Ocenění

Fantastické seriály: HUMANS

Autor | Aktuality | Pondělí 21 Září 2015 9.50

Máte rádi futuristickou show? Pak bedlivě nastražte uši, protože Britové umí. Humans (2015), osmidílná televizní série s osobitou atmosférou, nabízí dramatický příběh o vztahu lidí a robotů. Výsledek se sice neobešel bez chyb, ale kvality jednoznačně přebíjí negativa. Málokdy se stane, že pilotní díl zaujme tak silně, jak je tomu zde, a málokde se sejde casting neznámých tváří s tak přesvědčivými výkony. Ocitáme se v realitě, která se od té naší liší pouze tím, že v ní lidé běžně užívají roboty v podobě lidských bytostí. Takzvaní Synthové jsou poslušní, výkonní a řídí se přitom zákony robotiky. Nemohou ublížit člověku a snaží se vyhnout vlastnímu poškození. Pracují v továrnách, na ulicích i domácnostech. Zkrátka ideální pomocníci usnadňující lidem život.

Humans-poster

Joe (Tom Goodman-Hill) a Laura (Katharine Parkinson) mají početnou rodinu, a protože je Laura vytížená prací, rozhodne se manžel koupit chůvu nové generace. Anita v podobě asijské herečky Gemmy Chan však není pouhý nevědomý plechový otrok. Je mnohem víc… Populární snímky Já, robot, Blade Runner nebo nedávný Ex Machina, to vše vás z výše napsaného může napadnout. Autoři však klasické téma zasadili do civilních kulis, díky čemuž rozehrávají trochu jiný příběh, než jak jsme zvyklí. Seriál se z velké části věnuje rodinným peripetiím, přesto nesklouzává do patosu ani klišé a rozehrává zajímavé psychologické drama. Co prožívá matka, která vidí, že se Anita dokáže postarat o rodinu mnohem lépe než ona? Malá dcerka, jež přilne k syntetikovi skutečnou láskou? Nebo dospívající Mattie, která roboty nesnáší, protože berou lidem práci a tudíž i její vyhlídky na budoucnost? Anita se navíc nechová, jak by měla. Za jejím mírným úsměvem s úslužným chováním se cosi skrývá…

Není náhoda, že se ústřední děj točí kolem rodiny. Kromě Anity vykazují zvláštní chování i další Synthi (Niska, Fred…) hledající nejen význam slova rodina, ale i důvod vlastní existence. Emoce tu jsou cítit – a tím nemyslím pouze ty lidské. Obzvlášť patrné je to u Nisky, která jako roboprostitutka prožívá každodenní peklo v rukách svých zákazníků. Drama se tak občas překlene do tíživě thrillerové roviny. V dalších dějových linkách se objevuje dvojice detektivů a důchodce s Alzheimerem (William Hurt), který má ke svému robotovi hluboký vztah, a do toho se ještě zamíchá někdo, kdo toho o živých androidech ví podezřele hodně. K ději však netřeba říkat více, zaměřme se i na ostatní aspekty seriálu. Humans mají přímo skvělou hudbu. Už úvodní intro s prostřihy vývoje robotiky dokáže vtáhnout za obrazovku. Soundtrack se nepodbízí, je správně elektronický, a přitom má melancholický nádech, který náramně sedí k obsahu.

Nejdůležitější ovšem je, že se tvůrcům daří budovat nadmíru dobrou atmosféru. Pochvalu si zaslouží i herecké obsazení, prakticky neznámí protagonisté jsou uvěřitelní a atraktivní, a to od samotné Anity přes Joeovu rodinu až po dvojici lehce výstředních detektivů. Příběh není nijak převratný, ale má obstojné zpracování a nabízí zajímavé sociální a filosofické otázky. Vyjma Synthů tu nenarazíte na žádné hi-tech vychytávky, Humans tak působí až překvapivě realisticky. Ději se navíc daří probudit notně silné emoce a zvědavost. Proč se Anita chová tak, jak se chová? Co se v hlavě umělé krásky odehrává? Jak to že existuje jen několik Synthů, kteří mají emoce a vlastní vědomí? Proč se Niska nachází v bordelu? A o co jim všem ve skutečnosti jde? Postupné získávání odpovědí je poutavé, a když si k tomu připočtete napětí, které díl od dílu roste, máme zaděláno na hodiny kvalitní zábavy.

S blížícím se finále bohužel scenáristům dochází dech a nesmyslně přešlapují na místě, aby nakonec divákovi nabídli poněkud uspěchaný konec. Postavy se začnou chovat nelogicky a opakujícím se vysvětlováním zbytečně brzdí nasazené tempo. Osobně bych dal přednost, kdyby děj trochu přitvrdil a dialogy nahradily dramatické scény. Díky zajímavým motivům a vývoji postav na to bezesporu má. Po lehce hořké příchuti seriálového závěru tak zůstává pocit, že se vyprávění tvůrcům nepodařilo zcela ukočírovat. Jenže i tak seriál nepadá ani na okamžik do průměru a na výsledku je znát hodně kvalitně odvedené práce: režisérské, herecké i hudební. Nakonec tak výrazně a zcela oprávněně převládá spokojenost.

Humans jsou komorní, sympatické vědeckofantastické drama, které připomíná Ex Machina, avšak v atraktivnějším prostředí. Nabízí mnohem více motivů, jak existenčních, tak filosofických. Je působivé, chytré a dokáže příjemně zabrnkat na emoční strunu. Scénář bohužel občas pokulhává a ve finále nepříjemně klopýtne, ale ani to mu nebere kvality, které výrazně převyšují. Na závěr se ještě sluší dodat, že jde o remake švédského seriálu Äkta människor (Skuteční lidé, 2012), je tak jen na vás, jestli dáte přednost originálu, nebo britské verzi.

Humans

Velká Británie / USA, 2015, 8×42 min

Režie: Lewis Arnold, Samuel Donovan, China Moo-Young

Scénář: Jonathan Brackley, Sam Vincent

amc-logo

727 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 4 »

  1. Comment by Julianne — 21.9.2015 @ 11.18

    V tomhle představení zní seriál lépe, než jak ho shrnul Watts, jeho zhodnocení mě moc nepřesvědčilo, že bych se na Humans chtěla někdy podívat.
    http://www.rifters.com/crawl/?p=6165

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Ronkar — 21.9.2015 @ 11.21

    Tak použij variantu kompromisu a pusť si první díl. Tím nic nepokazíš. Max ti to sebere hodinu života a to se dá zkousnout :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by Julianne — 21.9.2015 @ 12.23

    Možná časem. Ale spíš dám šanci první epizodě Blindspotu a v listopadu budou další díly Man in The High Castle. Člověk nemůže vidět všechno, to by pak nedělal nic než sledoval seriály :).

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by Ronkar — 21.9.2015 @ 13.27

    Blindstop mi přišel docela dobrý. Minimálně ten námět je atraktivní. Pilot v pohodě.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.