu jen přát, aby ten program „protože autorka je žena“ byl dostatečně nosný. Aby knihu skutečně odlišil od běžné smíšené „čtyřhry“ i svými texty, nikoliv jen unifikovaným pohlavím. Jenom to, prosím, nebalme do pláštíku nějaké nápravy genderové křivdy z dávné minulosti. To prostě nevnímám jako fér.
    g) Osobně bych spíš uvítal přístup: „Jak se naše autorky dívají na nějaké jednotící téma (steampunk, upíry, hrdinskou fantasy, kyberpunk, novou i starou space operu…)“, ne přístup „Jsme holky, tak tady nás máte“. To by mi prostě přišlo víc k věci… Takže tak. Třeba překvapí Už toho bylo ode mne dost.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 1

  22. Comment by Martin Sust — 20.11.2016 @ 20.35

    Problém je, že to celé snad vnímáš právě jako „zoufalý“ pokus o nápravu genderové křivdy.

    Osobně to vnímám spíše jako „protože dnes už můžeme a chceme samy sobě i čtenářům dokázat, že i antologie bez dříve a dodnes často dominujících mužských hvězd může být čtivá, zajímavá a dokonce snad i úspěšná“. Nepochybuji, že může, ale zda bude, nevím.

    Aby bylo jasno, chápu Tvé argumenty a v určité rovině s nimi mohu i souhlasit, nicméně nesouhlasím s východisky, na kterých jsou postaveny či lépe řečeno s tím, jak důvody k sestavení antologie vnímáš ty. Jde prostě o různé vnímání reality…

    Osobně mi to přijde jako zajímavý projekt, který samozřejmě riskuje mnohé, víc než takřka kterýkoli jiný, protože se už dopředu musí vypořádat právě s podobným přístupem.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 1

  23. Comment by p.urban — 21.11.2016 @ 10.23

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 9

  24. Comment by Jana Dvořáčková — 21.11.2016 @ 17.28

    Zapomněl jsi na tzv: věřící, postižené, matky samoživitelky, sociálně slabé, důchodce, sirotky, studenty, nezaměstnané, nebo zaměstnané za minimální mzdu. Každý by měl asi důvod svou situaci řešit… sbírkou povídek :) .

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  25. Comment by p.urban — 22.11.2016 @ 10.13

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 3

  26. Comment by p.urban — 22.11.2016 @ 10.29

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 4

  27. Comment by Mirek Hokes — 29.3.2017 @ 1.40

    No, antologie ženských autorek mi taky přijde tak trochu samoúčelná, podobně jako kluby důchodců – prostě mi to evokuje přítomnost lidí, kteří jsou natolik nudní, prázdní a nezajímaví, že se nemohou identifikovat jinak než tou nejelementárnější příslušností k nějaké sociální skupině. Neříkám, že je to zrovna tenhle případ, ale nezasvěcenému to může takový dojem vytvářet a je to zbytečně shazující. Na druhou stranu ženské povídky mají něco do sebe a já osobně si je leckdy přečtu raději než mužské. Ony právě ženy jsou v leckterých věcech poctivější, svědomitější – ve tvorbě postav, příběhů, v hledání literárně nosných motivů… Chlapi si mnohdy představují, že vystačí se střílením a mlácením po kebulích a nic víc už pro příběh nepotřebují. Ti vzdělanější se pak ještě rádi předvádějí, co všecko se našprtali na VŠ, což mě jako čtenáře taky nijak zvlášť nezajímá…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  28. Comment by Cloudy — 29.3.2017 @ 6.34

    @Mirek.Hokes: Já tedy nevím, zda se mužští autoři hard SF zrovna předvádějí, když ve svých příbězích umně integrují nabyté vědomosti nebo přímo zkušenosti z oblasti „vysoké“ vědy. A už vůbec si nejsem jistý, zda se ženské autorky hard SF předvádějí méně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.