Neohrožený Lazar vstupuje na scénu (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 24 února 2017 10.15

Pořádná válečná science fiction plná vesmírných bitev je pro fanoušky vědecko-fantastického žánru neodolatelným lákadlem už řadu let. V poslední době nám ji v míře více než dostačující nabízí především ostravský Fantom Print, který na úspěch knih Jacka Campbella v minulém roce navázal Černou flotilou od Joshuy Dalzella a úvodním dílem Lazarovy války od Jamieho Sawyera. Sawyerův na sklonku minulého roku vydaný román Artefakt tradičně nabízí hvězdné dálavy, dramatické souboje a napínavý děj. Letos bychom se navíc v rámci autorovy trilogie měly dočkat zbývajících románů.

artefakt_obalka

Děj se odehrává v 23. století, kdy lidstvo krom osídlování jiných světů bojuje nejen mezi sebou, ale především s agresivní cizozemskou rasou Krellů. Málokdo je v tomto nerovném boji lepší než speciální jednotka kapitána Conrada Harrise, řečeného Lazar. Jedná se o tým bojující prostřednictvím vylepšených armádních duplikantů, supervojáků ovládaných z bezpečné vzdálenosti. Zatímco umělá těla umírají na bojišti, jejich řídící mysl se vrací do těla původního majitele. A přestože je Harris žijící legendou se stovkou odsloužených akcí, nejtěžší úkol ho teprve čeká. Dostává za úkol zachránit vědecký tým, studující starobylý pozůstatek dávno ztracené a vyspělé civilizace – stále funkční a tajemstvím opředený artefakt z planety Helios III ležící hluboko na území nepřátelských emzáků. Lazar bude se svou jednotkou čelit nejen zástupům krvelačných nepřátel, ale i šílenému vědci, přičemž neustále hrozící smrt může být protentokrát konečná.

Příběh bezesporu neoplývá originalitou, střípky nápadů jsou posbírány tu a tam, jak je u standardní military science fiction obvyklé. Autor se nijak nesnaží vyhýbat se klišé a většina postav je přímo ukázkovým vzorem stereotypu. Nikdo nevybočuje ze své škatulky a chování jednotlivých postav je vcelku snadno předvídatelné. Lazar je jediná osoba, která v rámci popisovaného světa a příběhu působí alespoň zčásti věrohodně. Je doslova závislý na umírání a díky kapitolám věnovaným jeho minulosti se dozvídáme, co ho žene kupředu a pomáhá mu přežít. Román přesto působí až překvapivě svěžím dojmem lehké oddechové zábavy bez větších ambicí. Děj je plynulý a patřičně přímočarý, závěr pak nabízí strhující akci a štědrou dávku napětí, které vás navnadí na další svazky série.

Jamie Sawyer: Artefakt

brožovaná, překlad Tomáš Slavík, obálka Markus Vogt, 320 stran, 289 Kč

fantom-logo-small