Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 12 – Star Trek

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 7 Říjen 2011 7.30

Být ve správný čas na správném místě s těmi správnými lidmi je v našem světě jistě jeden z předpokladů úspěchu. Množství hrdinů a žánrových televizních seriálů, které zaplavilo v padesátých letech televizní obrazovky na „západní straně“ studené války, nebylo náhodou. Zprvu se tvůrci opřeli o módní „UFO“ vlnu, později se téma mezihvězdného cestování znovuzrodilo s počátky vesmírného programu. Jistě by byla na místě i úvaha o tom, nakolik se televize stala na americkém kontinentu nástrojem propagandy, ale odbočili bychom od tématu. A tím je fenomén, který nejen pronikl z televizních obrazovek na stříbrné plátno, ale jehož fanoušci si dokonce peticí prosadili pojmenování prvního amerického raketoplánu podle vesmírné lodě, která nesla svou posádku na výpravě za dobrodružstvím.

Duchovním otcem a hlavním tvůrcem seriálu Star Trek byl Gene Roddenberry (1921-1991). Muž, který sám o sobě měl velice bohatý život a jehož zkušenosti se v jeho tvorbě rozhodně odrazily. První žánrový scénář napsal pro seriál Chevron Hall of Stars v roce 1956 a epizoda nesla název The Secret Weapon of 117. Počátky jeho tvorby jsou ale svázány s pseudonymem Robert Wesley. Pod tímto jménem psal epizody pro krimi seriály a dramata. Jako veterán druhé světové války a bývalý člen policejního sboru Los Angeles rozhodně měl z čeho čerpat. Charakter i životní osudy Gene Roddenberryho se ostatně promítají takřka do každé postavy. Kupříkladu Klingoni, kteří se poprvé objevili v epizodě Errand of Mercy v roce 1967, nesli jméno podle poručíka Wilbura Clingana, který s Roddenberrym sloužil u policie, jméno jednoho z jeho spolubojovníků z druhé světové války Kim Noonien Singha se potom v seriálu objeví hned dvakrát.

Jak zaznělo v úvodu článku, jedním z předpokladů úspěchu je být ve správný čas na správném místě se správnými lidmi. Seriál sám, který začal v roce 1966 vznikat v Desilu Studios a jehož štáb se postupně výjimečně sehrál, vystihl nejen dech doby, ale stal se zároveň jejím spolutvůrcem. Šedesátá léta přála vesmírnému výzkumu, atmosféra doby byla plná změn. Hlavní představitelé první posádky Enterprise se nestali jen tuctovými celebritami, ale skrz charaktery seriálu doslova pronikli do sféry veřejného života. Asi nejvýrazněji v případě Nichelle Nichols, důstojnice Uhury, první žánrové hrdinky tmavé pleti.

Uvědomíme-li si, v jaké době se charakter Uhury objevil (jen dva roky před tím, v roce 1964, se odehrálo na jihu Spojených států drama zmizení tří aktivistů, kteří přijeli vyšetřit vypálení kostela Ku Klux Klanem), nepřekvapí nás, že se o ní zmiňuje i Martin Luther King. Její důležitost viděl především v pozitivním vykreslení charakteru tmavé pleti a jeho slova později často podpořila tvrzení diváků. Na první zahlédnutí Uhury koneckonců vzpomíná i dnes úspěšná Whoopi Goldbergová. Jako malá prý začala křičet: „Mami, v televizi je nějaká černá paní a není to služka!“. Nichell Nichols byla vlastně prvním „astronautem“ tmavé pleti. V sedmdesátých a osmdesátých letech proto spojila své jméno i s NASA a pomáhala získat budoucí astronauty mezi menšinami.

Seriál Star Trek (první série 1966-1969) dal nejen jméno prvnímu raketoplánu, ale také například změnil život městu Riverside ve státě Iowa, které se oficiální cestou (se souhlasem Gene Roddenberryho) prohlásilo za „budoucí rodiště Jamese T. Kirka“.

Když se v roce 1977 zvedla obrovská vlna popularity ságy Star Wars, stál před tvůrci Star Treku skutečně nelehký úkol. Štáb se totiž připravoval na převedení seriálu na stříbrné plátno a to ve filmu Star Trek: Film (Star Trek: The Motion Picture 1979). Aby se vyhnul srovnávání obou filmů, pokusil se Gene Roddenberry nastínit mnohem propracovanější sci-fi vize a záměrně se také vyhnul bitevním scénám. Ačkoliv snímek nedosáhl takových kasovních úspěchů jako jeho konkurent, strategie se přesto vyplatila a další příběhy posádky lodi Enterprise mohly následovat. Bylo by zbytečné připomínat všechny série i formy, které fenomén Star Treku ovládl (animované, filmové, televizní…). A zatímco původní posádku nahradili další, v posledním filmovém zpracování jsme se mohli za pomoci režiséra J. J. Abramse vrátit zpět k Jamesi T. Kirkovi a jeho příteli Spockovi. Oba hlavní hrdiny sice hrají noví představitelé, ovšem i tady zahlédneme v jedné z rolí původního Spocka, Leonarda Nimoye.

Star Trek je bezesporu obrovským fenoménem druhé poloviny dvacátého století. Uváděl na televizní obrazovky skutečné „hard sci-fi“ příběhy, samotným zpracováním budoucnosti ovlivňoval veřejný život i lidské osudy, dával jména skutečným vesmírným tělesům. V každém směru je tedy jeho svět pozoruhodný a nezbývá než se těšit na další příběhy.

176 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.