Děs ukrytý v Koruně stínů (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 19 března 2015 8.30

V předmluvě třetího dílu výborné komiksové série Zámek a klíč píše Brian K. Vaughan: Kdysi jsem řekl kolegovi spisovateli, že komiksy mohou být tajemné a znepokojivé, ale prakticky nikdy nejsou skutečně děsivé. Bez hudby, zvukových efektů a rychlého střihu je pro většinu psaných i komiksových příběhů těžké vzbudit skutečnou hrůzu, zároveň však dodává, že v tomto komiksu se najdou místa, která se mohou rovnat těm nejděsivějším z prvních dílů Bažináče. Tak úplně s ním nesouhlasím, myslím si, že tahle série děsivá je. A znepokojivá k tomu! Stejně jako některé knihy dokážou vyvolat nepříjemné mrazení, Zámek a klíč to bezpochyby dokáže taky. K tomu má navíc i výbornou vizuální podobu Gabriela Rodrigueze. Co říct jiného než, že Joe Hill má nadání pro vytváření strachu v genech…

Zamek_3_obalka

Ještě před vydáním třetí knihy, pojmenované Koruna stínů, se v komiksové fanouškovské obci strhla vášnivá debata na téma, zda je nový způsob vydávání komiksů Comics Centrem správný, etický atd. Pokud se podíváme na začátek roku a například stagnaci BB/Artu nejen co se týče komiksů, tak mi z toho vyplývá, že nový přístup Comics Centra je jednoduše ekonomický. Mnozí by si měli uvědomit, že nakladatel je ten, který jde s kůží na trh. A tudíž je jen na něm, jak se ke svému vydávaní postaví. V tomto případě za vším nehledejte ani čerta, ani ženu, ale pouze a jenom peníze. A racionálně uvažující jedinec asi příliš netouží uváznout v dluhové pasti. Prostě to tak nyní chodí a nic s tím nenaděláme. Jestli je potencionální kupec ochoten na tuto hru přistoupit, je pak čistě na jeho rozhodnutí, ne? Tolik k tomu, jak se Zámek a klíč na trh dostal, a je nejvyšší čas přistoupit ke komiksu samotnému.

Joe Hill se v této komiksové sérii s přehledem vyrovnává největším scenáristickým esům – jeho příběh je důmyslně vymyšlený, útočí na lidskou psychiku a ke všemu je i vychytralý. Hraje rafinovanou a temnou hru nejen se svými postavami, ale především se čtenářem samotným. Podává mu mnohočetné menu, které ho každým svým chodem dokonale zmlsá, ale zároveň ho hned dalším pokrmem připraví na zcela odlišné chutě. Vzniká tak více otázek, než je čtenář často schopen vstřebat a pomalu začíná uvažovat nad tím, zda Joe Hill nepoužil některý ze svých klíčů, aby se mu vloupal do hlavy. A také dochází k názoru, že v mysli autora by rozhodně bydlet nechtěl. Tam se musí skrývat tolik hrůzných myšlenek, že jen z toho, co nám zatím bylo ve třech dílech Zámku a klíče předloženo, jde hlava kolem. Joe Hill je jednoduše mistr hlavohrátek a Gabriel Rodriguez tomu svou kresbou přidává další rozměr. Mnoho kreslířů kreslí výborně, ale víte, že k naplnění některých svých vizí jim pořád ještě něco málo umu chybí. Výsledek je dobrý, ale tušíte, že by to případně mohlo být ještě lepší. Rodriguez však své nápady přenáší na papír s takovou lehkostí a bravurou, až se dech tají. Krásně je to vidět třeba ke konci této knihy. V boji se stíny, kdy za sebou použije několik jednostránkových obrazů. Těchto několik stránek by jiní poskládali do panelů a věnovali jim pouze stránku. Rodriguez naprosto přesně ví, že tohle v jeho podání bude bezvadně fungovat a čtenářstvu předkládá pastvu pro oči. Z jeho kresby cítíte naprostou lehkost, přesto se blíží dokonalosti a svým účelem naprosto světí prostředky. Vlastně jako vše v tomto komiksu. Nejen nápady Joe Hilla, ale i jeho spolupráce s Gabrielem Rodriguezem do sebe zapadají jako ďábelské puzzle.

Rozvádět nějak děj třetí knihy Zámku a klíče nemá příliš cenu. Pokud tuto sérii sledujete, pak víte, o co jde, stejně jako je vám jasné, že v tomhle vás nemůže zklamat. Pokud ji nesledujete, děláte jednak velkou chybu a také by nebylo jednoduché jen pár větami popsat, o co konkrétně jde, aniž by nedošlo k prozrazení některých podstatných věcí. Joe Hill vymyslel moderní fantasy, kterou zasadil do lovecraftovsky temného světa, jehož nejtemnější kouty budete odkrývat pomocí kouzelných klíčů. Přivádí nás do Klíčova, situovaného do Nové Anglie, kde žije rodina Zámkových. Každý z jejich členů má nějaké to své osobní trauma a své problémy. Nade všemi se však vznáší mnohem děsivější tajemství, které dokáže svírat hrdla až do posledního vydechnutí. Rodina Zámkových je předurčena k tomu, aby se stala strážci klíčů, které otevírají dveře do míst, kam byste rozhodně vstoupit nechtěli. K tomu si přidejte psychopatického vraha, jenž nemá tendenci se před něčím zastavit, a zlého démona ukrytého ve studni. Někdy přemýšlíte, jak jsou autoři vůbec schopni ještě zahustit už tak pořádně hutnou a tísnivou atmosféru. Ale ono jim to nějaký kouzlem jde! Ve většině strašidelných příběhů po vygradované pasáži a souboji se zlem dochází k uvolnění atmosféry. Tady to funguje jinak. Jen co se zbavíte démonického stínu za jedním tmavým rohem, hned je pro vás připraveno nepříjemné překvapení ve stínu dalšího. Aby nedošlo k očekávané stereotypnosti, mísí do toho Joe Hill tímto stylem problémy zúčastněných a zahrává si tak nejen s jejich, ale i se čtenářovou psychikou. Někdy si říkáte, že je špatně vlastně všechno… Po boji s démony musíte čelit divoké rodinné hádce, z níž už z principu soužití jednoduše nemůže vyjít vítěz. Jen ze samotné obálky Koruny stínů je jasné, že nevstupujeme do krajiny, kde je přívětivě, slunečno a vzduchem poletuje dobrá nálada.

zamek-a-klic-3

Joe Hill se evidentně potatil. Přitom pokud se vrhnete na spisovatelskou dráhu s tím, že dostanete do vínku přízvisko syn mistra strachu, nemáte to už od začátku vůbec jednoduché. Musíte se dopředu smířit s tím, že vaše tvorba bude porovnávaná s prací vašeho papínka. Notabene, když se rozhodnete věnovat žánrově podobnému stylu. Joe Hill je určitě výborný spisovatel, některé jeho povídky ze sbírky Bobby Conroy vstává z mrtvých a jiné strašidelné příběhy považuji za excelentní. Ovšem coby komiksový scenárista Zámku a klíče nám předkládá opravdu mistrovské dílo. Navíc zatím ukazuje, že se dá napsat série, která netrpí hluchými místy. Vše, co nám předloží, má své místo a svůj význam. Tahle série je prozatím o stupínek lepší než kterákoliv jiná, co u Comics Centra dosud vyšla. A to jsem si plně vědom, že vydali výborné a celosvětově uznávané kusy. Ono je pak na pováženou, že zrovna tato série musí vycházet výše zmíněným stylem. Že by bylo cosi prohnilého ve zdejším komiksovém království nebo mezi jeho poddanými?

Joe Hill & Gabriel Rodriguez: Zámek a klíč – Koruna stínů

vázaná, překlad Jan Kantůrek, obálka Gabriel Rodriguez, 160 stran, 499 Kč

Zámek a klíč, které do sebe dokonale pasují…