Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Tomasz Jedruszek

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 19 Únor 2014 7.15

Polská fantastika si vede v celosvětovém měřítku nadmíru dobře. Dokonce ne v jednom, ale hned v několika ohledech. Můžeme mluvit o literatuře, potažmo počítačových hrách, a fenoménu jménem Zaklínač, anebo o výtvarnících, kteří patří do nejznámějších celosvětových týmů a píše se o nich v odborných časopisech – namátkou Marta Dahlig, Maciej Kuciara, Marek Okoń, Tomasz Maroński, anebo Tomasz Jedruszek. Poslední jmenovaný se věnuje kariéře výtvarníka už čtrnáct let. V přelomovém roce 2003 definitivně opustil snahy prosadit se na poli architektury, kterou studoval, a posunul na profesionální úroveň ve spolupráci s polskou firmou Portal Publishing.

Jak se to stává, peníze od rodičů studentům často nestačí. I Jedruszek byl nucen najít si nějaký dodatečný příjem, přičemž schůdná se mu zdála ilustrace. Z jeho vyprávění všechno působí snadně, ale sotva to tak bylo: vydal se do knihkupectví, vybral si sekci her na hrdiny a otevřel první knížku, která mu přišla pod ruku. Úplně náhodou byl vydavatelem právě Portal, sídlící v Gliwicích, stejně jako jeho škola. Sebral se, odnesl k nim své nejlepší obrazy a s chabou nadějí doufal. Práci mu nabídli hned druhý den. Po několika letech zkušebních, drobných zakázek, se dostal k větším projektům Monastyr (dark fantasy se špionážními prvky a intrikami, inspirovaná knihami Alexandra Dumase či H. P. Lovecrafta) a Neuroshima (variace na postapokalyptickou science fiction). Jedruszek (který používá také přezdívku Morano) už v té době přešel k digitální malbě a její možnosti si nedokáže vynachválit. V dnešní době by podle něj měla být jasnou volbou pro každého ilustrátora, který potřebuje pracovat rychle a efektivně.

Dlouho za vysněný cíl pokládal komiks, protože si už v osmdesátých letech oblíbil sérii Thorgal, na které dělal jiný polský výtvarník, Grzegorz Rosiński. Logickou volbou pak bylo studium na výtvarné akademii. Spoustu času zasvětil přípravě na přijímací zkoušky, doháněl znalosti a dovednosti v klasických výtvarných technikách, platil za speciální lekce. Bohužel ani všechna vynaložená snaha nestačila na to, aby byl přijat. Zklamaný se rozhodl pro architekturu, která měla k výtvarnému umění blízko. Po letech ho ale odradila praxe, jaká je v tomto oboru běžná, tedy dlouhé roky strávené získáním správných certifikátů a budování důležitých známostí.

Dnes se ukazuje, že zvolil správně. Od polských společností zaměřených na fantastiku se propracoval k těm světovým, jako jsou tradiční vydavatelé RPG White Wolf Publishing či Fantasy Flight Games (aktuálně karetní hry A Game of Thrones či Call of Cthulhu), ale i Wizards of the Coast, což je podle něj ta nejlepší zkušenost pro jakéhokoli začínajícího fantasy výtvarníka, protože se dostane do společnosti skutečné špičky. Vytváří i knižní ilustrace (například sbírka Fearsome Journeys od editora Jonathana Strahana) a pracuje pro počítačové hry (firma Applibot). Jeho digitální malby a návrhy se objevují ve vybrané společnosti nejlepších žánrových umělců v přehledových publikacích typu Exposé i v časopisech věnovaných digitálnímu umění. V prostředí her na hrdiny se už pohybuje tak dlouho, že spřádá plány na své vlastní projekty. Ale dostat se k nim bude ještě chvíli trvat, protože na příliv žádostí o spolupráci si nemůže v žádném případě stěžovat.

297 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Comment by Kim — 19.2.2014 @ 8.05

    krásné

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Comment by Ronkar — 19.2.2014 @ 9.54

    Já miluju tyhle ilustrace. Když jsem byl mladší a ještě mě nezmasíroval systém, chtěl jsem být kreslířem. A tyhle obrázky jsem miloval :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by kopapaka — 22.2.2014 @ 1.56

    Musím se přidat, jeden lepší než druhý.

    Mimochodem, není tu někde galerie ilustrátorů XB-1?  

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.