Ocenění

Horor na malířském plátně: Aeron Alfrey

Autor | Aktuality | Středa 14 března 2012 7.30

Právě jsme v našem seriálu o výtvarnících inspirovaných a odevzdaných hororovým tématům dospěli k jednomu z nejpodivnějších. Alespoň co se týká neortodoxní talentované mladé krve. Jeho neobvyklá technika diváka nejdříve zaujme tím, že při prvním setkání s Alfreyho díly pravděpodobně málokdo pozná, jak vůbec vznikla. Začal ji rozvíjet až někdy v roce 2003, do té doby se věnoval hlavně koláži a směřoval k abstraktnímu umění. Nyní se oddal zcela tvorbě z kategorie souhrně označované jako digitální umění (případně jako nová média). Vychází z realistických fotografií, které „krájí“, spojuje, překrývá, prolíná a dává jim tvar a hloubku do chvíle, než před ním vzniknou nové bytosti a fantastické krajiny. Jejich nekonečná variabilita je jedním z principů a motivů, které ho zajímají nejvíce.

Alfreyho počítačově vytvořené obrazy diváka vtahují čím dál hlouběji, čím dál blíž, a teprve pak se vynoří detaily, které člověk ani nemohl při zběžné prohlídce zaznamenat. Musí cestovat po plátně, po krajině a nechat se unášet tvary a kontrastem bílé a černé, aby pronikl dál. Stejně jako krajiny Heironyma Bosche (obzvlášť slavná Zahrada rajských potěšení) zaplňuje plochu drobnými akcemi a bytostmi, které se proplétají jako klubko hadů i mezi sebou navzájem. Procesí obludných příšer se valí z temného chřtánu pekla, z těžkých snů, z otevřených hrobů. A odmítají se podřizovat zákonitostem objektivní skutečnosti. Jejich svět se nesnadno popisuje, nechme tu tedy mluvit umělce samotného: „Nesnažím se dosáhnout realistického pojetí, ale realismu, který se objevuje jenom v nočních můrách. Objekty jsou zdeformované, pokroucené, špinavé, hrubé, poničené; jejich části se rozpadají, temná místa se vyskytují tam, kde by neměla být. Stíny se ohýbají kolem nemožných věcí pochodujících světy, které by neměly vůbec existovat.“


Z velké řady Alfreyho knižních ilustrací můžeme vybrat například známé doprovody k povídkám jeho oblíbence H. P. Lovecrafta, dokonce byl přizván ke spolupráci na knize A Lovecraft Retrospective: Artists Inspired by H.P. Lovecraft, která vyšla v roce 2008 a obsahovala výtvarná díla od více než čtyřiceti výtvarníků inspirovaných světem Lovecraftových povídek. Z jeho nejnovějších prací můžeme vzpomenout ilustrace k příběhům Stephena Kinga nebo v v loňském roce vydanou knihu Thomase Ligottiho (hororového spisovatele, který se těší téměř kultovnímu postavení) Grimscribe: His Lives and Works. V žádném případě se však neomezuje jen na zpřítomňování fantastických představ jiných umělců. Poslední roky stále pracuje a rozvíjí koncept vlastního vymyšleného světa, který by rád převedl do koncepční podoby v kompletně autorské publikaci. V této říši vládne jediný bůh, obrovská můra, kolem níž se obtáčí větvoví Alfreyho vymyšlené mytologie.

Pokud jsme na začátku zmínili, že patří k těm zvláštním zjevům na výtvarné scéně, pak to má samozřejmě své opodstatnění i jinde než pouze v jeho obrazech. Auru podivna podporují například zvěsti, že žije v jeskyni kdesi na americkém středozápadě, stejně tak neexistence oficiálních fotografií. Na svém blogu zásadně nemluví o sobě, ale pouze o svých dílech. V rozhovoru se bez rozpaků přizná, že v dětství fascinovaně sbíral mrtvá zvířata. Navíc projevuje (na Američana) neobvyklý zájem o evropské inspirační zdroje – nejen, že mezi své oblíbené režiséry řadí Karla Zemana nebo Jana Švakmajera, netají se ani obdivem k malíři Zdzisławu Beksińskému nebo třeba k ruským lidovým příběhům.

Doporučené odkazy:

http://aeronalfrey.blogspot.com/
http://monsterbrains.blogspot.com
http://www.ligotti.net/gallery/alfrey.html

 

830 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 2 »

  1. Komentáře by mstajer — 21.3.2012 @ 0.37

    Ty černobílé obrázky jsou ale naprosto dokonalé. Báječně z nich mrazí. To jsem moc rád, že jsem se o existenci tohohle člověka dozvěděl!

  2. Komentáře by mstajer — 21.3.2012 @ 0.52

    O odkazech ani nemluvím. To je prostě bomba!

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.