Zápisky žánrového rodiče – Pozvedněte číše (stolní hra)

Autor | Aktuality | Pondělí 6 listopadu 2017 8.55

Pokud si vzpomínáte na scénu z legendárního snímku Císařův pekař, kde Rudolf alias Matěj pije víno se spiklenci a profesorem Tycho de Brahem u komořího Langa, určitě vám vytane na mysl hvězdářova ukázka kolotání vesmíru, v jehož středu je pohár s čistým vínem – Slunce a okolo něj další, stejné číše, mezi nimiž je jedna otrávená. Oči spiklenců, kteří se snaží císaře otrávit, se sice snaží nespustit tu jedinou sklenku z očí, ovšem kroužení „planet“ je natolik složité, že brzy ztrácejí přehled. Nakonec jsou nuceni se napít, aniž by věděli, ve kterém víně je nasypán jed. Máte-li Fričův film rádi a scéna s vínem vás baví, rozhodně se nebudete se spoluhráči nudit u další stolní hry, kterou jsme vyzkoušeli: Pozvedněte číše. Jak náš úvod předjímá, půjde totiž o stolní hru plnou přetvářky, přípitků, intrik i zlomyslností, které se mohou (ale nemusí) nakonec obrátit v podobě otrávené číše proti vám…

RYG_Box_CZ.indd

Pozvedněte číše je stolní hra určena pro 2 až 12 zlomyslných hráčů od 14 let věku s hrací dobrou přibližně na půl hodiny. Podle zjištění je ale hra svými pravidly vstřícná, ale i velmi zábavná, a zvládnou jí i mladší hráči. Není nám ovšem známo, zda ve hře bude některý z hráčů dominovat, protože vrhnete-li se znovu ke stolu, abyste opět nalévali víno spoluhráčům, může se stát, že vše bude zase jinak. Abyste uspěli, nebude tentokrát zapotřebí jen nastudování pravidel, ale i notná dávka zlomyslnosti, intrik, pozornosti, zlotřilé taktiky a pěkná porce štěstí. Nemusíte ale mít strach, že by bylo potřeba při hře volat lékaře, jediná zdravotní komplikace hrozí při záchvatu smíchu…

S celkem poctivou krabicí s vyobrazením bodrého krále s číší si domů přinesete nejen vskutku jednoduchý soupis pravidel, ale i šest plastových číší s šesti tácky v různých barvách, čtyřicet sedm žetonů vítězných bodů, padesát dva plastových žetonů, které znázorňují víno, jed, protijed či zlobří jed a jednorožčí protijed, šest karet s cílem, dvacet jedna karet s postavami, šest zakrývacích pláten pro hráče a šest karet s ochutnavači. I když výčet vypadá složitě, do hry se dostanete poměrně rychle. Stačí si jen vzpomenout na onu výše zmiňovanou slavnou scénu a vše jde hladce.

RYG_Rulebook_CZ.indd

Opravdu jeduplná hostina…

Na začátku hry si každý z hráčů vybere rod, za který bude hrát, a podle toho si i vezme své zakrývací plátno. Jak tušíte, rodů je šest a každý z nich má vtipné jméno i erb. A protože se v pravidlech mimo jiné píše, že Veřejné prohlášení důvodů blížící se pomsty není povinné, ale je to známka dobrých mravů, můžete vplout do své aristokratické role, uchopit svou číši a připevnit na ni podtácek v příslušné barvě. Umístěte ji ovšem tak, aby byla od vás na délku natažené ruky. Vzhledem k tomuto pravidlu je nasnadě, že bude potřeba počítat s prostorem velikosti jídelního stolu, případně umístit číše na menší stolek tak, abyste neviděli dovnitř a spoluhráči zároveň nemohli nahlédnout za vaše plátno. Je třeba připomenout, že číše s barvou vašeho rodu je vaše pouze na počátku hry. V průběhu je tou vaší vždycky ta, kterou máte před sebou. Každý hráč si také vylosuje svůj cíl – tedy protivníka, kterého chce na hostině otrávit, a kartu postavy se speciální schopností z balíčku postav. Nakonec si rozdejte podle pravidel i počet žetonů symbolizujících víno, jedy a protijedy a uschovejte je za plátna.

Hra, nebo chcete-li hostina, se skládá ze tří chodů. Každý chod má několik kol, během kterých provádí hráči intriky a akce. Chod končí v okamžiku, kdy některý z hráčů pronese přípitek. Během svého tahu tedy můžete (ale i nemusíte) provést dvě akce. Naléváním můžete vhodit jeden libovolný žeton zpoza svého plátna do jakékoliv číše (pochopitelně tajně), Nahlédnutím se lze seznámit s obsahem poháru, který je přímo před vámi a tedy v tuto chvíli váš, Otáčením můžete přesunout všechny číše po nebo proti směru hodinových ručiček, Záměnou lze vyměnit jednu z číší za vaši, Vynecháním se akce zdržíte a Pronesením přípitku ukončíte daný chod. Je potřeba napsat, že Přípitek je akcí, kterou můžete provést pouze v okamžiku, kdy už nemáte žádné žetony za plátnem a bude vaší první a jedinou akcí v kole. Z výčtu, který je uveden výše jistě tušíte, že se ve chvíli, kdy začnou číše kolovat, plnit se žetony a kdy budou pomsty řádně deklamovány a akce střídány, budete cítit stejně jako skupinka spiklenců ve slavném Fričově snímku. Přípitek tedy tuto fázi ukončí a nastává konec chodu.

Pozvednete-cise-postavy

Spousta zábavy pro spoustu hráčů…

Vzhledem k tomu, že je Pozvedněte číše určeno až pro dvanáct hráčů, je třeba stručně představit i pravidla pro větší počet. Můžete totiž hrát nejen Ruskou pijetu (2-3 hráči), ale i verzi Ochutnávači, při které má vždy hráč-šlechtic vedle sebe svého ochutnávače. Při verzi, kdy hraje hráčů více, vstupují do hry ještě karty, které určují, zda je ochutnávač svému šlechtici věrný, či tajně usiluje o jeho odstranění. V takovém případě je už skutečně značný prostor pro intriky, při kterých je leckterý šlechtic nemile překvapen, neboť podle pravidel nesmí o ochutnávačově loajalitě nic vědět.

Ve chvíli, kdy tedy jeden z hráčů pronese Přípitek, je čas ještě na jednu z akcí, ovšem poté chod končí a každý se musí chopit té číše, která leží před ním. Pak se teprve uvidí, zda Přípitek přežije či ne, zda byly jeho intriky úspěšné, či zda bude muset bez protestů zemřít. Podle výsledku kola rozdáte Vítězné body, jež také schováte za plátno, v případě úmrtí si vylosujete jinou postavu a další chod může začít… Pravidla hry jsou jednoduchá a přehledně sepsaná, a proto i snadno hratelná. Pamatují i na možnost, kdy by po třech chodech vznikla mezi aristokracií remíza, a tak si můžete být jisti, že vítěze-nového monarchu opravdu najdete. A jaké jsou další ohlasy?

Jedinec A – prvorozená z dvojčat, 13 let, je spíše skeptického charakteru, tíhnoucí ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), oblibující klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasické sci-fi.

Je to hra prohnaná jako Lannisteři. Hrozně mě bavily intriky a pikle, snaha otrávit cíl a přitom zůstat naživu. Obzvláště, když se to hraje ve více lidech. Vtipné je i to, že každá postava má jméno po něčem jedovatém. Ať už to je zvíře nebo rostlina. A když se číše roztočí a začne se to všechno motat, zábava je ještě větší. Je třeba připomenout, že i pravidla jsou psána vtipně a ten, kdo po otrávení neumře bez výmluv a zdržuje, opravdu nejedná podle správného chování království Otrávie. Skvělá hra!

Jedinec B – druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru high fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.

Velice převelice aristokratická a velice zábavná hra. Při hraní ve třech je sice fajn, ale opravdu nejvíc legrace si užijete ve více lidech. Myslela jsem si, že bude pořád vyhrávat jen mamka, ale ukázalo se, že ve verzi Ruská pijeta nemám konkurenci a podařilo se mi všechny otrávit. Trochu mě mrzelo, že jsme zatím nevyzkoušeli hru s Ochutnávači, jsem si totiž jistá, že to by byla teprve zábava.

Pozvedněte číše je prostě hra, která vás pobaví skutečně kdykoli. Je ale potřeba počítat s příhodným prostorem, kde rozložíte číše i plátna a nepoplést číše s žetony s jiným vínem…

Poznámka: U dvou karet se do překladu zapojil zlý, ohavný a zvlášť zákeřný šotek. Za jeho nezkrocení se vydavatel omlouvá. Opravené karty stahujte ZDE.

Pozvedněte číše