Latimerie, dodo a detektivní kancelář (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 11 října 2016 13.50

Přestože je Douglas Adams celosvětově znám především díky úžasné sérii Stopařův průvodce po Galaxii, bylo by chybou věnovat veškerou pozornost pouze jeho nejpopulárnějšímu dílu. Potvrzením těchto slov je dvoudílná série o roztržitém paranormálním vyšetřovateli Dirku Gentlym, jenž věří, že vše je provázáno se vším a vše se vzájemně ovlivňuje, čímž v životě vznikají zdánlivě nelogické situace, u nichž však lze po bližším pátrání odhalit překvapivé souvislosti. A tak se díky novému vydání románu Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho může český čtenář opět dozvědět, jak zaseknutá pohovka a vyhynutí ptáků dodo souvisí se záchranou světa a zachováním všeho, co je lidstvu drahé…

holisticka-kancelar

Dirk Gently bezesporu není obyčejným detektivem. Má sice sekretářku, problém s kouřením a věčně nesplacené účty, ovšem na rozdíl od Phila Marlowa se specializuje na věci mezi nebem a zemí. Ztratila se vám kočka? Není problém, Dirk ji bude dalších patnáct let ochotně hledat. A to, že ho pátrání přivede na pláže tropického ostrova, přece nic neznamená. Vždyť přednější je život milovaného mazlíčka. Na vás je jen placení účtů, protože vše souvisí se vším a triangulační metoda nemůže nikdy selhat. Mohlo by se zdát, že Dirk jen klasicky zneužívá ochoty a bezbřehé naivity stařenek, ale není tomu tak. Když se na scéně objeví jeho bývalý spolužák, jenž dělá věci, které by normálně nedělal, detektiv zavětří jako ohař a vydá se po stopě s případem zdánlivě nesouvisející. Jenže v jeho světě je všechno tak trochu jinak a po menším incidentu s podvodem na vysoké škole si dává až moc dobrý pozor, aby se nezapletl s policií. Záchrana světa? Žádný problém. A pro vás… pro vás samozřejmě zadarmo.

Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho není knihou pro každého. Nakladatelství Argo si pro nás připravilo novou, krásnou, revidovanou a po všech stránkách úžasně zpracovanou knihu, ale stále pro ni platí to co vždy – pokud nemáte rádi britský humor, neslintáte nad skeči Monty Pythonů a neznáte všechny epizody Červeného trpaslíka zpaměti, zřejmě nebudete nadšeni. Ano, objevuje se zde několik úžasných situačních vtípků, ale většina se ukrývá hezky mezi řádky a při čtení si málokdy uvědomíte, že před sebou máte humoristickou beletrii. Avšak v tom právě tkví kouzlo knihy. Všechny její narážky jsou nadčasové a kupříkladu neustálé zmínky o britském telefonním systému vám i po tolika letech od napsání přijdou aktuální. Hlavní hrdina, ačkoli se v knize téměř nevyskytuje, je správný sympaťák řešící problémy ne nepodobné těm našim, jednotlivé scény do sebe krásně zapadají a vytvářejí mozaiku, z níž až mrazí. A autorovy zmínky o klasické hudbě, britském vzdělávacím systému, počítačových technologiích… kdo by jim odolal? A přesto se stále bavíme o humoristické knize.

Novému českému vydání není co vytknout, kniha je v pevné vazbě s papírovým přebalem, veselou obálkou a hlavně vylepšeným překladem, jenž ostře kontrastuje s tím původním. Zpracování je na klasické úrovni, na které jsme od nakladatelství Argo zvyklí a které si Douglas Adams jednoduše zaslouží. Tam, kde je Stopářův průvodce třeskutě humorný, tam je Holistická kancelář temná a svým způsobem dospělejší. Tam, kde je Stopařův průvodce hnán až do absurdit plných vtipu, tam je Holistická kancelář držena zkrátka, ale přesto funguje úžasně. Mohlo by se zdát, že je místy nudná a zdlouhavá, ale konec vše vysvětlí, vše do sebe dokonale zapadne a čtenář nestačí žasnout, jak je celý příběh do detailu promyšlený a propracovaný. Kniha skutečně není pro každého, ale i tak by ji každý měl dát šanci. Nelze jí upřít výborné zpracování, zajímavé motivy a hlavně pořádnou porci zábavy.

Douglas Adams:

Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho

vázaná, překlad Jana Koubová, obálka Nikkarin, 279 stran, 298 Kč