Rodinné zápisky tří – Jedinečný nůž (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 1 ledna 2019 11.15

Patříte-li mezi příznivce díla anglického spisovatele Philipa Pullmana, anebo jednoduše máte rádi fantasy, steampunk, science fantasy či magický realismus, trilogii Jeho temné esence vydanou v nakladatelství Argo byste neměli minout. Minule jsme vám přiblížily první část tohoto dnes už klasického Pullmanova díla s názvem Zlatý kompas, dnes se zaměříme na díl druhý, Jedinečný nůž. Než se ale do knihy zcela ponoříme, osvěžme si v úvodu i předchozí příběh, který celý svět uvádí. Není totiž vůbec jednoduchý a bez znalosti děje i hrdinů z Kompasu se při četbě Jedinečného nože neobejdete.

jeho-temne-esence

Knihy Philipa Pullmana okouzlují čtenáře už nějakou tu dobu a první díl trilogie Jeho temné esence se dokonce dočkal i filmového zpracování. Svět, který tento britský autor, ateista a zarytý odpůrce církví, stvořil, udivuje bohatostí i nápaditostí, zároveň ale také dráždí občasnými kontroverzními myšlenkami. Tam, odkud pochází hlavní hrdinka Lyra, vládne lidem Magisterium a církev a pod kontrolou jsou dokonce i akademické kruhy v čele se scholary, kteří zkoumají a popisují fyzikální i jiné jevy. Lidé mají vždy po boku zvíře – daemona, jenž vystihuje jejich osobnost, stává se rovněž jakýmsi průvodcem či rádcem, a jehož podoba se ustaluje až v dospělosti. Jde o svět, kde se prohánějí na borových větvích překrásné divoženky a oblohu brázdí stateční vzduchoplavci. Lyra se v dramatickém dobrodružství ocitne tak říkajíc bezděky, jak se ovšem ukáže později, její osud jí byl předurčen. Ona jediná totiž dokáže správně číst symboly na vzácném přístroji alethiometru, který byl sestrojen dávnými učenci ve městě jménem Praha, a její pravé jméno znají jen výše zmiňované divoženky…

Zatímco první díl nám představuje celou škálu hrdinů, složitost Lyřina světa i nastiňuje, o jak komplexní příběh vlastně půjde, Jedinečný nůž otevírá nejen další světy, ale i témata. Hlavním hrdinou je tentokrát chlapec William původem z naší reality, jenž se pere s těžkým osudem. Jeho otec totiž záhadně zmizel při jedné z expedic za polární kruh a jak se později ukáže, rozhodně to nebyl jen výlet za polární září. O chlapce a jeho matku se zajímají záhadní muži, podivnosti na sebe navazují jedna za druhou, a při pátrání po vlastní minulosti spustí William sled událostí, který hlavní hrdiny vtáhne do víru podivného dobrodružství. Jak správně tušíte, Lyra i William se setkají, skamarádí a zjistí, že mají mnoho společného. Zatímco děvčátko je jediné, které dokáže číst alethiometr, chlapec se stane nositelem Jedinečného nože. Ostří, které dokáže odříznout cokoliv a má neuvěřitelně silné magické schopnosti. Dozvíme se i více o Prachu, divoženkách a poznáme i Anděly, bytosti, které jako jediné mohou volně přecházet z jednoho světa do druhého. Otevřena jsou i další témata jako příběh lorda Asriela, zamyšlení nad tím, která magie je dobro a která zlo či zda jsou magické předměty k užitku.

♦ ♦ ♦

Jedinec A – prvorozená z náctiletých dvojčat, je spíše skeptického charakteru, tíhne ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), v oblibě má klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasické sci-fi.

Malá Lyra se ocitá blíže k poznání velikého tajemství a na své cestě otevře okno do jiného světa. Potká chlapce Williama, který pochází také z úplně jiného světa – toho našeho – a společně prchají před paní Coulterovou, Vrahouny i dalšími bytostmi.

Asi nejzajímavějšími postavami druhého dílu Jeho temných esencí byli pro mě Andělé. Dozvídáme se toho o nich ale jen málo. Jsou to tajemné postavy ozářené světlem z jiného světa oplývající nadpozemskou krásou. Jejich mysl se zabývá myšlenkami mnohem vyšší úrovně než mysl kterékoli další postavy. Zůstávají tak nepochopeni a jsou přijímáni jako něco nadpozemského a mimo dosah. Jako jediní ovšem dokážou procházet volně mezi světy. Čtenáře autorovo pojetí andělů zaujme, jenže vzápětí ho napadá přespříliš otázek. Jsou andělé Stíny? Dokáží Stíny samostatně myslet? Jsou Stíny totéž co Prach?

Ač nejkratší díl trilogie, obsahuje opravdu hodně filosofických, teologických a duchovních otázek. Sice jsem vnímala autorovu snahu některé vysvětlit nebo přiblížit, bohužel jsem ho ale moc nepochopila. Pro čtenáře mladšího věku tedy bude pokračování Jeho temných esencí možná nesrozumitelné, ačkoli i přesto příběh nepostrádá akční spád a poutavost pokračování.

Jedinec B druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru epické fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.

Opustili jsme Lyru ve zvláštním světě a přesunuli jsme se do světa našeho. Tady v Oxfordu žije chlapec jménem Will, který se stará o maminku. Do života jim náhle vstoupí cizinci, kteří hledají jeho dávno ztraceného otce. William je však nejen starostlivý, ale i statečný. Vzhledem k tomu, že cizinci zjevně nejsou přátelští, musí se rychle postarat nejen sám o sebe, ale i o maminku a následně i Lyru v dalších světech.

Celkově byl děj poutavý a zajímavý, i když jsem se občas ztrácela. Zaujala mě historie Jedinečného nože i otázka, zda je dobrý či zlý. Kniha je často složitá na pochopení, ale příběh vaši pozornost udrží. Doporučila bych čtenářům, kteří mají rádi anděly a rádi přemýšlejí o náboženství. Kniha totiž nabízí velmi zvláštní pohled.

♦ ♦ ♦

Jak jistě tušíte, určitého filosofického a teologického rozjímání, které naznačil první díl, se dočkáte i v knize další, a to v míře vůbec ne malé. Do příběhu díky přítomnosti naší reality vplujete celkem snadno, ovšem tam, kde Kompas naznačoval metafyzická témata, jde Nůž mnohem dál a odkrývá i hlavní zápletku celé trilogie. V tu chvíli se příběh může stát pro mladší nesrozumitelným, ovšem autor velmi umně udržuje čtenáře v napětí díky uvěřitelným postavám i osudům postav vedlejších. Formou zdánlivě jednoduché fantasy Pullman předkládá témata, která rozhodně jednoduchá nejsou, a pokud patříte mezi poctivce toužící vše pochopit, budete se jimi muset prokousat. A bohužel musíme podotknout, že to vůbec není jednoduché. Knihu tedy naplno ocení spíše starší čtenáři, přibližně kolem čtrnácti let, a domácnosti debatám nad knihami uvyklé. Jedinečný nůž tedy vlastně může být u šálku něčeho dobrého nejen odpočinkem, ale i opravdovou rodinnou intelektuální výzvou.

Philip Pullman: Jedinečný nůž

vázaná, překlad Dominika Křesťanová, 312 stran, 298 Kč

2 009 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora