Ocenění

Literární soutěž Daidalos 2012

Autor Jaroslav Jiran | Literární soutěž DAIDALOS | Čtvrtek 5 Duben 2012 7.30

Autoři, pozor! Už jen do konce května nám můžete posílat své příspěvky do literární soutěže DAIDALOS 2012! Připomínáme, že každý z vás má šanci stát se spisovatelem publikujícím na stránkách časopisu XB-1. Stačí nám zaslat původní a dosud nepublikovanou povídku či povídky fantastického žánru, ať už půjde o science fiction, fantasy či horor s prvky fantastiky. Veškeré další náležitosti se dozvíte v následujícím článku. Vítěz získá nejen nehynoucí slávu a závist méně šťastných kolegů, ale také honorář za vydání povídky v našem časopisu a rovněž věcné ceny včetně originálu ilustrace jím vybraného výtvarníka, jenž bude ilustrovat vítěznou práci. Všechny povídky, které se dostanou do finále, budou publikovány v XB-1 a budou honorovány podle běžných tarifů našeho měsíčníku.

Soutěžní práce musejí splňovat následující podmínky:

- musí jít zásadně o původní a dosud nepublikované povídky z oblasti sci-fi, fantasy nebo fantastického hororu

- zásilku označte heslem LS Daidalos

- maximální rozsah každé povídky 50 normostran

- povídky budou zaslány ve dvou dokonale čitelných exemplářích

- povídky budou psány v normostranách jednostranně a standardním písmem

- soutěž je anonymní, takže k nepodepsané povídce (ev. povídkám) přiložte zalepenou obálku, v níž bude uvnitř jméno autora, jeho adresa, internetová adresa a telefon, pro orientaci i zopakovaný název zaslané povídky (povídek).

- prosíme, nežádejte publikování povídek pod pseudonymy!

Porotou soutěže bude redakce XB-1.

Soutěž obsahuje pouze jedinou kategorii, a tou je povídka.

Všechny povídky, které se dostanou do finále, budou publikovány v XB-1 a budou honorovány podle běžných tarifů našeho měsíčníku.

Vítěz:

- získá literární cenu XB-1 Daidalos 2012 a právo výběru ilustrátora z výtvarníků spolupracujících s XB-1 (to jest jejichž ilustrace se pravidelně objevují v XB-1) a obdrží originál jedné celostránkové ilustrace ke své vítězné povídce s osobním věnováním výtvarníka

- obdrží věcné ceny od sponzorů soutěže

Autoři povídek na 2. – 5. místě obdrží:

- pamětní diplom a věcné ceny od sponzorů soutěže

Povídky zaslané do soutěže se nevracejí.

Oficiální vyhlášení výsledků a předání cen proběhne na brněnském Fénixconu začátkem prosince 2012 – bude upřesněno dodatečně.

Výsledky soutěže budou zveřejněny v XB-1 1/2013 spolu s vítěznou povídkou a rozhovorem s autorem.

Soutěžní práce zasílejte na adresu: Jaroslav Jiran,  Gen. Janouška 893, 198 00 Praha 9.

Uzávěrka soutěže 31. května 2012!

1 892 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 123 »

  1. Comment by Ronkar — 2.5.2012 @ 16.46

    Chápu to správně tak, že redakce XB-1 nepotřebuje elektronickou verzi povídky? Pouze 2 tištěné verze?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Martin Sust — 2.5.2012 @ 16.53

    Ano, pro účelu souteže nepotřebujeme el. verzi povídky. Tu si samozřejme vyžádáme až v případě, že se ji časopis rozhodne vydat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Comment by Ronkar — 2.5.2012 @ 17.53

    Dobře díky.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by hseiner — 2.5.2012 @ 20.08

    Jako mnohaletý účastník soutěže bych asi neměl na nic ptát, ale jedna věc mi vždycky vrtala hlavou – vítězův výběr ilustrátora. Lze vybírat jen z těch, kteří ilustrují domácí sekci, nebo i z těch ilustrujících sekci zahraniční? (Já tedy pochopitelně nic nevyhraju a ani do průvodky asi nikoho uvádět nebudu… ale přecejen, Pižurný, Husák nebo Kýbus mi jsou mnohem bližší Hora nebo Štěpánek, při vší úctě k nim.) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Comment by Martin Sust — 2.5.2012 @ 20.13

    Není problém vybrat si kohokoli. Je jen trochu problém, že v zahraniční sekci se v poslední době objevují nová jména, která spoléhají spíše na počítačovou kresbu, což ovšem znamená, že v nejlepším případě dostaneš místo ilustrace autorem podepsaný tisk…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Comment by squire — 2.5.2012 @ 20.32

    Hmmm… a kdybych to nějakým řízením temné hmoty a erupcí na slunci, (které způsobí totální únavu štěstíčka a ono pak sedne na mě), vyhrála, mohla bych si povídku ilustrovat sama? 
    Samozřejmě že bych poslala návrh ilustrace na schválení, pokud by se v redakci nelíbil, tak bych se této netradiční odměny za první místo vzdala… 
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  7. Comment by Martin Sust — 2.5.2012 @ 20.35

    Neustále sháníme nové ilustrátory (v poslední době se jich zejména v zahraniční sekci objevilo hned několik a další budou následovat). Můžete poslat buď navrhovanou ilustraci nebo i ukázky prací a nemusí to skončit jen u ilustrace k vlastní povídce…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  8. Comment by squire — 2.5.2012 @ 20.45

    Tak jen jestli vyhraju:) K mé letošní účasti se mi z těch dvou obrázků, kterými ji doprovodil Jan Hora, velice líbil první (překvapilo mě, jak dobře trefil Mnemo, takhle jsem si ji vždycky představovala). 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  9. Comment by hseiner — 2.5.2012 @ 21.13

    Martine, dík za odpověď… tak to letos možná tu kolonku i vyplním, jen tak z hecu :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Comment by KeB — 3.5.2012 @ 11.13

    A neuvažovala redakce o výtvarné soutěži? Vyvěsit na web nějakou už vyšlou povídku a každý kdo se chce zúčastnit pošle např. 3 ilustrace na dané téma… Vyhodnotit to, by rozhodně netrvalo tak dlouho jako Daidala. Koneckonců by to mohli hodnotit čtenáři tu na webu. Možností je mnoho. A třeba by to přineslo kýžený výsledek najít nové ilustrátory :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  11. Comment by Martin Sust — 3.5.2012 @ 11.25

    No, něco vymyslíme, dobrý nápad :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Comment by KeB — 3.5.2012 @ 11.52

    Snad se nápad líbi, ale má to jeden háček. I kdyby taková soutěž vznikla, já se nezůčastním, protože bych se akorát historicky znemožnil :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by Ronkar — 8.5.2012 @ 12.08

    Pokud nevyžadují organizátoři soutěže elektronickou verzi přes mail, zajímalo by mě, jak se pak soutěžící dozví, že jeho zásilka dorazila v pořádku do cíle a bude se účastnit soutěže?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  14. Comment by Martin Sust — 8.5.2012 @ 12.26

    To se člověk nedozví ani u e-mailu. Ani vyžádání příjmu věci kolikrát neřeší. Pokud máte obavy, pošlete zásilku doporučeně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  15. Comment by Ronkar — 8.5.2012 @ 13.22

    Neuspokojivá odpověď (vzhledem k tomu, že už zásilka putuje poštou), ale co se dá dělat :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Comment by Dilvermoon — 8.5.2012 @ 15.36

    to Ronkar: Před několika málo sty lety bývaly doby , kdy se příspěvky do čehokoliv posílaly pouze poštou, telefonovat se chodilo do budky a tak. Rozumím ti, taky mě rozmazlily e-maily a mobily :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Comment by Ronkar — 8.5.2012 @ 20.34

    Spíš mě nenapadlo, že odezva neexistuje, protože v jiných soutěžích bývá…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Comment by idle — 8.5.2012 @ 21.12

    MŠ: doporučeně to nejde, diskutovali jsme o tom už loni. Na doporučené zásilce musí být uvedený odesilatel.

    Ronkar: holt se to člověk nedozví. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  19. Comment by KeB — 8.5.2012 @ 21.45

    Ano, moje oblíbené téma… Není nic snazšího než udělat nediskuzní příspěvek zde na stránkách, kde by se s aktualizací (třeba měsíc) objevovaly přišlé povídky. Jméno povídky nic neprozradí, ale ten co ji poslal ví! A pravděbodobnost shody názvů je miniaturní…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  20. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 13.51

    to KeB – ale na druhou stranu, jakmile autoři tu povídku použijí jindy, jinde, třeba přepracovanou, vše se provalí. Či použije-li někdy někdo jiný stejný název, bude mu přisuzováno něco, co nenapsal.

    Svým způsobem se mi stávající stav ale líbí – člověk napíše něco těžce experimentálního – ok, nebude to pak vypadat jako nekvalitní (protože experimentální může být kvalitní, nikoliv však nutně publikovatelný text. A XB-1 má v propozicích, že ty vybrané (tedy nakonec odtajněné) vydá.

    A líbí se mi, že vlastně existují jen první pětice a ten zbytek bez pořadí.

    A otázka „zda povídka vůbec dorazila?“ – no, mohly se stát dvě věci. V prvním případě: povídka zmizela cestou a pak už je stejně pozdě (navíc případným dohledáváním PŘED uzávěrkou a čtením vlastně prozradíte totožnost), nebo neuspěla. V obou případech máte prostě smůlu a věříte-li své práci, můžete ji nabídnout jinde.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 13.58

    prostě – možná to chce trochu fatalismu a důvěry ;-). Jistě, mohla by redakce pověřit třeba Martinovu kamarádku, aby neúspěšným autorům odepsala e-mailem vyčteným z obálky: „Děkujeme za projevený zájem o účast v soutěži. Bohužel Vaše povídka nepostoupila do finále. Věříme, že příští rok budete úspěšnější.“ Ale – svým způsobem mi to přijde totéž, jako nedozvědět se nic. Efekt je v podstatě stejný, alespoň vzhledem k té soutěži a umístění. (Jistě, vědět, zda jsem nepostoupil proto, že to zmršila pošta, nebo jsem špatnej či z jiného důvodu nepublikovatelnej, pro samotného autora rozdíl je. Ale dá se asi žít i tak.)
    Berme to jednoduše jako typický znak soutěže.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  22. Comment by idle — 9.5.2012 @ 14.21

    No, pokud bych věděla, že povídka prostě nedorazila, tak ji můžu zfleku zkusit poslat jinam, zatímco nad neúspěšnou se budu zamýšlet a pokud dostane další šanci, tak spíš až za nějakou dobu, po přepracování. Což může být ku prospěchu věci, ale taky nemusí, záleží na zkušenostech a povaze každého autora. Každopádně já osobně radši vím, na čem jsem. Když k tomu připočtu, že v některých soutěžích (to mluvím obecně, nevím, jestli se to týká i Daidala) se porotci překrývají a číst stejnou, i když „vylepšenou“ povídku znovu je asi nijak zvlášť nepotěší a nepřesvědčí…

    Ale holt rozhodují organizátoři soutěže. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  23. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 14.54

    Tak nemusí to člověk posílat do jiné soutěže. Co třeba do Pevnosti? Anebo do Šuplíku ;-) A nebo může mít vítěz za povinnost se příští rok neúčastnit a odesílat ty ošklivé e-maily ;-) (Bože, ještě teď mám před očima ty nekonečné odpovědi z Ikarie: „Děkujeme za váš zájem, ale…“ ;-D )

    Ne, vážně – tak holt povídku člověk přepracuje ;-) Jelikož jsem ten typ, který by nejraději bral bělítko a fixu i na již vytištěné exempláře, tohle by mě netrápilo. Ono, upřímně, mít odstup od vlastní povídky a na čas ji být nucen odložit, té povídce může jenom prospět.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  24. Comment by idle — 9.5.2012 @ 15.10

    Proti přepracování nic nemám, koneckonců jsem to zmiňovala – to bych mohla zopakovat minulý příspěvek. Co se týče posílání jinam, to můžeš možná zkusit ty, ale dosud nepublikovaný začátečník těžko, třeba ta zmiňovaná Pevnost pokud vím nevyžádané povídky nechce. V takovéhle fázi je pro člověka myslím nejdůležitější zpětná vazba, a o tom celou dobu mluvím.

    No nic, asi jsme to už probrali dostatečně. :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  25. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 15.54

    Heh, takhle zní ta standardní zpětná vazba začátečníkovi: „Vážený příteli, děkujeme mnohokrát za zájem, který jste projevil o náš časopis tím, že jste nám poslal svůj příspěvek. Se zájmem jsme si ho přečetli, ale bohužel to není přesně to, co bychom do Ikarie potřebovali, a proto jej s díky vracíme.“ To je už nějaká z pozdních odpovědí, není datovaná, ale je už psaná tiskárnou a ne strojem. Hele, je-li tvoje jediná zpětná vazba šest let tohle, má to v podstatě stejnou hodnotu, jako hrobové ticho ;-) Jen je to ticho nějak „pietnější“ a milosrdnější. Člověk se může utěšovat: „Třeba jim to nepřišlo, mají nějakou záludnou pošťačku, co vášnivě čte SF začínajících autorů a já se stal jejím nejoblíbenějším autorem!“ A tak podobně ;-)

    Co tím chci říct – I když je Daidalos fajn soutěž, stále je to jen způsob hledání náplně pro časopis. Byť pro redakci „zbytečně“ pracný. Nečekal bych od toho nic víc. Byl bych vděčný, že je. A asi ano, téma jsme nejspíš vyčerpali. ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  26. Comment by idle — 9.5.2012 @ 15.59

    Ano, celou dobu se bavíme o tom, jestli má pro soutěžícího smysl vědět, zda jeho práce dorazila (a neuspěla) nebo se ztratila v poště. V tomhle smyslu je i generický zamítavý mail užitečný – dala bych mu přednost před milosrdným mlčením. Víc od něj pochopitelně nečekám. Jenom se nám ta diskuse mezitím trošku rozkošatěla.

    Tak. :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  27. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 16.12

    to Idle: Jasně ;-) Já pro jistotu jenom doplním, že ta citace byla někdy z r. 1996, aby to nevypadalo, že mne teď JJ šest let odmítá. Ne. Šest let jsem nic nedopsal (takže se ani neúčastnil ničeho). Možná trochu výhodu mám, ale jen u redaktorů, kteří nečtou Legii :-D. V podstatě nejsem v tuhle chvíli zas až tak dál než ty. To myslím upřímně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  28. Comment by Dilvermoon — 9.5.2012 @ 21.23

    Tak. Debata o doručenkách skončila na Legii.
    Jak to bylo v „Jáchyme, hoď ho do stroje“? 
    „Redaktore, nečti Legii, nečti Legii, nebo se z toho zblázníš!“ :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  29. Comment by standa.e — 9.5.2012 @ 21.27

    to Dilvermoon: :-D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  30. Comment by Julianne — 30.5.2012 @ 22.13

    Tak schválně… Stihne se to do zítřka, nebo nestihne se to do zítřka? :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  31. Comment by Jana Dvořáčková — 31.5.2012 @ 20.01

    No, já to nestihla, takže příště.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  32. Comment by hseiner — 1.6.2012 @ 7.10

    Navrhuji držet dnes v dopoledních hodinách minutu ticha za povídky, které byly odeslány, ale už o nich nikdo nikdy neuslyší.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  33. Comment by mambii — 1.6.2012 @ 7.46

    hseiner > ucastnis se? Ja sice stihla odeslat, ale s odeslym produktem jsem zcela nespokojena

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by hseiner — 1.6.2012 @ 10.40

    mambii > Yep, něco jsem spachtil. Bylo to letos trochu dobrodružné, ale o ten příběh vám budu vyprávět až jindy… abych nenarušil anonymitu :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  35. Comment by standa.e — 1.6.2012 @ 14.13

    hseiner: Teda být trojjediný JiRíŠu, tak se snad ustrnu a ten seznam názvů došlých povídek zveřejním :-D Jenže zajisti, že nějaký tvůj betačtenář to pak někde nevyzvoní… ;-) Heh, představte si, jak dnes odpoledne Jarda Jiran otevírá velkoschránku a dorazivší obálky hází rovnou do krabice na letáky vedle na podlaze ;-). Vždycky mě zajímalo, jak to řeší, když něco dojde jen těžce po uzávěrce ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  36. Comment by hseiner — 1.6.2012 @ 17.29

    standa.e: vidíš, a přitom jsem nechtěl vůbec nijak rýpnout do nezveřejňování seznamu povídek, či do  České pošty. Jen vyjádřit drobnou pietou prostý lidský stesk nad všemi těmi vesmírnými koráby, časoprostorovými tunely, upíry a zachráněnými elfskými princeznami, které skončí v odpadkovém koši páně Jiranově.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  37. Comment by standa.e — 1.6.2012 @ 19.08

    hseiner: Inu, všechny ty Big Crashe, Ragnaröky a Armageddony světů mají jedno společné – koš Jardy „Sarumana“ Jirana a kontejner na tříděný odpad :-D. Však já také žertoval, ale jak to tak bývá, trochu také ne – ne, že by mně na tom nějak záleželo ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  38. Comment by Jana Dvořáčková — 2.6.2012 @ 0.03

    No mně tak štve, že jsem nic neposlala. Jako na potvoru jsem před chvílí napsala kusanec povídky, která nenesla stopy zásahu celé týdny. To se stane, když se vrátím ze srazu s autory fantastiky. Povzbudilo to psavého ducha. Jen tedy fakt nevím, proč půl roku chrápal :).

    Seznam povídek nezveřejňovat. Náhodou je fajn, že ti, kteří nevyjdou, dostanou šanci s tím svým dílkem ještě něco vykoumat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  39. Comment by standa.e — 2.6.2012 @ 0.46

    Tak já v zásadě vždycky tvrdil, že ta totální anonymita povídek, které nepostoupily, má něco do sebe. Na druhou stranu ale, když nad tím člověk přemýšlí, tak zveřejněný název asi taková trágoška také není – jen málo názvů je nezměnitelných ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  40. Comment by Chaolinek — 3.6.2012 @ 15.20

    Tak mě napadá, o přijetí do soutěže rozhoduje datum doručení, nebo razítko pošty? Trošku jsem zaspal a odesílal třicátého. A vcelku nevěřím poště, že doručuje zásilky do druhého dne :D…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Comment by Martin Sust — 4.6.2012 @ 7.28

    Mělo by to být v pořádku.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  42. Comment by standa.e — 18.9.2012 @ 14.11

    Tak co, Martine, máme se příští rok na co těšit? Nějaký nový objev? Alespoň předběžně? Nebo ještě čtete? ;-D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  43. Comment by Martin Sust — 18.9.2012 @ 20.22

    Ještě čtu, dostal jsem jako poslední…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  44. Comment by squire — 18.9.2012 @ 20.27

    Tipla bych, že v polovině září je na výsledky ještě trochu brzy… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  45. Comment by hseiner — 18.9.2012 @ 22.01

    To bys tipla blbě. Jednou mi přišel mail od JJ i už 11-tého. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  46. Comment by standa.e — 18.9.2012 @ 23.42

    squire, hseiner: Také jsem zažil e-mail na konci srpna – ale i dopis na konci října. Tak jsem se zeptal někde mezitím ;-).

    Martin: OK, tak nás pak navnaďte :-D Jestli dál válcují holky kluky a tak ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  47. Comment by squire — 19.9.2012 @ 7.21

    aha, tak to se porotě omlouvám:) Jsem „vycvičená“ (správnější slovo je okoralá) ze soutěže Vidoucí, kteří když napíšou uzávěrku hodnocení posledního listopadu, tak okolo Mikuláše se začnou první lidi ptát, kde to vázne, a když máme výsledky pod stromečkem, můžeme slavit… 

    Anebo jeden ročník Žoldnéřů, kde díky velmi dlouhé čtecí době jednoho z porotců málem došlo k vyhlášení nového ročníku ještě dříve, než byly známy výsledky předchozího:-D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  48. Comment by mambii — 19.9.2012 @ 7.44

    standa.e > ja myslim, ze letos uz vas prevalcujeme :P

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  49. Comment by Martin Sust — 19.9.2012 @ 7.47

    No, já se obávám, že dotazy Standy Ertla jsou příznačné a že sám nic neodevzdal… Byl bych ovšem rád mile překvapen.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  50. Comment by standa.e — 19.9.2012 @ 11.02

    To je jako nějaké rejpnutí nebo co? ;-) Takhle zapochybovat před nastoupeným praporem a jmenovitě? A jak to můžeš tvrdit, je-li soutěž ANONYMNÍ?! Třeba jsem něco odevzdal, ale nepostoupí (nepostoupilo) to, takže se to nikdy nedozvíš.. A třeba jsem neodevzdal nic, ale s jistotou to tvrdit nelze ;-) Každopádně i když se člověk neúčastní, jistě může mít zájem na sledování nových, mladších, co se nezakecaj ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  51. Comment by Martin Sust — 19.9.2012 @ 12.40

    Je to pouhý odhad podložený zkušenostmi s poměrem kecy/práce u jistých lidí (tebe samozřejmě nejmenuji) :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  52. Comment by squire — 19.9.2012 @ 12.53

    já jsem teda odevzdala a strašně si držím palce, ale to mně houby pomůže, že jo. :-D

    Letos jsem vůbec byla pracovitá, ale bez toho ovoce:( V té skrumáži s názvem Fantastická povídka jsem se nedostala ani na dohled druhému kolu, z AI2052 své umístění bohužel nevím – místo slibovaných prvních 15 uveřejnili jen prvních 5 a mezi nimi jsem nebyla, i když do první dvacítky jsem si věřila. Pak mám samozřejmě Žoldnéře, Daidala, Vidoucí, letos premiérově Dračí řád, Poklad moravského sklepa a plánuji ještě CKČ, jestli mi děti dovolí (třetí potomek je mimořádně protipsavě naladěn!). A to jsem hanebně prošvihla Istrocon, loni jsem tam nedopadla špatně, ale letos jsem zapomněla sledovat jejich stránky a prošvihla jsem uzávěrku… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  53. Comment by standa.e — 19.9.2012 @ 14.25

    to Martin: To je dobře, že nejmenuješ, protože už dlouho a důsledně odmítám cokoliv slibovat (což samozřejmě z vlastní zkušenosti víš). A veřejně už teprv!

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  54. Comment by mambii — 19.9.2012 @ 21.42

    a stejne vas prevalcujeme :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  55. Comment by standa.e — 21.9.2012 @ 2.03

    mambii: Však jenom dobře ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  56. Comment by arwenu — 28.9.2012 @ 7.59

    Před pár lety jsem prohlásila, že „to zase vyhraje Hlávka nebo nějaká ženská“. A měla jsem pravdu. Letos to taky tipuju na nějakou ženskou, beru to jako módní vlnu :) Borgdog už píše spíš asi jinam (?)
    Martine, pořád ještě čteš? Je to letos náročnější, využívají autoři možnosti vyššího počtu normostran?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  57. Comment by Martin Sust — 28.9.2012 @ 12.43

    Dočítám. Mám čas do konce září. A autoři rozhodně využili větší prostor, je to samá novela a čtení je to tak náročné, zvláště když jsem jako poslední neměl zrovna moc času…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  58. Comment by mambii — 28.9.2012 @ 17.10

    arwenu – neni to modni vlna, predminuly rocnik vyhral O. Necas :). Jinak se priznam, ze ja jsem zvedava hlavne na statistiku.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  59. Comment by squire — 28.9.2012 @ 19.21

    a já se přiznám, že po loňském čtyřicetistránkovém úletu jsem letos poznala jen kratší práci, takže jestli si pan Šust vybavuje jen novely, tak se začínám bát:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  60. Comment by standa.e — 28.9.2012 @ 20.30

    to squire: Naopak, tvé dílo může být jako balzám na duši porotce zmučeného užvaněnými molochy plnými mouder a vaty ;-) Na Ikarovi/Daidalovi se mi ostatně vždy líbila ochota pustit k lizu občas něco, co se liší.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  61. Comment by squire — 28.9.2012 @ 21.19

    to standa: To mně se na Daidalovi líbí i víc věcí:) 

    I když teda pro mě platí, že když obesílám soutěž, snažím se co nejvíc naplnit téma nebo orientaci.   Největší limitací pro mě bývá délka, která mě dopředu vyřazuje ze všech soutěží zaměřených na krátké práce (např. AI) – dlouhodobě jsem si ověřila, že napsat stránkovou vypointovanou věc prostě neumím:( Krátká věc je u mě obvykle okolo sedmi NS, většina mých povídek si sáhne na dvacet NS…  

    No a chudáci porotci, co to pak musí číst. Abych citovala asi nejlepší hlášku, co se mi dostala ve feedbacku: „Šmarjá, u toho jsem si už na straně devět říkal, jak je to dlouhý, a pak jsem zjistil, že ještě nejsem ani v půlce!“ (autor: porotce Vidoucích, který zmíněnou povídku navrhl na Nevidoucího (tedy absolutní žumpu) – nakonec se umístila druhá v celkovém pořadí:)) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  62. Comment by Martin Sust — 30.9.2012 @ 10.39

    Dočteno. Když jsem dostal složku Daidala do rukou, trochu jsem se lekl. Byl to nezvykle objemný balík. Letos vybral Jardan Jiran celkem 27 povídek z více než 200 došlých. Osobně ho obdivuji, že se tím musí každý rok prokousat, ale zase je asi fajn lovit z těch stovek nadějné kousky. Přibylo delších povídek, ne vždy ku prospěchu věci (u některých prací by se vyplatilo trochu krátit). U některých věcí jsem se s výběrem mezi kandidáty na otištění neshodl, což znamená, že by v XB-1 nemusely vyjít všechny vybrané povídky (pokud dojde ke shodě s jinými hodnotiteli). S potěšením konstatuji, že valná většina prací patří do žánru SF, autoři se naučili posílat povídky tam, kde je jejich místo. Nechybí řada vesmírných SF, což je také fajn, ačkoli mně se na špici seřadily práce hezky rozmanitého charakteru… Vzhledem k tomu, že jsem byl mezi hodnotiteli poslední, teď už si jen budete muset počkat na vyhlášení výsledků, sám jsem zvědav kdo co napsal :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  63. Comment by mambii — 30.9.2012 @ 11.35

    Martine jeste otazka – domnivam se spravne, ze poctem doslych praci je tento rocnik rekordni?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  64. Comment by Martin Sust — 30.9.2012 @ 11.44

    To nemůžu zhodnotit, ale pokud tomu tak je, pak to jistě Jarda Jiran zmíní. Osobně myslím, že se počet vybraných prací oproti několika minulým ročníkům mírně zvýšil, ale nejsem si tím jistý.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  65. Comment by arwenu — 30.9.2012 @ 20.11

    Tak to jsou hodně slušná čísla. 
    Martine, jak bys zhodnotil trend kvality vybraných povídek v posledních letech? Urodilo se letos víc lidí, kteří měli potřebu se vyjádřit na papíře, nebo už se i psát naučili? Předpokládám vyšší inteligenci autorů, když se letos i do škatulky trefili :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  66. Comment by standa.e — 30.9.2012 @ 23.23

    Dík za komentář. Takže teď budete ještě řešit první pětici, nebo to už bude čistě mechanické sečtení bodů? Jinak jen malá technická – kolonka SF/F/H je tak široká, že tam se snad nejde netrefit. Tak ultrarealistický příběh snad ani neexistuje ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  67. Comment by Martin Sust — 1.10.2012 @ 7.49

    Osobně Ikara/Daidala dělám jen několik málo let, těžko tedy určovat nějaké trendy, to si může dovolit opět snad jen Jarda Jiran. Jak už jsem napsal výše, tentokrát se ve výběru objevila hlavně SF a bylo i dost té vesmírné, což v minulosti bývalo vzácné. Z mého pohledu převládal vcelku slušný průměr či lehký nadprůměr, ale to je věc názoru. Určitě se objevily práce od autorů, kteří psát umí a bylo vidět, že to nejsou jejich první věci, takže počítám, že tam budou jména už známá, ale odhadovat konkrétně si tady netroufám, to jen tak pro sebe.

    Pokud jde o první pětici, tak tu jsem určil po dočtení a ostatní už by jí mít měli, takže teď už je to jen otázka vyhodnocení. Vítěz je tak už patrně znám, ale stejně jako vy si i já počkám, než se objeví v časopisu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  68. Comment by standa.e — 1.10.2012 @ 10.42

    Heh, že tě furt takhle obnažujeme… Měl jsi tam něco, co tě vnitřně oslovilo, že sis řekl: „Jo, tohle můžu.“ A něco, co tě znepokojilo, že bys měl chuť jít autorovi rozbít hubu, co to na tebe zkouší…ale zároveň to nejde? A něco, co tě zcela upřímně rozesmálo a pobavilo?“ A něco, co tě upřímně a nefalešně dojalo“? A něco, co tě překvapilo – zaskočilo – obrátilo na ruby? Měl jsi u něčeho pocit originality a odvahy (aniž by to byla přitom pouhá hříčka) – stylové či obsahové?
     
    Píšeš průměr až lehký nadprůměr – mluvíš v kontextu toho, co máš načteného obecně či v kontextu české tvorby?
     
    Jinak na vítěze si počkáme nejpozději do Fénixconu, či jak se ta akce v Brně jmenuje, ne? A autoři by se minimálně že byli vybráni k tisku měli dozvědět také dřív. No, jsem zvědavej. Jelikož běžně neconám, bude to do lednového čísla asi dlouhá doba ;-) No, snad se ty naše holky předvedly! ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  69. Comment by Martin Sust — 1.10.2012 @ 11.05

    Ano, vítěz bude oznámen na Fénixconu, kam se letos chystám i já, takže to můžeme probrat i osobně, pokud mi tou dobou ještě bude paměť sloužit. Ono hodnocení průměru/nadprůměru vychází z toho, co mám načteno obecně s příhledem k tomu málu, co mám načteno v rámci české fantastiky, na kterou mi bohužel nezbývá moc času.

    Pocit originality a odvahy jsem měl u povídky, kterou jsem zvolil za svého favorita. Faktem je, že právě toto, pokud je to spojeno s alespoň dobrým řemeslem, oceňuji osobně ze všeho nejvíc, ale vzhledem k tomu, že porota je různá, není to dokonalý návod na vítězství. Dojetí jsem v rámci letošního Ikara nezažil, ale obecně je to velmi těžké navodit u zkušeného čtenáře. Pokud jde o humor, pak ano, u jedné povídky jsem se docela bavil, i když řemeslo tu trochu kulhalo, a další povídky obsahují humor, který mi není zase tak vlastní, ale to není věc, kterou bych jakkoli odsuzoval.

    Na rozbití huby nebyla žádná povídka, ovšem u těch co jsem označil za nevhodné pro vydání (z různých důvodů) byla jedna, kterou jsem vnitřně opravdu odmítal, jedna, která se až příliš snažila a přitom nic nového nepřinášela, a jedna, která na mě působila zmatečně a nezvládnutě.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  70. Comment by standa.e — 1.10.2012 @ 11.41

    to Martin: Díky. Jsem tedy zvědav ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  71. Comment by hseiner — 1.10.2012 @ 13.23

    A teď si představte toho amatérského autora „v naději“, jak čte tuto diskuzi:
    „Pocit originality a  odvahy…“ (to budu určitě já!), „u jedné povídky jsem se bavil“ (hmhm, to budu asi já), „i když řemeslo kulhalo“ (ajajaj! kulhá mi řemeslo), „jednu jsem vnitřně odmítal“ (proč ten Šust, proboha, vnitřně odmítá moji povídku?), „jedna se příliš snažila, a přitom…“ (aj! tohle zabolelo, že jsem se prý přiliš snažil) „zmatečně a nezvládnutě“ (tak to je určitě o té moji, nojo, moc jsem to nezvládl…)
    Co kdybychom se my soutěžící dohodli, že až někdo dostanete mail, tak sem dáte avízo (bez detailů jako umístění a tak…) abychom my ostatní věděli, že už nemáme doufat?
     
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  72. Comment by Martin Sust — 1.10.2012 @ 13.42

    No, já tedy doufám, že letos Daidala trochu proklepneme na těchto stránkách. Napadá mě článek se soupisem přijatých povídek bez umístění a doplněný podobně koncipovanými názory porotců. A také rozhovor s Jardou Jiranem…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  73. Comment by mambii — 1.10.2012 @ 13.50

    Martin –> To by soutezi i soutezicim rozhodne pomohlo! Uz se tesim :) A na tu statistiku taky.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  74. Comment by standa.e — 1.10.2012 @ 16.25

    No, možná bych ještě u těch, co nebudou zveřejněný, respektoval ten princip anonymity, který dosud platil. To jen tak na okraj, abychom moc neublížili egu našich juniorů… Přeci jen by to byla změna oproti zažitému trendu vprostřed běhu. Ale to je jen taková organizačně technická myšlenka od „Kecálka“ ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  75. Comment by Martin Sust — 1.10.2012 @ 16.29

    Kecálek může být v klidu, tady nikdo o zveřejnění kompletního seznamu prací nemluvil… :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  76. Comment by standa.e — 1.10.2012 @ 17.03

    Kecálek je v klidu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  77. Comment by squire — 1.10.2012 @ 19.08

    Jéééje, něco jako názory porotců bych brala. Hrozně moc. Obvykle se jimi totiž řídím a obvykle je to více než ku prospěchu věci. Nemám časové možnosti jezdit na workshopy do Prahy, v Brně se nic nepořádá, a takováhle zpětná vazba mi tak zůstává jedinou možností, jak na textu povídky pracovat – samozřejmě vyjma betareadu, ten používám, ale mám málo beťáků:(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  78. Comment by hseiner — 7.10.2012 @ 21.42

    Napadlo mne, z čeho by mohla vyplývat ta letošní velmi hojná účast: Jiřina Vorlová letos ohlásila výsledky CKČ brzo, už asi šest dní před uzávěrkou Daidala, čili řadě autorů spadla na konci května do klína neudaná dodělaná povídka a návdavkem trocha času na její úpravy. (Já byl jedním z nich.) Bude zajmavé srovnat oba seznamy.
    (Jinak já jsem asi letos odepsán, týden utekl jako voda a pozvánka na Fénixcon nikde… Nu není každý rok posvícení, teď jsem si posvítil dvakrát za sebou, tak mi možná došly baterky.)
     
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  79. Comment by squire — 8.10.2012 @ 7.11

    to hanuš: tak teď jsi mi nasadil brouka do hlavy:( Já pořád doufám, že prostě ještě výsledky nejsou hotové nebo pozvánky připravené k rozeslání. Kdybych letos neměla uspět vůbec nikde, tak umístit se mezi těch Martinových „publikovatelných 24″ jsem si moc přála… 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  80. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 9.51

    Třeba ještě řeší, zda publikovat nebo nepublikovat ty zbylé tři. Tak buďte hodné, děti a hlavně – buďte trpělivé ;-) Pokud jde o CKČ – váhám, zda je to možné, protože CKČ vždy zveřejnila kompletní pořadí – alespoň co si pamatuji (název, jméno, body, kolikrát jaké místo) v interkomu. Museli by ti autoři ještě minimálně změnit jméno povídky.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  81. Comment by hseiner — 8.10.2012 @ 10.03

    standa.e: Proč přejmenovávat? Povídek, které jeden rok neuspěly v CKČ, byly na seznamu v interkomu (i na webu) a následující rok se dobře umístily v Ikarovi/Daidalovi pod stejným názvem je plno. Třeba Julianne by mohla vyprávět… Účastí v již ukončeném CKČ povídka žádné regule Daidala neporušuje.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  82. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 10.21

    Jo? No já myslel kvůli té anonymitě.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  83. Comment by hseiner — 8.10.2012 @ 10.38

    To je diskutabilní… Třeba Dámy v květinách soutěžily loni v Daidalovi a současně visely podepsané několik let na netu FP. A letos se výsledky CKČ objevily až po Istroconu (teď někdy), takže pokud se část neúspěšných z CKČ přelila rovnou do Daidala (přinejmenším já jsem se jednou povídkou přelil), bylo i z hlediska anonymity vše v pořádku. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  84. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 10.39

    To standa.e:
    Soutěž je anonymní způsobem, jakým je to nastaveno v pravidlech.
    Pochybuju o tom, že porota Daidala hledá na internetu, kdo napsal povídku se stejným jménem, jako je ta, kterou zrovna čtou, aby zjistili, jestli ji mají posunout v hodnocení výš nebo níž kvůli osobním preferencím autora. Myslím, že všichni pánové mají jinou práci a času málo.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  85. Comment by Martin Sust — 8.10.2012 @ 10.45

    Tak nějak. Mě by to ani nenapadlo, protože to odporuje pravidlům, a navíc jsem rád, když si najdu čas ty povídky přečíst, natož abych prováděl nějaký výzkum :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  86. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 12.02

    No, v pravidlech NENÍ, že by povídka musela být veřejně neznámá, je tam pouze „dosud nepublikovaná“. Každopádně těžko může dělat průzkum člověk, který v době vyhodnocování NEZNÁ jméno autora. To ověření by se dalo udělat až po odtajnění. Název nemusí znamenat nic, není-li vyloženě specifický.
    Kdysi, když jsem se ještě jmenoval Nekecal, jsem se třeba Jardy Jirana ptal, zda neodporuje principu anonymity povídka z vlastního už známého světa. Odpověděl, že teoreticky ne, protože teoreticky může můj svět i postavy použít někdo jiný (i když by to asi bylo zajímavé z hlediska autorskoprávního). Ale faktem je, že i to mi přijde dost na hraně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  87. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 12.05

    Obecně mi ale připadá takové přelití povídky „nečestné a nesportovní“. Nabídnout mimo soutěž – proč ne. Ale to je asi věc názoru.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  88. Comment by squire — 8.10.2012 @ 13.08

    Tak zrovna loni se mi umístila v Daidalovi povídka, která nejprve prošla CKČ, bez úspěchu. Jenže ještě v CKČ měla 120 000 znaků, pro Daidala jsem ji brutálně seškrtala, změnila některé motivy, vyškrtla nějakou tu vedlejší postavu, změnila vyznění závěru… tak ani nevím, jestli je to ta samá povídka, potom:-D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  89. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 15.14

    To squire: To je, myslím, dost změn, aby šlo o sportovní akt ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  90. Comment by hseiner — 8.10.2012 @ 15.51

    Myslím, že XB-1 má především zájem vydávat dobré a čtenářsky vděčné domácí povídky (a objevovat nové autory) a autoři mají především zájem publikovat a dočkat se zpětné vazby od čtenářů a porotců, aby se mohli zlepšovat. A z této perspektivy nevidím nic závadného dokonce ani na tom, když se Daidala účastní povídky, které prošly workshopem, kde na nich s autorem pracovali zkušení lektoři (jako třeba letošní vítěz). Daidalos je prostě výzva k nabízení povídek, okořeněná trochou napínavého soutěžení.
    A věřím, že porotci prostě porovnávají texty a že kdyby soutěž anonymní nebyla, výsledky by byly víceméně podobné. (Nelze nepoznat I. Mlse, J. Rečkovou nebo M. Hokeše.) Za nesportovní bych považoval pouze, kdyby se někdo z autorů do toho snažil během posuzování porotě kecat, nebo obráceně, jak psal Martin, kdyby se porotci pídili po autorech.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  91. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 17.17

    To už je ale trochu švejkovina, ne, přenášet odpovědnost za uchování tvé anonymity na porotce? Pominu-li, že by v zásadě nebyl problém juknout do obálek (či anonymitu zrušit úplně). Chceš tedy zakázat porotcům, aby si prohlídli výsledky jiné soutěže proto, že by pak mohli spatřit něco, co se nápadně podobá tomu, co mají před nosem?
    Já to vidím trochu jinak: Soutěž má za úkol být anonymní a je na tobě, milý autore, aby takovou byla. Pokud si nedokážeš uhlídat své betačtenáře nebo kde co zveřejňuješ, nesmíš se divit, pokud ti to prostě vyřadím za nesplnění podmínek. Určitě nebude redaktor pátrat po webu, ale také se může stát, že na to v tom našem malém rybníčku prostě narazí.
    V takovou chvíli bych, být redaktorem, tvoji povídku ze soutěže vyrazil – a pokud by za otištění stála, projevil bych zájem mimo soutěž.
    Popravdě, já ve své době býval tak důsledný, že jsem jeden rok nadepisoval obálku technickou šablonkou, druhý rok na stroji… A protože jsem vždy bydlel v malých vesničkách, naschvál jsem to posílal i z pošt „kdekoliv po republice“. To kvůli razítku. Ale asi jsem divnej ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  92. Comment by mambii — 8.10.2012 @ 17.57

    Predpokladat, ze v zaplave obalek si jednou rocne bude JJ pamatovat tvuj rukopis a razitko posty? Jo, budes divnej…
    Jinak zadny email ani u me, abych prispela tou svoji troskou do mlyna :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  93. Comment by hseiner — 8.10.2012 @ 18.33

    standa: že já, blbec, chtěl napsat něco rozumného a pozitivního.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  94. Comment by squire — 8.10.2012 @ 19.07

    Brala bych to v klidu. Jakožto autorku využívající pro betaread blog, kam věci dočasně publikuji (adresu blogu zná jen pár beťáků, ale googlitelná samozřejmě je) a poté je smažu, pokud je někam odešlu soutěžit, mě přístup porotce k anonymitě těší víc postup Martina než třeba postup Jiřiny Vorlové – ta, když přijímá povídku do CKČ, tak ji poctivě progooglí – a sviňa google jí vyhodí i odkazy na už smazané blog entries, tak prostě jeho archivy fungují. Už jsem s tím měla letos potíže, ostatně já mám v CKČ potíže vždycky.  Takže porotce, kterého zajímá pouze text a netráví čas prohledáváním internetu, jestli někde nenajde jeho byť jen napůl smazaný náhled, vždycky budu mít raději:) 

    Jinak loni jsem v Daidalovi soutěžila s trvalým bydlištěm v Německu. Adresa odesílací pošty Büsnau, Stuttgart. Vsadím se, že druhou takovou obálku JJ v poště neměl a kdyby ji letos uviděl zas, obálku s razítkem DHL, bylo by mu jasno, od koho je. Naštěstí jsme se mezitím přestěhovali do anonymního statisícového českého města:-D 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  95. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 19.27

    Představa, že si pan Jiran píše každý rok seznam, kam zanese, kdo poslal povídku v jaké obálce (barva, velikost), z jaké pošty, napsanou tiskoacím, psacím (pokud možno se vzorkem písma), na stroji, na tiskárně (jehličkové, inkoustové, laserové), jaké použil oslovení (žádné, Pan, Ctěný pán, Vážený pán, Můj Idol, Vládce vesmíru, Nejlepší zástupce šéfredaktora všech dob), zda k přilepení známky použil vlastní sliny, pošťačku, houbičku nebo co, je celkem zábavná.
    Oč jednodušší by bylo, kdyby se prostě podíval do přidané obálky, kdo povídku poslal. Což věřím, že nedělá. Myslím, že prostě všechno vybalí, sesype na hromadu a čte. Jiná věc je, že třeba Mlsa, Zábrodského nebo Rečkovou asi vážně nelze nepoznat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  96. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 19.29

    hseiner: ;-) A já měl zrovna provokační rejpavou ;-) (Ale švejkovina je to pořád.)
    squire: Tomu říkám čestné řešení! V rámci zachování objektivity anonymní účasti v Daidalovi se přestěhovat! To si zaslouží ocenit! :-D
    mambii: No jo, úchylka. Nebudu se vymlouvat, že šlo o dobu, kdy veškerá komunikace probíhala ještě klasickou poštou. Přemýšlím, zda měl tehdy Jarda Jiran ještě e-mail. Myslím, že ne. A já určitě neměl tehdy ještě mobil ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  97. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 19.36

    arwenu: Tak co mu už zbejvá, že jo? Umíš si představit, jak šílené musí být číst – kromě normálního přísunu povídek – ještě těch dvě stě dalších? Také bych si z toho udělal hru. „Poznám nebo nepoznám, kdo se zúčastnil?“ A tam už se ti taková pomocná kritéria zatraceně hodí! Ještě bych přidal kategorii: způsob typografické úpravy povídek / vložené obálky ;-) Člověk si až říká – proč je vlastně kvůli té zpětné adrese zakázáno odeslat povídku doporučeně, když to Jarda prostě všechno vysype na hromadu a obálky vyhodí? ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  98. Comment by squire — 8.10.2012 @ 20.04

    arwenu, nic proti, ale dostalas někdy poštu z ciziny? Ty obrovské nálepky přes půl obálky se fakt nedají přehlédnout. Jakákoli česká pošta ti na obálku prdne razítko, ty větší možná malou nálepečku, ale Němci jsou cifršpioni, ti to polepí fakt z poloviny. Počítám, že tohle by vyčnívalo i mezi dvěma sty kousky. Ale možná je to jen moje ješitnost:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  99. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 20.21

    Squire, ty ješito, to byla reakce na Standovu úchylku.
     A jinak, ano, z ciziny jsem dostala spoustu zásilek a přiznávám, že jsem si nálepky nikdy moc neprohlížela. Každopádně, pokud ty obálky místo vyhození archivuje, studuje a tipuje (nechci vidět, jak to u něj doma vypadá), tak se mu klidně může stát, že až mu příště pošle někdo obálku ze stáže v Německu, bude omyl na světě raz dva. Pokud obálky vyhazuje a neměla jsi povídku natištěnou na růžovém papíře s kytičkou, tak těžko říct, jestli si zapamatuje, že povídka XY přišla v té podezřelé obálce. Zase, pokud bys použila růžový kytičkovaný papír i letos, může si vyhazovat, co chce :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  100. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 20.40

    No, trochu tu debatu zlidštíme a držíme se podstaty a ne (mnou zanesených) pitomin. Soutěž má být anonymní. Je tedy ze strany soutěžících fér to respektovat a ne hledat výmluvy. Pak se také může jednou nakrásně stát, že bude redakce za blbce stejně jako v případě pozdě odhalených plagiátů recenzí. Vyčítat Jiřině Vorlové, že povídky prolustruje, je v tomhle kontextu naopak dost nefér, protože, zákaz účasti povídky v jiné soutěži je, pokud vím, u CKČ přímo v podmínkách a i tato debata ukazuje, že zřejmě má Jiřina proč nevěřit čestným prohlášením.
    Pokud jde o recyklaci povídek ze soutěže do soutěže obecně – připadá mi trochu nedůstojné Ikara/Daidala do něj rvát povídky, jež v CKČ neuspěly (popřípadě naopak – vlastně recyklátory ta totální anonymita Daidala chrání před problémy). Jo, ješitnost ta může příjemně rozehřát: „Tak vidíte, vy cenokarločapkáci, u vás jsem propadl a tady mám bednu!“, ale z Ikara/Daidala to pak také dělá soutěž zneuznaných. Prostě trucligu. A naopak – využívat CKČ jako jakési testovací předkolo pro Daidala ve snaze zjistit, zda povídka funguje nebo ne, je nedůstojné pro CKČ.
    Ale tohle je fakt jenom o tom, jak má kdo nastavené preference. Vezměte si, že v čestném prohlášení CKČ stvrzujete právo organizátorů na jedno otištění bez nároku na honorář. Nikde z toho nevyplývá, že po vydání Kočasu, kam jste se neprobojovali, už vaše povídka vyjít jinde nemůže. Teoreticky může. Zároveň vydávali-li jste povídku v Ikarii, stvrdili jste, že vaše dílo není nikde vázáno. Ale to není pravda. Je vázáno v CKČ. Jednoduše, chybí mi u té recyklace určitý prvek respektu k organizátorovi. Přijímám tvé podmínky, tady to máš, tečka. Slovo platí.
    Ale hlavně to neberte jako nějaký osobní atak. Je to prostě jen věc, o níž se zde náhodou diskutuje.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  101. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 20.57

    arwenu – trochu na okraj: Kdybych před těmi dvanácti lety, kdy jsem posílal věci do Ikara a Ikarie a celkem pravidelně vydával a těšil se Jardově důvěře, na nějakém podobném diskusním fóru přiznal, že se účastním právě probíhajícího ročníku, mohl jsem minimálně v případě Jardy Jirana svou povídku rovnou podepsat. Prostě bych jen potvrdil podezření z čtení. Obálka neobálka.
    Mlčení Zábrodského, Rečkové, Mlse, Hokeše… (Ale přidal bych i Nečase, Hlávku, Housera, Petráka…) na téma „to jsem zvědav, zda dostanu e-mail, letos by to (ne)mohlo vyjít“ je jenom dobře a k soutěži férové. Ať už se účastní či nikoliv.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  102. Comment by squire — 8.10.2012 @ 21.19

    standa.e: ad poslední: A myslíš si, že by to rozhodování nějak ovlivnilo? Pokud má porotce podezření, že dotyčnou věc před ním napsal Ertl, pak by to snad nemělo ovlivnit jeho úsudek po povídce jako takové. Pokud je soutěž co k čemu. A to doufám, že Ikaros/Daidalos byl a je. 

    Pořád tady píšete, že nepoznat Rečkovou je nemožné. Tak se podívejte na několik posledních let CKČ – v kategorii povídka, krátká povídka, novela… buď vítěz nebo minimálně nominace. Několik let za sebou. To si vážně myslíte, že ji po těch letech už porotci nepoznají po prvních řádcích? A stejně pořád vyhrává, takže evidentně dobře píše. 

    Jasně, může mít třeba v porotě nějakého fanouška, který jí našupe bodů víc za to, že je jeho oblíbenou autorkou, jenže tohle se statisticky vyváží s tím porotcem, který Rečkové nemůže přijít na jméno a vyhodí do koše všechno, co ji připomíná. A takoví jsou!

    Jinak to o té recyklaci je sice vznosně napsané, ale pochybuji, že najdeš někoho, kdo nerecykluje (a nemyslím tím jen „přelití“, ale i důkladné přepracování a v podstatě přepsání od základu). Navíc, CKČ konkrétně, pokud zůstaneme u této profláklé soutěže, publikuje jako výstup Mloka a Kočase – a díky množství kategorií a možných ocenění (Mikro, krátká, povídka, novela, pulec, skokan, mlok…) jsou oba tyhle výstupy zaplněny a na jiná než první místa (a občas druhá) nedojde. Být v některé kategorii čtvrtý je stejně zapoměníhodné jako být desátý nebo devadesátý osmý. Publikaci v životě neuvidíš, leda když to přepracuješ a pošleš jinam. Ergo.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  103. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 21.30

    Jo, taky jsem si před lety říkala, když jsem četla nějakou rádoby mlsárnu, jestli porota usoudila, že tohle vypadá na Mlsáka, tak mu dají alespoň tu finálovou skupinu.
    Pokud by se nadšení autoři oficiálně dozvěděli, že neuspěli, tak by se tady určitě nedotazovali.
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  104. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 21.37

    to squire: Těžko říct. To už je potom na porotcích samotných. K tomu dotáhnutí povídky do podoby hodné vydání – rozumím. To bych prostě řešil: „Jardo, tady máš povídku, zkoušel jsem ji v CKČ a pak jsem ji přepracoval. Rozhodni se sám, zda o ni stojíš.“

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  105. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 21.39

    arwenu: to se snad dozvědí v okamžiku, kdy nejsou mezi oceněnými, ne? Ale to už bychom se dostali někam k době před půl rokem, zda dělat oficiální databázi došlých prací nebo ne.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  106. Comment by squire — 8.10.2012 @ 21.42

    standa: Tak tohle přesně dělám s povídkama z Vidoucích:-D „Vážený pane Jirane, posílám Vám povídku. Její originální verze se umístila x-tá ve Vidoucích, po získání věcné kritiky jsem ji podstatně přepracovala. S přáním hezkého čtení BSČ.“

    Už dvakrát to zabralo:) Ale je fakt, že bych si netroufla jako totální outsider poslat povídku jen tak rovnou. Napřed jsem potřebovala umístit se v Daidalovi, teprve potom jsem začala posílat přímo. 
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  107. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 21.44

    To Standa: Pokud to dobře chápu, tak email dostanou jen ti úspěšní. Neúspěšní musejí buď tipovat, zda už bylo něco posláno, nebo počkat na Fénixcon. Jinak by se nikdo tak blbě neptal.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  108. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 21.48

    arwenu: No jo, počkat na první číslo XB-1, to je nad síly mladého nadějného autora…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  109. Comment by arwenu — 8.10.2012 @ 22.14

    Myslím, že v době, kdy stačí sem, na fcb nebo na nějaké oficiální místo časopisu napsat jednu větu – výsledky jsou známy – je pro autory škoda těch tří měsíců.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  110. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 22.26

    arwenu: Promiň, ale myslím, že trocha pokory občas mladým nadějným autorům může jen prospět. Dovolil bych si nechat na redakci zda oznámení dají či nikoliv. Ony tři měsíce pak místo netrpělivého čekání mohou tito autoři věnovat psaní nového úžasného díla.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  111. Comment by hseiner — 8.10.2012 @ 23.12

    Ano, chybil jsem. Povzdechl jsem si, že jsem nedostal mail a že už si nevěřím. Neměl jsem to dělat, vyvolal jsem džina z lahve. Už to neudělám. Slibuju. Dokud porotci četli, neodvážil bych se ani ceknout. To tady tahal z Martina Šusta rozumy někdo úplně jiný. 
    Jen abych ale sám sebe (a ostatní letošní) trochu očistil jako recyklátora:
    1. Výsledky CKČ se veřejnosti odtajnily na konci září, čili dokud porotci četli, nebyla anonymita porušena.
    2. Jiřině jsem oznámil, že chci povídku nabídnout jinde, tedy že už ji k dispozici nedávám. Ona poděkovala za informaci a popřála mi hodně štěstí. Předpokládám, že to tak udělali i ostatní případní.
    3. Ještě jsem měl vymyšlený jeden argument, ale během psaní bodů 1 a 2 se mi vykouřil z hlavy.
     
     
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  112. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 23.46

    hseiner: Klid, myslím, že jsme se úplně nesmyslně zamotali do úplně nesmyslné debaty a berem to úplně nesmyslně vážně. Ale jsem rád, žes připomenul, kdo tu vlastně ty rozumy tahat začal ;-) Konečně pořádné slovo chlapa, ne hlouposti o úchylkách ;-)
    A na ten třetí argument si také vzpomeneš. ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  113. Comment by standa.e — 8.10.2012 @ 23.56

    hseiner: pro sichr – jeden nikdy neví – o úchylkách jsi samozřejmě nepsal ty ;-) Ještě bych vypustil slova mezi „Ano, chybil jsem…“ až „…Slibuji.“ ;-) Můžu si vybrat, zda znějí poníženě kajícně nebo ironicky. Ani jedna z možností se mi moc nezamlouvá – jednou kvůli tobě jednou kvůli mně.
    Ta debata nezačala každopádně kvůli e-mailu, ale kvůli té otázce recyklátorství a anonymity. Pokud jde o e-mail, myslím, že to bude ještě otázka cca týdne, čtrnácti dní, než něco dostanete (pokud dostanete ;-)). A až Martin uvidí, co jsme tu prováděli, třeba to oficiální oznámení „Hodnocení uzavřeno“ také udělají ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  114. Comment by hseiner — 9.10.2012 @ 6.45

    Však mým cílem bylo tuhle debatu nějak smířlivě ukončit. Přiznámím mé chyby ohledně mailu a shrnutím toho, proč si myslím, že jsem se nezachoval nijak nečestně ani protipravidelně. 
    Vyspal jsem se a třetí bod se mi do vědomí vrátil: V mém způsobu nazírání nejsou editor/porotce a autoři pan učitel a žáčci, ale rovnocenní partneři, kteří spolu komunikují jedniou věcí: textem. Buď se líbí a je považován za vhodný, a pak o něj časopis má zájem, nebo ne. Životní příběh povídky je imho podružný, nemusí editora zajímat, stejně jako autor nemůže tahat z editora zdůvodnění, proč tato povídka ano a tato ne. Autoři ať si nakládají s texty (pokud neporušují pevně daná pravidla) jak chtějí, to samé ať dělaji editoři, porotci a administrátoři soutěží. A bude dobře.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  115. Comment by squire — 9.10.2012 @ 7.22

    V otázce netrpělivosti/nepokory (stando, stando) se shoduji s arwenu. Již dávno nejsem mladá, pravděpodobně už ani nadějná, ale stejně jsem nerada udržována v napětí a nevědomosti. Myslím, že je to obecná vlastnost aspergiků, mozek nám neustále bzučí na multitasking, na všechno jsme schopni připravit plány a, b, c až h, a pak tak lehce nechápeme, jak něco může trvat tak… dlou…ho… – i když se jedná o předem oznámené termíny, se kterými jsme vlastně souhlasili:-D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  116. Comment by standa.e — 9.10.2012 @ 7.52

    to squire: Ale jo, já tomu rozumím, také mě vždycky dráždilo, že něco „zjevného a snadného a nikoho nepoškozujícího“ co navrhuju je pro někoho problém. Ale tak nějak jsem se naučil (z části), že svět nemusí skákat zrovna tak, jak bych si přál já. Jak jsi sama trefila – jednou jsem s termíny souhlasil, nemohu nikomu vyčítat, že je dodržuje. A pokud udělá něco navíc (jako třeba Martin, že se byl ochotný podělit o své obecné dojmy), je to vlastně gesto dobré vůle, které je třeba ocenit a ne to chápat za podaný prst, abychom mohli trhat ruku celou a dál si vymejšlet a úkolovat.
    Přiznám se, že možná právě práce s dětma a jejich „Chci to tady a teď, dupy dupy dupy i když jsem souhlasil, že to bude jinak“ ve mne vyvolává poněkud podrážděnější reakce, když se o totéž snaží dospělý. A také (opět asi díky zkušenosti práce v poněkud charakteristickém kolektivu) nejsem nijak odvázaný z lidí, kteří si navymýšlejí, ale práci pak musejí dělat jiní (a fakt nemluvím o vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec)
    (Mimochodem, mě samotnému někdy právě ty nejjednodušší věci trvají nejdéle…)
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  117. Comment by standa.e — 9.10.2012 @ 8.10

    hseiner: Ad třetí bod. O tom se přece nediskutuje, ne? Říkal jsem si, kdy mi už někdo konečně omlátí o hlavu, že v propozicích Daidala NENÍ nic o tom, že by se povídka nesměla účastnit před tím soutěže jiné – ale vy jste ke mně všichni tak laskaví, že velkoryse čekáte, kdy na tuto drobnost upozorním sám ;-)
    Redakce k tomu celému přistupuje vyloženě pragmaticky, a je to v pořádku. Jejich zájem je dostat co nejlepší možné povídky. Od toho byl celý Daidalos vymyšlen. Aby motivoval něco poslat. Nakonec, drtivá většina domácí fantastiky se rekrutuje právě z Daidala. Až je to, podle mne, trochu nefér k těm nesoutěžním povídkám. Vezmi si, pokud by chtěli vydat všech 24/27 prací z druhého kola – a velká část z nich má mít ten velký rozsah. Kolik prostoru pro jiné tam asi příští rok bude? Pro autora z toho plyne, že je Daidalos vlastně „jistotou“ vydání v daném roce.
    Ona anonymita je, myslím, spíše otázkou ochrany před nařčením ze strany veřejnosti (když už je to ta soutěž), stejně jako možná snaha „nenechat se ovlivnit vlastními preferencemi“, ale upřímně – Jarda „své koně“, mají-li už nějaký autorský rukopis, docela spolehlivě pozná.
    Každopádně – v podstatě si Daidalosem celá redakce jen přidělává práci. A to, co jsem psal za sebe, byly čistě moje názory. Za nimi si stojím – třeba za tím, že odmítám Daidala jako soutěž zneuznaných. A není to jenom kvůli Daidalovi. Je to i kvůli mně samotnému jako autorovi. Soutěžím-li o něco, chci, aby byl můj úspěch vnímán obecně jako úspěch, ne? Ne jako cena útěchy.
    Ale neznamená to, že se vás snažím svými názory obrátit na „pravou víru“. To je jen na internetu taková utkvělá představa, že nesouhlasí-li se mnou někdo, znamená to, že říká že jsem „e-e“, a proto se musím ještě intenzivněji bránit – a nejlépe protiútokem (to podle nátury). Takže za mě asi takhle. Nedělejme vědu z toho, kde není.
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  118. Comment by Martin Sust — 9.10.2012 @ 8.27

    Proboha, pokud se tam objeví nějaká povídka z CKČ, rozhodně nejde o pravidlo. Možná dvě, možná tři, třeba i o něco víc, ale to je jedno, mnoho jich zůstane ve vyřazovacím kole. Ono to patrně platí i opačně, ovšem tam se to vzhledem k nezvěřejňování názvů vyřazených prací, prostě neví. Takže označovat Daidala jako cenu útěchy, třeba i jen pro účely této diskuse, je prostě jen manýra, to se na mě nezlob.

    Stejně se ty povídky z CKČ musí utkat s majoritou povídek, které se v CKČ neobjevily, takže i kdyby nakonec zvítězily, jde o vítězství cenné a zasloužené. Navíc mají obě poroty zcela jiné požadavky a vkus, byla by škoda některé povídky zahodit a nepokusit se je v upravené a přepracované podobě využít jinde. Podobným stylem bychom ostatně přišly o řadu mistrovských kousků světové fantastiky, které se také musely prodrat přes řadu odmítnutí a neúspěchů (např. Duna či Věčná válka).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  119. Comment by standa.e — 9.10.2012 @ 8.41

    Počkej, počkej, aby bylo jasné, než začneš pálit do všech stran, já tady stojím NA Daidalově straně. A pokud vím, nechce se mi to pročítat celé znova, používám formulace „aby nebyla“, „aby se nestala“, „nechci aby taková byla“ a tak. Nikoliv: „Je taková“.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  120. Comment by Martin Sust — 9.10.2012 @ 9.00

    Jasně, možná si to neřekl přímo, ale už se kolem toho motáme tak dlouho, že jsem měl potřebu se k tomu vyjádřit. Určitá fluktuace povídek mezi různými soutěžemi je přirozená. Jako autor možná znáš ten pocit, kdy tě termín donutí odevzdat věc, se kterou nejsi tak docela spokojený. A pokud se ti poté vrátí s neúspěchem, můžeš se k ní s potřebným odstupem a časem vrátit. Není pak nic špatného na tom, když ji pošleš do soutěže jiné, pokud to pravidla dovolují. Od toho ta pravidla jsou. A jako začínající autor mnohdy ani nemáš jinou možnost. Podobně pak neúspěch v Daidalu může podnítit stejnou snahu a zaslání třeba do CKČ. Nevidím na tom pranic špatného. A podle všeho nejsem v XB-1 sám, jinak bychom ta pravidla upravili. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  121. Comment by Martin Sust — 9.10.2012 @ 9.16

    Ale rozhodně vás tu nechci nějak krotit, jak už jsem říkal, doufám, že do doby, než budou výsledky vyhlášeny na Fénixconu či na stránkách XB-1, se tu o Daidalu objeví pár nových informací.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  122. Comment by standa.e — 9.10.2012 @ 9.49

    Tak OK, že jsme si to ujasnili ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  123. Comment by Brum — 17.12.2012 @ 11.09

    nepřečetl jsem diskusi celou, tak se omlouvám, jestli je už někde napsáno – k té kontrole doručení povídek – myslím, že v CKČ na webu postupně zveřejňují jejich seznam – dá se to tak podle názvu odkontrolovat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.