Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Paul Bonner

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 26 Červen 2013 7.45

Po nejteplejším týdnu za 62 let se pojďme zchladit na sever Evropy. Do oblasti, kde se podle legend potulují trollové, orci, skřeti nejrůznějšího druhu, trpaslíci, sněžní obři a všechny další mytologické postavy, které patří k severským zemím. Zatímco se tyhle bytosti dávno ztratily někde v lesích, protože se nehodí do moderní doby, v hlavním městě Dánska žije malíř, který jim věnuje svoje obrazy. Paula Bonnera, přestože pochází z Velké Británie, nikdy neoslovovaly domácí příběhy o křehkých vílách a elegantních elfech, už od dětství ho lákala syrovost a drsnost nordických ság. V jeho podání však nejsou ani vyloženě realistické, ani pohádkové, ale lze v nich dobře dohledat náznaky karikatury. Jak to funguje, se můžete podívat v připojených ukázkách.

Na škole se Bonner specializoval přímo na ilustraci, takže po jejím dokončení nejdříve získal práci v oblasti dětské literatury. Šlo však jen o přechodnou epizodu, protože brzy přesídlil do slavného studia Games Workshop. Z této firmy, která se prosadila dodnes populárními tituly Warhammer, Warhammer 40 000 a The Lord of the Rings: Strategy Battle Game, po několika letech sám odešel. Důvodem pro změnu byl typ práce, která spočívala v převážně černobílých kresbách, ale on věděl, že chce dělat barevné akvarely. Jak velká byla potřeba nového impulzu lze vycítit i z toho, že si sebral svoje věci, dal sbohem domovu a odjel natrvalo do Kodaně. Na jeho další profesní cestě stálo několik významných zastávek: ilustrace k Shadowrun pro Fasa Corporation, k Mutant Chronicles pro Target Games, pro francouzskou firmu Rackham a švédskou společnost Riotminds. Posledně jmenovaná převzala po Target Games sérii Drakar och Demoner a nový tým ji zasadil do skandinávského prostředí (zatímco v předchozích vydáních nebylo nikdy zvlášť specifikováno). To byla pro Bonnera jedinečná příležitost, aby konečně mohl převést na papír nápady, které dlouho čekaly, až dojde na jejich realizaci.

Kromě výše uvedených her se podílel také na tvorbě karet pro Magic: The Gathering a v osmdesátých letech vytvořil ilustrace pro čtyři knihy ze série Lone Wolf od Joea Devera, známých interaktivních gamebooků. Jak je vidět, práce pro deskové a počítačové hry není náhodná. Systematicky se jí věnuje a svoji volbu vysvětluje tak, že jde o nejpřímější a nejexpresivnější zprostředkování fantastických světů širokému publiku (což ho samozřejmě eminentně zajímá). Pojďme se ale ještě zastavit u Bonnerovy techniky. Akvarelisté se obecně dělí na dvě skupiny – jedna z nich uznává klasické, čisté užití barev, kdy umělec využívá krásu fluidního média a jasné škály. Do druhé skupiny pak patří výtvarníci, kteří se nenechají omezovat a akvarelové barvy kombinují s dalšími technikami, případně je používají zcela specifickým způsobem. Bonner se řadí do té druhé a jeho přístup spíš připomíná malbu akrylovými barvami. Ví, že používá akvarely způsobem, za který by ho puristé rozčtvrtili a vhodili svázaného v pytli do řeky, ale je přesvědčený, že technika má sloužit ideji, které chce umělec dosáhnout, a že je každé médium mnohem flexibilnější, než se na první pohled zdá.

Ať jde o gobliny, orky, skřety, trpaslíky, anebo konečně i lidi, v reprezentativní knize Out of the Forests: The Art of Paul Bonner najdete všechny, na základních skicách i na celostránkových reprodukcích. A nejen je. Jen tak pro radost (co také čekat od člověka, který miluje rockabilly a má ke své práci příjemně odlehčený přístup?) k nim Bonner přihodil třeba i dinosaury.

447 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.