Po smrti císaře se říše otřásá v základech… (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 26 ledna 2018 10.15

Ken Liu se narodil v Číně a když mu bylo jedenáct, spolu s celou rodinou emigroval do Spojených států, kde se mimo jiné stal úspěšným emisarem čínské fantastiky. Asijské kořeny ve svých literárních pracích rozhodně nezapře, jak už jste se ostatně mohli přesvědčit v některých z jeho mnoha povídek publikovaných na stránkách našeho časopisu. Připomeňme z nich například povídky „Mono no aware“ (XB-1 11/2015) či „Regulérní klient“ (XB-1 2/2016). Autor se u nás zprostředkovaně představil také jako překladatel, právě z jeho anglického překladu totiž vychází české vydání vřele přijatého románu Problém tří těles čínského spisovatele Lioua Cch’-sina z nakladatelství Host, které se v závěru loňského roku pustilo i do autorovy vlastní fantasy trilogie Dynastie Pampelišek…

Ctnosti-kralu-obalka

Úvodní svazek Ctnosti králů nás zavede do Dary, země sedmi království sjednocených pod vládou císaře Mapidéré. Mocný a ctižádostivý muž, jenž zásadně změnil mnohaleté fungování jednotlivých zemí, si násilím vydobyl splnění své vize jednoho císařství. Nyní je už ovšem na sklonku života a říše se začíná zmítat v nenávisti vůči jeho nadvládě, při které byl věčný mír vždy jen pouhým synonymem pro věčnou válku. Co musí zaručeně přijít po nástupu císařova následovníka na trůn je víceméně jasné. Říše je neklidná; chybí pevná ruka, která by bouřící se poddané držela na uzdě. A najde se pochopitelně i mnoho těch, kteří by nového panovníka velmi rádi svrhli. Dva z nich, Kuniho Garu a Mata Zyndu, okolnosti svedou na stejnou cestu, přestože každého pohání odlišná motivace. Odpor k panující krutovládě však mají bezesporu společnou, a tak se dostávají do víru dramatických událostí, jež mohou ovlivnit budoucnost všech.

Tzv. Silkpunk, jehož označení primárně nese právě Liuova Dynastie pampelišek, je v jeho pojetí spíše filozofickým stylem než svébytným literárním subžánrem s jasně vyhraněnými pravidly. Zmíněný styl pracuje s rozmanitými estetickými i funkčními pohledy na technologie. Zde se konkrétně autor snaží využít množství příkladů asijských historických technologií, zároveň se však nesoustředí pouze na ně, ale dále je rozvíjí na poli fantastiky. Zároveň nám rovněž dokazuje, jak bohatá je jeho tvůrčí představivost. Liu se v ničem nedrží zpátky a představuje detailně promyšlený rozsáhlý svět plný fantaskních technologií, božstev a dalších bytostí. Umně pracuje s charaktery nejen hlavních, ale i vedlejších postav, kterým mnozí jiní často nevěnují příliš pozornosti. Kromě ústředního motivu se věnuje také vedlejším liniím a postupně splétá mozaiku drobných příběhů, které hlouběji vykreslují reálie jeho světa. Není proto divu, že si kniha vysloužila cenu Locus za nejlepší románový debut.

Dandelion-Dynasty

Ctnosti králů nejsou jednorázovou zábavou, ale barvitou epickou fantasy bez přítomnosti otřepaných klišé. Román navíc disponuje atraktivním přesahem do asijských tradic a pro nás netypického prostředí exotické mytologie. Na své si přijdou především milovníci komplexních ság s propracovaným dějem, naopak méně náročné čtenáře může množství detailů postupem času znudit. Pokud ale od epické fantasy neočekáváte pouze akční děj plný vypjatých scén, nebudete se po dočtení Ctností moci dočkat okamžiku, kdy česky vyjde druhý díl trilogie, v originále vydaný v roce 2016. Jak je tomu u Hostu dobrým zvykem, jistě to nebude čekání dlouhé…

Ken Liu: Ctnosti králů

vázaná, překlad Milan Pohl, obálka Ivan Galdík, 623 stran, 399 Kč