Ocenění

Měsíčník XB-1 vyhlašuje literární soutěž DAIDALOS 2013!

Autor Jaroslav Jiran | Literární soutěž DAIDALOS | Sobota 9 Březen 2013 11.15

Opět zveme všechny psaní a publikování chtivé autory k účasti v naší každoroční literární soutěži Daidalos. Vedle nesmrtelné slávy vás čekají zajímavé ceny od našich sponzorů, peněžitá odměna ve formě autorského honoráře, publikování vybraných prací v našem časopisu a pro vítěze samozřejmě i samotná cena Daidalos. Upozorňujeme, že soutěž je jako už tradičně přísně anonymní, nehrozí tedy žádné plusové body ze známosti, naopak si můžete spravedlivě poměřit své síly i se zkušenými autory. Vítány jsou povídky jakéhokoli žánru či subžánru spadajícího do fantastiky. Každý účastník nechť si pečlivě projde pravidla soutěže a řídí se jimi. Uzávěrka soutěže byla stanovena na 31. května 2013.

Soutěžní práce musejí splňovat následující podmínky:

- musí jít zásadně o původní a dosud nepublikované povídky z oblasti sci-fi, fantasy nebo fantastického hororu

- zásilka musí být označena heslem LS Daidalos

- maximální rozsah 50 normostran

- povídky budou zaslány ve dvou dokonale čitelných exemplářích

- povídky budou psány v normostranách jednostranně a standardním písmem

- soutěž je anonymní, takže k nepodepsané povídce (ev. povídkám) přiložte zalepenou obálku, v níž bude uvnitř jméno autora, jeho adresa a rok narození, internetová adresa a telefon, pro orientaci i zopakovaný název zaslané povídky (povídek) a jméno ilustrátora, kterého byste si zvolili v případě vítězství.

- prosíme, nežádejte publikování povídek pod pseudonymy!

Porotou soutěže bude redakce XB-1. Soutěž obsahuje pouze jedinou kategorii, a tou je povídka. Všechny povídky, které se dostanou do finále, budou publikovány v XB-1 a budou honorovány podle běžných tarifů. Vítěz získá literární cenu Daidalos 2013, právo výběru ilustrátora z ilustrátorů spolupracujících s XB-1 a obdrží originál jedné celostránkové ilustrace ke své vítězné povídce s osobním věnováním výtvarníka, dále obdrží věcné ceny od sponzorů soutěže. Autoři povídek na 2. – 5. místě obdrží pamětní diplom a věcné ceny od sponzorů soutěže. Povídky zaslané do soutěže se nevracejí.

Oficiální vyhlášení výsledků a předání cen proběhne s největší pravděpodobností na brněnském Fénixconu začátkem prosince 2013 – bude upřesněno dodatečně. Výsledky soutěže budou zveřejněny v XB-1 1/2014 spolu s vítěznou povídkou a rozhovorem s autorem.

Soutěžní práce zasílejte na adresu:

Jaroslav Jiran,  Gen. Janouška 893, 198 00 Praha 9.

Uzávěrka soutěže 31. května 2013.

4 838 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 97 »

  1. Comment by stevko — 9.3.2013 @ 11.37

    Predpokladám, že práce by mali byť v češtine (a možno v slovenčine).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  2. Comment by Ronkar — 9.3.2013 @ 12.18

    Ojoj… ten čas tak kvapem letí. Snad letos zase stihnu :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Comment by Julianne — 9.3.2013 @ 12.35

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 11

  4. Comment by pes — 9.3.2013 @ 16.06

    stevko> Ano, v češtine nebo slovenštině.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Comment by squire — 9.3.2013 @ 20.00

    Já letos asi nic:( Do té části roku, kdy obvykle sepíšu všechny svoje povídky do soutěží, abych je pak postupně revidovala a rozesílala, letos spadla kombinace stěhování a dětské nemocnosti. Vlna chřipek se nám nevyhnula a těžko můžu chtít po manželovi, aby mi dopřál čas na psaní, když si sám bere dovolenou z práce, aby mohl být s jednou nebo s druhou ve špitále:(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  6. Comment by Lou2500 — 10.3.2013 @ 13.41

    V březnovém vydání XB-1 je u propozice soutěže uveden maximální rozsah 40 normostran. Zde je uvedeno 50 normostran stejně jako v minulém ročníku.
    Který údaj je správný? 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Comment by Martin Sust — 11.3.2013 @ 10.14

    Správný údaj je 50 ns, stejně jako u vyhlášení soutěže v tištěném čísle 1/2013. V březnovém čísle je tenhle údaj chybný. Omlouváme se.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Comment by tomeek — 11.3.2013 @ 16.31

    to Julianne: Máte pocit, že při takovém úctyhodném tvůrčím nasazení zvládnete udržet nějakou kvalitativní laťku?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  9. Comment by Julianne — 12.3.2013 @ 21.20

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Neoblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 4

  10. Comment by cmax — 18.3.2013 @ 16.10

    Měl bych otázkiu k podmínkám, konkrétně k bodu „povídky budou psány v normostranách…“ Dokážu seříznout text tak, aby bylo na stránce 1800 znaků, ale co dělat v případě dialogů, kde je dobrým zvykem řeč každé osoby vést na samostatném odstavci? Pokud nechci narušit konzistenci písma, vejde se mi tak na stránku např. max. 1200 znaků. Google mi mnoho neprozradil. Díky

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Comment by Martin Sust — 18.3.2013 @ 20.13

    No, udělejte to tak, aby to nenarušovalo konzistenci písma, však ona už si to porota nějak přebere :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Comment by idle — 18.3.2013 @ 20.30

    Jak často se vyřazují povídky kvůli nevyhovujícímu formátování? :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by Martin Sust — 18.3.2013 @ 21.39

    Na to bohužel neumím odpovědět, ale každý rok se mi jako členu poroty dostanou do ruky povídky velmi rozmanitého formátování, takže v tomhle jistě existuje poměrně slušná volnost…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  14. Comment by squire — 19.3.2013 @ 7.49

    Když si naformátujete Word dokument na velikost písma Times New Roman 12 pt, jedenapůl řádkování a z každé strany 2,5 cm okraje, vyjde vám to tak akorát průměrně na normostranu…:) 

    Vůbec mě fascinuje, jak se to různí – u nás se počítají normostrany, aka počty znaků, v UK a US počet slov. V delších textech se asi ty hodnoty vyrovnají, ale v kratších pracích musí být značný rozptyl…:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  15. Comment by Nariem — 20.3.2013 @ 20.52

    po dvou letech hledání jsem konečně našel soutěž s tématem fantasy a sci-fi…..velmi se na ní těším :D a je čas se dát do práce :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Comment by Nell — 28.3.2013 @ 22.22

    No, asi jsem dost nechápavá nebo nevím, ale mám jeden blbý dotaz :D Pokud se povídka zasílá normálně (nemyslím přes internet), tak když budu mít dejme tomu 30 normostran,  mám těch 30 stran vložit do obálky a poslat je? :D Přijde mi to trochu nelogické, ale možná mi to jenom nedochází. Takže děkuji za odpověď :))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Comment by standa.e — 28.3.2013 @ 23.59

    to Nell: Ano, princip je přesně takový. Napíšeš povídku, naformátuješ ji podle pokynů do těch normostran a dvakrát vytiskneš. Oba exempláře povídky doporučuji sešít dohromady (samozřejmě každý exemplář zvlášť), volné listy by redakci jistě nepotěšily (navíc by se mohly zatoulat či zpřeházet). K oběma vytištěným exemplářům přiložíš obálku nadepsanou názvem povídky a obsahující vše podle pokynů ve vyhlášení soutěže.

    Oba exempláře své povídky a onu obálku s údaji uvnitř pak vložíš do velké obálky, zalepíš a pošleš normální poštou na adresu uvedenou ve vyhlášení soutěže.

    Přiznám se, že trochu nechápu, jak jinak bys chtěla tu svou povídku vytištěnou na papíře do redakce poslat?

    Důvod, proč redakce trvá na papírové podobě je, myslím, srozumitelný – lépe se z ní texty čtou a jistě nemá smysl, aby si redakce musela tisknout všechno sama. Autor, který své povídce věří na tolik, že ji nabízí k vytištění, by měl být ochoten a schopen dát si sám trochu práce s její formální podobou, vytištěním a odesláním poštou.

    Ale jinak je tvůj dotaz zajímavou ukázkou, jak se za dvacet let změnila doba i uživatelé – co bylo kdysi samozřejmé se dnes může jevit nelogické – a naopak…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  18. Comment by Nell — 29.3.2013 @ 12.23

    Děkuji za odpověď.

    No, já spíše moc nechápala jak je to s těmi exempláři a raději jsem chtěla mít jasno, než abych to popletla :) A ano, doba se nejspíš změnila, protože kdekoliv jsem posílala své povídky a různé věci, vždycky to lidé chtěli přes internet, tak asi proto se mi to zdálo divné.
    Ale už je mi všechno jasné, tak děkuji :) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  19. Comment by erik1131 — 30.3.2013 @ 10.33

    Chcem sa len uistiť. Práce sa môžu zasielať aj v slovenčine?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  20. Comment by Martin Sust — 30.3.2013 @ 17.06

    Neměl by to být problém, po slovensky se stále ještě redakce orientuje, ačkoli delší práce poté vycházejí spíše v překladu…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by standa.e — 30.3.2013 @ 17.07

    Nell: rádo se stalo ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  22. Comment by Amarria — 4.4.2013 @ 14.00

    Mám dotaz – lze nějak zjistit, že povídka v pořádku dorazila? Chápu, že jméno někdo zveřejní jen těžko, ale třeba seznam názvů přijatých povídek…?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  23. Comment by arwenu — 4.4.2013 @ 16.21

    to Amarria: ne :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  24. Comment by jalusy — 10.4.2013 @ 11.16

    Ahoj,
    zkoušela jsem hledat ilustrátory spolupracující s časopisem XB-1, ale nejspíš jsem hledala špatně. Jestli někdo víte kam se podívat, prosím poraďte. Díky moc :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  25. Comment by idle — 10.4.2013 @ 11.47

    Když jsem se ptala naposledy, tak mi bylo řečeno, že se mám podívat do časopisu. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  26. Comment by jalusy — 10.4.2013 @ 12.13

    Ach tak. To chápu :)
    Dík

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  27. Comment by Lucky — 12.4.2013 @ 9.31

    Zdravím, mám dotaz. Je možno zaslat více než jednu povídku, nebo je možná pouze jedna povídka na autora? Dík za info :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  28. Comment by idle — 12.4.2013 @ 9.50

    Když se podíváš do seznamu finalistů z minulého ročníku, mnozí autoři tam mají dvě povídky (a v předloňském jsem našla i tři), takže možné to určitě je. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  29. Comment by KeB — 14.4.2013 @ 17.13

    Amarria: Ne nejde to, je to strašně obrovský problém. Já už jsem za to bojoval taky.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  30. Comment by targa dall — 18.4.2013 @ 14.44

    v podmínkách přihlášení stojí „internetová adresa“ – má to býti spíš „e-mailová adresa“?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  31. Comment by targa dall — 18.4.2013 @ 14.53

    Ad koment 17 / standa.e: proč normální poštou? jak pak mám kontrolu, že obálka dorazila?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  32. Comment by idle — 18.4.2013 @ 15.21

    Kontrola bohužel není žádná. :( Doporučeně to poslat nelze, protože na doporučené zásilce musí být zpáteční adresa a to by porušovalo anonymitu. Pak asi jedině hodit panu Jiranovi ručně do schránky…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  33. Comment by Martin Sust — 18.4.2013 @ 15.22

    Ano, byla myšlena e-mailová adresa :-)

    Pokud jde o kontrolu toho, zda obálka dorazila, pak žádná není. Chápu, že mnohé to může dosti rozčilovat, ovšem na trhu moc SF/F časopisů s několikatisícovým nákladem není, snad to tedy za tu nejistotu stojí. Ale pokud ne, je samozřejmě na vás, zda do toho s námi půjdete. Naše podmínky jsou uvedené výše, za vaši důvěru se vám odměníme tím, že všechny došlé práce poctivě posoudíme a vybrané zveřejníme. Je na vás, zda to berete jako férovou nabídku nebo ne.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by idle — 18.4.2013 @ 15.56

    Na tom je blbé, že nežádáte o důvěru ve vás (ta je žádoucí, bez ní by účast jaksi neměla ani smysl), ale o důvěru v Poštu, čili podnik, který není zrovna známý svou spolehlivostí. :(
    Jinak pojem „internetová adresa“ mě taky napoprvé zmátl a teprve, když jsem nenašla kolonku pro e-mail, mi došlo, jak se věci mají. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  35. Comment by Martin Sust — 18.4.2013 @ 18.28

    Nemyslím, že je to blbé, je v tom určitý prvek entropie jako v každé správné science fiction. Návrat ke kořenům, kdy i velmistři mnohdy posílali obálky s povídkami tištěně v jediné kopii a ty se poté ztrácely buď v poště nebo na stole redaktorů. Jsou tu mraky jiných soutěží, které jsou doslova zavaleny e-mailovou poštou s povídkami, u nás se to dělá roky tradičně úplně jinak… A navíc, když člověk dostane povídku tištěně k posouzení, je to úplně jiný pocit, než když si ji má přečíst na monitoru počítače…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  36. Comment by idle — 18.4.2013 @ 18.58

    Taky by šlo z příchozích povídek vždycky jednu náhodně vylosovat a bez čtení zahodit. To by byla teprv entropie. :)

    (Tobě by nebylo líto, kdyby časopis přišel o pěknou povídku jenom proto, že nedorazila a autor si z toho tím pádem odvodil, že se nelíbí?)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  37. Comment by squire — 18.4.2013 @ 19.54

    To Martin Šust: Pochybuji, že zrovna velmistři by obesílali anonymní soutěže – to už bych spíš věřila, že se jim zašantročila povídka, kterou poslali přímo časopisu. U té si pak samozřejmě snadno mohli ověřit, jestli dorazila – stačilo napsat znova nebo zatelefonovat. Na pevnou linku, kterou v těch úžasných dobách opravdu někdo zvedl:) 

    To idle: No, pak autorovi zbývá jen jediná taktika – když se po povídce v soutěži slehne zem, a autor si přesto myslí, že byla dobrá, může ji poslat editorovi rovnou do redakce. Ztrapnit se dvakrát se stejnou povídkou, to je teprve entropie!:-))

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  38. Comment by Martin Sust — 19.4.2013 @ 7.20

    Naopak, každý velmistr jednou začínal a pokud si přečteš nějaké životopisy, narazíš na ztracené povídky poměrně často, občas i ty soutěžní. Chápu Vaše argumenty a i když tu obhajuji pravidla, která jsem sám nezavedl, je to prostě takto nastavené a z minulých ročníků vím, že redakce nechtěla v tomhle nic měnit. Na druhou stranu je opravdu tak obvyklé, že pošta hromadně ztrácí zásilky? Ptám se, protože se mi to ještě nestalo a to poštu dostávám téměř denně, nemluvě o tom, že jí rozesílám po celém světě a to doslova. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  39. Comment by standa.e — 19.4.2013 @ 10.07

    Tohle napadání pošty je něco jako folklór. Také se mi ještě nic neztratilo. I když ano, excesy existují i tam. Ale ony existují i u kurýrních služeb. Každopádně kdo se dostane do finále, ten ví, že mu to došlo. A ti neúspěšní se mohou utěšovat, že „za to může“ pošta.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  40. Comment by standa.e — 19.4.2013 @ 10.11

    Hm, za to e-maily se ztrácejí na můj vkus až příliš často (zrovna před chvilkou na mne kolegyně vyjeveně koukala proč na ni vyjeveně koukám, když mi včera o té věci poslala e-mail…)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Comment by idle — 19.4.2013 @ 10.38

    Je pravda, že špatné zkušenosti mám spíš s cedulkami od balíků a doporučených zásilek, což není tenhle případ. Ale obecně fyzickou poštu moc nepoužívám, takže se na tom žádná statistika stavět nedá.
    A jasně, vím, že ideální řešení neexistují. Nemám problém přijmout, že to jinak nebude a „se stim smiř“, jenom nevím, proč ty stinné stránky vydávat za výhody, i když třeba z legrace. A ten argument s „utěšováním“ tu byl několikrát a nefunguje. Aspoň mně teda nejistota přijde jako horší varianta než špatné zprávy.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  42. Comment by Martin Sust — 19.4.2013 @ 11.18

    No, pokud jde o ty „výhody“, psal jsem to spíš odlehčeně, ale je mi jasné, že jako jedna z autorek to nebereš na lehkou váhu, což ani já ne, nicméně mi to nebrání se na to podívat i s humorem. Ono už z té „internetové“ adresy je vidět, že tahle soutěž je tak trochu staromódní a ta pošta k tomu tak nějak patří. Pro mě jako člena redakce to výhledově znamená projít a zhodnotit poměrně obsáhlý balík povídek ne zase tak vyrovnané kvality (od průměru až po zajímavý nadprůměr jako letos třeba Ikonoklasma). Těším se a zároveň netěším :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  43. Comment by squire — 19.4.2013 @ 13.29

    Než tu začnete teoretizovat o poště…. já pracovala jako pošťačka. Doručovatelka. A věřte mi, zásilky se ztrácejí. Víc, než by se nám líbilo. Když jsem přebírala svůj pracovní stůl, byly v něm zamčené zásuvky a klíč nikde. Prý ho asi kolegyně někam zastrčila. Zásuvky se mi podařilo otevřít až po týdnech urgencí a ke svému překvapení jsem našla několikero záznamů o dosílkách… Můžu vás ujistit, že při objemu adres, které obluhuje jedna doručovatelka, si nemáte šanci okamžitě všimnout, že vám někde nápadně často zůstávají dopisy na jméno, které na dané adrese nebydlí. 

    A to nemluvím o kolegovi, který se střídavě léčil a neléčil ze závislosti na alkoholu a čas od času se vrátil z obchůzky o hodinu dřív, s taškou z poloviny plnou a že si to „nechá na zejtra“.  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  44. Comment by Martin Sust — 19.4.2013 @ 14.11

    Ovšem já neříkám, že se neztrácejí. Ano, třeba zásilka na adresáta, který v daném místě nebydlí určitě nenajdou svůj cíl. A samozřejmě všude, kde působí lidský faktor dochází k chybám. Jenže jaké je procento ztracených zásilek? Tedy zásilek, které nejsou doručeny na místo určení bez jakéhokoli upozornění? Nezdá se mi to jako obrovský problém a to nemám o fungování pošty přehnané iluze. Snad.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  45. Comment by squire — 19.4.2013 @ 16.04

    Tak a co šalamounské řešení? Poslat dopis s povídkami doporučeně, ale jako adresu odesílatele na obálku uvést třeba jméno a adresu kamaráda, se kterým se pro ten účel domluvím – a na obálku též poznamenat, krom hesla LS Daidalos, například řádku „odesílatel není totožný s autorem“?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  46. Comment by Martin Sust — 19.4.2013 @ 16.24

    To by samozřejmě neměl být problém… I kdyby to poslal sám ze sebe, uvidí to jen jeden porotce při prebrání pošty, ostatní už ne.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  47. Comment by Ronkar — 19.4.2013 @ 17.54

    Měl bych takový hloupý dotaz. Vím, že se to tu už řešilo, ale já v tom mám pořád bordel.
    Jak zjistím u textu, kolik je to normostran? Wiki atd. sice poradí, ale zkoušel jsem to vypočítat (počet znaků včetně mezer děleno 1800), ale pak jsem někde našel, že spolehlivější je počet děleno 1500. A já už fakt nevím…
    Můžete někdo poradit, prosím?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  48. Comment by standa.e — 19.4.2013 @ 19.46

    ad pošta: Také jsem svého času dělal na poště (tranzitní na nádraží). Od té doby pečlivě a hustě vážu balíky a dělám jim ucha. A velké obálky s jednou dvěma A4 raději vycpu kartonem, pokud se tonedá ohnout, protože nic tak snadno nezůstane zachyceno v pytli při vysypávání, jako velká tenká A4…
    Ronkar: Nastavte řádkování 1,5, písmo Time News Roman velikosti 12, nechte výchozí 2cm okraje a pokud nepojedete až na kost, můžete počítání znaků ignorovat. Tohle je hodně blízký rozměr…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  49. Comment by squire — 19.4.2013 @ 20.16

    Zas na druhé straně chápu, proč to nechcete doporučeně. Doporučená zásilka člověka málokdy zastihne, a už vidím chudáka pana Jirana, jak v průběhu dvou měsíců, co docházejí povídky, věčně věků běhá na poštu…! Ono se sice už dneska dá zavolat na pobočku a vyžádat si opakované doručení, ale aspoň tady v Brně dvojce je to prašť jako uhoď – pošťačka si chodí jak se jí chce, kdykoliv mezi devátou a jednou, a to už je lepší si zajít vystát frontu na poštu než sedět způsobně čtyři hodiny doma. 

    Nehledě na to, že občas se autoři rozepíšou (don’t look at me) a potom je obálka pěkně tlusťoučká, zvlášť když se smí tisknout jen jednostranně, a s takovýma se někteří pošťáci odmítají otravovat a házejí do schránek rovnou Nezastižen, oznámeno…:)  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  50. Comment by Jana Dvořáčková — 20.4.2013 @ 1.23

    Mně pošta ztratila jednu knihu, kterou jsem někomu posílala a pak mi přišel jeden balíček brutálně rozdrbaný a slepovaný izolepou, aby obsah nevypadl.
    Naštěstí to teda nebyla zabíjačka, ale stejně mě to štvalo.
    Pak se mi běžně nevejdou do schránky XB1, protože je schránka zacpaná nejrůznějším reklamně-nepotřebným bordelem.
    Když jsem asi po desáté psala na poštu a popisovala svůj problém, odpověděli mi, že mi nedokážou pomoci. To pro mě znamená, že napíšu ještě minimálně desetkrát.
    Stejně bych řešila opětovné nedoručování předplacené XB1.

    Ohledně opětovného doručování zásilky mám docela čerstvou zkušenost. Když si totiž objednám 23 knih, měla bych počítat s tím, že člověk, co mi to ponese, nebude rád, když bude muset vícekrát -:))).

    Povídky jsem posílala třikrát a třikrát dorazily.
    No ale zase mám smůlu v jiných věcech.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  51. Comment by Ronkar — 20.4.2013 @ 12.15

    standa.e: Nezdá se mi, že by toto bylo správně :/

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  52. Comment by squire — 20.4.2013 @ 12.27

    Ronkar: Ale ano, zhruba to funguje. Povídky do Daidala odesílám takhle už třetím rokem. Velikost písma 12 pt, Times New Roman (jestli máš nejnovější Word, ten má přednastavené Calibri a to je menší font, tak změnit), řádkování 1,5, nechat defaultní okraje (z každé strany cca 2 cm). Znaků na stranu je možná nepatrně více než normovaných 1800, ale kvůli tomu tě žádný porotce nezastřelí. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  53. Comment by standa.e — 20.4.2013 @ 16.25

    Těch 1800 vzniklo z původnícho strojopisného 60 úderů(mezer) x 30 řádek. Takže jestli to chceš opravdu přesně, nastav si neproporionální Courier, velikost 12 a řádkování 180% při okrajích 2cm a zarovnat zleva. Ještě teda by to chtělo vypnout takové to hlídání sirotků a vdov a vůbec, ale tkto se přiblížíš cíli nejlépe. A nebo vytáhni psací stroj. (na znaky to bude pak samozřejmě výrazně méně, protože řádky nejedou až do konce, některé jsou velmi krátké – třeba v dialozích. Též ti ubere znaky odsazení prvního řádku odstavce a případná prázdná mezera.
    Hele, principiálně – dej dvojité řádkování u prvního z navržených nastavení (má mírně méně řádků ve výsledku) a až se dostaneš na 45 stranu, začni počítat znaky… Jde tady čistě o to, aby se to porotě dobře četlo a nejedeš-li na hranu povolené délky, nepotřebuješ ji hlídat. Je to maximum. Mimochodem, vzpomínám, že kdysi byla snad i minimální stanovená délka 8 normostran – to odpovídalo dvoustraně v Ikarii.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  54. Comment by standa.e — 20.4.2013 @ 16.45

    dodatek: Pokud použiješ proporcionální Times New Roman a máš členitý text, tak se ti na prostoru delší povídky těch „víc znaků do šířky“ a „více řádků na výšku“ oproti „ideální normostraně 1800″ víceméně navzájem vyruší s těmi odsazeními a krátkými řádky dialogů.
     
    Teď jsem experimentálně jeden svůj text s dialogy i delšími odstavci oříznul na 90000 znaků (30x60x50stran) – při Times New Romanu 12, řádkování 1.5 to dalo 42 stran (být tam víc dialogů, bude to samozřejmě delší a naopak). Při řádkování 180% to dalo PŘESNĚ 50 normostran (kousilínek chyběl – to považuji za trochu náhodu), ale u neproporcionálním Courireru to už vlezlo při řádkování 180% na 63 stran (přesný opak nastavení prvního – dialogy s kratšími řádky to natahují na normostrany, byť počtem znaků to sedí.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  55. Comment by Ronkar — 20.4.2013 @ 23.29

    squire: Tak děkuju :)
     
    stande.e: Díky moc ;)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  56. Comment by Lucky — 30.4.2013 @ 19.15

    Píšou že má být v přihlášce jméno vybraného ilustrátora, v případě že se povídka umístí. je to povinné nebo kde případně nalézt seznam ilustrátorů, přispívajících do XB-1 ? díky :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  57. Comment by Ronkar — 1.5.2013 @ 14.09

    Lucky: dobrá otázka, také si jména nepamatuji. Někde by to tu mohlo být zveřejněno.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  58. Comment by Martin Sust — 1.5.2013 @ 16.14

    Odpověď je bohužel prostá: Stačí prolistovat pár čísel xbéčka a volit podle toho, který z ilustrátorů se vám zalíbí. Je to jen o osobním vkusu. Ovšem volba ilustrátora povinná není.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  59. Comment by targa dall — 14.5.2013 @ 13.56

    Možná trošku rýpnu do vosího hnízda, ale rád bych znal skutečný důvod, proč nelze zveřejnit seznam přijatých povídek – pouze názvy.

    Nespokojím se s vysvětlením typu: nikdy se to nedělalo, je to moc práce, nevíme jak na to (ta jsou hloupá).

    A ještě jedna věc – „uzávěrka soutěže byla stanovena na 31. května“, to znamená, že povídka musí do toho data dorazit p. Jiranovi?

    Děkuji 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  60. Comment by Martin Sust — 14.5.2013 @ 15.23

    Ano, do toho data by měly všechny povídky dorazit, ačkoli se asi počítá i s nějakým velmi mírným zpožděním, ovšem tam je to bez záruky, že bude práce přijata.

    Pokud jde o důvody, pak nemohu sloužit. Obraťte se přímo na pana Jirana. On tu soutěž vede a určuje pravidla. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  61. Comment by Ronkar — 23.5.2013 @ 22.48

    Ježiši ten deadline se blíží hrozně rychle… uf uf… :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  62. Comment by hseiner — 24.5.2013 @ 6.23

    To mi povídej, jestli nenastane nějaká nečekaná živelná katastrofa, tak letos nestíhám.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  63. Comment by squire — 24.5.2013 @ 8.23

    hseiner: To mi ani neříkej:(( Nechci přijít o každoroční porci seinerovské šílené vědy! 

    Já letos ze zoufalství hrábla do šuplíku. Jinak bych vynechala. Zatracená jarní novorozeňata:)))  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  64. Comment by hseiner — 24.5.2013 @ 11.36

    squire: díky moc, třeba mi z toho vypadne alespoň nějaká okleštěná verze, jako bylo Montevideo.
    Hlavně jestli je novorozeně v pohodě a tříbí si literární vkus.
    Jinak šuplík rulez! …akorát že můj šuplík zeje prázdnotou.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  65. Comment by squire — 24.5.2013 @ 13.26

    Dík, novorozeně je naprosto v pohodě, ujíždí na mléčné dráze a že přitom lehce zombifikuje maminku, mu vůbec nevadí… o jeho literárním vkusu bych raději pomlčela, zrovna mám rozečtenou Pride and Prejudice (v originále)… 

    Můj šuplík taktéž skomírá, tohle byly ještě tak nejlepší vejškrabky… problém je, že se nemůžu donutit dopsat rozepsané věci. Namísto toho se autorsky flákám na collab projektech pro Sherlockovský fandom. Keep calm and deduce on. Zabte mě někdo:) 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  66. Comment by KeB — 24.5.2013 @ 22.35

    HA! Už se to narodilo! Tak ať je prcek zdravej :-) A ty se drž. protože malé děti malé starosti, ale velké děti…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  67. Comment by squire — 25.5.2013 @ 11.52

    KeB: Dík, no jako bych to neznala, prcek je už třetí v pořadí:) Měla bych udělat menší anketku mezi místními dámami, jestli náhodou neaspiruju na nejplodnější autorku české fantastiky:-D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  68. Comment by arwenu — 25.5.2013 @ 18.27

    to squire: A jaký koeficient hodláš použít? :)
    Já budu někde na chvostu.
    děti: 2
    povídky: 0

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  69. Comment by squire — 25.5.2013 @ 19.21

    arwenu: Povídky bych do toho netahala, v tom případě by totiž vždycky vyhrála Jana Rečková bez ohledu na počet dětí:-DDD

    Náhodou ale vážně, zajímalo by mě, jak ostatní dámy kloubí tvorbu a mateřství. Mně to se dvěma ještě šlo, tři už jsou trochu autorská brzda, zvlášť když to první je postižené, ale jak malý odroste, snad dopíšu to, co mám rozepsané. Pokud by se našla některá, co má čtyři děti a pořád píše, strašně ráda bych si od ní opsala pár rad, jak to dělá:)
     

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  70. Comment by arwenu — 25.5.2013 @ 20.09

    squire: Počkej po šestinedělí, to půjde zase levou zadní.
    Já mám jako další dítě, silně zanedbávané, doktorát. Ale se dvěma malými dětmi, prací, když mám být ještě dlouho na rodičáku, projekty a dalšími hloupostmi, to ani nestíhám číst a hodnotit tak rychle, jak bych si přála.
    Čtyři děti tu myslím nikdo nemá, ale třeba se jen nějaká duše nepochlubila.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  71. Comment by Nikyška — 25.5.2013 @ 21.29

    má to být psaní ručně nebo na počítači?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  72. Comment by idle — 25.5.2013 @ 21.43

    Nikyška: „povídky budou zaslány ve dvou dokonale čitelných exemplářích“ – řekla bych, že to záleží na tom, jak moc důvěřuješ čitelnosti svého písma. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  73. Comment by Nikyška — 25.5.2013 @ 22.05

    Idle: takže to na počítači být nemůže?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  74. Comment by Martin Sust — 25.5.2013 @ 22.17

    Prosím jen a pouze na počítači. Opravdu nás nenapadlo, že by kdokoli dnes přemýšlel o čemkoli jiném…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  75. Comment by Nikyška — 25.5.2013 @ 22.21

    uff… to jsem si oddechla… moje písmo je totiž jen pro ty, kteří jsou na něj zvyklí. učitelé si pořád stěžují, že je to nečitelné…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  76. Comment by idle — 25.5.2013 @ 22.30

    Martine, zrovna jsem tu koukala do starších příspěvků, kde píšeš, jak jste staromódní soutěž držící se klasické pošty a tak. To se potom ale podobným dotazům nemůžete tak úplně divit. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  77. Comment by Nikyška — 25.5.2013 @ 22.48

    poslané tedy poštou? to nejspíš nestihnu… achjo… sepsat to, vytisknout a ještě poslat… to vážně nestíhám… :(

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  78. Comment by hseiner — 26.5.2013 @ 9.26

    Martine, zrovna onehdy jsem uvažoval nad recesí použít mechanický psací stroj. Nebo propisot, pokud se to ještě vyrábí. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  79. Comment by squire — 26.5.2013 @ 10.15

    Moc se nesmějte, ale věci jako průvodky nebo cover letters běžně posílám psané rukou… nikdy se mi nechce kvůli jedné stránce textu plýtvat toner… ale povídka by už byla asi opravdu masakr – zvlášť když pro ten druhý exemplář bych asi musela použít průklepáč nebo jako se tomu říkalo:)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  80. Comment by pes — 26.5.2013 @ 12.59

    S tím propisotem bych to chtěl vidět ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  81. Comment by Nikyška — 26.5.2013 @ 16.08

    proč musejí být dva exempláře?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  82. Comment by idle — 26.5.2013 @ 18.44

    Aby na to porotci nestáli frontu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  83. Comment by squire — 26.5.2013 @ 18.49

    Nebo pro případ, kdyby jeden exemplář sežvýkal jak, jak rád prohlašuje Michael Bronec v Žoldnéřích Fantazie, kam se posílají tři… (myslím, že doslovně je to takhle: „Zaslané výtisky se nevracejí – ani byste je nechtěli, poté, co projdou rukama několika porotcům, vypadají, jako by je sežvýkal jak“). 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  84. Comment by idle — 26.5.2013 @ 19.36

    Nevím proč a nevím jak
    Sežvýkal mé dílo jak
    Před chvílí se tvářil krotce
    Teď už hryže do porotce
     
    Než porotě kopat jámu
    Druhý výtisk radši dám mu

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 2

  85. Comment by squire — 26.5.2013 @ 20.18

    Varování pro místní psavce:
    Pozor na lačné přežvýkavce!
    na povídky vrhají se tryskem
    rozmazleni jednostranným tiskem
    křupavoučké normostránky
    kradou už z poštovní schránky.

    50000 znaků nestačí
    zkrotit ten apetit jačí! 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 2

  86. Comment by Martin Sust — 27.5.2013 @ 8.01

    Hlavně nezapomeňte, že 1. června je konečný termín pro odevzdání textů do soutěže EDITORIAL.

    Zatím to vypadá tak, že se téměř nikdo neúčastní a podobné soutěže jsme se tak na stránkách XB-1 dočkali poprvé a také naposledy…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  87. Comment by squire — 27.5.2013 @ 8.59

    Ta otravnost psaní úvodníků je asi nakažlivá. 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 3 Thumb down 0

  88. Comment by Ronkar — 27.5.2013 @ 23.50

    Tak – posláno. Teď už je to v rukou Božích… teda v rukou porotců :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  89. Comment by Nikyška — 29.5.2013 @ 17.37

    škoda že jsem na tuhle souěž nepřišla dříve jak v sobotu… povídka se za ani ne týden napsat nedá… nebo možná by se dala, ale jelikož mám ve škole období čtvrtletek, musím se učit, abych měla co nejlepší vysvědčení… takže prostě nestíhám… jsem u čtvrté kapitoly a dopsat to prostě nestíhám… achjo… :(
    mám tedy dotaz… bude soutěž i příští rok na téma fantasy? 

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  90. Comment by Martin Sust — 29.5.2013 @ 18.25

    V soutěži jsou dveře otevřené všem formám fantastiky a pořádá se každoročně už spoustu let…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  91. Comment by Nikyška — 29.5.2013 @ 21.42

    tak to je super… zapojím se příští rok… kdybych na soutěž narazila dříve, určitě bych se zapojila i letos…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  92. Comment by Viki — 18.6.2013 @ 11.51

    Prosim, bola by moznost zverejnit zoznam prijatych poviedok? Uz na to bolo par komentarov a myslim si, ze by to bolo voci sutaziacim korektne.
    Ako inak vediet, ze zasielka dosla v poriadku a poviedka sa riadne ucastni sutaze?
    Takto ostava cakat do decembra a nikdy sa nedozvediet, ci poviedka bola riadne prijata do sutaze alebo nie.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  93. Comment by Martin Sust — 18.6.2013 @ 14.28

    Bohužel, vzhledem k přísné snaze o anonymitu soutěže nelze tento seznam publikovat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  94. Comment by tomeek — 25.10.2013 @ 12.22

    Jak je to s vyhlášením? Je nějaký harmonogram? Nebo to bude na poslední chvíli? Děkuji.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  95. Comment by Martin Sust — 25.10.2013 @ 17.05

    Oficiální vyhlášení výsledků a předání cen probíhá tradičně na brněnském Fénixconu začátkem prosince. Výsledky soutěže jsou každý rok zveřejněny v lednovém čísle XB-1 spolu s vítěznou povídkou a rozhovorem s autorem.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  96. Comment by arwenu — 25.10.2013 @ 20.05

    Martine, bude letos zase nějaké vyjádření porotců k finálovým povídkám?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  97. Comment by Martin Sust — 25.10.2013 @ 20.55

    Pokusím se to zařídit, ale poslední měsíce jsou opravdu šílené a nevím, kam dřív skočit, takže raději nic neslibuji… Každopádně pár pěkných povídek se v Daidalu našlo i letos a jsem tomu opravdu rád.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.