Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 11 – Cpt. Video
Ačkoliv by se mohlo zdát, že jsme se polovině dvacátého století věnovali dostatečně, stále je tu oblast, která zůstala opomenuta. V kontextu doby je vlastně s podivem, že se žánrový fanoušek z témat, která se objevila poprvé, nezbláznil nebo svůj zájem o žánr nevzdal. Po Roswellském incidentu, který dal vzniknout mnoha konspiračním teoriím a který rozšířil fenomén pozorovatelů UFO i hodných/zlých mimozemšťanů, se rozhořela i studená válka. Závody mocností ve zbrojení i vesmírném programu se odrážely do atmosféry své doby, zatímco do domácností po celém světě nenápadně přibýval nový člen rodiny – televize. Možná si řeknete, že to není zase až taková změna, ale uvědomíme-li si, jak zapůsobil Orson Welles se svou rozhlasovou adaptací Války světů, pochopíme, že v mediálním i žánrovém světě nastala revoluce.
Když zahájila BBC 2. listopadu 1936 pravidelné vysílání pro zhruba 300 majitelů TV, nikdo nepředpokládal, že se tento přístroj stane ani ne do dvaceti let skutečně masovým mediálním prostředkem. S trochou nadsázky bychom mohli tvrdit, že “pozoruhodným počinem audiovizuální fantastiky” byl samotný vynález tohoto zařízení. Rychlý vývoj televizních přístrojů pohrozil nejen dílům na celuloidových pásech, které kontrovaly monumentálnějšími scenériemi a bohatšími výpravami, ale také literatuře nebo komiksům. Pokrok se ale řítil vpřed a první žánrové seriály na sebe nenechaly dlouho čekat.
Prvním, který si získal srdce hlavně mladých diváků, byl Captain Video, strážce světa ve 22. století a jeho pomocníci. Tento hrdina bojuje se zlým Dr. Paulim, vynalézá technologické novinky a tajně střeží meziplanetární prostor. První vysílání jeho dobrodružství se datuje do roku 1949 a byl v této podobě uváděn až do roku 1955. Každý díl měl 30 minut, o režii se podělilo hned 8 tvůrců a příběhy postupně sepsalo 19 scénáristů. Zajímavostí je, že mezi nimi zahlédneme i jméno Arthura C. Clarka, který se později zapojil i do některých dalších televizních projektů. Duší díla a tvůrcem konceptu seriálu byl ale Lawrence Menkin, který se později stal zkušeným matadorem seriálové produkce. Ten nazval tyto příběhy “westernem ve vesmíru” a stejnou koncepci později použil i při tvorbě legendárního Star Treku.
U Captain Video zvolil Lawrence Menkin osvědčené komiksové rozvrstvení hrdinů. Hlavního, mocného a tajemného hrdinu v jeho boji s padouchy podporuje mladý teenager, mnoho unikátních technických vymožeností a armáda “Video rangers”. (Oprostíme-li toto schéma od všech jmen a dat, nalézáme takřka totožné u tehdy velmi populárního Batmana.) Angažováni byli špičkoví herci z Broadwaye a společnost DuMont, která seriál produkovala, dodávala jeho epizody více než sto stanicím po celých Spojených státech. Poprvé v dějinách byla televizním seriálem inspirována dokonce stolní hra. Některým chlapcům, kteří se svým oblíbeným hrdinou prožívali nekonečná dobrodružství, dokonce znalost jeho příběhů zachránila život. Když se totiž za války ve Vietnamu dostali do zajetí a odpověděli shodně, že jim velí “Captain Video”, vyhnuli se mučení a přežili.
Ovšem kapitán, který střežil meziplanetární prostor, šestý rok svého vysílání “nepřežil”. Na jeho místo začali pronikat další hrdinové a žánrový fanoušek se učil vybírat si mezi dvěma audiovizuálními formami zábavy, mezi filmem a televizí. Hned o rok později (1950) pronikla na obrazovky Space Patrol (1950-1955) nebo Tom Corbett, Space Cadet (1950-1955). U Toma Corbetta potom srdce žánrového fanouška zaplesá, přečte-li si mezi scenáristy i jméno Robert A. Heinlein. V roce 1952 pak vtrhnul na obrazovky i první televizní Superman (1952-1958) následován dalším superhrdinou Flashem Gordonem (1954-1955) a dalšími. Lawrence Menkin zůstal jako tvůrce konceptům “westernů ve vesmíru” věrný a podílel se později i na fenoménu, který trvá dodnes, na seriálu Star Trek.
A zatímco se Evropa teprve mátořila z devastující druhé světové války a nástupu války studené, televizní divák ve Spojených státech mohl skutečně “mlsat”. Padesátá a šedesátá léta by se pro televizní žánrovou tvorbu s jistotou dala označit jako “zárodečná”. Mnoho hrdinů se v tu dobu poprvé představilo fanouškům a některé z nich čekala nejen éra televizních remaků, ale i celovečerní debuty na stříbrných plátnech. Formát seriálu se osvědčil a ovládl obrazovky.
941 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora