Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Dehong He

Autor | Aktuality | Středa 1 ledna 2014 7.30

Když se chcete v Číně uplatnit jako fantasy výtvarník, nezbývá často nic jiného, než najít si práci ve světě počítačových her. Alespoň tak o situaci na čínské fantastické scéně mluvil před pár lety umělec Dehong He, když o něm vyšel rozsáhlý medailonek ve známém časopisu ImagineFX, který se věnuje digitálnímu umění. Důvod je nabíledni – zatímco fantasy v počítačových hrách letí, o čemž svědčí desítky projektů, které se každý rok objeví na asijském trhu, v dalších odvětvích už to není tak žhavé. Z toho plyne i nevyhnutelný závěr – rozsáhlá Heova práce pro online projekty není za hranicemi Číny příliš známá a na anglickém trhu řekne něco jeho jméno spíše čtenářům románů. Jde především o obálky k trilogii The Chaos Knight spisovatelky Erin Hoffmanové u vydavatelství Pyr Books. Heovy práce získaly natolik pozitivní ohlas, že obálka románu Lance of Earth and Sky byla nominována na Chesley Award 2013 za nejlepší ilustraci (He sice neuspěl, ale nakladatel měl další želízko v ohni, se kterým vyhrál – Johna Picacia).

He se narodil v roce 1982 do rodiny tesaře a neměl žádné objektivní předpoklady k tomu, aby se věnoval výtvarnému umění. První impuls našel až na obrázcích, které se kupují k čínskému novému roku. Začal jejich kopírováním a to byl vcelku prostý začátek jeho budoucí kariéry. O mnoho let později odešel s bezvýhradnou podporou rodičů studovat výtvarný obor na univerzitě. Tam ho začala na svoji stranu lákat fantasy, nejdříve v podobě komiksů, kterými se začal živit po dokončení studií, aby postupně přesedlal ke koncepčnímu umění. Na dlouhá léta se zcela ponořil do světa počítačových her, kterých má na svém kontě obdivuhodné množství. V různých společnostech sídlících v Číně i Singapuru přecházel od projektu k projektu: Zero, Heroes, Conquest, Harvest Moon, Time Voyage, abychom jmenovali alespoň jen některé z nich. Postupně se ze základního navrhování prostředí a postav propracoval na pozici vedoucího týmu, jenž měl na starosti kompletní vizuální stránku hry. Vedle toho o sobě dal vědět i jako ilustrátor, když získal zakázku na několik reklamních kampaní (např. Toshiba), ale hlavně se začal objevovat na titulních stránkách oborových časopisů (Fly Fantasy World, ImagineFX). Pravidelně se účastnil rovněž soutěží, například jeho obraz Marvelous Journey, pro který ho inspirovala cesta Kryštofa Kolumba Bermudským trojúhelníkem, mu vynesl první místo v tematické soutěži na CGSociety, ocenění Master v EXPOSé 5 a publikování v ročence Spectrum 15.

Heův přístup k obrazům se řídí zajímavou logikou, dle jeho názoru mají fungovat jako momentky z jiného světa. Nemaluje například fantastickou krajinu jen proto, že je krásná, ale důležitější pro něj je, aby dokázala něco sdělit. Začátek Heova tvůrčího procesu není u tvarů a barev, ale právě v promýšlení příběhu, který se snaží zachytit a zprostředkovat divákovi. Na něm závisí rozvržení kompozice a motivů, on je hnacím tvůrčím motorem i průvodcem na cestě za vznikem konečného obrazu. Kreativní proces každého umělce, který se věnuje fantasy, se nebojí přirovnat k aktu božského tvoření. V jeho rukou leží vše, aby mohl vytvořit nový vesmír. Ale pak má i zodpovědnost za to, aby byl tento vesmír funkční, koherentní a jednoduše stál na pevných základech. A jak věří, těmito základy může být jen pečlivé studium reálného světa.

Dehong He už před lety odložil tradiční výtvarné postupy a vybral si ke svojí práci digitální nástroje, konkrétně Photoshop. Jeho používání často také vyučuje, jak na workshopech pro malou skupinu zájemců, tak v tištěných a elektronických médiích. Koho by zajímal proces Heovy tvorby blíže, může najít několik návodů i na jeho oficiálních stránkách http://www.hdhcg.com.

1 216 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Kim — 1.1.2014 @ 11.51

    luxus

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.