Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 39 – Highlander

Autor | Aktuality | Pátek 2 listopadu 2012 7.25

Osmdesátá léta dala fanouškům audiovizuální fantastiky mnoho nových hrdinů. O slovo se výrazněji začaly hlásit i orientální kinematografie, kde byly nejvýraznějším zástupcem japonské animované příběhy či nově se formující jihokorejská produkce. Ačkoliv se věnujeme spíše evropským tvůrcům, tentokrát se opět zastavíme na opačné straně naší planety, u australských břehů. Ne snad proto, že bychom byli tak vášnivými cestovateli, ale především proto, že fenomén, na který jsme narazili, slavil úspěch především v Evropě. Tento úspěch má potom „na svědomí“ nepříliš známý australský režisér Russell Mulcahy, pod jehož vedením ožil hrdina se světem, který pohltil nejednoho fanouška audiovizuální fantastiky. Ve stejném roce, kdy měli premiéru Vetřelci Jamese Camerona, se zrodil fenomén Highlander.

Russell Mulcahy za sebou v roce 1986 neměl mnoho zkušeností. Debutoval komedií v britské produkci, podílel se na hudebním snímku a pokusil se o horor v žánrovém příběhu o lidožravém divočákovi. Tato bilance nebyla nijak oslnivá, ovšem svou příležitost Mulcahy skutečně dostal. Zvážíme-li ovšem pohled producentů, zjevně příběhu moc šancí nedávali. Akční fantasy o mužích, kteří pobíhají v podzemních garážích či na skotské vrchovině a šermují se různě vypadajícími meči, měla mnoho logických nedostatků. Co tedy fanoušky audiovizuální fantastiky tak zaujalo? Russell Mulcahy vsadil na charisma do té doby ne příliš známého Christophera Lamberta a na osvědčené hvězdné jméno ve vedlejší roli – Seana Conneryho. Christopher Lambert sice měl tou dobou za sebou první velký úspěch (hlavní role ve snímku Tarzan), ovšem role, která ho proslavila, byla velmi specifická. Za celou dobu řekl jen několik vět a vše odehrál především mimikou a zvířecími zvuky. V době, kdy se postavil před kameru jako nesmrtelný Connor MacLeod, ještě plně neovládal angličtinu a učil se i v průběhu natáčení. O problémech, které plynuly z jeho špatného zraku, ani nemluvě. Zajímavým faktem je, jakým způsobem vyřešili tvůrci jiskření mečů bojujících Nesmrtelných. Zbraně byly jednoduše napojeny k opačným pólům u autobaterie. Když se dotkly, přeskočil oblouk.

Charisma obou hlavních protagonistů, dobrá režijní práce i výborné písně, kterých se zhostila skupina Queen, zaručily snímku úspěch především u evropského publika. Co je však na tomto filmu zajímavého pro fanouška audiovizuální fantastiky? Především fakt, že se jedná o velmi originální syntézu známých prvků fantastiky. Takřka poprvé se tu tvůrci odvážili smíchat několik časových období a žánrů a vytvořit mytologii, která by nekorespondovala se zažitými postupy. Úspěch byl překvapením, kult, který následoval, už tvůrci nečekali vůbec. Druhý díl, ve kterém se znovu objeví i Sean Connery v roli Ramireze a který znovu točil Russell Mulcahy, ovšem tak veliký úspěch neměl, a tak se na další pokračování už štáb vystřídal. Kult navázal v roce 1992 televizním seriálem a není nezajímavým faktem, že se v něm objevil i Jan Tříska. Následoval animovaný seriál a třetí snímek, který jen navázal na budované universum. Bohužel si celovečerní filmy udržely v kvalitě zpracování spíše sestupnou tendenci, a tak se kouzlo postupně vytrácelo. Zajímavým restartem je ovšem animovaný Highlander: The Search for Vengeance (2007), který se točil v japonsko-americké koprodukci a který své předchůdce převyšuje příběhem i kvalitou zpracování.

Fenomén Highlander o rok později pronikl i do herního průmyslu. Pro fanoušky audiovizuální fantastiky a highlanderovské série bude především proto zajímavým příslibem fakt, že se chystá nový příběh o nesmrtelném skotském válečníkovi. V předběžně stanoveném termínu premiéry na rok 2014 se pod režijním vedením Juan Carlose Fresnadilla objeví na stříbrném plátně Ryan Reynolds a boj o poslední setnutou hlavu bude znovu aktuální. Nechme se překvapit, jak vše dopadne, a věřme, že nás příběh znovu okouzlí.

642 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Martin Paytok — 2.11.2012 @ 15.06

    Jenom bych upřesnil, že se o hře mluvilo už od roku 2004, ale dlouhý a problémový vývoj byl nakonec zastaven před dvěma lety a po titulu nám tak zbyl akorát ten teaser a pár screenshotů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.