Ocenění

Patrick Ness vnáší Chaos do našich srdcí

Autor | Aktuality | Pondělí 2 července 2012 7.35

Brněnské nakladatelství Jota nám v krátkém sledu nabídlo kompletní trilogii Patricka Nesse Chaos, určenou především náctiletým milovníkům fantastiky, a to jak ve velmi kvalitní brožované podobě, tak i v nádherné šité vazbě. Poněkud problematická může být orientace na dospívající čtenáře, kvůli trýznivému vykreslení násilí, které se vine celou trilogií jako příslovečná červená nit, není série příliš vhodná pro mladší než středoškolské publikum. Pokud se chceme držet slov Stephena Hawkinga, že jediná možnost na uchování lidského rodu je kolonizace vesmíru, měli bychom jedním dechem načíst i Nesse, abychom se vyhnuli všem možným problémům, které se přitom mohou objevit. O tom, že jich nebude málo, ví Patrick Ness své a spolu s ním dnes už i čtenáři jeho knih.

Hlas nože

V prvé řadě v hlubokém vesmíru nemusí platit naše přírodní zákony, stejně jako v Novém světě, který se má stát domovem osadníků prchajících ze zdevastované Země. Mohli bychom se totiž nakazit virem Hluku, který umožňuje slyšet a vidět myšlenky mužského pokolení, ale i zvířat, přičemž nemožnost skrýt své niterné pocity může být velmi sžíravá. Dostali bychom se do situace, v níž musí žít Todd Hewitt, nejmladší obyvatel městečka Prentisstown, ve kterém po válce s domorodými obyvateli Nového světa, Sádráky, nezbyla jediná žena. O to větší je Toddovo překvapení, když v močálech za městem narazí na mladou dívku, která by vůbec neměla být na světě, ale přesto se má stát jeho osudem.

Vše možná není tak, jak se na první pohled zdá, a je pouze na Toddovi, aby vyděšenou a bezbrannou Violu ochránil před plány starosty Prentisse a zjistil, jak se věci opravdu mají. Nessův vhled do utopické společnosti, kruté a tyranské, vedené náboženským a politickým fanatismem, je stejně poučný jako srdceryvný, jelikož se nesekáváme s ničím jiným než násilím, chtivostí a smrtí, jimž musí Todd s Violou odolávat. Díky velmi dobře zvládnuté psychologii postav a skvělému vykreslení charakterů není problém vzít bolest a utrpení hlavních hrdinů za své a prožívat vše spolu s nimi. A to až do hořkého konce, kdy jejich výprava přes celý Nový svět skončí na novém začátku.

Temný ráj

Strastiplný útěk před starostou i novou válkou vede mladou dvojici do Havenu, posledního a největšího města Nového světa, které se mělo stát rájem, posledním útočištěm. To by ale Ness nesměl vše halit do temného hávu, natolik poplatného dystopickým vizím, a Todda s Violou od sebe oddělit. Zbylé dva díly trilogie totiž stráví na různých stranách barikády, což nám ale dává šanci nahlédnout na mnohdy rozporuplná rozhodnutí a etické normy v odlišných světlech a vychutnat si skvělou typologii postav, která rozhodně hraje hlavní roli. A že je těchto voleb požehnaně. Obě děti doslova vyrůstají před očima čtenáře, osvojují si vedení, rozhodování i bolest ze ztráty blízkých, ale vše musí překonat a postavit se nejen Prentissovi, který touží po ovládání druhých.

Zpočátku rozvleklejší tempo Temného ráje je pouze zdánlivé a děj se uklidňuje jen proto, aby se Todd s Violou mohli postavit starostovu režimu, ne nepodobnému nacismu, v němž má stejné místo zrada, mučení a kruté výslechy, stejně jako partyzánský boj nebo udávání. Rozdíly mezi kladnými a zápornými postavami románu se stírají, mizí hranice mezi dobrým a zlým a nelze věřit nikomu. Právě nejistota, bezmoc, pochybnosti a relativita mnohého jednání jsou hlavními pilíři Nessova mrazivého světa, který prostředím divokého západu v science fiction kulisách evokuje vzpomínky na Whedonovo Firefly. Ani útěk a Toddovy všemožné ústupky, ani jeho vzepření se všem autoritám, a ani jeho starost o Violu však válce nemohou zabránit.

Válka hluku

Strany konfliktu jsou už pevně rozděleny. Pološílený starosta Prentiss, povstalecké hnutí brojící proti němu a mezi nimi Todd s Violou. Významným prvkem posledního dílu trilogie je příchod Sádráků, kteří žijí ve spojení s přírodou a odmítají dále snášet zotročování a masové vraždění ze strany lidí a rezolutně se postaví na odpor vší silou, která je jim k dispozici. Proti puškám ale jejich luky a šípy, přestože jsou schopně sršet oheň, nestačí a konflikt tak připomíná masakr indiánů při kolonizaci Ameriky. Úvodní obrazy Války hluku jsou monstrózní, nástup děje rychlý a trochu poleví až v samotném závěru, kdy se Ness noří do filosofických vod. To umocňuje i autorův hovorový, zkratkovitý jazyk, jenž nemá přiliš konkurenci a vyvolává zběsilé tempo vyprávění, které vás nutí otáčet stránku za stránkou.

Výrazným zmírněním barvitého líčení různých krutostí z předešlých dílů je i přílet první lodi nových osadníků, kteří se stávají morální oporou v novém světě a poslední kniha se tak na rozdíl od politického fanatismu a hrůz totalitárního režimu přenáší spíše na pole války a zejména hledání míru, jak mezi lidmi, tak i se světem samotným. Řešením všeho je právě onen Hluk, mocný komunikační nástroj a současně Nessovo zelené poselství o sžití se s přírodou, kdy každý zná každého, vidí myšlenky druhých a lidé tak splývají v jeden mohutný organismus. Mizí tak problémy plynoucí z individualismu, z touhy po moci a ovládání druhých. Vše se stává jedním. Filosofické, etické i náboženské rozměry zvláště v závěru trilogie jsou nedozírné a i po delší době zůstanou hlodat v paměti a nedají spát.

Obrazy, myšlenky a ideje Patricka Nesse se vám vypálí do duše stejně jako jazyk domorodých Sádráků do jejich srdcí. Závěr trilogie je velmi silný a emocionálně vypjatý, takový na jaký nezapomenete a možná i uroníte slzičku. Je to dost možná jeden z nejemotivnějších, nejvřelejších a nejlidštějších příběhů, které jsem měl tu čest v posledních letech číst. Zvláště ve fantastickém žánru. Mezilidské vztahy, touhy, hledání lásky, prostoru pro život i jeho hodnot jsou nevýraznější autorova poselství. Některé Nessovy teze se tyčí jako výstražný prst. „Lidi jsou ale tragický bytosti. Nemůžou udělat nic dobrýho, aby zároveň nebyli tak slabý, že to hned zas zpackají. Nemůžou postavit nic bez toho, že by to vzápětí zbourali.“, píše Patrick Ness a my bychom neměli zapomínat, jak krutá pravda v tom spočívá. Ani při dobývání vesmíru, pokud se na něj někdy dostane i v reálném světě.

Patrick Ness: Hlas nože; Temný ráj; Válka hluku (Jota, Brno 2011 – 2012)

Vladimír Žatecký

1 039 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.