Dungeon Fighter – skupinový lov příšer (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 23 prosince 2014 11.15

V dřívějších článcích jsme se nejednou věnovali klasickému fantasy žánru v angličtině známému jako dungeon crawl, v němž coby hrdinové procházíte temným podzemím a skrze hrozivé příšery si probíjíte cestu za nepředstavitelnými poklady a nezměrným bohatstvím. Dnes se podíváme, jak taková výprava do podzemí vypadá v parodické párty hře Dungeon Fighter od společnosti Cranio Creations, která je momentálně celosvětově distribuována pod křídly Fantasy Flight Games.

Příprava na výpravu

Dungeon Fighter je párty hra pro 1 až 6 hráčů a herní doba se pohybuje kolem jedné hodiny. Jedná se o hru čistě kooperativní s cílem probít se podzemními chodbami až k finálnímu monstru a to bez milosti udolat. Je v tom ovšem háček řadící hru do kategorie párty. Veškeré boje probíhají házením zvláštních kostek na kartonový terč, podle čehož se vyhodnocují všechny souboje ve hře. Ale jak už tomu odjakživa bývá, každý nepřítel má svojí slabinu, což znamená, že kostky musíte házet specifickým způsobem. Ve čtvercové krabici velikosti Arkham Horror či Ticket to Ride najdete mimo pravidel do čtyř dílů rozdělený terč, 12 kostek, 7 panáčků coby ukazatele životů, 16 velkých karet, 110 malých karet, rozličné žetony, 30 plastových zlaťáků a šestidílnou věž. Jakmile věž dle návodu v pravidlech složíte, vejde se přesně do plastového pořadače, který je na komponenty velmi štědrý. Kvalitě komponent lze těžko něco vytknout, věž, desky i žetony jsou z poctivě tlustého kartonu, karty jsou zcela dostačující a na plastových kostkách se obtížně hledají mouchy. Koneckonců je na nich v různém počtu jenom jeden symbol, jinak jsou jejich stěny prázdné. Přesuňme se tedy ke hře samotné.

Vzhůru do podzemí!

Na začátku hry sestavíte terč a umístíte ho doprostřed herní plochy. Zamícháte karty podzemí a vyberete tři, z nichž následně sestavíte plán temných chodeb, na jejichž konci vás bude čekat vylosovaný finální nepřítel. Každý hráč si vezme jednoho hrdinu, umístí ukazatel života na hodnotu deset na počítadle životů a dle obtížnosti se nalosují stvůry dlící v podzemních chodbách. Na desku s obrázkem truhly hráči umístí jednu bílou kostku a dva zlaťáky, ostatní žetony, zlaťáky a karty umístí poblíž terče. Následně si zvolí vůdce skupiny, který zůstává během celé hry neměnný, rozhoduje o přesunu družiny a řeší spory. Nakonec se umístí žeton družiny na první místnost a dobrodružná výprava začíná. Karta hrdiny má v horní části počítadlo životů, kdy každý hrdina začíná s deseti životy. Nad počítadlem jsou nahoře uprostřed a po stranách tři symboly v modré, zelené a červené barvě. Tyto barvy odpovídají třem barevným kostkám a ikony jsou speciální efekty, které mohou tito hrdinové při hodu kostkou spustit. Může jít o silnější zásah proti specifickému druhu nepřítele, nahromadění více zlaťáků, nebo i získání nepřítele jako spojence. V dolní levé části karty jsou pak tři ikony sestávající v různém počtu zbraní, štítů a lektvarů. Tato trojice ukazuje omezení, jaký typ předmětů a v jakém počtu může daný hrdina používat.

Nepřátele nešetřit

Herní kolo sestává ze tří fází – pohybu, boje a údržby. Při pohybu se družina posune o jednu místnost směrem k poslední komnatě s nepřítelem. Kromě normálních místností můžete narazit na léčivé fontánky, truhly se zlaťáky navíc, nebo nebezpečné místnosti ztěžující boj s příšerami. Na konci každé karty představující část podzemí je obchůdek s možností léčení nebo nakoupení vybavení, lektvarů a bílých bonusových kostek. Druhá fáze znamená boj s monstrem, které si vytáhnete z připravených balíčků. Každé monstrum má životy, patří k určitému druhu, má svou útočnou sílu a za její poražení je daná odměna. Většina příšer také nutí bojovat určitým stylem, tedy házet kostkou specifickým způsobem. To může znamenat házení kostky ze špičky nosu, pozadu, slabší rukou atd. Ve fázi údržby je určen první hráč, uklidí se kostky a žetony, družina prohledá místnost a může se směle posunout do další místnosti.

Největší část hry stráví hráči bojem. Ten probíhá házením kostek na veliký terč. Vržená kostka se ovšem pro platný zásah musí dotknout minimálně jednou herní plochy a teprve poté může dopadnout na terč. Nestvůra v případě platné trefy obdrží tolik zranění, na jakou hodnotu kostka spadla. Pokud navíc dopadla na stranu se symbolem oka, spustí se zvláštní schopnost hrdiny odpovídající barvě kostky. Když se vám podaří umístit kostku do středu terče a zároveň padne symbol oka, zasadili jste nepříteli smrtící ránu a ten je okamžitě poražen. Pokud jsou životy příšery sníženy na nulu, je zabita, hráči získávají odměnu a přesouvají se k fázi údržby. Na začátku boje si první hráč vybere jednu ze tří barevných kostek a tou hodí. Když hráč mine, dostane tolik zranění, kolik je útočná síla monstra. Pokud nepřítel poražen nebyl, hází s jednou ze zbylých kostek další hráč po levici a takto se dále střídají. Výběr pořadí barevných kostek je důležitý kvůli zvláštním schopnostem každé postavy. Družinka by se měla dopředu domluvit, kterou kostku kdo použije. Jestliže jsou všechny tři barevné kostky použity a na řadě je další hráč, musí použít jednu z bílých kostek na desce truhly, jinak dostanou všichni hráči zranění dle nepřítelova útoku. Pokud jsou takto všichni zraněni, trojice barevných kostek se hráčům vrací a mohou s nimi opět házet. Kdyby jeho životy klesly na nulu, upadá do bezvědomí, speciálním žetonem si zakryje jednu ze zvláštních schopností a společně s ní i tři životy ze svého maxima. Tohoto boje se už nemůže zúčastnit. V případě, že jsou všichni hráči v bezvědomí, tedy s nula či méně životy, hra končí prohrou družinky.

Poklad na konci tunelu?

Popis hry a představa házení kostkou může zprvu znít fádně, ale jestliže máte rádi fantasy, budete si tuto parodickou a velmi odlehčenou výpravu do podzemí náležitě užívat. Co je ještě zajímavější, Dungeon Fighter není na žánr párty her zrovna lehký a mnohdy je družinka na konci cesty rozprášena mocným nepřítelem. Přesto bych se nebál tento kousek doporučit všem, kdo marně hledají párty hru spojenou s trochou šikovnosti, velkou dávkou spolupráce a také napětí. Pravidla lze vysvětlit během několika minut a házení kostek baví i jinak hrami netknuté. S čím bych nesouhlasil, je nápis na krabici, že hra je vhodná i pro jednoho hráče. Ano, lze ji v jednom hrát, ale základní stavební kámen se tím odstraní, a to společná zábava vyplývající z absurdních způsobů vrhání kostek, fandění, diskuze o dalším postupu, zkrátka chybí ona párty. Ideální rozpětí hráčů je dle mé zkušenosti tři až šest. Výhodou je snadné hraní s menšími dětmi, které kostky a jejich metání po okolí zbožňují. Oproti dříve recenzované Dungeon Roll je velký rozdíl v kooperaci hráčů a jedná se o regulérní hru a ne zábavu na pár minut. Možná je to vhodná zábavná hra právě pro vás a vaši herní skupinu.

1 959 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora