Ocenění

Dejte tomu čas a nebojte se škrtat! (rozhovor)

Autor Jaroslav Jiran | Literární soutěž DAIDALOS | Sobota 15 Únor 2014 10.55

Božena Čechalová se narodila v roce 1982 v Brně, se kterým – vyjma několika měsíců na Technické univerzitě ve Vídni a později dvou let strávených kvůli práci manžela ve Stuttgartu v Německu – spojila celý život. Vystudovala jazykové gymnázium na Slovanském náměstí a pokračovala v totálně opačném duchu studiem chemického inženýrství na VUT. Amatérsky se věnovala astronomii, konkrétně pozorování zákrytových dvojhvězd. Hvězdám vděčí za svého manžela, kterého potkala jako kolegu astronoma amatéra, a posledních pět let tráví doma péčí o stále se rozšiřující rodinu – má dvě dcery a syna. Psaní fantastiky začala pěstovat jako formu odpočinku od reality pobytu na dlouhé rodičovské dovolené. V časopise XB-1 vyšla její první povídka – Přátelé, jako třetí místo v soutěži Daidalos 2011; tento úspěch zopakovala v roce 2012 s povídkou Loď duchů. V XB-1 od té doby publikuje pravidelně. Získala první místo v soutěži Poklad Moravského Sklepa 2012 s fantasy povídkou Případ dámy v nesnázích, v soutěži Vidoucí patřila poslední tři roky mezi finálovou pětku. Dlouhodobým koníčkem je kromě psaní sborový zpěv, i když platí nepřímá úměra mezi počtem dětí a prestižností uměleckého souboru, jehož je členkou.

Byla jste vítězstvím aspoň trochu překvapena, nebo jste si věřila?

Byla jsem naprosto dokonale překvapena, i když z maličko jiného důvodu. Do soutěže jsem poslala dvě povídky: jednu, na které mi záleželo a které jsem věřila alespoň do první pětky, a druhou, o které jsem si myslela, že se porotci srdečně zasmějí a vysypou ji do koše. Neměla jsem ovšem zapomenout, že když řeknu panna, padne vždycky orel, a tak moje „vypiplaná“ povídka skončila „jen“ ve finále, zatímco… pořád nemůžu uvěřit, že se nestal nějaký omyl. Aby bylo jasno, Spirit a Opportunity jsou moje srdeční záležitost, při jejich psaní jsem se bavila jako málokdy, reakce betačtenářů byly také dobré, ale nečekala jsem, že by to mohlo zaujmout porotce.

Poradila byste ostatním autorům recept na vítěznou povídku?

Jak vidno, žádný nemám. Snad jen – dejte tomu čas. Spirit a Opportunity jsem původně napsala v angličtině a nějaký čas kolovala po mých anglicky píšících přátelích ze všech koutů světa, z nichž polovina mi doporučovala zhlédnout film Wall-E (a já ho neviděla!) a druhá polovina požadovala pokračování s Curiosity jako hlavní postavou. Jinými slovy, reakce byly pobavené, ale veskrze povzbudivé. Překlad mi zabral několik dní a bylo to v podstatě jako psát to od začátku znova; s tím rozdílem, že už jsem věděla, co fungovalo a co ne. A ještě: nebojte se škrtat! Když jsem psala Přátele, jejich první verze se přehoupla přes 122 000 znaků. Limit pro Daidala se zdál být v tomto kontextu jako nedosažitelná hranice, ale pokud něco té první verzi Přátel prospělo, bylo to právě škrtání.

Čím je pro Vás psaní SF? Eventuálně psaní celkově?

Odpočinkem a únikem z reality. Na podobné otázky většinou odpovídám, že píšu, abych se úplně nezbláznila z výchovy svých dětí.

„Spisovatelka byla první věc,

kterou jsem se chtěla stát – zhruba v šesti letech.“

Existoval nějaký impuls, který Vás přivedl k psaní nebo ke sci-fi vůbec?

Spisovatelka byla první věc, kterou jsem se chtěla stát – zhruba v šesti letech. Pak se to různě měnilo – jednu dobu jsem chtěla být řidička kamiónu (a kdo ne?) – ale najednou jsem musela opustit doktorská studia v oboru chemického inženýrství, protože práce s teratogeny a vysokým napětím se jaksi neslučovala s těhotenstvím, a já se ocitla doma mezi čtyřmi stěnami naší tehdejší garsonky o výměře 30 metrů čtverečních – a začala psát Přátele, mou pozdější první publikovanou povídku. Ovšem ani dnes se nepovažuji za spisovatelku. Jsem matka na plný úvazek, a to se těžko kdy změní (naše nejstarší dcera je postižena autismem), takže psaní bude bohužel vždy jen koníčkem.

Píšete i jiné žánry? Nebo jste to aspoň zkoušela? Publikovala jste někde také něco mimo SF?

Mimo sci-fi píšu fantasy – konkrétně sérii fantastických detektivek s panem Martinem, mladým mužem s neuvěřitelným antitalentem na magii. Případ dámy v nesnázích se ocitl loni ve sborníčku z Fénixconu, ostatní Případy se ještě čtenářů nedočkaly.

V gymnaziálních časech jsem přispívala do časopisu Mensy ČR, pokud si vzpomínám, vyšly mi asi dva články – vědecko-popularizační, dalo by se říct. Zřejmě kvůli nedostatku ilustrátorů mi také otiskli několik kreseb. Jenže v té době jsem si myslela, že ze mě bude překladatelka (studovala jsem jazykové gymnázium), takže jsem se víc věnovala čtení než psaní.

V posledním roce jsem se rozhodla vypilovat angličtinu a napsala jsem několik povídek z žánru fanfiction (od raného dětství jsem sledovala Star Trek a jsem fanoušek produkce BBC) – na rozehřátí. Jazyk se mi postupně zlepšuje, takže v blízké době bych mohla v angličtině napsat také něco originálního.

Odkud čerpáte nápady? Inspirují Vás třeba filmy nebo knihy? Nebo světové dění, události?

Musím se přiznat, že úplně nejčastěji se mi nápad na povídku zdá. Mám v hlavě velice zábavný a naprosto nepředvídatelný stroj na sny a tak jednou, dvakrát do roka z něj vypadne něco opravdu zajímavého. Také se nebojím nechat si poradit: viz další otázka…

Odkud přišel nápad konkrétně na vítěznou povídku?

Za Spirita a Opportunity může jedna jediná osoba – slečna Zahradníková (Sasho, jestli tohle čteš, doufám, že se držíš za nos)! To jsem se takhle během Vánoc 2012 bavila psaním série mikropovídek na zadaná témata (mimochodem, doporučuji jako výborné cvičení). Jednu z nich jsem zpracovala v poněkud melancholickém duchu, a když ji Saša četla, poznamenala, že jí tím smutkem připomíná jeden díl webcomicsu o robotovi Spirit na Marsu, který ji přivede k slzám vždycky, když ho čte. Chytila se toho další čtenářka a za chvíli mi nezbylo, než si ten comics přečíst taky, abych věděla, o čem je řeč… Ten příběh byl opravdu slzotvorný – Spirit povídající si sám se sebou o tom, co sakra ještě musí udělat, aby ho konečně někdo přišel vzít zpátky domů – a o čtrnáct dní později jsem už měla rozepsanou povídku. Díky, Sašo!

„Kdybych měla čas číst… nedělala bych nic jiného.“

Co si myslíte o současném stavu české SF a o situaci na knižním pultě?

Kdybych měla čas číst… nedělala bych nic jiného. Přijde mi, že v poslední době vyšlo několik opravdu dobrých věcí. Až děti trochu povyrostou, doufám, že všechno doženu. Určitě si nechci nechat ujít Mycelium a sérii Algor.

Prozradíte nám, na co se od Vás můžeme v dohledné době těšit? Co máte rozepsané a na co se chystáte?

Rozepsaný, a to naprosto bědně, je další pan Martin. V časopisu XB-1 by mi měly vyjít ještě dvě povídky, které byly přijaty k publikaci. Ráda bych dokončila (či raději znovu napsala) rozdělanou hard-sf noveletu o jedné nepovedené výpravě na Měsíc, což je tak zoufale neoriginální, že by to kupodivu mohlo být dobré.

Nabízela jste své práce i jinde než v XB-1 a jaké s tím máte  zkušenosti?Jak dlouho jste se snažila své povídky nabízet, než Vám vydali první z nich? Lišil se nějak přístup vydavatelů, kterým jste je nabízela?

Když jsem se poprvé umístila ve Vidoucích, na pátém místě, zkusila jsem tu povídku poslat přímo Tomáši Němcovi do Pevnosti. Jenže Pevnost v té době nepřijímala nevyžádané povídky – otiskovali povídky z Vidoucích, ale pouze ty vítězné. Potom přišlo třetí místo v Daidalovi, moje první publikace, druhá, třetí… takže jsem Pevnost pustila ze zřetele. O to větším šokem pak bylo, když mi jednoho dne přišel e-mail od Tomáše Němce, že v časopisu otisknou povídku z mého třetího ročníku Vidoucích, která opět byla v první pětce, ale opět nevyhrála – čili jsem od ní nic nečekala. Jako vždycky se zdá, že když se snažím nejméně, něco se stane…

Uvidí Vás letos na vyhlášení výsledků v Brně fanoušci SF?

Bydlím v Brně, takže by bylo tak trochu pohrdáním soutěží, kdybych nepřišla. I když se musím přiznat, že velká shromáždění lidí mě znervózňují. Loňský Fénixcon byl můj první con, přebírala jsem cenu za třetí místo v Daidalovi, a myslím, že jsem byla zelená hrůzou. Letos přijedu určitě, jenom doufám, že budu mít kam zaparkovat kočárek – náš nejmladší je ještě mimino a bude mi muset dělat společnost.

„Vyrostla jsem na seriálu Star Trek.

Co jiného mohu být než nenapravitelný optimista?“

Říká se, že spisovatele nejvíc motivuje k tvůrčí aktivitě nepohoda, stres, záporné vlivy okolí. Klid a pohoda bývají prý spíše na obtíž. Funguje to i ve Vašem případě?

Obávám se, že s tím musím souhlasit. Popravdě, co píšu, nezažila jsem klid a pohodu. Vychovávat autistu je jeden velký stres. Psaní je pro mě emoční ventil.

Jako autor SF se díváte do budoucna s optimismem či pesimismem?

„Vyrostla jsem na seriálu Star Trek. Co jiného mohu být než nenapravitelný optimista?“

Já Vám děkuji a ještě jednou blahopřeji.

rozhovor převzat z časopisu XB-1 (leden 2014)

1 268 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 119 »

  1. Comment by squire — 15.2.2014 @ 12.32

    Takže ta aktuální fotka, kterou po mě pan Jiran chtěl a kvůli které jsme museli dát děti k babičce, abych se mohla v klidu vyfotit (protože ti malí Gremlini jsou jak vzteklí, když vidí foťák), se někde ztratila, a i v časopise i tady vyšla fotka, na které je mi čtyřiadvacet. Naštěstí prý vypadám pořád stejně:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  2. Comment by hseiner — 15.2.2014 @ 17.44

    Pořád lepší než obráceně ,ne? Tím myslím, kdyby Ti bylo čtyřiadvacet a u rozhovoru jsi měla fotku z dvaatřiceti.

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 6 Thumb down 0

  3. Comment by squire — 15.2.2014 @ 18.40

    Hanuši, to zní jako námět na povídku:)
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  4. Comment by Martin Sust — 15.2.2014 @ 21.37

    Jinou fotku jsem z redakce nedostal, tak pošli, rád přiložím, ať to focení nebylo k ničemu :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  5. Comment by squire — 15.2.2014 @ 21.52

    Martin: ále, jak by řekli moji kamarádi, té mojí skřetí držky je i tak dost:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  6. Comment by p.urban — 15.2.2014 @ 23.27

    Moje řeč. Škrtat a škrtat, až je to na jednu stránku. To je tak akorát.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  7. Comment by Aleri — 15.2.2014 @ 23.35

    squire: Když už tě to stálo tolik organizace a práce, tak by to vniveč přijít nemělo :)

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 0

  8. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 11.15

    Tak teď mě trochu vyděsil ten původní počet znaků u „Přátel“ – 122k, teda do chvíle, než mi došlo že se nemluví o celých slovech :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  9. Comment by squire — 16.2.2014 @ 11.41

    kopapaka: Taky už jsem zvyklá udávat spíš wordcount :) 

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 0

  10. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 12.14

    squire: u mě je to zlozvyk z psaní drabblátek, při snaze nacpat něco do stoslůvky to opravdu přejde do krve :D
    A jej, teď mi došlo, že bude duben, to zas pro samé drabblení nic jiného nenapíšu… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  11. Comment by squire — 16.2.2014 @ 17.23

    kopapaka: U mě je to zlozvyk z psaní v angličtině. I zahraniční časopisy jsou zavedené na wordcount místo na počet znaků. 

    Trable s drabble znám – svého času jsem se účastnila challenge – 30 dní – a každý den jedno doubledrabble na zadané téma. A protože to bylo pro Sherlockovský fandom, byl ten wordcount ve skutečnosti 221 slov a poslední muselo začínat na písmeno B, aby to splňovalo formát 221B (podle adresy Holmese na Baker Street). Takovéhle srandičky mě baví, a pak nemám žádné pořádné povídky…:) 

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 5 Thumb down 0

  12. Comment by idle — 16.2.2014 @ 18.18

    „Spisovatelka byla první věc, kterou jsem se chtěla stát – zhruba v šesti letech.“ – tak to jsme na tom podobně. Nejsem si teda jistá, jestli to bylo to první, ale nic dřívějšího si nevybavuju. A řidička kamiónu mi teda nepřišla na mysl nikdy. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  13. Comment by squire — 16.2.2014 @ 19.31

    idle: Mě se řidička kamiónu držela hrozně dlouho! Myslím, že definitivní tečku téhle kariéře udělalo až objevení mé totální neschopnosti řídit byť i jen elektrické autíčko na pouti, natož cokoli vyžadující řidičský průkaz. 

    A to spisovatelství se mě možná drželo i dřív, ale psát jsem se naučila až v první třídě:) Moje první zaznamenané písemné dílo je o něco pozdějšího data, deníček formátu A6 (takový ten, co se do něj v první třídě dávaly razítka, pamatujete?) popsaný neskutečně trapnou povídkou o klukovi, jehož rodiče se po nehodě octnou v nemocnici, a o něj se začne starat dědeček. Už si nepamatuju, jak to skončilo, protože – už nevím jak – se o tom domákla moje máti a začala požadovat autorské čtení na návštěvě u tety (pravděpodobně v důsledku letité rivality mezi ní a tetou o to, kdo má chytřejší děti), což neomylně vyústilo v můj útěk a rituální spálení onoho deníčku dřív, než by mě mohl ještě nějak víc ztrapnit.

    Asi tak v deseti jsem ještě napsala epickou baladu v erbenovském stylu o tragické lásce smrtelníka a jezerní panny, o čemž máti prohlásila, že je blbé na kvadrát, čímž stopla mé veškeré další literární pokusy na dalších sedm let.

    Přičemž teď je samozřejmě strašně hrdá na moje publikace a neustále mě otravuje o vytištění a svázání mých povídek, aby měla co ukazovat tetě, přičemž koupit příslušné číslo časopisu ji ještě nenapadlo:) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  14. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 19.32

    squire: jo, to je dost podobné, v dubnu se účastním DMD ( Duben Měsíc Drabble ), občas jsou témata dost šílená ( jedno na den v dubnu + nějaké navíc )… 
    Takže už jsem se jednou ptal, kam se poděl duben.

    S časem to taky není moc dobré a hlavně mám problém s dokončováním povídek :(
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  15. Comment by idle — 16.2.2014 @ 19.51

    squire: Já v první nebo druhé třídě sepsala „pohádku“ (ve skutečnosti to moc příběhové nebylo) Jak se chodí ke sluničku, která se i dochovala – notýsek jsem tím teda nepopsala, v takovém tom sešitě se širokými linkami to mělo dvě a kus stránky. Rodina mě hrozně chválila, tak mi bylo jasné, že mám talent a musím v psaní pokračovat. Načež jsem dalších asi tak deset let všechny pokusy zahazovala po dvou třech větách.

    kopapaka: S tím dopisováním je to u mě taky pořád slabé. Zvládnu padesátislovné povídky, s tím si klidně vyhraju. Mám vyzkoušeno, že zvládnu tři stránky, a cokoliv nad to je spíš zbožné přání.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  16. Comment by squire — 16.2.2014 @ 20.02

    idle, kopapako: U mě je nejhorší otevřít worďák a nahodit pár prvních vět. Tento úkon mi kolikrát zabere týdny, měsíce… ovšem jakmile se to stane, tak to obvykle dopíšu, a docela rychle – rekord jsou asi tři dny, nejdelší piplačka měla zatím čtyři týdny. 

    Ale je pravda, že někdy se musím nutit. Psaní je z velké části o sicflajšu, o píli, a tak když mám rozepsanou věc, tak opravdu denodenně nad to sednu a napíšu alespoň půl stránky, i kdyby to mělo být blbé a druhý den bych to měla předělávat. Vyplácí se to. Půlstránka k půlstránce a povídka se líhne. 

    Výjimkou je třetí případ pana Martina, ze kterého mám rozepsané tři stránky, bazilion poznámek k toum, jak pokračovat dál, a leží to absolutně na suchu. Pořád si slibuju, že se k němu vrátím, a pořád nic.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  17. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 20.05

    idle: tak třeba u mě přišla chuť k psaní až o něco později, tak v třinácti . Napsal jsem začátek povídky, dle mého posouzení s  geniálním nápadem :) a díky nějaké šílené shodě náhod jsem o pár dní později našel v knihovně knížku s naprosto stejnou zápletkou, jen to byl tisíckrát líp napsané..
    Povídka skončila v koši a já jsem se vrátil ke čtení.

    Znovu jsem to zkusil až o dost později a vlastně za to může jistý Harry Potter a taky fan fiction.
    I když tu HP FF povídku jsem zatím pořád ještě nedokončil, ale chci to dotáhnout ( někdy ), protože už mám třicet sedm kapitol :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  18. Comment by idle — 16.2.2014 @ 20.24

    squire: Já to mám často naopak, napíšu úvod, s kterým jsem v rámci možností spokojená, a pak to nějak uvázne. Pak je potřeba nasadit tu píli a sicflajš, vím o tom. :/

    kopapaka: Třicet sedm kapitol? Dá se tomu vůbec ještě říkat povídka? :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  19. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 20.26

    squire: tak tohle mám přesně naopak, mám několik rozepsaných povídek, ve stádiu takového zárodku, kde jsem zachytil prvotní nápad. Nějaké jsem dotáhl o něco dál a jedna došla do scifi soutěže na jednom povídkovém portálu. Jinak mám ještě pár kratších věcí na netu, hromadu drabblátek no a potom nedokončený HP FF „Dopis“

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  20. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 20.33

    idle: no nevím, v teorii se moc nevyznám :)
    Původně to měla být dvoukapitolovka na procvičení psaní ( psal jsem tehdy články na portál palba.cz ). Jenže tomu něco chybělo a tak jsem dopisoval a dopisoval… A učil se a učil… Z prvotního příběhu bylo deset kapitol, pak ještě přibyly tři další a propojené příběhy a ten poslední teprve dokončuju. Ve skutečnosti je těch kapitol už čtyřicet pět, ale třicet sedm je na netu. Jen mi z třicet osmičky ¨kousek zmizel a pořád to nemůžu dopsat….

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  21. Comment by Aleri — 16.2.2014 @ 20.42

    Tak já ty drabble neumím vůbec. Já nejsem schopná ani napsat povídku o deseti stránkách, abych mohla do workshopu Míli Línce. Prostě potřebuji čas, prostor a svojí vlastní fantasii bez zásahů zvenku.
    Udávání počtu znaků místo slov jsem nikdy moc nechápala, zásadně jedu ve slovech a těším se, až to k nám pořádně pronikne a nebudu dělat takové zmatky :)
    Také jsem chtěla být spisovatelka, řidička kamionu a kosmonautka od jakživa. Pak ještě voják. Poslední dvě věci zkrachovaly na mé neochotě se hýbat, s řízením jsem na to jako squire (nope, nope, nope) a tak mi zbývá to poslední. A má první povídka co si pamatuji byla do školy. O myším králi, co se snažil ukrást slunce. Aspoň myslím, mám to celkem pomotané :)
    squire: Snažím se to dělat stejně. Každý den. Aspoň něco. Ale už toho mám hodně nedopsaného..Doufám, že ta, na které pracuji teď, dopadne dobře a půjde do Daidala :)
    (A hlavně rychle. I do těch Žoldnéřů bych chtěla něco zkusit. I když dostat dvakrát nulu bodů za sebou, no nevím, nevím… Ale já se nevzdávám a Žoldnéře prostě jednou pokořím!!:)))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  22. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 20.53

    Aleri: Daidalos mě taky láká, jen kdybych to dokázal dopsat a potom našel odvahu…
    Aktuálně cca 1100 slov a jde to kupodivu docela dobře. Můj první pokus se Steampunkem :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  23. Comment by squire — 16.2.2014 @ 20.54

    Aleri: budeš se smát, ale já vážně uvažuju o vojákování teď. Ne teda do uniformy, ale jako civilní zaměstnanec. Máme tu v Brně Univerzitu obrany, která má pár mezioborových studií s Fakultou chemickou VUT, kterou jsem vystudovala, a moje bývalá spolužačka, která se uchytila na MO, mi vážně tvrdí, že bych to měla prubnout. Takže až děti odrostou, budu muset začít makat na fyzičce. Zatím neudělám ani jeden klik:)

    Žoldnéře jsem zkusila dvakrát, ale pokaždé jsem minula. Umístění ne až tak špatné – sdílené desáté místo v obou případech – ale tematicky pokaždé jinde než zbytek účastníků. Takže teď už je vynechávám programově a soustředím se na soutěže, kde mi to jde. Život je krátký.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  24. Comment by squire — 16.2.2014 @ 20.56

    kopapaka: Jdi do toho! Já už jsem letošního Daidala dopsala, přes pět tisíc slov, porotci mě nebudou mít rádi:)

    Teď zrovna makám na Rokli šeré smrti, aktuálně 1600 slov a jsem sotva ve třetině… humus… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  25. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 21.08

    squire: pokusím se, ovšem mám úvod, přes tisíc slov a musím to trochu rozepsat. Pro mě je nejhorší ten přechod z hlavy na „papír“…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  26. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 21.21

    squire: Tak mě napadá, mám jednu povídku hotovou, jmenuje se to „…“ a i s tím názvem je to scifi, pět tisíc slov… Jenže to četli tři lidi s naprosto rozdílnými reakcemi ( super, na prd, dopiš dialogy ), tak nevím co s tím… Ale je to záloha i když by to do soutěže chtělo nějaké úpravy, jen vymyslet jaké :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  27. Comment by idle — 16.2.2014 @ 21.29

    kopapaka: Název sem nepiš, pokud zvažuješ poslání do anonymní soutěže. Ale jestli chceš o názor víc, pošli mi to na idle@kai.cz, klidně se na to mrknu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  28. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 21.33

    Idle: Ou, to mi nedošlo, ale za dalšího čtenáře jsem rád…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  29. Comment by squire — 16.2.2014 @ 21.38

    kopapaka: Pokud se nebojíš opravdu hodně drsného rozpitvání (bohužel, anglosaské chválení za každých okolností jsem nikdy neadoptovala), můžeš mi to poslat na cechalova@gmail.com, taky si občas ráda zabetuju. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  30. Comment by idle — 16.2.2014 @ 21.42

    kopapaka: Pro jistotu jsem ti ten název vymazala.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  31. Comment by squire — 16.2.2014 @ 21.48

    idle: Tak tos byla ty! Kdo mi opravil stuly na stylu. Nebyla jsem si jistá, jestli už neblázním. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  32. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 21.49

    idle: díky za rychlou reakci
    idle, squire: Sova letí :)
    Trochu se bojím, ale rozhodně mě nešetřte… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  33. Comment by Aleri — 16.2.2014 @ 21.53

    squire. Prý přes pět tisíc slov a nebudou tě mít rádi…
    Já mám 4800 a jsem teprve na začátku :p
    Děti na fyzičku celkem pomáhají, ne? :) Uvidím, jestli budu Žoldnéře zkoušet tenhle rok.. Možná až se zlepším ještě o trochu víc, abych se taky dohrabala alespoň někam do té první poloviny…
    kopapaka: Gaiman (velmi volně): Pokud kritizuje více lidí stejnou věc, mají obvykle pravdu, pokud každý jinou, tak je to dobré.
    squire, idle: Ha, můžu toho taky někdy využít? Třeba s tou, co píšu do Daidala? :) (ale bude strašně dlouhá… navíc mé mezery jsou asi opravdu ještě velké…)
    kopapaka: Jestli ještě neznáš, určitě zkus poslat povídku sem: http://www.triumvirat.cz – i když neberou ty, co mají jít do soutěží.
    idle: A já myslela, že jsou ty tři tečky název… :)
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  34. Comment by idle — 16.2.2014 @ 22.09

    squire: tobě jsem nic neopravovala, zase tolik času nemám, abych dělala korektury komentářů. :) Zasahuju jen v opodstatněných případech.

    kopapaka: Hlásím příjem.

    Aleri: Kdyžtak se ozvi, až budeš mít hotovo. Snad nějaký čas vyškrábnu. Kdyžtak to, podle titulku tohohle článku, nejdřív trochu proškrtej. ;)

    Tři tečky jako název? Taky možnost, i když bych ji pak nechtěla zkoušet googlit. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  35. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 22.09

    Aleri: kéž by tomu tak bylo i v tomhle případě…
    Stránka uložena…

    squire, idle: já jinak betu mám, vlastně dvě, ale budu rád i za trochu jiný pohled na věc. Ještě jednou díky, ať už to dopadne jakkoli   

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  36. Comment by kopapaka — 16.2.2014 @ 22.15

    idle: pro dnešek mizím, takže žádný spěch

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  37. Comment by standa.e — 16.2.2014 @ 22.22

    kopapaka: Výhoda Daidala je právě v tom, že když pošleš něco opravdu nepovedeného, tak to spadne do černé díry a nikdo se kromě Jardy Jirana nedozví jak se povídka jmenovala, a už vůbec nikdo pak nebude vědět, kdo byl jejím autorem (nemyslím, že má JJ tak dlouhou chvíli, aby zkoumal autorství u nepostupujících povídek).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  38. Comment by Aleri — 16.2.2014 @ 22.27

    standa.e – jo, to se mi na Daidalovi opravdu líbí :)
    Zveřejňování celého „skóre“ na internetu se vším všudy mi přišlo vždycky jako taková rána pod pás :)
    idle: nojo, zatím tam nějaké věci potřebují naopak prodloužit, třeba popisy jsou tam nastřelený jen hodně hrubě (a to je nejčastější výtka k mým povídkám – málo popisů; což by mohlo být tím, že mě zdlouhavé popisy většinou nebaví číst samotnou…), ale od zkracování je až třetí verze a já se ještě neblížím konci té první :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  39. Comment by idle — 16.2.2014 @ 22.34

    Aleri: Já popisy v podstatě nepíšu, ale zatím si na to myslím nikdo nestěžoval – evidentně měly přednost zásadnější výtky. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  40. Comment by standa.e — 16.2.2014 @ 22.35

    idle, squire, Aleri: Heh, já chtěl být vždycky popelářem. A v páté třídě kosmonautem, ale záhy jsem seznal, že to je mimo můj dosah ;-) Zkušenosti s armádou mi celkem stačily při základní prezenční službě. Ne, že by v tom nebylo cosi hellerovsko-lundwallovské, ale myslím, že jako zkušenost stačilo ;-)

    Když jste zmiňovali ty juvenilie, tak mně se má nejstarší díla dochovala. Docela prča pohádky. Líbí se mi, jak jsem psal uvozovky důsledně opačně ;-) Ve čtvrté jsem pak psal povídky ze života československé 312. stíhací perutě RAF. Škoda, že se nedochovaly ty, mohl jsem být za disidenta (1984/85). Někdy v páté jsem pětkrát přečetl Zápas s nebem od Trosky, což mi spolu s Lemovými Astronauty a Solaris a Vzpourou mozků z ABC vystačilo na několik komiksů i pokus o román. Taky jsem tehdy vytvořil deník britské korzárské galeony Vlatovka bojující proti zlým Španělům. To jsem psal do velkého linkovaného sešitu, jehož desky jsem polepil papírem opáleným nad svíčkou a alobalem, aby to vypadalo starobyle ;-) Je to fakt sranda občas do toho kouknout. Jak člověk nad těmi pubertálními a postpubertálními texty trochu kroutí hlavou a doufá, že je nikdo neuvidí, tyhle ultrarané záležitosti mě baví ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  41. Comment by p.urban — 16.2.2014 @ 23.32

    kopapaka: Vykašli se na nějaké bety a prostě to pošli. A jestli můžu poradit, vykašli se i na drabble a soustřeď se na své povídky. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  42. Comment by squire — 17.2.2014 @ 15.16

    koappaka: Už ti na tom pracuju. Po přeformátování do fontu, který zvládnu číst, pětadvacet stran. To chvíli potrvá:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  43. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 16.30

    standa.e: tak vysloveně nepovedenou povídku bych snad ani neposlal, moje beta taky píše ( vlastně obě ) a sebekriticky přiznávám, že líp jak já. A servítky si neberou :) Sice používám automatické opravy a ještě si napsané nechám přečíst „Blábolilkou“ ( program na strojové čtení Balabolka ), ale i tak mi uteče spousta nesmyslů a to o pravopisných chybách ani nemluvím ). 
    Disident? Hele, já jsem vyrůstal na příbězích našich pilotů co vycházely mimo jiné v časopise Letectví a kosmonautika a mimo to nejtužší období normalizace se o našich pilotech – včetně těch západních, psalo docela pravidelně. Samozřejmě tam byla propaganda. Ale kdyby člověk narazil na blbce, tak se to pravda mohlo pokazit kdykoli… 

    p.urban: na bety se nevykašlu, protože bez zpětné vazby se člověk zlepšuje jen těžko… A drabble? Při DMD jsem našel pár pěkných námětů na povídky, v jednom případě to došlo tak daleko, že z drabblete bude povídka a možná i něco víc.
    Navíc je při DMD naprosto úžasná atmosféra, jak to jen přes net jde a když člověk vidí co někteří autoři dokážou nacpat do sta slov, tak potom jen nechápavě zírá…
    Doufám, že to SOSákům vyjde a letošní ročník bude minimálně tak dobrý jako ty minulé :)

    squire: super, jsem sice jako na trní, ale rád si počkám
    Jdu něco dělat, nejspíš pořezat nějaké dřevo :D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  44. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 17.07

    kopapaka: Jojo, posílat nepovedené povídky, které neprošli betačtením do soutěže je špatné. 
    Pak uspějou a pak ti nezbývá než mlátit hlavou do zdi a nadávat si, proč jsi byl takový debil. Ideálně pokud ještě pět minut před odesláním měníš jména hlavních postav. Ideálně i jejich pohlaví, aby se tam nahromadilo ideálně i co nejvíc debilních hrubek… :))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  45. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 17.08

    (Hrubek třeba jako v tomhle posledním komentáři, že.. To už se mi dneska stalo po druhé.. Já bych se na ty diskuze asi měla vykašlat.. :D)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  46. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 17.29

    Aleri: :) Když se daří, tak se daří…  Mě se teda něco podobného stalo jen u drabblat, ty co jsem považoval za nepříliš povedené získaly nejvíc kladných ohlasů :)
    Bez betareadu jsem zatím poslal ven jen jednu krátkou povídku, Dr.Chaaron se to jmenuje a taky to podle toho dopadlo, naštěstí mi jedna čtenářka udělala betaread  v komentáři, tak už je ta ostuda opravená :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  47. Comment by squire — 17.2.2014 @ 17.40

    kopapaka: Máš to v mailu zpátky. Chlape, nechci být vlezlá, ale KDE JSI BYL CELOU TU DOBU? Ty i nahrubo píšeš líp než leccos, co jsem už měla tu čest číst v XB-1….

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  48. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 17.56

    squire: jojo, moc díky.
    No, kde bych byl, řezal jsem to dřevo :)
    Ale vážně, hodně jsem četl, psal články na net a hlavně ten „Dopis“, což byla moje nejlepší škola psaní…
    Tak du otevřít ten mail, přiznám se, že nemám moc odvahy…
    Díky 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  49. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 18.03

    squire: Ty, kteří  už si teď sem tam stěžují na kvalitu povídek v XB-1, asi brzy omejou.. :)
    Ne, vážně se musím přestat ubíjet a ještě navíc to furt na netu rozebírat, strašnej zvyk tohlecto :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  50. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 18.14

    squire: tak jsem tu odvahu našel, přelétl jsem tvé poznámky jedním dechem a musím ještě jednou poděkovat. Určitě se na to v brzké době vrhnu a pokusím se to opravit podle tvých rad. 
    Ještě jednou dík 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  51. Comment by Martin Sust — 17.2.2014 @ 18.18

    Tak hlavně, jestli dobře píšeš i články a chtěl bys třeba psát i něco o fantastice, pak jsou dveře internetové redakce XB-1 vždy otevřené :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  52. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 18.31

    Martin Sust: články aktuálně nepíšu, bohužel není čas. Třeba takové hledání zdrojů, nejdýl mi to kvůli jednomu článku trvalo ( čistého času ) dvacet čtyři hodin, sice rozložených do několika týdnů, ale i tak je to až moc. Všechno jsou to články o zbraních a vojenské technice pro portál palba.cz. Psát něco o fantastice by mě možná i lákalo, ale nějak nemám představu o čem by to mohlo být. 
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  53. Comment by squire — 17.2.2014 @ 18.38

    kopapaka: Aby bylo jasno – nemusíš to opravovst podle mých rad. Jediné, co „opravit“ musíš, jsou ty pravopisné chyby v čárkách, které jsem vyznačila. Zbytek jsou mé subjektivní poznámky a ty ti mají spíš poskytnout další úhel pohledu. Třeba to o opakování slov moc brzy za sebou – vsadím se, že jinému betačtenáři by to nevadilo. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  54. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 18.41

    kopapaka: Taky už nepíšu skoro nic, za co nedostanu zaplaceno… (alespoň v těch naturáliích, že, ale to opravdu jen a jen pro XB-1 a to proto, že jsem pro Ikarii/XB-1 chtěla psát asi tak od chvíle, co jsem se naučila číst:))
    Pak sem tam něco na blog, ale určitě už by se mi nechtělo psát nic, co vyžaduje hodiny a hodiny vyhledávání a mít z toho jen dobrej pocit, že si to přečetlo deset lidí. Ne že by mě to nebavilo, ale na to mě vždy moc vyčerpávají ty placené články, to už by muselo být sakra dobré téma, abych mu nějaký čas věnovala :)
    Nejvíc času jsem strávila s tímhle: http://www.credendo-vides.cz/2013/08/cestu-do-pekla-vazne-dlazdi-dobre.html a když na to teď koukám, tak je to dost hrozné. Nojo, co k tomu dodat, miluji své editory (korektory? redaktory? já se  v tom vážně nevyznám, ještě kdyby to chtělo být ve všech jazycích stejné, tak možná, ale takhle to vzdávám:))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  55. Comment by Martin Sust — 17.2.2014 @ 18.46

    Obecně rádi přijmeme kohokoli, kdo má chuť psát o fantastice. Mohou to být věci dle vlastního návrhu, ale stejně tak i recenze knih, filmů či seriálů, rozhovory atd. Podle toho na čem se domluvíme :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  56. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 18.53

    squire: já vím, že nemusím. Jenže můžu :) 
    Už teď vím, že se budu muset sám se sebou dohadovat, jak to vlastně opravit.

    Aleri: ono je to trošku jinak ( teda, ne že bych protestoval proti nějaké platbě :) ), ale povídku jsem schopný datlovat třeba i v mobilu, když přijde inspirace, ale u článku to nejde. Ale ten pocit, když po stovce skoro stejných článků prohledaných na netu najdu tu hledanou informaci někde v Číně :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  57. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 19.01

    kopapaka: Já nejsem schopná psát ani na tabletu – a to ani do diskuzí, natož povídku :) ale vždy u sebe mám tužku a papír a s tím už nemám ani ten nejlepší problém, ba naopak. Nejlepší věc jsem napsala, když mi nešla elektřina; hezky se svíčkou, obyč tužkou a blokem, zachumlaná v několika mikinách :))
    Na hledání informací doporučuji začít používat Google+. Protože tam najdeš odborníka (opravdového:) na všechno. Od vesmíru, přes zbraně, až třeba po kytičky :) A zeptat se někoho, kdo se fakt vyzná, mi přijde jako nejlepší možnost :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  58. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 19.17

    Aleri: můj telefon má je 2,8 palce obrazovku a na ní mám komplet klávesnici ( i háčky a čárky ). Papír jsem taky zkoušel, mám tak rozepsaný jeden kousek, jenže děsně škrábu, opravovat to pořádně nejde a stejně to potom musím přepisovat…

    Zatím jsem vždycky vystačil s obyčejným Googlem, ale proč ne… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  59. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 19.28

    Tak já mám 7 palců a ani omylem nestačí, asi už jsem moc stará, než abych si zvykala na ty dotykové :)
    Na papír píšu na cestách, v tramvajích, v posteli, když nejde počítač atd., a ano, přepisování problém je (kdy už vymyslí papír, co se synchronizuje s počítačem…*), ale zase u toho člověk vychytá více chyb, než když si to po sobě jen čte.
     
    *(už vymysleli, ale já mám na mysli něco trochu promakanějšího, než to, co už existuje:))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  60. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 19.28

    Martin Sust: řeknu to takhle, nejspíš budu spíš psát fantastiku než o ní.
    Než napsat článek o zakázané technologii ( jedna ze super věcí v Ikarii ), tak ji radši nacpu do povídky.
    Ne, že by mě nic nenapadlo, třeba původ zbraní ve Star Wars :)
    Ale teď už fakt půjdu psát… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  61. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 19.35

    Aleri: já i na normální klávesnici píšu jen dvěma prsty a jak ten příslovečný blesk, takže na tom mobilu to není až tak zlé :) Navíc tam mám nacpané všechny rozepsané věci, takže stačí otevřít a vepsat co je potřeba. Ale jinak mám všechno v hlavě a to přepisování je nejhorší…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  62. Comment by p.urban — 17.2.2014 @ 19.39

    kopapaka: Pokud to „opravíš“ podle bety, stává se ta beta spoluautorem. Samozřejmě učiň, jak se ti uzdá. Každý má své metody tvorby…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 2

  63. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 19.44

    p.urban – jasně, proto se taky betareader vždy uvádí, stejně jako korektor v knížce…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  64. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 19.44

    p.urban: To by ale asi tak 99,9% publikovaných knih muselo mít celou hromadu spoluautorů. Asi budeš první spisovatel s tímto názorem, na kterého jsem zatím narazila :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  65. Comment by p.urban — 17.2.2014 @ 19.45

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 3

  66. Comment by p.urban — 17.2.2014 @ 19.49

    Aleri: To je možné. Já raději napíšu „špatnou“ povídku, než „dobrou“, ale „opravenou“ podle někoho jiného. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  67. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 19.51

    p.urban: schválně jsem se mrkl do knihovny a trochu jsem se spletl, ve třech byl uvedený jen „Odpovědný redaktor“ a v jedné ještě i „Technický redaktor“. A v jedné starší jsem našel i jméno člověka co prováděl sazbu… 
    V novějších to už kupodivu tolik nebývá. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  68. Comment by squire — 17.2.2014 @ 19.53

    Aleri: beta čtenáři se neuvádějí jako spoluautoři, ale většinou v poděkování. 

    Pokud publikuješ na literárních serverech, bývá tam pro ten účel kolonka „author’s notes“.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  69. Comment by Aleri — 17.2.2014 @ 19.57

    squire: Chtěla jsem to dodat, ale předběhla jsi mě :)
    U těch krátkých povídek to ještě celkem chápu, ale kdybys psal nějaký román, to si nedovedu představit, jak bys chtěl všechny chyby, nejasnosti, nedořešené linky atd… vychytat úplně sám.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  70. Comment by kopapaka — 17.2.2014 @ 20.01

    Navíc je tu autorská slepota, já třeba desetkrát přeskočím chybu – protože je to v pořádku – potom už jen zírám :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  71. Comment by p.urban — 17.2.2014 @ 20.45

    Aleri: To snad s autorem románu řeší redaktor nebo editor, ne?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  72. Comment by p.urban — 17.2.2014 @ 20.47

    kopapaka: Nemyslel jsem pravopisné opravy.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  73. Comment by Jana Dvořáčková — 18.2.2014 @ 18.24

    Teda… tady to žije :).
    Rozhovor pěkný, ještě jednou gratuluji.
    Moje letošní povídka do soutěže ještě není.
    Jinak tedy názor „na beta čtenáře se vyprdini,“ nesdílím.
    Beta čtenáři jsou od toho, aby mě inspirovali. Pokud pak jejich rady rozvedu a k něčemu to bude, koupím jim čokoládu, nebo taky ne, pohladím je po vlasech, podrbu pod bradičkou a poděkuji :). Zkrátka jsou od toho, aby mi ukázali jiný směr, za což jim jsem vždycky moc vděčná, protože se mi cizí rady nikdy nevymstily.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  74. Comment by squire — 18.2.2014 @ 18.35

    Jana: díky za gratulaci. No jo, trochu jsme se rozšoupli…:) 

    Beta čtení je prostě integrální součástí psaní, na to není třeba mít žádný názor, to je prostě fakt. Co bylo dobré pro Tolkiena a Lewise, to snad neuškodí ani nám, ne?

    A spoléhat na redakčního korektora, že vychytá všechny překlepy a pravopisné chyby? To vidím v XB-1 bohužel každý měsíc, kam to vede. Vím, že o tom už Vlado Ríša psal nějaký sloupek – že na každé stránce tisku se dá najít pět chyb bez ohledu na to, kolik očí to vidělo, nebo jak to formuloval – ale i tak se někdy najdou v povídkách takové krásné překlepy, že nechápu, jak je mohl někdo přehlédnout. To mě pak svědí ruka a chce se mi napsat do redakce, že budu na půl úvazku dělat korektora. Jenže… to už bych nenapsala nic:) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  75. Comment by Aleri — 18.2.2014 @ 19.02

    Zahrajeme si hru: Najdi spisovatele, který nepoužívá betačtenáře (p.urban se nepočítá). Kdo jich najde nejvíc, vyhrává bludišťáka :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  76. Comment by kopapaka — 18.2.2014 @ 19.02

    Jěště bych k betareadu uvedl jednu věc – jasně, že se může stát, že se z betareadera stane skutečný spoluautor, ale ve výsledku je na tom bit jedině samotný betareader. Pokud jsou změny v textu jednoznačně k lepšímu, tak je na tom lépe čtenář i autor (a třeba se poučí). A pokud takovému betareaderovi nevadí, že je uveden jen jako betareader, tak není moc důvodů to odsuzovat.           

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  77. Comment by kopapaka — 18.2.2014 @ 19.04

    Aleri: zkusil jsem to jednou. Nepočítám drabble. 
    Z té chyby jsem se poučil :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  78. Comment by p.urban — 18.2.2014 @ 21.58

    kopapaka: A co když ti ten tvůj betareader poradí špatně? To si to radši zkazím sám :-) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  79. Comment by kopapaka — 18.2.2014 @ 22.07

    p.urban: i to je možné. Jenže jde hlavně o tu autorskou slepotu, spousty chyb, jinak zřejmých, zahlédne často jen někdo jiný. Betareader navíc není šéf ( obvykle :) ) a celé jsou to jen návrhy, zbytek už je opět na autorovi.

    Moje bety navíc píšou líp než já, o teorii ani nemluvě, takže špatná rada je jen teoretickou možností… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  80. Comment by idle — 18.2.2014 @ 22.12

    Betačtenářům se samozřejmě nesmí slepě věřit. Nikomu, že. Ale oni často upozorní na věci, které autora (v tvůrčím nadšení) prostě nenapadly. Když je má pak před sebou, sám posoudí, jestli má smysl se jimi zabývat.

    Mimochodem, úkol betačtenáře není říkat, co má autor udělat (i když třeba může něco navrhnout). Důležité je upozornit na místo, kde povídka ze čtenářského hlediska nefunguje. Řešení je vždycky na autorovi.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  81. Comment by p.urban — 18.2.2014 @ 22.15

    Aleri: Betačtenář je podle mě jen takový zbytečný výmysl, asi jako kurzy tvůrčího psaní nebo drabble. Připadá mi, že spousta lidí místo aby něco napsala, tak jen naprázdno teoretizuje, sáhodlouze se na to připravuje a nakonec skutek utek :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 3

  82. Comment by Aleri — 18.2.2014 @ 22.24

    p.urban: Tak s kurzy, s drabble (popravdě moc nevím co to je. Ale předpokládám, že prostě flashfikce) a s dlouhým teoretizováním souhlasím. Teda, určitě se chci někdy podívat na to Mistři písmen, učni slov (až jednoho dne budu schopná napsat něco kratšího deseti stránek), ale tam je to i dost o kontaktech, které rozhodně důležité jsou, natož na našem trhu. Chodit na kurzy, číst si články na internetu a kupovat hory knih o psaní budoucího spisovatele opravdu moc neposune. Ty flashfikce (jestli je to to co drabble), podporují to, podle některých důležité, psaní každý den. Když se  ti nechce/nemáš nápad, tak se procvičíš aspoň na tomto.
    A to říkám jakožto milovník teorie. A když už jsem u toho, zase jsem dva dny nenapsala ani řádku (vzhledem k tomu, že ke psaní článků používám jinou část mozku než ke psaní fikce, taky ty 2000 napsaných slov nepočítám. Ale kdyby jo… A kdyby třeba ještě komentáře, tak bych byla dost dobrá!:D)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  83. Comment by kopapaka — 18.2.2014 @ 22.29

    Aleri: viz wiki:
    „Drabble je literární útvar o určitém počtu slov.
    Drabble = 100 slov
    Double drabble = 200 slov
    Tripple drabble = 300 slov
    Bývá psáno na zadání, pro procvičení tvůrčího psaní. Většinou má rychlý spád, ale mělo by zaujmout dějem.“

     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  84. Comment by p.urban — 18.2.2014 @ 22.43

    Aleri: A proč bys měla psát každý den? Nic se nemá přehánět :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  85. Comment by Aleri — 19.2.2014 @ 3.13

    p.urban: No, je pravda, že i svaly potřebují odpočívat k tomu, aby rostly… :)
    Ale jakmile nepíšu (fikci) více než třeba dva týdny v kuse, tak je návrat pak opravdu silně mentálně namáhavej a provází ho spousta depek :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  86. Comment by p.urban — 19.2.2014 @ 9.37

    Aleri: Nesmíš to tak prožívat, přinejhorším se to nepovede :-) Tak to vyhodíš a zkusíš napsat něco jiného… Taky myslím, že není dobré mít rozepsaných víc věcí najednou. Je třeba soustředit se na jeden úkol a dotáhnout ho do konce. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  87. Comment by idle — 19.2.2014 @ 9.40

    Už tady někdo zmínil, že každému fungují jiné postupy? :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  88. Comment by p.urban — 19.2.2014 @ 9.52

    idle: Jistě, a já zmiňuji ten svůj. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  89. Comment by Aleri — 19.2.2014 @ 16.17

    p.urban: Vzhledem k tomu, že většinou píšu a „ono se to nějak vyvrbí“ tak se mi často stává, že mám spoustu věcí nedopsaných, ale tam se vracím spíš pro nápady a hezké obraty, než že bych to kdy plánovala dopsat :)
    idle: Nikdo tu snad neříká, že jeho postup musí fungovat všem, mno ne? :)

     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  90. Comment by Jana Dvořáčková — 19.2.2014 @ 17.27

    Já mám teďka rozděláno (zrovna počítáno) 15 povídek. Trápí mě to? Nene. Až to jednou dodělám, budu mít hotovou sbírku :). V tomhle duchu je to uspokojující, ale jinak zcela šílené. Navíc si všechno pamatuji, u všeho mám kupy poznámek a někde na pozadí (ne na prdeli) mi furt běží upomínky a aktualizace.

    Třeba teď mám na prvním místě povídku, z níž jsem měla všeho všudy půl klasické A4. Ostatní na tom byly rozsahem daleko lépe, ale zrovna mě zaujalo tohle a už jsem v podstatě u konce.
    Problém nastane pak. Budu se muset donutit vybrat si něco už rozepsaného :).
    Nevyhazuji nic, dopíšu všechno. Jen to chce čas. A s časem to zraje :). Vyrostla jsem z toho napsat něco rychle.

    Psát každý den je fajn, ale ne každý den je na to čas, či nálada. Zrovna nedávno jsem si vzala v pátek dovču, abych mohla o prodlouženém víkendu psát. Víkend uběhl, textu přibylo, ale v pondělí jsem měla takový ten pocit, že když zůstanu doma, něco z toho bude. A tak jsem doma zůstala a vyplatilo se to. Uvažovala jsem pak (asi jsem fakt magor) o tom, že kdybych šla do práce, ten příběh bych tím v podstatě zabila. Byl to TEN důležitý den a já ho prožila správně.
    Je fakt, že stará dovča dochází a zaspání už mi nikdo nesežere, ale to je jedno, protože jsem ten čas nepromarnila.

    Kdybych nemusela každý den makat osm hodin někde, kde se nedá psát a kde potkávám některé kolegyně, které určitě literárně oddělám, bylo by to hotovo hned. Takhle se kolikrát domů vrátím vyčerpaná a nejde to. Ale i na tohle brzy najdu řešení. Plán, v němž se vyvažují moje potřeby psací a ty ostatní, už je. Chce to jen trochu času a další správný den.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  91. Comment by squire — 19.2.2014 @ 19.06

    Já mám momentálně rozepsanou jednu věc, o které vím, že ji dopíšu, a potom jednu věc, kterou možná dopíšu, když mě do té doby nenapadne nic lepšího. Pak je tu jedna věc, kterou asi nedopíšu nikdy, pokud se nestane zázrak. Takže tři celkem. 

    Ovšem nápadů, které ještě nepotkaly papír a které si zatím hýčkám jen tak v hlavě, mám asi dalších pět… pořád ale ještě nepřekročily tu hranici mezi „tohle by se dalo napsat“ a „tohle dneska začnu psát“. a věřte mi, že okolo té hranice se dokážu poflakovat měsíce.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  92. Comment by kopapaka — 19.2.2014 @ 19.36

    Jana Dvořáčková: a to mě děsilo těch mých šest rozepsaných… :)
    V práci taky nemůžu psát (z nějakého důvodu po mě chcou práci, kdo ví proč), ale kupodivu jsem při práci vymyslel tak polovinu toho co už mám sepsané. Asi už se budu opakovat, ale hlavní problém je ten přepis…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  93. Comment by Jana Dvořáčková — 19.2.2014 @ 20.56

    kopapaka: Já zase v práci nesedím u pc – to je hlavní problém toho, proč tam nepíšu. Kdyby jo, stihla bych všechno :). Náměty kupodivu v práci nesbírám. Ty ke mně chodí částečně ve snech, pak z nějakého náhlého popudu – vlivem inspirace věcmi, které spolu většinou nesouvisí… sama to nechápu. Můza si se mnou též pohrává ve sprše a na nápady bohaté jsou chvíle při konání potřeby :).
    Někdo by měl na tohle udělat dotazník :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  94. Comment by kopapaka — 19.2.2014 @ 21.10

    Jana Dvořáčková: já v práci vůbec nesedím a u pc tuplem ne…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  95. Comment by Aleri — 19.2.2014 @ 21.13

    A to já si v práci sedím u PC a ještě je ta práce doma… To je poslední, co by mě ve psaní omezovalo, to jen lenost :)
    Ve vaně jsem dostala část nápadu na poslední rozepsanou povídku. Teda, spíše celý, ale konec jsem naneštěstí zapomněla, než jsem se dostala k psacím potřebám – aneb, to to zase dopadne :) Koncejsou vážně mou silnou slabinou. S dotazníkem souhlasím: do toho! :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  96. Comment by squire — 19.2.2014 @ 22.03

    Mně se to obvykle zdá. Případně něco prudce inspirativního jen tak mimochodem poznamená manžel. 

    S počítačem mám přes den takový „touch and go“ vztah – tak párkrát za den se dostanu k tomu, zkontrolovat e-maily a přečíst si kupříkladu tuto diskuzi, ale jakmile mě u toho vyslídí některý z Gremlinů, mám po ptákách. Takže jediné psaní se u mě odehrává po osmé večer, když Gremlini spí.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  97. Comment by p.urban — 19.2.2014 @ 22.06

    Jana Dvořáčková: Patnáct rozepsaných povídek? Zdravím tě, královno Chaosu…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  98. Comment by Saran — 20.2.2014 @ 18.30

    p.urban: Tak říká se – pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. Proč by to nemohlo u některých platit i u psaní.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  99. Comment by Jana Dvořáčková — 20.2.2014 @ 18.57

    kopapaka: Dostal jsi mě :).
    Aleri: Závidím. Také jsem chvíli dělala doma, ale jen chvíli.
    p.urban: Také zdravím. Chaos v tom nemám vůbec žádný :), proč taky? Je to jako patnáctizpřeží, v němž sice zvládnu všechny ty bestie, ale jet můžu vždy jen na jedné. A tak je to správně.
    Saran: Říká se spousta věcí :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  100. Comment by kopapaka — 20.2.2014 @ 21.10

    JD: někdy se zadaří :)
    Zírám na tu stovku :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  101. Comment by p.urban — 20.2.2014 @ 21.59

    Saran: To se dozvíme, až (a jestli vůbec) to dopíše.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  102. Comment by Aleri — 20.2.2014 @ 23.34

    p.urban: Tak Jana Dvořáčková už pár povídek očividně dopsala, na rozdíl od mnohých teoretiků a rozepsávačů :)
    …A já už bych se po týdnu mohla jít dneska vrhnout na tu svou… chudáček moje hlavní postava tam někde leží v bezvědomí a já ji z toho  ne a ne zachránit… :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  103. Comment by squire — 21.2.2014 @ 7.31

    Zatímco vy se tu vykecáváte, já dokončila dvě fikce a esej. 

    Ehm.

    :-D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  104. Comment by p.urban — 21.2.2014 @ 11.41

    squire: Najednou nebo popořadě?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  105. Comment by squire — 21.2.2014 @ 12.54

    urban: Tak napůl. Nejdřív jsem dopsala tu první povídku, pak jsem rozepsala tu druhou, někde v poslední třetině jsem jeden večer místo psaní povídky zacpala tím esejem a pak jsem dopsala tu druhou povídku. 

    Už je u betačtenářů:) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  106. Comment by p.urban — 21.2.2014 @ 13.26

    squire: Takže zbývá už to jen „opravit“ podle jejich rad a je hotovo :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  107. Comment by squire — 21.2.2014 @ 16.11

    Pokud některý z nich bude mít nějakou radu k dobru, proč ne. Pravopis mi nikdo opravovat nemusí, naštěstí. Ale moji beťáci spíš mívají posílají reakce typu „konec mě trochu zmátl“ nebo „na fantasy je to moc psychopatické, to je spíš horor“ a to nejsou rady v pravém slova smyslu, spíš testování reakcí budoucích čtenářů. 

    Cha, vzpomínám si na Loď duchů. Měla hodně hopsavou časovou linii – současnost, flashback, ještě hlubší flashback, pak vývoj mezi těmi dvěma a nakonec znovu současnost. Beťáci mi doporučovali, ať to dám popořadě, že to mate. Jenže mně se to líbilo tak přeházeně. Nechala jsem to tak, vyšlo to tak, a jeden každý komentátor na Legii si následně stěžoval, že ta časová linie je strašně matoucí :-D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  108. Comment by Jana Dvořáčková — 21.2.2014 @ 16.50

    squire: My se zahříváme :), ty jsi borec.
    p.urban: Netuším, jestli to pak ze mě udělá inteligenta, ale já to dopíšu, prostě jo. A tečka, dvojtečka a vykříčník.
    A squire má pravdu, jdu na to :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  109. Comment by Jana Dvořáčková — 21.2.2014 @ 16.51

    Aleri: A skoro všechny bych teď ráda předělala :), ale už to nejde.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  110. Comment by kopapaka — 21.2.2014 @ 20.31

    squire: tak to máš dobré, já mám kolikrát větší problémy s tím pravopisem :/ 
    JD: taky jdu psát, snad se bude dřit 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  111. Comment by Aleri — 21.2.2014 @ 21.25

    kopapaka: Taky, taky. Na stolemám Pište správně česky, ale ani to mi nepomáhá. Ale při psaní mám většinou alespoň o něco lepší pravopis než v komentářích, i to se počítá:)
    squire: Jako vůbec? Ups :)
    Já žiju v naivním domění, že každej autor dělá chyby. I ti s nejlepšími znalostmi :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  112. Comment by squire — 21.2.2014 @ 21.42

    Aleri: V základní gramatice (i/z, s/z, mě/mně a v čárkách) skoro nikdy. Ve velkých písmenech, tam se pravidla rychle mění, takže tam občas zahapruju.

    U mě se dají najít spíš překlepy, než gramatické chyby. Ale i ty se najdou. Jen se snažím je nedělat.

    Nebylo tomu tak vždycky, samozřejmě. Mou první soutěžní účast – povídku do CKČ – mi Jiřina Vorlová poslala zpátky s úctyhodným a velmi detalním seznamem všeho, co jsem na ní měla blbě. Od formátování po interpunkci, nenormativní uvozovky, špatnou přímou řeč, všechno. Myslela jsem, že se propadnu do země hanbou. Od té doby je pro mě posílání gramaticky pokud-možno-bezchybných povídek věcí cti:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  113. Comment by Aleri — 21.2.2014 @ 21.48

    squire: Já se plně spoléhám na korektory XB-1, že tu mou dají nějak dohromady, než vyjde… :)
    Stydím se za to neskutečně, i za příběh, ale ty chyby jsou tam vážně úplně neskutečné – jak už jsem se vymlouvala, byla jsem přemluvena na poslední chvíli, že to  mám zkusit a ještě pár minut před vytisknutím jsem tam dělala dost úprav, včetně změny několika jmen. Ani ve snu by mě nenapadlo, že by se vůbec mohla dostat přes ten první výběr. (Což by ty chyby stejně neomlouvalo, ale…:) a co, nikdo na svou první vydanou povídku asi není nějak extra pyšnej.. :)
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  114. Comment by Aleri — 21.2.2014 @ 21.50

    (a budu o tom mlít pořád dokola a budu. Minule jsem si říkala, že už vážně ne. Ale co, je to první a pořád tomu nemůžu uvěřit a jsem napůl nadšená a napůl zděšená… no.. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  115. Comment by kopapaka — 21.2.2014 @ 22.11

    squire: tak nějak jsem doufal, že se můj pravopis v průběhu času zlepšil, vždyť to taky byl jeden z mnoha důvodů, proč jsem začal psát, ale moc to nepomohlo. Moje (první) beta (Aries) by mohla vyprávět.  A to používám automatické opravy (nechápu lidi co ne a mají v textu hromady naprosto šílených chyb) a ještě si to nechávám přečíst Blábolilkou ( :) program Balabolka).
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  116. Comment by Jana Dvořáčková — 22.2.2014 @ 17.43

    Já tedy chyby dělám, ale spíš v zápalu psaní. Kámoš word mi to označí a já to opravím. Ale netvrdím, že bych vychytala všechny, i když myslím, že takové ty hnusné hrubky snad nedělám. Spíš něco přehlédnu.

    Aleri: To je hrozný omyl, že by měl korektor dávat bacha na cizí texty. Autor má mít tolik soudnosti, aby to po sobě přečetl klidně stokrát a všechno si vychytal sám, případně o to požádal někoho z okolí. Otravovat s tím korektory… na to nemysli ani ve srandě. Ale přeji Ti, aby Ti toho vyšlo víc a abys nebyla tak zděšená :).

    Já na svou první vydanou povídku pyšná jsem. Byla to Star Trek fan fikce. Měla jsem krásný pocit, skákala jsem hodně vysoko a měla děsnou radost, děkovala všem silám, i těm temným a byla odhodlána psát dál :). A i přesto, že mi bylo 24 ročků, byla na mě pyšná i maminka a tatínek. Můj tehdy šestnáctiletý bratr prohlásil, že jsem děsnej exot, ale že mě má stejně rád :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  117. Comment by Aleri — 22.2.2014 @ 18.24

    Jana Dvořáčková: No, to máš pravdu, ale teď už mi prostě nic jiného než doufat nezbývá nezbývá :) A autorská slepota, o tom jsem zrovna nedávno psala článek. Nejvíc nechápu, jak se mi občas podaří nechat dvě stejná slova za sebou třeba, i když to čtu třeba fakt i stokrát nahlas. A pak se to vrátí od betačtenáře a tam tahle chyba třeba třikrát.. :)
    Tak to já jsem taky skákala a byla naprosto nadšená.. Dokud jsem se na ní pak nepodívala :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  118. Comment by Jana Dvořáčková — 23.2.2014 @ 10.47

    Aleri: Prosím, jen to neber jako nějakou buzeraci, nebo tak něco :).

    Na starší povídky se raději moc nedívám, musela bych chodit kanálama. Mezi těmi patnácti rozepsanými jsou asi tři, které se nedají nikam poslat, protože už visely kdesi na netu. Ale když je uvedu do nějaké lepší podoby, nebudu se za ně stydět a pověsím je tam znovu. Naštěstí jsou krátké.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  119. Comment by Aleri — 24.2.2014 @ 3.09

    Jana Dvořáčková: Kdepak, to ne:) Navíc je to pravda, tak i kdyby to tak bylo zamýšlené.. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.