Severský panteon a automat na Coca-Colu (recenze)

Autor | Aktuality | Neděle 23 října 2016 11.05

Nad Londýnem se opět začínají stahovat temná mračna, dějí se podivné věci, a když navíc dojde ke zvláštnímu výbuchu na letišti Heathrow, začíná vše vypadat natolik nepravděpodobně, že záhadám může přijít na kloub jen jediný člověk, jimž není nikdo jiný než Dirk Gently. S tímto netypickým detektivem, který věří, že vše je provázáno se vším, se díky nakladatelství Argo letos setkáváme už podruhé. Román Dlouhý, temný čas svačiny duše však není pokračováním v pravém slova smyslu, spíše jen další epizodou ze života zajímavé postavy. Oblíbený a uznávaný britský humorista Douglas Adams se ještě jednou a naposledy vrátil k postavě svého holistického detektiva a nachystal si pro něj případ, jenž sahá až do nadpozemských výšin, za hradby nedobytné Valhaly…

dlouhy-temny-cas

Nebyl by to však Douglas Adams, aby všechno nepojal po svém. Thor v jeho knize není prohnaný a všemi mastmi mazaný bojovník, ale spíše hromotluk, který mnoho rozumu nepobral. Odin jako všeotec se svým božským klidem na všechno kašle a užívá si každodenní čisté ložní prádlo, někteří z válečníků Valhaly jsou bezdomovci na plný úvazek a děsiví zelení obři vybírají nezaplacené splátky od ubohých smrtelníků. Všude se navíc začínají objevovat orli a jedna záhada střídá druhou. A aby toho nebylo málo, do všeho se zaplete americká novinářka žijící v Anglii a samozřejmě Dirk Gently, jenž nesmí chybět u žádného zvláštního případu. Ale proč si dávní severští bohové vybrali za pole působnosti Londýn, jak s tím souvisí vražda známé popové hvězdy, lednička, kterou je lepší neotvírat, horká brambora a hlavně automat na Coca Colu, to už si musí každý přečíst sám.

Douglas Adams vydal román pouhý rok po Holistické detektivní kanceláři Dirka Gentlyho, ale při čtení má člověk pocit, že je dělí mnohem delší doba. Jednotlivé situace jsou ještě absurdnější, celkový koncept není tak propracovaný, což naštěstí není na škodu, a samotný hlavní hrdina dostal více prostoru. Oproti prvnímu dílu je atmosféra ještě o něco temnější a neutěšenější. To je však vyváženo neuvěřitelnou sbírkou absurdit, skrytých i otevřených narážek, lehkostí vyjadřování a hlavně polidštěním božských bytostí. Samotný Dirk je ještě horší a nesnesitelnější než v první knize. Ovšem v tom je právě jeho kouzlo. Autor si s jeho postavou nádherně vyhrál, a tak se snad najde jen málokdo, komu by tento věčně zadlužený, lehkovážný a vlezlý člověk nepřišel ve výsledku sympatický. Jeho tichá válka s uklízečkou, kradení rozpité kávy, neplacení za denní tisk a spousta dalších maličkostí vytváří úžasně fungující a hlavně uvěřitelný celek.

Nutno podotknout, že oproti prvnímu dílu kniha neskýtá tolik různých odboček, příběhových kliček a detailů, jež by se mohly v závěru propojit a vyrazit čtenáři dech. Vše je krásně nalinkováno už od začátku, a ačkoli se několik překvapivých okamžiků najde, kniha si udržuje nastavený kurz až do poslední stránky. To však neznamená, že by si člověk čtení neužil a královsky se nebavil. Nechybí nic, co je pro Douglase Adamse typické. Jen je třeba hledat poněkud hlouběji. Pro Dlouhý, temný čas svačiny duše platí to samé, co pro první díl – britský humor je tak typický, že jej můžete buď milovat, nebo nenávidět, a pokud patříte k první skupině, neměla by vás tato kniha rozhodně minout.

Není to Stopařův průvodce po Galaxii, to ale neznamená, že by se snad jednalo o něco špatného. Možná vám budou chybět ručníky a věčně nefungující dveře, avšak Dirk Gently to vyvažuje jistou komorností a všedností, která se může týkat každého z nás. Jeho problémy jsou více našimi problémy a neustálé narážky na fungování britské společnosti dokážou člověka pobavit i mnoho let od napsání. Ano, druhý a poslední díl příběhů holistického detektiva nedosahuje kvalit prvního, smutně pokukuje po Stopařově průvodci, ale přesto má své nezaměnitelné kouzlo a rozhodně se řadí k tomu lepšímu, co lze v humoristické žánrové literatuře najít. Pokud vás snad minulo některé z původních vydání, neměli byste si nové a revidované vydání nechat ujít.

Douglas Adams: Dlouhý, temný čas svačiny duše

vázaná, překlad Jana Hollanová, obálka Nikkarin, 264 stran, 298 Kč

1 097 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora