Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Rebecca Guayová

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 18 Září 2013 7.45

První šanci malovat pro Magic: The Gathering dostala Rebecca Guayová při přípravě expanze Alliances vydané v roce 1996. I když se tu ještě výtvarně trochu hledala, zaujala natolik, že se její karty brzy zařadily mezi nejvyhledávanější. Jméno Guayové je synonymem obrazů romantických, křehkých, idealizovaných a dekorativních, což nevyhovovalo pokaždé uměleckým ředitelům, kteří měli o vizuální podobě ilustrací jiné představy. Její práce jsou přitom ceněny právě pro odlišnost od realistického pojetí či stereotypní počítačové grafiky, které v žánru aktuálně hrají prim. Do ohýnku komplikovaného vztahu s vydavatelem přilila olej i velká skupina fanoušků, kteří firmu bombardovali dopisy pokaždé, když se jejich autorka neobjevila v nových karetních setech.

Kouzlo obrazů Guayové spočívá v tom, že působí velmi jemně, klasicky, až archaicky. Některé triky jakoby si vypůjčila přímo od slavného francouzského ilustrátora Edmunda Dulaca, stejně tak není náhodou, že jedním z jejích nejoblíbenějších malířů je John William Waterhouse, náležející ke skupině prerafaelistů. Tito umělci byli známí náměty z mytologie a z historie, které zaplňovali krásnými, důstojnými postavami. Také zpracování lahodí oku a v ladných pohybech lidí na plátně se odráží její baletní průprava. Přestože nikdy neměla šanci prosadit se jako tanečnice, domnívá se, že balet ji naučil pozornosti vůči detailům, které obyčejnou pózu povyšují na umění. A skutečně, postavy působí nadpozemsky stejně jako nejlepší taneční mistři, když se objeví na otevřené scéně. Elfové, víly, andělé, chrabří rytíři a spanilé dámy, vysoké, štíhlé, ve vlajících robách, to jsou typické motivy Guayové a zároveň esenciální prvky tzv. high fantasy. Nejvíce se jí daří tam, kde je kombinuje s lehce načrtnutým prostředím, dotvořeným dramatickými atmosférickými jevy, sněhem, mlhou a větrem.

Kolem roku 2000 už měla pro Magic: The Gathering vypracovaný styl, s důrazem na linie a pečlivě vybrané měkké, harmonizující barvy. Ovšem sprcha její úspěšné kariéry přišla s rozšířením Onslaught. Její příznivci záhy zjistili, že se v sérii nenachází jediná karta od milované malířky a vznikl z toho skandál. Jak vyšlo najevo, vedení projektu se domnívalo, že její práce jsou příliš ženské a že se prostě nehodí do expanze poněkud hrubějšího zrna. Konflikt přerostl do mnohem větší kauzy, než by bylo nutné, ovšem Guayová z ní vyšla vítězně a firma s ní následně podepsala další kontrakty. Na svém seznamu klientů má však vedle Wizards of the Coast i mnoho dalších významných jmen a firem: komiksové vydavatele DC Vertigo, Marvel a Dark Horse, kromě World of Warcraft a Dungeons & Dragons také hry ze Světa temnoty od White Wolf. Vedle fantasy se její ilustrace prosadily i na poli dětské literatury. Před dvěma roky vydala ve spolupráci se spisovatelkou Jane Yolenovou (v češtině vyšly pouze některé její povídky) román v obrazech The Last Dragon. Po sedmi letech se jí podařilo dotáhnout do konce další, nazvanou A Flight of Angels, kterou kompletně ilustrovala a která se skládá z příběhů napsaných různými autory, např. Holly Blackovou (Kronika rodu Spiderwicků).

Pro Magic: The Gathering naposledy pracovala při přípravě setu Magic 2010 vydaného v roce 2009. O to víc se dnes věnuje vyučování ve výtvarných kurzech a maluje pro galerii, která ji zastupuje na trhu s uměním a které pro ni má stále nové zakázky. Což samo o sobě dostatečně svědčí o tom, jak velký je v domovských Spojených státech zájem o její obrazy.

202 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by Aleri — 18.9.2013 @ 16.43

    Tak tyhle se mi  líbí vážně moc, ale až na druhý pohled.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.