Zacpěte si nos, přicházejí Ryby (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 22 května 2017 21.25

Jezdíte rádi k moři? Pokud se vám dostanou do ruky Ryby od Džundžiho Itóa, nejspíš letošní zájezd do Chorvatska vynecháte. Aby také ne, představa odporně zapáchající masy mořských potvor, která se na kovových hmyzích nohou po tisících valí z moře, do ideálu letní dovolené úplně nezapadá. Romantický výlet Kaori a Tadašiho se rychle zvrhne, když se od moře začne šířit nesnesitelný mrtvolný puch a z vody vystoupí (správně, vystoupí) první ryba. A nechová se zrovna přátelsky. Krátce nato se z oceánu začnou nezastavitelně valit i všichni ostatní jeho obyvatelé – od malých rybek přes žraloky až po velryby. Invaze nebere konce a z japonských ostrovů se brzy rozšíří do celého světa a ulicemi se šíří smrad. A nejhorší důsledek toho všeho má teprve přijít.

Ryby-utok-z-hlubin

Džundži Itó není na českém trhu žádným nováčkem – v letech 2010 až 2011 zde nakladatelství Zoner Press vydalo jeho třídílný horor Spirála. Crew nyní ve vydávání jeho díla pokračuje Rybami, v nichž se Itóův autorský styl rozhodně nezapře. Ryby: Útok z hlubin připomíná ten úsek horské dráhy, kdy se v jednu chvíli ocitnete na absolutním vrcholu a čekáte, co přijde. Najednou padáte střemhlav dolů, zrychlujete každým okamžikem a říkáte si, že horší už to být nemůže. A zvrhle si to užíváte. Celé to trvá jen pár sekund a když jste zase na zemi, divíte se, jak jste to přežili. Dundži Itó na vás ze začátku jde zlehka – nechutnosti dávkuje postupně a dává vám naději, že se před nimi dá utéct. Jen proto, aby vás jimi následně zahltil ze všech stran a jediným východiskem se zdála být rychlá smrt.

Itó výborně buduje atmosféru, ať už se jedná o mlčenlivé napětí (kterého tu bohužel moc není) nebo o svíravý pocit všeobjímající hnusoty. Nechutnost se mu zde skutečně podařilo dotáhnout k dokonalosti, až je škoda, že častěji nevsadil na tíseň a obyčejný strach. Obojí je obludnými odpornostmi postupně vytěsňováno spolu s tím, jak ryby, mrtvolný zápach a zničující infekce přebírají vládu nad světem. Itó jde za hranice absolutní likvidace a pokud nemáte rádi špatné konce (nebo nedej bože neuzavřené), pak se po hororu raději poohlédněte jinde. Po dějové stránce vám totiž Itó kromě jedné kusé teorie o vojenském experimentu (nemá Godzilla podobný původ?) nenabídne nic, co by vás mohlo během nekončícího utrpení ukonejšit. Žádný chytrý zvrat, žádné deus ex machina. Co do tíživé atmosféry tedy na jedničku – určitě budete zdeptaní, jako už dlouho ne –, ale po propracovanějším příběhu lačnící čtenář si řekne, že tohle chtělo něco víc. Když už ne řádné vysvětlení, tak alespoň pořádný konec. Za srdce vás nechytnou ani postavy – Kaori jen piští a Tadaši jí to rozmlouvá. Toliko k „psychologii postav“ v Itóově hororu.

Přestože komiks vyšel roku 2002, kresba působí ještě o něco starší a k hororovému ladění se výborně hodí. Postavy nejsou přehnaně vymazlené, jak je zvykem u teenagerovských mang, přesto Itó v jistých scénách klade důraz na detail (což by vzhledem k okolnostem jeden klidně oželel – jeho obludy jsou zkrátka perfektně hnusné). Kresba je přehledná a manga v souladu s tématem neukecaná, takže celých čtyři sta stran slupnete jako nic. Pravděpodobně si ale párkrát řeknete, že už jste viděli dost a víc vidět ani nepotřebujete –, poté ale stejně otočíte další stránku. Protože to, co je Itó schopný nakreslit, jste na českém trhu ještě neviděli.

Ryby jsou sice víc než půlkilový špalek, ale nemusíte se bát, že se vám při důkladném čtení rozpadnou v ruce. Mají větší formát, takže se drží a čtou příjemně. Jako doplněk zde slouží dvě Itóovy jednohubky – Přesmutný příběh o nosném pilíři a Záhada zlomu v Amigahaře. Obě stojí na originálním nápadu, stručném vyprávění a výborné pointě a na rozdíl od Ryb se vám v průběhu jejich čtení nebude chtít zvracet. Naopak vás zamrazí v zádech při pouhé představě, že byste něco podobného měli zažít. Tísní, jakou dokáží vyvolat, paradoxně hlavní příběh hravě strčí do kapsy. Ovšem Ryby zase přímo srší nezaměnitelnou japonskou splatter absurdností, a tak pokud máte pocit, že už jste viděli všechno a rádi se necháte přesvědčit o opaku, jděte do toho. Určitě se zde ovšem nedočkáte komorné tiché hrůzy a vnitřních dramat, tohle je béčko se vším všudy.

Džundži Itó: Ryby – Útok z hlubin

brožovaná, překlad Anna Křivánková, obálka Džundži Itó, 404 stran, 449 Kč

1 263 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora