Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 65 – Gore Verbinski 2/2

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 6 Září 2013 12.40

S oživením romantického pirátského světa, které kořenil bláznivý humor, množství gagů a hrdina přerůstající vše ostatní, vpluli na plátna kin pod vedením Gore Verbinského první Piráti z Karibiku a věrni svému povolání nenechali nikoho na pochybách, že budou chvíli diktovat světu žánrového filmu. Po velmi úspěšném remaku japonského hororu se tak Verbinski v roce 2006 natrvalo prosadil v Hollywoodské špičce. Úspěch, s jakým se Piráti dostali do peněženek filmových diváků, překvapil nejen samotné tvůrce. Jak jsme už psali, snímek si získal jak srdce fanoušků, tak i kritiků a vysloužil si pět nominací na Oscara, není se tedy čemu divit, že se brzy začalo chystat další, ještě monumentálnější pokračování. Dlužno ovšem podotknout, že Gore Verbinski se svou hravostí a bláznivým smyslem pro humor tvoří perfektní dvojku s představitelem hlavní role Johnnym Deppem.

Nadšení z pirátských příběhů neopadalo, a tak se v průběhu dalších let musel Verbinski začít věnovat jejich světu mnohem více. Pokud ovšem v prvním dílu tvůrci diváky překvapili svěžestí a neotřelými gagy, v druhém naservírovali hned několik dalších překvapení. Ale ani mohutný rozpočet, ani nové dech beroucí triky a postava piráta Davy Jonese či angažmá Keitha Richardse nezachránily příběh, který se začal pod množstvím motivů dosti drolit. Snímek Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest, 2006) se natáčel zároveň se třetím dílem Piráti z Karibiku: Na konci světa (Pirates of the Caribbean: At World’s End, 2007) a fakt, že scénář posledního nebyl při natáčení některých scén vůbec hotov, se bohužel na výsledku podepsal. Ovšem popularitu hrdinů to nezlomilo. S naznačenou mytologií i uspořádáním pirátského světa vzniklo zcela nové universum, které začalo žít vlastním životem. Oba dva díly trilogie si vyžádaly nesmírné finanční investice, pro potřeby natáčení vystavěli tesaři nejen obří kulisy měst, ale i funkční repliky pirátských lodí, trikoví odborníci z ILM potom vytvářeli neuvěřitelnou podívanou, hudba z filmu takřka zlidověla. A zatímco první díl posbíral pět nominací na Oscara a desítky dalších ocenění, druhý jednoho skutečně získal, a to právě pro dokonalé vizuální efekty. Třetí se pak blýskl jen dvěma nominacemi. Čtvrtý snímek z pirátské řady, který je volnou adaptací knihy Na vlnách podivna od Tima Powerse, ovšem Gore Verbinski už nerežíroval. Na jeho místo zasedl Rob Marshall.

Ani ve stínu epických bitev a scén v obřích kulisách Verbinski neztrácel svůj hravý humor, který se však svou jemností prosazoval v tak třeskutém velkofilmu hůř. Opustil tedy tento svět a v roce 2011 uvedl do kin animovaný snímek, v jehož hlavní roli uslyšíme osvědčeného Johnnyho Deppa, Rango (Rango, 2011). Tento první animovaný snímek, který byl cele vytvořen ve studiích Indutrial Light & Magic (ILM), byl nejen poctou všem hrdinům divokého západu, fiktivním postavám z westernových filmů, ale i tvůrcům, kteří se tomuto žánru věnují. Aby se vžili do svých postav, některé scény herci skutečně ve studiu přehrávali v kostýmech. Rango hýří vtipem, gagy i efektní podívanou a je velmi pozoruhodnou odpovědí Gore Verbinskiho a studia ILM na boom animovaných snímků, které se začaly v posledních letech v kinosálech silně prosazovat. Ačkoliv je mu vytýkáno přílišné zaměření na dospělé publikum, bláznivost jeho nápadů opět nezklamala a tento podivný příběh z vyprahlého divokého západu, v jehož hlavní roli uvidíme chameleona, získal Oscara za nejlepší animovaný film. Hvězdou snímku je samozřejmě Johnny Depp, který v několika scénách vzdal společně s režisérem hold i pirátu Jacku Sparrowovi. A divokému západu a podivným hrdinům v podání nejpopulárnějšího herce současnosti zůstal Verbinski věrný i ve svém dosud posledním počinu.

Po výzvě, kterou byl animovaný snímek, se Gore Verbinski společně s Johnnym Deppem chopili další hozené rukavice, kterou dozajista byla záplava audiovizuálních komiksových adaptací. Osamělý jezdec (The Lone Ranger, 2013) je snímek, jehož hrdinové se poprvé objevili už v roce 1933. George W. Trendle a Fran Striker původně stvořili své postavy pro rozhlasovou show, ovšem pro velký úspěch následoval posléze nejen komiks, ale i televizní podoba dobrodružství osamělého jezdce a jeho indiánského přítele. Nakolik budou úspěšní u diváků i festivalových porot ve své nejnovější podobě se ovšem dozvíme později. Už teď je ovšem zřejmé, že dostat se ze stínu Jacka Sparrowa a pirátských taškařic nebude nijak snadné jak pro Verbinskiho, tak i pro Johnnyho Deppa.

97 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.