Kasta Metabaronů: Komiksový počin roku?

Autor | Aktuality | Čtvrtek 12 února 2015 12.25

Nakladatelství Crew si pro své čtenáře koncem minulého roku připravilo netrpělivě očekávané souborné vydání legendární Kasty Metabaronů, série komiksových SF příběhů, které otřásly nejen evropskou scénou, ale celým světem, přes který se převalily jako vlna. A není se co divit, vždyť pod scénářem je podepsán Alejandro Jodorowsky, autor uznávaného Incalu, a nanejvýš zdatně mu sekunduje argentinský kreslíř Juan Giménez. Kasta Metabaronů vyšla zcela po právu v rámci edice Mistrovská díla evropského komiksu (MDEK), a zařadila se tak po bok Incalu, Arzacha, Blacksada a dalším. Dle očekávání sklízí mnohem větší uznání než původní vydání úvodního dílu pod hlavičkou Egmontu. Nutno dodat, že jde také o jednu z největších celobarevných komiksových knih, kterou náš trh kdy spatřil. A to nejen rozsahem, ale i obsahem.

Jodorowsky ve svém osmidílném eposu volně navazuje na Incal, kde se také poprvé objevil metabaron jako ochránce budoucího vládce impéria. Tento příběh je však pro děj Kasty takřka bezpředmětným, až dílčím. Pro čtenáře je však nadmíru důležitým, spousta odkazů by totiž bez přečtení Incalu mohla zůstat skryta. I tak se scenárista ve svém promyšleném vesmíru snažil o samostatnost. A povedlo se mu to, a tak i čtenář Incalu neznalý si přijde na své, ačkoli, jak už bylo řečeno, některé náznaky mu bezpochyby uniknou. Metabarony můžeme popsat jako superzabijáky, kteří se řídí přísnými pravidly a jsou schopni ochraňovat i ničit celé galaxie. Jejich osudy čtenářům vypráví robotický sluha Tonto, jemuž naslouchá druhý robot jménem Lothar. V kostce se nám dostává do rukou historie důležitých momentů nejobávanější rasy scenáristovy fantazie. Na rozdíl od Incalu není příběh nijak složitý, všechno je hezky uvozeno a už od samého začátku nedochází ke zmateným okamžikům. Na druhou stranu je zde znát silná inspirace Dunou a dalšími podobnými příběhy, které v sobě snoubí sci-fi i fantasy prvky. Toto je zřetelné hlavně na postavách samotných metabaronů, kteří kromě obdoby samurajského kodexu ovládají i síly, jež jsou spíše doménou fantasy. Občas se stává, že scénář využívá berličky v podobě různých superschopností, o nichž je zřejmé, že slouží pouze k posunutí děje, naštěstí však nepůsobí až tak rušivě a pověsti metabaronů odpovídají.

Jodorowsky si skvěle zahrává s osudy nadlidí, kteří snad nikdy nemohou poznat pravé štěstí. Jednotlivé psychologické profily jsou vypracovány na jedničku, v některých chvílích má člověk tendence proklínat autora za krutost, se kterou se ke svým postavám chová. Vše má ale jedno obrovské a důležité pozitivum – postavy tak získávají na reálnosti. O příběhu, ačkoli se může zdát jednoduchým a předvídatelným (přesto komplexním a poutavým), by se daly napsat celé eseje, ale neobešlo by se to bez vyzrazení děje, a tak se raději věnujme kresbě. Vlastně by bylo na místě říci spíše malbě, protože jestli jsem se u jiných kreslířů rozplýval nad jejich stylem, tak Giménez je v této knize převyšuje. Jeho zpracování je úžasné a poutavé. Pryč je barevné až hravé jiskření Incalu, tenhle příběh je temný a kresba tomu odpovídá. A musím přiznat, že obzvláště u závěrečných impozantních bitev se jedná o hostinu pro oči. Giménez ve spolupráci s Jodorowskym vytvořil něco graficky úžasného a místy směle konkurujícího Gigerovi a jeho prazvláštním a úchvatným obrazům sloužícím za vzor slovutnému Vetřelci. Množství komiksových panelů bych si dokázal představit jako plátna visící v galerii moderního umění. Jistě, známe řadu výborných kreslířů a ilustrátorů, ale při čtení Kasty Metabaronů se člověku až tají dech. A po dočtení touží zážitek hned zopakovat, jen aby se mohl detailněji soustředit na všechny drobnosti, kterými souborné vydání oplývá. Samostatnou kapitolu pak tvoří galerie obálek, která se nachází na konci knihy…

Nastal čas podívat se na knižní zpracování. Přiznávám bez mučení, že zpracování komiksů od Crwe mi zpravidla plně vyhovuje, nikoli však u tohoto eposu. Tolik diskutované zmenšení formátu je tu skutečně na škodu, u některých oken lze jasně rozeznat, že jsou primárně dělána na větší evropský formát. Je jasné, že se vydavatelství snažilo dodržet zažitý formát MDEK, ale právě v tomto případě se ukázala jeho nevýhoda. Jinak je zpracování tradičně na vysoké úrovni, ať už barvami, překladem, či vazbou. I přes často proklínané zmenšení se jedná o komiks, který by si každý příznivec komiksu měl přinejmenším přečíst, když už ne rovnou zakoupit. Závěrem tak lze prohlásit jen jediné – Kasta Metabaronů je komiksovým počinem loňského roku. Vydat něco tak rozsáhlého, kvalitně zpracovaného a opečovávaného chtělo bezesporu odvahu a na výsledku je vidět, že ta Crwi rozhodně nechybí. Můžeme jen čekat, co si pro nás připraví na závěr tohoto roku. Že by Před Incalem? Technokněží? Nechme se překvapit, jisté je, že se máme na co těšit. A hlavně, pokud nad koupí Kasty Metabaronů snad ještě váháte, nečekejte dlouho. Kniha je už skoro vyprodaná… že by jasné potvrzení kvality?

Alejandro Jodorowsky & Juan Giménez: Kasta metabaronů

vázaná/brožovaná, překlad Richard Podaný, obálka Juan Giménez, 552 stran, 1599/999 Kč

2 471 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora