Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 73 – David Twohy

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 22 Listopad 2013 9.55

Jméno dalšího tvůrce, kterému věnujeme díl série Pozoruhodných počinů, je širšímu publiku spíše neznámé. Kdo z nás diváků totiž čte titulky až ke konci a zajímá se o jméno, které vidíme v kolonce scenárista? Většinový fanoušek audiovizuální fantastiky zná sice dokonale jména knižních (či jiných) předloh i jejich autorů, ale scenáristé zůstávají bohužel mimo obvyklou pozornost. David Twohy sice za svou kariéru více filmů napsal, než natočil, rozhodně ale dokázal, že se nebojí posadit do režisérské židle a směle konkurovat i zavedeným žánrovým borcům. Zdánlivě nenápadné jméno má tedy na kontě nejen několik zhlédnutí hodných filmů, ale i překvapivou kultovní záležitost, která dala život jednomu populárnímu hrdinovi subžánru survival sci-fi.

David Twohy se fantastickému a akčnímu žánru věnoval od počátku kariéry. Režijním debutem byl pro tohoto rodáka z Los Angeles žánrový televizní snímek Timescape (Grand Tour: Disaster in Time, 1992), jenž vypráví příběh o podivné skupince cestovatelů v čase. A právě příběhem i napětím zaujal tento snímek diváky nejvíc. Rozpočtově nenáročná časovka rozhodně neplýtvá vizuálními efekty, její scénář je ale natolik nápaditý a plný zvratů, že získala i hlavní cenu na MF fantastických filmů v Bruselu. Umění na poli tvorby filmových scénářů potom Twohy naplno projevil následující rok, kdy se podílel na jednom z nejlepších snímků devadesátých let Uprchlík (The Fugitive, 1993) s Harrisonem Fordem v hlavní roli. Za tento počin byl i nominován na cenu Cechu amerických scenáristů. Následovala práce na snímcích Nebezpečné pády, G. I. Jane či Vodní svět Kevina Costnera a zajímavý počin Invaze (Arrival, 1996), kterou i režíroval. Jeho velký čas ve světě audiovizuální fantastiky ovšem přišel až s přelomem století.

Když David Twohy odevzdával scénář k filmu Vetřelec 3 studiu 20th Century Fox, netušil, že právě tato práce, kterou studio zamítlo, bude jeho přelomovým počinem na poli audiovizuální fantastiky. Ačkoliv se soustředil podle zadání na postavu vězně, nebyl scénář přijat, a tak ho upravil a rozhodl se, že snímek natočí sám. Úspěch filmu Černočerná tma (Pitch Black, 2000) zaskočil nejen producenty. Atmosférické survival sci-fi, kde postavu hlavního hrdiny ztvárnil méně známý Vin Diesel, se stalo za velmi krátkou dobu kultovní záležitostí. Ceny sice sbíral pouze kameraman snímku David Eggby, ale důvod ke spokojenosti měl celý štáb. Snímek dal život hrdinovi, který svou popularitou opět překročil rámec stříbrného plátna a jehož dobrodružství přímo volala po pokračování. A tak se po ne příliš povedeném sci-fi thrilleru Hlubina (Below, 2002), na jehož scénáři se spolupodílel i Darren Aronofsky, nechal David Twohy přesvědčit Vinem Dieslem k dalšímu filmu se slavným antihrdinou Riddickem.

Skalní fanoušci prvního snímku se nemohli dočkat, jaká další dobrodružství hrdinu potkají. David Twohy, který nakonec souhlasil s režií, rozpracoval Riddickova dobrodružství do tří filmů a opustil čisté survival sci-fi tak, aby představil i hrdinův původ, vesmír, ve kterém žije, i další souvislosti. Navzdory hláškujícímu a stále charismatickému hrdinovi se ale nepodařilo na úspěch prvního dílu navázat. Ačkoliv byl scénář propracovaný a přinesl mnoho nového do Riddickova světa, ukázalo se, že diváci se více kloní k prvnímu příběhu a Riddick: Kronika temna (The Chronicles of Riddick, 2004), která měla plánovanou trilogii zahajovat, nakonec zůstala bez pokračování. I přes nenaplněná očekávání ale nespadl snímek do červených čísel a potvrdil Riddicka jako dalšího žánrového kultovního hrdinu. Na motivy Kroniky byla potom vytvořena i PC hra The Chronicles of RIDDICK: Escape from Butcher Bay, přestávka mezi dalším dobrodružstvím na stříbrném plátně ale trvala takřka deset let.

Bylo by těžké přesně vystihnout to, co fanoušky na Riddickovi tolik baví. Zda jsou to vypracované akční scény, sarkasmus hlavního hrdiny či drsná atmosféra světa. Po nenaplněných očekáváních druhého dílu se tvůrci rozhodli celou sérii začít znovu. David Twohy (po přestávce, ve které natočil vydařený Dokonalý únik) opět napsal scénář a snímek i režíroval, ovšem tematicky se vrátil k původní Černočerné tmě. To, že byl film natočen a uveden do kin, byla ale nejen zásluha osvědčených jmen, ale především fanoušků, kteří Vina Diesela k dalšímu dobrodružství drsného psance přesvědčili. Také víra, s jakou se Vin Diesel do výroby pustil a zastavil kvůli tomu i svůj dům, zaslouží obdiv. Přes všechny překážky se tedy podařilo Riddickovi znovu vtrhnout do kinosálů a pobavit své příznivce sci-fi robinsoniádou i pořádnou dávkou akčních scén. Ačkoliv se nestal vyloženým hitem, vedl si v ostré konkurenci obstojně a bude rozhodně zajímavé sledovat, jak se toto třetí – vizuálně mnohem propracovanější – dobrodružství umístí v hodnocení žánrových festivalů. Stejně tak napínavé bude i čekání na odpověď, kdy se David Twohy opět pustí na poli audiovizuální fantastiky do tvůrčí práce a kdy se ozvou ze stříbrného plátna znovu Riddickovy sarkastické poznámky.

120 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.