Ocenění

Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 9 – Hvězdné války

Autor | Aktuality | Pátek 2 září 2011 8.00

Během natáčení přelomových snímků fantastického žánru je často potřeba udělat mnoho nevídaných věcí. A nemusí se to týkat jen personálních opatření jako tomu bylo při natáčení Planety opic (1968). Pokud se chopí režie renesanční osobnost, můžeme očekávat nejen silný příběh, ale i překonání technických hranic audiovizuálního umění. Devátá část této série je věnována nejen filmu, který nově vymezil pojem „trhák“, díky kterému vzniklo hned několik legendárních společností promlouvajících do žánru dodnes a díky němuž se trikové umění posunulo o pěkných pár mílových kroků dál, ale i pozoruhodné osobnosti režiséra, scénáristy, producenta, inovátora, filmového střihače, herce, zakladatele, ředitele…

Na světě asi není jediný fanoušek audiovizuálního umění, kterému by bylo jméno George Lucas neznámé. Tento příznivec televizního seriálu Doctor Who (1963-1989) chtěl ve skutečnosti adaptovat příběhy Flash Gordona, ale nepodařilo se mu získat práva. Proto si inspirován předchozími adaptacemi i příběhy a Planetou opic vymyslel vlastní příběh. George Lucas nebyl ve filmovém prostředí žádným nováčkem, a byl si vědom ekonomického pozadí, které každý dobrý snímek potřebuje. První filmovou společnost založil už v roce 1969 společně s Francisem Fordem Coppolou (American Zoetrope). Protože se ale jejich tvůrčí cesty rozcházely, jen o tři roky později založil svou vlastní společnost Lucasfilm Ltd. A již od roku 1973 začal psát scénář pro čtvrtou (ovšem první natočenou) epizodu Hvězdných válek Hvězdné války: Epizoda IV – Nová naděje (Star Wars: Episode IV – A New Hope – 1977). Jen dva roky poté založil další společnost, dnes už legendární ILM – Industrial Light & Magic. Byla to první samostatná společnost specializovaná na filmové triky a vizuální efekty v dějinách kinematografie. Písmena ILM se zapsala do srdcí fanoušků hned napoprvé výrazným písmem a dlužno podotknout, že ne naposledy. Zajímavostí je, že divizi Lucasfilm’s Computer Graphics odprodal Stevu Jobsovi, zakladateli firmy Apple Computers, kde se z ní později stala společnost Pixar Animation Studio. Jen o něco později než ILM byla založena ještě Sprocket System se specializací na zvukové efekty a závěrečný mix zvuku, která byla po úspěchu Hvězdných válek přejmenována na Skywalker Sound.

Ačkoliv Lucasův film Hollywoodská studia odmítala, neustával ve své snaze a nakonec přeci jen uspěl u Twentieth Century Fox. Při vyjednávání podmínek se pak znovu potvrdil Lucasův talent předvídat situaci. Vzdal se svého honoráře výměnou za procenta z tržeb, což se ukázalo jako velice prozíravý krok. A tak se v roce 1977 zrodila legenda. Čtyři roky poté, co ji George Lucas začal tvořit. První natočené Hvězdné války byly pro mnohé neuvěřitelným zážitkem, ale i osobním mezníkem. Při tvorbě tohoto snímku bylo objeveno mnoho talentovaných lidí a byly navázány pracovní vztahy, které přetrvávají dodnes. Snímek přepsal technické parametry dalších filmů nejen u triků, ale i u zvukových efektů (byl to první film natáčený v Dolby Stereo) a získal mnoho ocenění včetně sedmi Oscarů (výprava, kostýmy, vizuální efekty, střih, hudba, zvuk, speciální cena za zvukové efekty za vytvoření hlasů monster a robotů). Přitom většina z oceněné práce vznikala mimo Hollywoodská studia u ILM a Skywalker Sound. Co se týče dnes již kultovní hudby, George Lucas chtěl původně použít hudbu klasickou, stejně jako to udělal Stanley Kubrick ve svém filmu 2001:Vesmírná Odyssea, ale poté, co mu Steven Spielberg (v té době již slavný režisér thrilleru Čelisti) představil skladatele Johna Williamse, svůj názor změnil.

Není od věci připomenout, že Hvězdné války byly také prvním filmem, kterému byl věnován i doplňkový reklamní prodej hraček, figurek i různých předmětů s motivy. George Lucas tak dal vzniknout dalšímu odvětví filmového a reklamního průmyslu, skrz které se zvyšovaly tržby mnoha dalších snímků.

Ačkoliv mu mnozí vytýkají rozvláčnost nebo průměrný až podprůměrný scénář, v roce 1977 byl do kin uveden skutečně přelomový počin audiovizuální fantastiky. Hranice vizuálních efektů byly poprvé posunuty firmou ILM, u zvuku se objevilo poprvé jméno společnosti Skywalker Sound. Hudební motiv Johna Williamse doslova zlidověl a universum Hvězdných válek ožilo nejen v dalších několika pokračováních a prequelech, ale je propracováváno i jinými tvůrci dodnes. Pozoruhodné počiny audiovizuálního umění leckdy vyžadují skutečně pozoruhodné činy. A založení hned několika specializovaných společností, které se osvědčily a mnohokrát udivily filmového diváka, rozhodně není činem tuctovým.

 

544 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.