Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 65 – Gore Verbinski 1/2

Autor | Aktuality | Pátek 30 srpna 2013 8.46

Po dlouhé sérii věnované tradičním japonským strašidelným příběhům i původním hororům japonských tvůrců věnujme chvíli pozornost americké továrně na sny. Další částí Pozoruhodných počinů připomeneme tvůrce, který pro žánr mimo jiné oživil dobrodružný styl, jaký známe z knih Roberta Louise Stevensona. O klukovské duši a hravém pohledu na svět rozhodně svědčí už jeho debut, který byl jedním z prvních snímků studia DreamWorks, ovšem pozornost velkých producentů si vysloužil až remakem japonského hororu Kruh, o němž jsme už psali. Gore Verbinski není ale jen režisérem, který stojí za znovuobjevenou popularitou světa pirátských lodí i dobrodružné honby za legendami a poklady. Připomeňme si tedy nejen karibskou sérii, ale i ostatní snímky, které vynikají svou hravostí a jemným vtipem.

Hrdiny celovečerního debutu režiséra Gore Verbinského nejsou jen dva bratři Ernie a Lars (Nathan Lane a Lee Evans), ale velmi především velmi chytrý myšák, kterého se ve snímku Hon na myš (Mousehunt, 1997) rozhodnou oba zmiňovaní vyhnat ze starého domu. Svěží příběh z pera scenáristy Adama Rifkina ovšem nezaujme jen bláznivostí svého námětu. Jemně vypracované gagy i precizní triková práce přinesly výsledek v podobě dvou nominací na žánrových festivalech, animovaný myšák si dokonce odnesl cenu World Animation Celebration. V epizodní roli zahlédneme i Christophera Walkena, který zazáří jako deratizátor Caesar, the Exterminator, snímek ovšem zaujme především svou vizuální stránkou, která v sobě nese černohumornou burtonovskou poetiku. Ačkoliv film u publika zabodoval, do širšího povědomí se Verbinskimu dostat nepodařilo, a tak opustil Hollywoodská studia a natočil nezávislý romantický snímek, ve kterém se před kamerou sešli Brad Pitt a Julia Robertsová. Už jen tato jména diváky do kin doslova táhla. A i když se skutečně jedná jen o nenáročnou podívanou, právě díky úspěchu, který se dostavil, byl Gore Verbinski přizván k remakovému projektu Kruh.

První remake japonského Ringu jsme už zmiňovali v profilu Hideo Nakaty, ovšem sluší se mu věnovat více prostoru. Gore Verbinski neměl mnoho možností, jak rozvinout tak kompaktní příběh, a tak vsadil především na pečlivě budovanou atmosféru a vizuální stránku, která jemnostmi překvapuje dodnes. Snímek byl ovšem také značně sestříhán a tvůrci několikrát krácen. Zejména scény zobrazující násilí musely být několikrát předělávány, aby snímek mohl být promítán i v evropských kinech. Zajímavým je jistě fakt, že u diváků bodoval víc než jeho japonský předchůdce a dokonce získal i více ocenění z filmových festivalů. S úspěšným remakem kultovního hororu se dostavil i výrazný kasovní úspěch, což Goru Verbinskimu dopomohlo k dalšímu projektu, který ze začátku rozhodně nevypadal nijak přitažlivě.

V roce 2003 dalo studio Disney zelenou skutečně velkolepému projektu, který měl vzkřísit romantiku pirátského světa, hrdinných mořeplavců a Ostrova pokladů Roberta Louise Stevensona. Ovšem producent Jerry Bruckheimer nechtěl kopírovat své žánrové předchůdce. Ostrov pokladů patří bezesporu mezi nejčastěji adaptované knihy, ale projekt, který studio Disney Bruckheimerovi svěřilo, tuto knihu připomínal pouze zdánlivě. Spojení obřího rozpočtu, neznámého režiséra s výrazným vizuálním stylem a charismatickým představitelem hlavního hrdiny přitahovalo pozornost od samého počátku. Pro účely natáčení prvního dílu Pirátů z Karibiku: Prokletí Černé perly (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, 2003) byla postavena padesátimetrová kopie lodi Victorie, stejně jako pro úvodní scénu snímku Star Trek: Generations byla pronajata skutečná loď Lady Washington. Pět měsíců trvala stavba jeskyně s pokladem, ve které se odehraje závěrečný souboj dvou kapitánů. Ale ani množství digitálních triků a atraktivní prostředí neuchvátilo diváky tolik, jako příběh prošpikovaný nečekanými vtípky Johnnyho Deppa a Gora Verbinskiho. Pět nominací na Oscara, množství festivalových cen a také cen nejen od žánrových fanoušků, ale i od diváků uvyklých mainstreamové produkci, bylo výrazným signálem, že se na poli audiovizuální fantastiky objevil nový svět.

1 028 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.