Zažijte výlet na planetu Solaris (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 22 prosince 2014 8.35

Devět a půl hodiny, čtrnáct kapitol, hlas otce a dcery na tajemné planetě pokryté živoucím oceánem: To je Solaris v podání nakladatelství audioknih Tympanum a studia Needles. Jedná se o nezkrácenou verzi knihy Stanisława Lema načtenou před dvaceti lety Richardem Honzovičem pro Knihovnu a tiskárnu pro nevidomé Karla Emanuela Macana, rekonstruovanou a doplněnou o zvukové efekty a zapojení herečky a dabérky Renaty Volfové v současné verzi. Jak se toto audio zpracování slavného románu nesoucí se ve znamení netradičního setkání napříč generacemi povedlo?

První pohled na obal CD bere dech: Grafika Federica Díaze je úchvatná a dokonale se k Solaris hodí. Nás však samozřejmě zajímá především obsah… Na dvou CD se dočkáme více než devíti hodin záznamu ve čtrnácti kapitolách, z nichž každá je rozdělena do dvou až čtyř částí. Dělení je praktické pro staromódní přehrávače, které si nepamatují přesně, na jakém místě jste pozastavili poslech, nebo mají vnitřní úložiště příliš malé pro nahrání celé audioknihy. Rekonstrukce záznamu skvěle namluveného Richardem Honzovičem se povedla velmi dobře, doprovodné efekty však mají kolísavou úroveň. V některých místech dokážou bravurně dotvořit atmosféru, například hned v úvodních scénách příletu Krise Kelvina na stanici, zatímco v jiných vyloženě ruší poslech a občas bohužel i srozumitelnost. Osobně jsem tento problém nejvíce vnímala už v několika počátečních rozhovorech Kelvina se Snoutem, kde se vedle něj navíc projevuje i zvuková modulace k rozlišení hlasů různých postav.

Zapojení Honzovičovy dcery Renaty Volfové do role Kelvinovy zesnulé přítelkyně Harey byl ovšem výborný tah, který pomáhá zapojit posluchače do poslechu a učinit příběh o to živějším. Nemohu se ubránit pomyšlení, že zapojení dalších herců do rolí Snouta a Sartoria by audioknize možná prospělo tím více. Ač je Honzovičův přednes výborný, zvuková modulace uplatněná na dialogy jiných mužských postav působí zvláštně, místy až matoucím dojmem, a další herci by spíše než snaha hlas odlišit zkreslením působili mnohem přirozeněji. Ovšem to by už šlo o významnější zásah do původního díla a přišli bychom o výjimečnost nahrávky hlasu otce a dcery. Za nejrozumnější bych tedy považovala mírnější modulaci.

Na jednu stranu je příjemné, že jsme se dočkali nezkráceného díla a můžeme si vychutnat celou Solaris, na stranu druhou právě tento román není kvůli častým delším popisným pasážím úplně ideální materiál na audioknihu. Lidská pozornost je ošemetná věc a není snadné ji udržet, přičemž přinejmenším v mém případě je to mnohem obtížnější u poslechu než u četby knihy. Solaris jsem kdysi přečetla jedním dechem, zatímco u audioverze jsem měla pocit, že by jí zkrácení prospělo. Pokud vám však nedělá potíže udržet při delším poslechu audioknih pozornost a obzvlášť máte-li rádi dílo Stanisława Lema, určitě si Solaris nadmíru užijete – přednes Honzoviče i Volfové je opravdu příjemný a pěkně vystihuje postavy a i zvukový doprovod je navzdory kolísavé kvalitě spíše pozitivní a zajímavý.

Stanisław Lem: Solaris (audiokniha)

nezkrácená verze, čtou Richard Honzovič a Renata Volfová, stopáž 9 h 30 min, 399 Kč, vydalo Tympanum ve spolupráci se studiem Needles