Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Ben Wootten

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 2 Říjen 2013 9.15

Ben Wootten žije na Novém Zélandu a hned po škole se stal členem společnosti Weta Workshop specializované na filmové triky. Díky těmto dvěma indiciím asi nebude pro nikoho těžké odhalit, u jakého projektu na přelomu devadesátých let a nového tisíciletí začínal. Hlavními výtvarníky trilogie Pán prstenů byli samozřejmě Alan Lee a John Howe, ale tým Wety jim kryl záda. Wootten fungoval v několika rolích zároveň – designér, sochař a návrhář masek. Vše uplatnil, když měl se svými kolegy na starost především výrobu zbraní, zbroje a sem tam nějaké té příšery. Z toho se časem stala Woottenova specialita, protože ještě předtím, než se vrhl na studium grafiky, ukončil zoologii na univerzitě v Otagu. Jeho znalosti ho občas dovedly i do drobných konfliktů s Johnem Howem.

John Howe je známý tím, jak rád přidělává svým drakům a dalším bestiím hroty, drápy a ostny, na křídlech nebo na těle. Wootten si nemohl odpustit připomínky z pohledu znalce zvířecí říše k nefunkčnosti jednotlivých prvků. Nepomohly protesty Howea, že tohle není ZOO, ani National Geographic, ale fantasy, a že hlavní je, když všechno vypadá skvěle. Jejich vzájemné popichování pokračovalo celých pět měsíců, kdy spolu byli v jednom studiu, než oba hlavní výtvarníci zůstali, aby dále kreslili, zatímco skupina z Wety cestovala po místech natáčení s filmovým štábem. Woottenova spolupráce s Peterem Jacksonem však začala už dříve, protože podle původního režisérova plánu měl být ještě před Pánem prstenů natočený King Kong. Věci se ale seběhly jinak a příběh o obrovském králi džungle přišel na svět až po mimořádném úspěchu Tolkienova zdramatizovaného díla. Filmové produkci se Wootten ještě párkrát věnoval, ale už bez Jacksona. Spolupracoval na snímku Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň a v roce 2009 se zastavil u upírského filmu Daybreakers (česky pod zavádějícím názvem Svítání), kde dal postavám doslova tvář, když pod jeho rukama vznikaly prostetické masky a speciální mejkap.

Pracovat u filmu pro něj ale nebylo nikdy konečný cíl, dostal se k němu spíše náhodou. Vyskytl se ve správný čas na správném místě a mohl svůj zájem o malování fantasy a science fiction realizovat v období, kdy Peter Jackson rozproudil novozélandský filmový průmysl jako nikdo před ním. Hledal více volnosti a že by chtěl směřovat někam jinam potvrdil, když z Wety odešel a zakotvil především u stolních RPG a sběratelských karetních her. Z těch prvních stojí za zmínku Pathfinder od firmy Paizo a Dungeons & Dragons, z těch druhých Star Wars (obojí pro Wizards of the Coast). Přechod k tomuto druhu ilustrování byl pro něj naprosto přirozeným, protože se deskovým hrám věnuje aktivně dlouhou řadu let. Práce na filmu mu nakonec přinesla i šanci fungovat jako externí ilustrátor pro RPG hru, která navázala přímo na Jacksonovy filmy – Lord of the Rings od Decipheru. Jeho práce se objevily v reprezentativní antologii White Cloud Worlds, která představuje výtvarníky, kteří se věnují fantastice a zároveň žijí na Novém Zélandu. Nepřerušil ani kontakty s Weta Workshop, kde začínal, a dodnes s nimi krátkodobě spolupracuje, hlavně když se připravují materiály pro propagaci a pro fanoušky. Třeba v případě vydání sošky Balroga, na jehož filmové podobě se významně podílel.

142 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.