Rodinné zápisky tří – Marcy a hádanka od sfingy

Autor | Aktuality | Středa 20 února 2019 11.00

Komiksy se už pevně usadily i v těch nejzapadlejších knihkupectvích a je jen dobře, že je jejich nabídka nejen čím dál bohatší, ale také pestřejší. Na své si tak přijdou nejen fanoušci japonských manga opusů či americké superhrdinské produkce, ale i příznivci evropské komiksové tvorby. A to dokonce i ti nejmladší z nás. Trefit se do vkusu náročného českého čtenáře však není snadné a je tedy nutné vybírat velmi uvážlivě. Touto obtížnou cestou se s úspěchem vydalo i nakladatelství Paseka, které aktuálně vydalo druhý díl Bájné pokladnice profesora Brownstona britského autora a ilustrátora Joa Todd-Stantona, komiksové série určené dětem od pěti let. První kniha Artur a zlaté lano z loňského roku nasadila laťku opravdu vysoko, jak si s tím poradilo pokračování?

Marcy-a-hadanka

Komiks Artur a zlaté lano načrtl směr, jakým se bude Bájná pokladnice ubírat. Profesorova sbírka rodinných pokladů je totiž nesmírně obsáhlá a každý artefakt je nejen vzácný a často dokonce magický, ale pojí se k němu rovněž poutavý příběh. Dobrodružství, která hrdinové zažívají, obsahují tajemství, božstva, dávné kultury a k tomu i silný morální podtón. Prvním z nich byl tedy v minulém roce Artur, malý chlapec, jenž v mnoha ohledech nebyl jako ostatní. Studium podivností i výpravy do neznáma ho jednoho dne dostaly do víru událostí, při kterých musel přelstít nebezpečné monstrum a zachránit rodnou vesnici.

Z chlapce, který zažil tak velké dobrodružství už v útlém věku, se stal za nějaký čas otec, který v křesle předčítal svojí dcerce Marcy z knih a vyprávěl jí o svých zážitcích. Marcy mu příliš nevěřila, přestože ji tvorové z jeho vyprávění po nocích v představách opakovaně strašili… Tak začíná druhý svazek Bájné pokladnice, jenž nese název Marcy a hádanka od sfingy. Společně s Marcy budeme nejen luštit egyptskou záhadu, jednat s božstvy či objevovat nevídaná místa, ale budeme i svědky toho, jak dobrodružství mění duše i srdce všech. I druhý svazek série vyniká výtvarným zpracováním, kvalitní pevná vazba se zlatým písmem na obálce se dětem bude zaručeně líbit. Působí přitažlivě a zároveň je v ní i nádech něčeho starodávného. Dvoustránkové ilustrace plné detailů a zákoutí zase upoutají svým vtipem a hravostí. A jaké dojmy měly spolurecenzentky?

Petra Kubátová jr. aka Jedinec A – prvorozená z náctiletých dvojčat, je spíše skeptického charakteru, tíhne ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), v oblibě má i klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona a klasické sci-fi.

Co mne zaujalo hned, byly krásné kresby. Díky zručnosti autora a jemným detailům z nich lze vycítit atmosféru i náladu malé Marcy. Marcy je ustrašená dívenka, která se bojí tmy. Když je ale potřeba, nachází v sobě sílu čelit i největším nebezpečím a samotným bohům. A je to právě její odhodlání a neobyčejně dobré a laskavé srdce, co jí zachrání i život. Kniha působí příjemně a roztomile. Pokud ji otevřete v pozdějším věku, určitě vás pohladí a připomene leccos z dětství.

Jedinec B druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru epické fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.

Druhá kniha příběhu rodiny Brownstonů tentokrát vypráví o malé Marcy, Arturově dceři. Ač je odvážného rodu, bojí se tmy a dokonce ani nevěří, že by její otec mohl být dobrodruh. Ten se ji rozhodne přesvědčit a o tom, co následuje, je celý příběh. Líbila se mi výtvarná stránka knihy, příběh sám se čte svižně a dobře, i když je na můj vkus příliš krátký. Doporučila bych dětem od pěti let a malým strašpytlům.

♦ ♦ ♦

Marcy a hádanka od sfingy se rozhodně vyplatí číst s dětmi od uvedeného věku a dále napříč generacemi. Můžete se nejen pozastavit u dvoustránkových obrazů plných děje a rozmanitých detailů, společně lze i prohlížet jednotlivé postavy a přitom sledovat, jak se příběh rozvíjí. Hrdinové jsou sympatičtí a oba díly Pokladnice na sebe umně navazují. Joe Todd-Stanton společně s Pasekou vytvořili obě své komiksové knihy v až neuvěřitelně precizním provedení a jejich kouzlu tak zaručeně propadnou i nejnáročnější čtenáři – ti nejmladší.

Joe Todd-Stanton: Marcy a hádanka od sfingy

vázaná, překlad Naďa Špetláková, 48 stran, 289 Kč