Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 32 – Tobe Hooper

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 18 Květen 2012 7.30

Ačkoliv je fantazie tvůrců často velmi divoká a nepředvídatelná, nezřídka se stává, že jí překonává hráč, který by se dal označit jako nejvšednější – sám život. Reálné události tvoří nejen rámec našich životů, tvoří i příběhy, které tvůrci zpracovávají a více či méně je koření fantastickými prvky. Události, které jsou potom natolik silné a šokující, se často dočkají i několika různých zpracování, vryjí se do obecného povědomí nebo dokonce vstoupí do žánru jako klišé. Mohli bychom polemizovat, kdo první pro žánr hororu odhalil kulisy amerického Jihu, pravdou ovšem je, že odtud pocházel jeden z nejznámějších sériových vrahů Ed Gein a jeho příběh je opravdu hrůzyplný. Spojení reálií amerického Jihu s padesátými léty prostě funguje.

Příběh sériového vraha Ed Geina plnil stránky amerických novin právě v padesátých letech a je velmi zajímavé sledovat, jakou stopu v kinematografii zanechal. Postupem času se objevovaly čím dál častěji snímky tímto příběhem inspirované a asi největší rozmach zaznamenala na stříbrných plátnech v sedmdesátých letech. V této době se také objevují stěžejní snímky pro některé subžánry filmového hororu. Jméno amerického režiséra Tobea Hoopera není zas tak známé a slavné, ovšem skalním fanouškům filmových hororů rozhodně neuniklo. Rodák z Texasu začínal jako dokumentarista na University of Texas a část stylu zaznamenávání skutečnosti si také přenesl do svých filmů. Inspirován příběhem z padesátých let, přemluvil několik studentů a profesorů a s velmi minimálním rozpočtem zpracoval hrůzné události po svém. Psal se rok 1974 a snímek pojmenoval Texaský masakr motorovou pilou (The Texas Chain Saw Massacre, 1974).

Tobe Hooper určitě netušil, že stvořil jeden ze zakládajících snímků subžánru splatter. Vlastně to netušili ani jeho spolupracovníci. Potýkali se s texaským podnebím (teploty při natáčení někdy dosahovaly až 38°C), představitel vraha se neustále zraňoval motorovou pilou, protože přes svou masku neviděl, točilo se i mezi tlejícím masem nebo hnijícími potravinami. Náročnost natáčení zmínil i jeden z představitelů, který byl veteránem vietnamské války a který výrobu scén, kde hrál, označil za nejhorší zážitek života. Snímek za sto tisíc dolarů ovšem vydělal více než třicet miliónů a stal se pro fanoušky hororu skutečně kultovní záležitostí. Dům, ve kterém natáčení probíhalo, byl později přesunut do Kingslandu v Texasu a slouží jako restaurace.

Úspěch vyšvihl Tobea Hoopera mezi hollywoodské adepty filmové hrůzy, a tak netrvalo dlouho a nabídky na další natáčení se jen hrnuly. Ovšem natáčet s přáteli není to samé jako tvořit v prostředí velkých studií. Na úspěch Texaského masakru se pokusil navázat v roce 1977 snímkem Sežráni zaživa (Eaten Alive, 1977), který vypráví příběh z hotelu, kde psychopatický majitel krmí krokodýla lidmi. Za zmínku jistě stojí, že se tento horor stal debutem pro herce Roberta Eglunda. Snímek točil Tobe Hooper s takřka totožným obsazením jako předchozí Texaský masakr. Na svou prvotinu ovšem navázat úspěchem nedokázal.

V roce 1982 sice natočil Poltergeista, ovšem v produkci Stevena Spielberga, který mu s vlastní výrobou filmu výrazně pomáhal. Poltergeist posbíral několik festivalových cen a vysloužil si i tři nominace na Oscara, ale zůstal pro Tobea Hoopera posledním velkým úspěchem. Otec žánru splatter se sice pokusil navázat v pokračování Texaského masakru motorovou pilou 2 (Texas Chainsaw Massacre 2, 1986), kde se objeví i takové herecké jméno jako Dennis Hopper, snímek je ovšem atmosférou velmi odlišný, objevují se zde i prvky komedie. A vzhledem k tomu, že byl Tobe Hooper z několika rozjetých natáčení i ze dne na den vyhozen, etabloval se nakonec spíše v televizní tvorbě.

Fanoušci audiovizuální fantastiky jistě zaznamenali, že byl natočen i remake slavného snímku a to pod taktovkou Marcuse Nispela a se stejným názvem Texaský masakr motorovou pilou (The Texas Chainsaw Massacre, 2003). Zatímco moderní zpracování příběhu sériového vraha s motorovou pilou u skalních příznivců žánru mnoho bodů neposbíralo, kasovní úspěch se dostavil, a tak se hned o tři roky později objevil i prequel v režii Jonathana Liebesmana Texaský masakr motorovou pilou: Počátek (The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, 2006), na kterém spolupracoval i Tobe Hooper. Tržby sice nedosahovaly závratných výšin, ale vygenerovaly čísla, která přesvědčila producenty, že vraždící chlap s motorovou pilou je přitažlivé téma, a tak se dočkáme v roce 2013 dalšího zpracování. Tentokrát ovšem ve 3D…

662 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.