Cynická vyšetřovatelka je zpět v plné formě! (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 7 ledna 2013 7.15

Andrea Cortová, českým čtenářům známá z románu Vyslanci mrtvých, se vrací v neméně zajímavé vesmírné detektivce Třetí dráp boží. Na podezřívavou sarkastickou vyšetřovatelku s temnou minulostí tentokrát zpočátku nečeká nový případ, nýbrž přátelské pozvání na planetu Xana, která je sídlem rodu Bettelhinů, jejichž korporace vyrábějí zbraně pro všechny světy schopné zaplatit. Jak už je ale Andreiným nepříjemným zvykem, absence kriminálního případu nevydrží dlouho… Nevydrží dokonce ani pár hodin; už krátce po příletu na orbitální stanici Xany se dvojice Bokajců pokusí spáchat na Andreu atentát za pomoci prastaré zbraně zvané Dráp boží. Celý incident je ještě zkomplikován přítomností dalšího Bokajce na palubě luxusního vesmírného výtahu Bettelhinů; tento se však nepokouší Andreu zabít, naopak – což ji šokuje daleko více – se snaží se s ní spřátelit. A zdá se, že podobné úmysly mají i sourozenci Jason a Jelaine Bettelhinovi, zatímco jejich starší bratr Philip je celou situací zaskočen podobně jako Andrea.

Velmi přátelsky se bez ohledu na okolnosti projevuje i služebnictvo na palubě výtahu. Třešničkou na dortu je pak přílet magnátky v oboru stavby vesmírných stanic a dlouholeté rivalky Bettelhinových, Dejah Shapirové, která byla stejně jako Andrea pozvána otcem všech tří Bettelhinů na palubě a která také nemá nejmenší tušení, proč je Hans Bettelhine všechny sezval. Andrea i její společníci, ochránci, přátelé a milenci v podobně linkerského páru Oscina a Skye Porrinyardových tuší něco nekalého. A jak již to v Andreině životě chodí, ukáže se, že měli pravdu. Náhlá zastávka a smrt jednoho z pasažérů, prokazatelně způsobená Drápem božím, je o to horší, že na palubě se nejspíš nachází ještě další exemplář strašlivé zbraně…

Adam-Troy Castro rozehrává ve Třetím drápu božím klasickou hru skupiny lidí v uzavřeném prostoru, z nichž jeden nepochybně musí být vrah – ale který? A udeří znovu? Mnohahodinová izolace v zastaveném výtahu poskytuje Andree prostor pro vyšetřování, ale také pachateli možnost za sebou zahladit stopy a případně se připravit na další útok. Hned několikanásobně budou Třetím drápem božím potěšeni čtenáři Agathy Christie, neboť Castro částečně využívá hned několik konceptů proslavených díky královně detektivek, ale převádí je do říše science fiction a příjemně je inovuje. Při druhém čtení románu má čtenář jako ve správné detektivce pocit, že všechna vodítka měl celou dobu přímo před nosem, jedno po druhém předkládané autorem, jen si je napoprvé nedokázal hned spojit. Nic není opomenuto nebo vynecháno, což Castrovi slouží ke cti a čtenáři k o to lepšímu zážitku.

Bohužel už méně mne potěšily SF rekvizity, které daleko více než ve Vyslancích mrtvých spadají do sféry space opery na hranici uvěřitelnosti nebo za ní. Na druhou stranu, po příběhové stránce fungovaly, a to je ze čtenářského hlediska zpravidla důležitější než to, že by na popsaném principu nefungovaly v reálu. Ve srovnání s Vyslanci mrtvých mi Třetí dráp boží přišel mírně překombinovanější a s trochu nataženým závěrem, který také sice ve všech aspektech funguje, ale dosti balancuje na hraně jednoho klišé. Balancuje nicméně dovedně a nikde přímo do louže klišé nespadne, což je při riskantnosti použitého prvku od autora umění. Naopak velkým pozitivem je, že se dozvíme odpovědi na otázky vyvstávající při čtení prvního dílu, která si sama Andrea tehdy nepoložila a které tak působily jako nedomyšlené ze strany autora – a ve skutečnosti měly velmi pádný důvod.

Opět se setkáme i se Zdrojem a Neviděnými démony, kteří v Andreiných příbězích nesmějí chybět, a Castro nás prostřednictvím obou znepřátelených UI stran namlsá na další díl série o Andree Cortové. Tentokrát podle všeho půjde o hodně – o životy milionů, záchranu či zánik celé jedné civilizace… a prsty ve výsledku budou mít jak Andrea, tak zřejmě i Bettelhinové. Nejspíše se tedy máme na co těšit! Dosavadní recenze třetího dílu, War of The Marionettes, vyšel tiskem dosud vyšel jen německy, na anglické knižní vydání se stále ještě čeká a v angličtině zatím existuje pouze audiokniha. Ačkoli ke Třetímu drápu božímu mám několik výše popsaných výhrad, považuji je ve srovnání s celkovým příběhem spíše za drobnosti a knihu pokládám za velmi podařenou SF detektivku se skvělou atmosférou a propracovanými postavami, která pro každého fanouška fantastiky i detektivních románů rozhodně stojí za přečtení.

Adam-Troy Castro: Třetí dráp boží

vázaná, překlad Aleš Drobek, obálka Chris McGrath, 296 stran, 348 Kč, vydalo nakl. Argo

640 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora