Ocenění

Phantasia – zcela mimořádný knižní projekt!

Autor | Aktuality | Čtvrtek 7 dubna 2011 7.00

Digitální výtvarná tvorba má k fantastickému žánru hodně blízko, a tak není divu, že vám chceme představit velmi zajímavý projekt, jenž v posledních měsících vzniká téměř mimo veškerou mediální pozornost, přesto si ji však zaslouží měrou vrchovatou. Publikace Phantasia: Czech and Slovak Digital Artists představí tvorbu 43 digitálních výtvarníků české a slovenské scény. Více než polovina z nich se soustředí na 3D tvorbu, ovšem najdeme tu i množství umělců tvořících 2D ilustrace a někteří z nich jsou čtenářům fantastiky dobře známí. Na domácí scéně jde o zcela mimořádný projekt, jenž načerpal inspiraci z podobných zahraničních publikací. Vzhledem k tomu, že kniha vychází v limitovaném nákladu 200 ks, doporučujeme neváhat s včasnou objednávkou…

Časopis XB-1 rozhodně doufá, že publikace bude mít úspěch a podpoří svým vznikem rozvoj domácí digitální tvorby. Snad se také v budoucnu dočkáme podobných projektů.

Phantasia – Czech and Slovak Digital Artists

brožovaná, formát A4, 192 stran, 670 Kč, limitovaná edice 200 ks, vyjde během dubna 2011

Internetové stránky projektu: http://phantasia.maxarea.com/

Fantazie… vědomé představy, sny, vize a nápady, kterých jsou schopni jen lidé. Naše obrazotvornost je jedna z věcí, která nás odlišuje od zvířat. Jsme schopni snít, přemýšlet a vytvářet věci, které na této planetě nikdy nebyly. Fantazie posouvá od primitivního ke složitému, od triviálního k promyšlenému. Bohatost fantazie souvisí s našimi prožitky, zkušenostmi, minulostí, i se schopností dívat se do budoucnosti. Fantazii je dobré se obdivovat, zkoumat ji a užívat si nových prostorů, které nám otevírá.

Moderní technologie přinášejí velkou svobodu pro realizaci nejrůznějších fantazií, které vznikají ve vědomí tvůrců po celém světě. Nekomerční server Maxarea.com se rozhodl přinést vám alespoň zlomek z bohatého světa fantazie v podání českých a slovenských digitálních autorů. Spojením dvou i trojrozměrné grafiky tak zároveň naznačuje další směřování serveru, který by se měl v budoucnu začít orientovat i na jiné druhy digitální tvorby.

Výsledkem více než půlročního snažení je Phantasia, první publikace tohoto druhu u nás. Na jejích stránkách se sešli vybraní čeští a slovenští autoři, aby vám dali nahlédnout do své fantazie, aby představili svou práci, a aby dokázali, že i u nás vznikají věci, které si zaslouží pozornost.

Nejde o nějakou aktivitu uzavřené komunity, naopak – Phantasia chce ukázat digitální tvorbu všem, nejen kolegům a fanouškům, ale i veřejnosti, u které chce vzbudit zájem o nové možnosti, které moderní technologie přinášejí. Přáli bychom si, aby bylo možné v budoucnu na tuto první knihu navázat, ať už pokračováním nebo řadou dalších projektů, kterými bychom chtěli podpořit digitální tvorbu, posílit povědomí o ní a zároveň umožnit růst nových talentů.

Rozhovor s Michalem Bendou, vedoucím projektu Phantasia:

Jak vznikla myšlenka uspořádat publikaci Phantasia?

Myšlenku na vznik publikace nosím v hlavě už od dob založení serveru maxarea.com, tedy od roku 2002. Ale až nyní jsem se odhodlal využít zkušenosti, které jsem za ta léta nasbíral a začal jsem na projektu pracovat. Jednou z inspirací a také ukázkou, že takové věci mohou fungovat, byla činnost vydavatelství Ballistic, které vydává podobné publikace jako je Phantasia, s tím rozdílem, že jsou v nich většinou zastoupeni autoři v celosvětovém měřítku.

Co si publikace klade za cíl a v čem by měla být přínosem pro zúčastněné výtvarníky?

Phantasia chce ukázat, že i u nás a na Slovensku jsou kreativní výtvarníci, z nichž se někteří dokázali prosadit i v zahraničí. O jejich úspěchu bohužel většina lidí mimo obor nic neví, protože zde chybí – mimo jiné – právě takový titul, jenž by představil vybrané autory a jejich práci přitažlivou formou kvalitní publikace. Kniha prezentuje výhradně digitální výtvarníky, jako zástupce moderního a dynamicky se vyvíjejícího odvětví. Nemá sloužit jako katalog uzavřené komunity, ale naopak, měla by zprostředkovat pohled na počítačovou grafiku i lidem, kteří se o ni dříve nezajímali, nebo o ní mají zkreslené představy. Samotným výtvarníkům poslouží kniha především k propagaci jejich práce, třeba i v zábavním a reklamním průmyslu u různých agentur a studií. Už nyní se některé agentury ozvaly a zájem o Phantasii je i v zahraničí. V neposlední řadě jde také trochu o jisté prvenství – Phantasia je první titul tohoto druhu u nás a být v takové knize je – alespoň podle mne – nezanedbatelná deviza.

Co byla největší dosavadní překážka v úspěšné realizaci projektu?

Tak, jak to v českých podmínkách u podobného projektu bývá, byly problémem finance – vydat plnobarevnou knihu s kvalitním tiskem, papírem a velkým formátem není levná záležitost. Kromě toho jisté potíže přinesla i komunikace s výtvarníky, z nich někteří se po oslovení vůbec neozvali s odpovědí. Až v závěru termínů, kdy se v knize objevila známá jména, se spustila doslova lavina zájmu. Předpokládám ale, že u pokračování Phantasie už bude povědomí autorů o knize takové, aby s odpovědí na otázku účasti neváhali.

Co si obecně myslíte o úrovni domácí digitální tvorby a jak jsme na tom podle vás v porovnání se zahraničím?

Není úplně snadné na takovou otázku odpovědět – jednoznačně to asi ani nejde. V našem prostředí stále zeje obrovská díra po komunismu, ale i po zmatených porevolučních letech, kdy došlo k velkému úpadku řemesla. Je ale pravdou, že i přesto v těchto podmínkách vyrostli autoři, jejichž jména je možné slýchat v zahraničí a číst o nich v oborových knihách nebo časopisech. Naši výtvarníci nejsou o nic horší, než ti zahraniční, řada z nich dokázala, že se mohou měřit se světovou špičkou. Je ale důležité zacílit i na nové autory a na mladé lidi, kteří jsou fascinováni světem digitálních technologií, umožnit růst nových jmen, podpořit řemeslo, vzbudit zájem o kreativitu – i to je jedno z poslání Phantasie.

Jaké máte v případě úspěchu knihy plány do budoucna?

Pokud bude publikace úspěšná – a nic zatím nenasvědčuje tomu, že by být neměla – pak bychom chtěli postupně navázat dalšími projekty, které budou mít za úkol zpopularizovat počítačovou grafiku u veřejnosti, přinést nové znalosti a postupy do oboru a rovněž obecně zpropagovat tuzemskou tvorbu jako takovou. A samozřejmě nesmím zapomenout, jak jsem už zmínil, i na plánované pokračování Phantasie, která má ambice na to, stát se určitou tradicí.

1 122 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.