Otevři oči a zemřeš (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 25 srpna 2016 17.30

Americký literární trh kypí u nás těžko představitelným životem, a že se naše malá zemička snaží, až to mnohé stále překvapuje. K úspěchu na tak přeplněném trhu je mnohdy přímo nutný dobrý nápad a ty jednoduché, přesto dosud nevídané a čtenářsky zajímavé dokážou stále upoutat. Jeden takový měl i Josh Malerman, jenž dosud působil jako zpěvák, textař a frontman rockové kapely, ovšem dnes je známější jako autor románového debutu, který stojí na pomezí hororu a postapokalyptické fikce. V románu V pasti (slovensky Naslepo, přičemž ani jeden název neodpovídá originálnímu názvu Bird Box, 2014) přišel s vizí světa, jehož obyvatelstvo se musí po náhlém zhroucení civilizace skrývat v zatemněných bytech, protože venku můžete zahlédnout cosi, co vás připraví o rozum…

Malerman-V-pasti

Poprvé se to objevilo kdesi v Rusku, jak už jsme si ostatně zvykli, a zprvu šlo jen o hrůzostrašné zprávy o děsivých sebevraždách tu a tam spojených s vraždami blízkých. Jak se ale tyto zprávy začaly množit, nešlo si nevšimnout, že jejich výskyt se vedle vzrůstajícího počtu také šíří. Spojené státy propadají panice až poté, co se začnou objevovat roztroušené incidenty na Aljašce. Jakákoli snaha vzdorovat je marná. Lidstvo to má asi za sebou a přežijí jen zoufalé, k zániku předem odsouzené skupinky živořící v zatemnělých bytech bez možnosti ještě jednou uvidět barevný, slunečním světlem prozářený svět bez rizika, že vás to bude stát příčetnost a následně i život.

Hrdinkou Malermanova příběhu je Malorie, která se na úsvitu hrůzných událostí zrovna dozvídá, že je po takřka náhodném sexu těhotná. Následující dny prožívá nejdříve se svou sestrou, později s větší skupinou, přičemž děj se odehrává ve dvou časových rovinách, z nichž jedna je vyprávěna v retrospektivě a druhá zachycuje Malorie, jak ve vratké loďce vesluje na řece se svými dvěma dětmi poslepu, za zprvu neznámým cílem a kdesi na břehu se ozývají zvuky, které mohou znamenat přítomnost tvorů, kteří celé tohle trápení vědomě či snad nevědomě zapříčinili.

bird-box

Zatímco přítomná dějová linka postrádá lidskou interakci a odehrává se tak především ve strachem sužované mysli hlavní hrdinky, pohled do minulosti na skupinu přeživších schovávajících se v domku za zatemnělými okny je díky většímu množství postav bezesporu dynamičtější a čtivější. Na druhou stranu čtenář předem ví, kam tato linka vyústí a jen čeká, jakou cestou a jak zdařile autor události povede, což pro někoho může být rovněž značná nevýhoda. Nečekejte boj proti zlovolnému nepříteli či jakoukoli snahu vše zvrátit, román je příběhem o snaze přežít. O nutnosti cesty se zavázanýma očima. O nemožnosti spatřit sluneční světlo a přesvědčit se, zda děsivé zvuky okolí jsou skutečně projevy smrtelného nebezpečí nebo jen hrátkami lidské mysli.

V tomto ohledu se autorovi vcelku daří a jeho románový debut nepostrádá literární kvality lehce nadprůměrného příběhu se zajímavým motivem. Navíc nejde o žádný tlustospis, takže se víceméně nemusíte bát nudné vaty a dostanete zřejmě to, co můžete dle výše uvedeného popisu očekávat. Jako horor je Malermanův příběh spíše krotký, spoléhá se na strach z neznámého. V dramatických chvílích autor občas porušuje zavedená pravidla, aby mohl situaci patřičně vyhrotit, a přestože nechybí ani krvavé scény, násilí není popisováno explicitně. S trochou snahy by za pomoci několika málo změn mohl být román téměř tuctovým postapokalyptickým příběhem, ovšem slepota plynoucí z ústředího motivu ho přece jen pozvedá nad průměr, i když autor svůj nápad dále nijak zvlášť nerozvíjí.

Pokud toužíte po postapokalyptickém, lehce děsuplném příběhu, jenž se čte tak snadno a dobře, že vám na něj bude stačit několik hodin či přinejhorším dnů, pak dejte Malermanovi šanci. Kniha publikovaná slovenským nakladatelstvím Zelený kocúr i v českém jazyce vás zřejmě přímo nenadchne, ale bezpečně pobaví a hodí se i na letní cestování, zvláště jestli při něm budete potřebovat trochu zchladit.

Josh Malerman: V pasti

brožovaná, překlad Petra Nagyová, obálka Design Amorandi, 260 stran, 269 Kč

zeleny-kocur