Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Scott M. Fischer

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 31 Červenec 2013 7.25

Pokud narazíte na Youtube videa Scotta M. Fischera, sotva vás napadne, že jde o fantasy výtvarníka. Mnohem spíš vypadá na herce, kterého si zvou na dětské slavnosti, případně na amatérského výzkumníka komunikace s ostatními živočišnými druhy (jeho snímek z aquaparku, ve kterém se baví spolu s běluhou nad pokresleným náčrtníkem, zažil svých pět minut slávy s počtem zhlédnutí přes 400 000). Ale všechno má svůj důvod. Kdyby nebyl Fischer výtvarníkem, docela dobře by si dokázal představit sám sebe jako moderátora televizního pořadu pro nejmenší diváky. Práce pro děti patří mezi dva hlavní obory, kterým se věnuje. Tím druhým jsou karetní a deskové fantasy hry, obzvlášť ty, co si už dlouhé roky drží nejlepší pověst: Dungeons & Dragons a Magic: The Gathering.

Kromě výše uvedeného si občas odskočí ke knižním obálkám, ke koncepčnímu designu filmů (Harry Potter, Star Wars) nebo počítačových her (Tron, World of Warcraft). Fischerovou výhodou je obrovská variabilnost jeho výtvarného projevu. Nemá vyhraněný styl, který by nikdy neopouštěl, ale pohybuje se v neomezeném spektru od klasických kreseb tužkou až po počítačovou grafiku a prazvláštní kombinace všeho dohromady. Pokud pracuje na „fyzických“ ilustracích, střídá jednu techniku za druhou. Pro tu samou knihu dokáže míchat kvaš a pastelky s airbrushem, pro jinou volí úplně netradiční přístup – např. Scary School má všechny obrázky kreslené jen propiskou. Drží se zásady: použít to, co výsledné dílo potřebuje, aby vypadalo skvěle. Při vytváření obrazu digitálně začíná velice často tím, že rozvrhne prostor v monochromních plochách a obrysech. Postavu nechává obvykle až nakonec, když zpracuje prostředí. Celý systém vychází z kladení plošek světla, stínu a barev, zatímco linie mají až druhořadou roli.

Zda při práci využije referenčních fotografií, závisí na typu zakázky. Pro dětské ilustrace je skoro nepoužívá a spoléhá se na svoji představivost a výtvarnou paměť. U fantasy akceptuje současný realistický trend, a proto používá různé materiály jako podklady. Neodpustí si ale v obraze prvky, které narušují totální fotorealismus. Stala se z nich tak trochu Fischerova stylová značka, podle níž ho mezi ostatními výtvarníky v karetních hrách rozpoznáte. Postavy ovíjí barevnými vlnovkami, prostor narušuje a tříští strukturními efekty, pozadí nechává často jen v náznaku a přidává spoustu textur a ornamentů, které přeplňují prostor na obraze tak, že by mohl každou chvíli explodovat. A přitom ta hra barev a tvarů nikdy nepřehluší hlavní motiv, tedy postavu, obvykle v akční nebo emotivní póze.

Jak už jsme zmínili výše, pro Fischera má velkou důležitost práce pro děti. Ve dvojroli výtvarník/spisovatel může nejlépe spojit vizuální a vypravěčské postupy dohromady. Specializuje se především na knížky pro úplně nejmenší. První z nich, Twinkle, vyšla v roce 2007, dalším úspěšným titulem byla Jump. Jako ilustrátor se podílí na sérii Lottie Paris od autorky Angely Johnsonové. Velká část jeho tvorby v posledních letech je určena pro publikum ve věku kolem 10-12 let, například Scary School nebo The Secrets of Dripping Fang. Na závěr přidáme jen jednu drobnou příhodu, která o Fischerovi možná řekne víc než všechny předešlé řádky. Když byl ve 4. třídě na základní škole, dostal se svými spolužáky za úkol, aby napsali něco o tom, co budou chtít dělat, až vyrostou. V té době právě objevil fantasy a v záchvatu bezmezného nadšení odpověděl, že by chtěl jednou pracovat jako ilustrátor pro Dungeons & Dragons

264 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by František Guderna — 23.8.2013 @ 0.37

    Dosť parádne :) Ja sa tiež o niečo také snažím :D

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.